29 Октомври, 2005 21:03 1 917 0

Rover 90

  • rover-
  • моделен номер 90-
  • rover 90

Историята на емблематичната за британците фирма Rover започва през 1877 година. Нейни основатели са англичаните Джон Кемп Стърли и Уилиам Сатън. Първоначално те създават фабрика за производство на велосипеди. Седем години по-късно пътищата им се разделят, но Стърли продължава да прави велосипеди. Когато започва да изнася продукцията си извън страната, двуколесните модели получават марката Rover. Експортът донася големи печалби на Джон Кемп и той решава да се впусне в ново начинание - конструиране на автомобили. Първата му самоходна машина е триколесна, оборудвана с двигател De Dion-Bouton. Производството и започва през 1903, а една година по-късно се появява и първият модел с четири колела. Въпреки че Джон Кемп Стърли умира, фирмата постепенно набира скорост и се превръща в една от водещите английски автомобилни компании. До началото на Втората световна война Rover произвежда много хитови автомобили, а моделната гама се разширява значително.През 1949 година фирмата пуска нова серия леки коли. Наречена е Р-4. Возилата са оборудвани с оригинална за времето си закрита каросерия. Въпреки успеха, амбициозните инженери на фирмата непрекъснато модернизират продукцията си. До 1964 година от конвейера на компанията слизат 11 базови изпълнения с моделни номера от 60 до 105. Те са оборудвани с четири и шестцилиндрови двигатели. Автомобилът, на който пада акцентът ни в този материал, е именно от серията P-4 и е с моделен номер 90.

Оборудван е с четирицилиндров двулитров агрегат. Към двигателя е монтирана четиристепенна скоростна кутия, спирачките са барабанни и на четирите колела, а окачването е пружинно отпред и ресорно отзад. Ел. системата е 12-волтова. Интересното при тези екземпляри е, че те са ръчна изработка. Всички панели на каросерията са алуминиеви и са скрепени един към друг не със заварки, а с нитове. Друга интересна особеност представлява симетричното арматурно табло. Английската кола е предназначена и за износ, затова воланът и уредите лесно могат да сменят местата си в зависимост от движението. Тъй като ръчната спирачка се намира от външната страна на купето, а не както обикновено в средата, тя също трябва да се мести. Арматурното табло е дървено, а салонът е тапициран с естествена кожа. Предната седалка е цяла, като в средата на облегалката има подлакътник. Конструкцията на задната е същата. Има още множество дребни “екстри”, устройството на чиито механизми отнема доста време за разгадаване. Така например, капачето на резервоара се отваря от багажника, а чистачките се движат посредством жило, подобно на това, което задейства скоростомера. Мигачите на Rover 90 представляват светещи показатели, монтирани на средните колонки. Те се задействат от електромагнит, който ги повдига настрани. Мястото на инструментите, необходими на водача при авария, си имат строго определено място. Те се поставят в специално чекмедже, монтирано под жабката на арматурното табло. Един от най-интересните интериорни детайли е странната форма на скоростния лост. “Топката” му представлява лъвска глава, досущ като емблемата на предния капак, а в устата на хищника водачът може да постави цигарата си.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА