1 Юли, 2011 00:00 21 773 22

Състезателният Wartburg

  • melkus-
  • melkus rs 1000

Навремето в братските страни винаги бяха фаворизирани спортове "за масите" за сметка на капиталистическите състезателни забавления. Това не само лиши няколко поколения от удоволствието, което доставят скоростите, а и срина доземи традициите, които някои държави от съветския блок имаха преди Втората световна война и "освобождението" си. Може би най-тежко засегната от социалистическата доктрина бе ГДР, която участваше в автомобилни стартове само във Формула 2 и 3, и то единствено с представители на братските страни.

За младите хора обаче политическите доктрини никога не са били пречка. Доказва го инициативата, която Спортният автомобилен клуб на ГДР предприема през 1968 г. Тогава младоците начело със смятания за гений Хайнц Мелкус решават да конструират състезателен автомобил на базата на Wartburg като единствен приемлив донор. Благодарение на участието на студенти от Техническия университет в Берлин, техници от заводите в Айзенах и Института за пластични изкуства, първият прототип е създаден за рекордно кратко време. Той напуска работилницата на Хайнц Мелкус още в края на същата година.

Новият Melkus RS 1000 се категоризира в група 4 според тогавашните регламенти на FIA. Конструкцията използва почти изцяло агрегатите на серийния седан Wartburg 353 - окачване, спирачки, кормилно управление, електрическа инсталация и дори ветроупорното стъкло. Само шасито е подсилено, за да издържа повишеното напрежение по време на състезание.

Хайнц Мелкус форсира двутактовия двигател на "Пърдящия Ханс", като повишава мощността от 50 на 70 коня от 993 см3 с промени във впръскването на горивото, монтирането на три карбуратора от MZ-ка и прецизно полиране на работните повърхности. Оптимизирайки допълнително тези параметри, германецът успява да изстиска още 20 к.с. за състезателната версия, благодарение на които тежащата 680 кг кола достига 170 км/ч.

Хайнц Мелкус сглобява автомобилите си до 1973 г., като последните версии на неговия Melkus се оборудват с модифицирани двигатели Wartburg, чийто работен обем е увеличен до 1 120 см3 (диаметър на цилиндъра/ход на буталото съответно 73.5/78.0 мм). Мощността от 90 к.с. се запазва, но въртящият момент нараства до 130 Нм при 3 500 об./мин. Най-впечатляващ обаче е разходът на тези състезателни автомобили, който рядко надхвърля 12 л/100 км. Специално за състезателни нужди през 1973 г. Хайнц Мелкус създава най-бързата си кола. Този Melkus развива 118 к.с. и достига скорост от над 200 км/ч. Немалка заслуга за впечатляващите резултати имат специалистите от Техническия университет в Дрезден, чиято работа върху купето на Wartburghini-то свежда коефициента на въздушно съпротивление до рекордната за 70-те години стойност Сх=0.30.

От 1968 до 1973 г. в Дрезден са произведени точно 101 Melkus-а. Номенклатурата бързо оценява качествата на спортния Wartburg. Повечето екзепляри попадат в ръцете на синчета на партийни величия в ГДР, въпреки цената от над 32 000 марки през 1973 г. срещу 14 000 за стандартен седан 353. До днес съществуват около 70 запазени бройки, чиято рядкост и оригинална конструкция ги правят търсено попълнение за частни колеции на ентусиасти. Средната цена на Melkus RS 1000 в добро състояние достига 25 000 Евро.

Технически характеристики   
Melkus RS 1000 (1968)

Двигател: трицилиндров, редови, двутактов, разположен пред задния мост, водно охлаждане, производител Wartburg

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 73.50/78.00 мм

Работен обем: 993 см3

Обем на цилиндъра:  331.00 см3

Максимална мощност:  52.2 kW/70.9 к.с. при 4 500 об./мин.

Максимален въртящ момент:  118 Нм при 3 500 об./мин.

База:  2 450 мм

Дължина/широчина/височина:  4 000/1 700/1 070 мм

Предна/задна колея: 1 340/1 380 мм

Маса: 850 кг

Разпределение на масата отпред/отзад:  43.50%/56.50%

Клиренс:  150 мм

Скоростна кутия: петстепенна, механична, задвижване на задните колела

Гуми отпред/отзад: 155 SR 13/155 SR 13

Максимална скорост:  165 км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч:  12.0 сек.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ванко6

    60 2 Отговор
    Брей, че интересна статийка!!!
  • 2 rm

    50 6 Отговор
    като за 70те години и за соцблока си е било острилка..а създателя,подобрил нещастните характеристики на серийния wartburg наистина е гений за онова време

    Коментиран от #6

  • 3 rd

    45 4 Отговор
    Още един гении, смачкан от системата. Но не съвсем...
  • 4 Renault Megane 2

    29 2 Отговор
    predi mnogo godini ba6ta mi ima6e wartburg :) stra6na ma6ina - malko 6umnam no puk voziata be6e unikalna, a kolko tovare6e ne e istina :X
  • 5 Fairing decal of the Japanese character 隼, pe

    13 2 Отговор
    Скъпа,немска лимузина за богати хора!
    :D:D
  • 6 варт

    22 2 Отговор

    До коментар #2 от "rm":

    Всъщност, въпреки отричането си като пръдливец и дрън-дрън, Вартбург 353 има доста предимства пред една Лада 1500, която е смятана за...БМВ 5-а в днешно време. Предно предаване, по-просторно купе и....по-добро ускорение, въпреки по-ниската си мощност. Не подценявайте варгата.
    П.П. Баща ми имаше Лада 1500 - за предубедението, които ще ме обвиняват в пристрастие. :)

    Коментиран от #18

  • 7 520 zender

    15 3 Отговор
    варт-Прав си-тези машини бяха много добри за времето си-помня баща ми се състезаваше по второстепен път със вартбург и загуби-немския автомобил беше много пъргав-за децата-това беше деиствителноста преди 25 години.....
  • 8 Sasho

    17 6 Отговор
    nai dobrata ma6ina po onova vreme e bila WARTBURG 353 , do poslednite godini se konkurira6e sa6to sas dosta zapadni avtomobili !!!!! 353 POWER !!!!!
  • 9 520 zender

    11 7 Отговор
    варт-прав си пич-ладата и според мен се отъждествяваше със бмв..-агресия естествено-1600куб см-какво повече имаше по онова време.....
  • 10 520 zender

    13 2 Отговор
    ....но защо ли волга не се вписваше в пеизажа-сигурно щото си беше много тромава-всяка лада и жигули както и вартбург и се подиграваше на старта.Най вероятно същото е положението и със москвич дефорсак-лесно достижими 140 км в час.
  • 11 &jkh

    30 6 Отговор
    Гледах ревю на новата Мазда 2, 1.5 литров атмосферен двигател със сто и две (102) к.с. Среден разход безнин, градско - 9.0/100км. На тая кола 700кг?? И с какво е напреднало това автомобилостроене тия 100 години, като вартбурга гори пак толкова? Освен с електрониката и евтиното масово производство. И преди като се блъснеш със 100км/ч загиваш и сега като се блъснеш със 100 пак загиваш :( Електрически коли- та първият автомобил на света е бил електрически! Издражливост: ами преди са издържали повече колите, в сравнение със сегашните форсирани двигатели използващи масла покриващи недоизмислени еко норми. Като например, махнаха ZDDP от маслата, което е основната и единствена най-важна противоизносна добавка, защото си предполагали, че запушва катализатора, но не се замислят, че като хвърлиш мотор на 100 000км с това масло по ACEA C3 ще замърсиш доста повече природата. Изобщо, такива хора взимат решенията на тоя свят, че умът ми не го побира. Как може малка кола 2011-та година да гори 9 на сто и кола на 50 години и тя да гори толкова? Единственият напредък се забелязва при дизеловите двигатели. То един напредък, на немци със сложна помпа на всяка дюза им подсказа ФИАТ, че може, аджеба, да ползват обща рейка и електрониката позволи секвенциални впръсквания, ми да ме бяха питали някой 7-ми клас в автото, щеше да им каже същото.
  • 12 Angelo

    4 20 Отговор
    Сиромашки Мерцедес.... ;)
  • 13 123

    14 0 Отговор
    Страшен е! А като визия не отстъпва по нещо на автомобилите от онова време! А относно 353 като модел мога да кажа ,че това си беше отлична кола с отлични качества съпоставила с така наречените "западни модели" не говоря за луксозните такива! С две думи интересна машина е , въпреки че я отричат и осмиват!
  • 14 biv6 fen na bmw

    2 11 Отговор
    abe hubava e ama pak si ostava kolata na dedo.xaxa.
  • 15 Виктор

    22 0 Отговор
    Варела е много приличен автомобил. Притежавам такъв от 8 години, като с такъв са ме взели и от родилното (сиреч целия ми съзнателен живот е преминал около тях). Приятелите ми карат също такава машина (353).

    Усета да си двутактов е уникално, няма подобно, защото е най-малкото странно.
    Вървежа на колата винаги е бил по-добър, почти наравно с ладите 1600 и москвака, защото те залагат на конски сили, а при двутактовия мотор се печели голям въртящ момент (и малко коне). Затова при едва 50 коня имаме цели 110нм въртящ момент. На 900кг тегло ;)

    Само за протокола, притежавам и W140 5000cc и въпреки 320тте коня и кожата на 9 немски крави починали за да ми седи задника на луксозничко, тръпката която старата машинка от 81ва ми дава е несравнима (въпреки че 6.9сек до сто на S500 са си друг вид тръпка, пак варгата ми е по-на сърцето и приятна за пърпорене :) )
  • 16 GOGO

    8 0 Отговор
    Не забравяйте и огромния багажник на W353! Мисля, че беше около 520 литра! Като се натовареше, задните колела "клякаха" и можеше да се дава юнашка газ /за тогавашните разбирания!/ по завоите!
  • 17 wartburg

    4 0 Отговор
    wartburg e kolata az imam 353
  • 18 mimo

    5 0 Отговор

    До коментар #6 от "варт":

    Адски си прав, колега! Аз също се сещам някъде в началото на 90-те как пътувахме с нашите към морето и някъде по пътя ни изпревари един "Варел". Та баща ми го подгони и чак остана втрещен варела какви ластици му правеше като излезем от някой завой! Просто беше ненормално ускорение до към 110-120 км. ,а ние тогава бяхме с 3 или 4 годишна лада 2107 с пет скорости, което си беше много актуално за тогава!
  • 19 lada

    0 2 Отговор
    само да не си зад него, че кво излиза от ауспуха....
  • 20 lada

    3 1 Отговор
    вартбургът е копиран от сааб 30-30 и някоя година.. доколкото знам двигателят е така изчислен, че работи без водна помпа- водата се движи на самотек- радиатора е разположен по-високо от двигателя и топлата вода сама се качва нагоре- ето това е гений. а относно въртящия момент- на всеки оборот работят 3 цилиндъра, а на 4-тактов 4-цилиндров дв-л работят два следователно варгата трябва да има 50%по-голям въртящ момент и горе-долу 50%по-голям разход на гориво. пп и често лоста за скоростите ти остава в ръката ама доста често!честно!
  • 21 maksito

    3 0 Отговор
    Tazi kola za vremeto si e dobra.
  • 22 Лада

    5 1 Отговор
    М-да, доста хубави идеи са умрели или избягали заради номенкалтурната идиотщина в тази ни част от Европа...