Точно преди четири десетилетия Mercedes-Benz кани автомобилни журналисти на пистата "Пол Рикар", за да им демонстрира новата си лимузина от среден клас. W123 ще се превърне в един от най-успешните модели на щутгартския производител. За 9 години от конвейерите ще слязат почти 2.7 млн. седани, комбита и купета, а предшественикът на E-Klasse ще стане абсолютен еталон за надеждност и символ на германската инженерна мощ.
W123 получава толкова висока оценка от специалисти и обикновени потребители, че цялата продукция за 1976 г. е разпродадена още с дебюта на модела. Търсенето пък достига такива мащаби, че употребяваните екземпляри се продават на цената на нов автомобил.
Разработката на 123-ката започва през 1968 г. и приключва пет години по-късно, когато предшественикът W114/115 е снет от производство. Конструкторите на Mercedes-Benz са натоварени със задачата да проектират кола с невиждано до този момент равнище на безопасност, комфорт и здравина.
В дизайнерски план W123 заема стилистични черти от S-Klasse W116 и спортния SL R107. Акцентът пада върху елегантността, а предлаганите версии са цели девет - от 200D до 280E. Двигателите са четири-, пет- и шестцилиндрови с мощност от 54 до 185 к.с.
Германските инженери решават поставената задача да създадат най-безопасния автомобил в класа, проектирайки зони за деформация, изключително здрава клетка на пътническия отсек и чупеща се кормилна колона в случай на челен удар. W123 е първият Benz от среден клас, който се оборудва серийно с еърбег за водача. От 1982 г. в списъка с екстри е включена въздушна възглавница за пътника.
Mercedes-Benz използва W123 за някои от първите експерименти със системи за алтернативно задвижване с електричество и водород. В онези години версиите на ток са захранвани от оловно-киселинни акумулатори, а водородът се изгаря в горивните камери вместо да се използва реакцията му с кислород за производство на ток.
W123 с право се смята за един от най-здравите автомобили, произвеждани някога. Качеството на изработката е толкова високо, че немалко екземпляри от модела се движат по пътищата в цял свят и до днес.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 111
Всеки, който е шофирал W123 може да потвърди.
Коментиран от #9
12:10 28.01.2016
2 xxx
Кафяв седан, 2.5 бензин. Много интересна беше ръчната- с педал.
Огромна предница с която бше неудобно в малките градски улички, но наиситна приятна за каране кола. По едно време свако ми имаше такава, но с 2.0 бенизин (газ).
Хубави спомени...
12:17 28.01.2016
3 ЮРИ АЛДИНОВ
12:21 28.01.2016
4 binjiri
12:27 28.01.2016
5 max
12:30 28.01.2016
6 опелист
12:53 28.01.2016
7 Ярослав Станчев
За съжаление никой,никога повече няма да направи такава кола.
13:54 28.01.2016
8 Vasik Atanasova
14:26 28.01.2016
9 Илиян
До коментар #1 от "111":
W123 240d Тази кола мина през три поколения в нашето семейство,дядо,баща и аз...Уникално здрав автомобил експоатиран по най-бруталния начин (особено от баща ми и мен) навъртяни на 500 000км само от нас (купен втора употреба от Германия) тази кола просто не може и не иска да се счупи.В момента колата е продадена,но продължава да се движи по родните пътища. РЕСПЕКТ W12315:22 28.01.2016
10 112
15:32 28.01.2016
11 Mercedes-Benz
15:44 28.01.2016
12 Никой
16:18 28.01.2016
13 OM 617912
16:22 28.01.2016
14 Роман Ценов
18:03 28.01.2016
15 на чукчата Касабов
Еърбег-а за водача е екстра от 1982 г., а пасажерския е чак в W124 също като екстра. Хубаво е да се кара/чете преди да се пише.
18:16 28.01.2016
16 ghost navigator
Бях му сложил 18 цола джанти и изглеждаше доста добре но докато вдигне 80 км/ч можеш да брадясаш
19:04 28.01.2016
17 Тит
20:05 28.01.2016
18 Иван
20:13 28.01.2016
19 пешо
Коментиран от #21
20:14 28.01.2016
20
21:30 28.01.2016
21 123 300д
До коментар #19 от "пешо":
точно такъв 300 д карах около 6 години-за всичко което казваш те подкрепям-това е НАЙ-ЗДРАВИЯ автомобил който съм карал,просто невероятна машина....21:37 28.01.2016
22 Emil
;(
https://www.youtube.com/watch?v=rx04YC13R9U
Когато през 80-те баща ми го подкара за пръв път, се стресна, че воланът се е откачил ... не! Просто феноменално серво, феноменални спирачки, возия и.... товароносимост. Ако щете вярвайте - 15 торби цимент от старите 50кг + 2ма души. При все чупещите носачи отзад и комфорта.
Един изключителен и надежден 5-цилиндров танк с двигател като на камион, с блестящи лети джанти петолъчки и много завистливи хора наоколо. А вътре - кеф и място за всички! Е тва е "Мерджана" или Мечо - кола с дух!
P.S.
Поздрави за всички, които са чували за Бай Симо, известен дизелджия, може би единственият българин, работил някога като механик в Мерцедес в Германия, който дълги години правеше основни ремонти на тези машини в гаража си на ул. Тежкия танк в София до Орион (и тогавашния бул. Работническа класа). Той караше един W112 и за един милион километра му беше сменил една водна помпа...
22:14 28.01.2016
23 минус
Коментиран от #29
22:35 28.01.2016
24 ГОСТ
- Разработката на 123-ката започва през 1968 г. и приключва пет години по-късно, когато предшественикът W114/115 е снет от производство -
Модел W 114/115 се предлага на пазара до 1976-та година.
Еърбег за водача е бил опция за моделите след 1982-ра, но никога не е бил част от серийното оборудване. А пък еърбег за пътника е монтиран само на единични бройки ( да речем за свои хора) и никога не е бил предлаган официално в листата с опции от Мерцедес. А през 1976-та, когато моделът започва да се продава, търсенето е било толкова голямо, че автомобилите втора ръка са се търгували по-скъпо (а не както е написано по-горе - на цената на новите), отколкото е била официалната цена на МБ - точно както ладите у нас едно време. За доставка на поръчания вече 123-ти модел се е чакало до 3 години.
А и двигателите, които са били предлагани за целия период на производство, са доста повече от девет.
Иначе колата наистина невероятно здрава.
23:08 28.01.2016
25 к йочев
23:22 28.01.2016
26 тъй
Коментиран от #30
01:57 29.01.2016
27 опсмопсус
Коментиран от #28
01:58 29.01.2016
28 тъй
До коментар #27 от "опсмопсус":
е,и каква ти е колата от която толкова не си доволен?02:08 29.01.2016
29 прет
До коментар #23 от "минус":
Прав си пълни боклуци, а тук ми ахкат и пъшкат каква супер кола била....айде да ви видя сега утре всички тръгнали да си купуват кошницата, аиде де , а ? нааааайс а?02:18 29.01.2016
30 пешо
До коментар #26 от "тъй":
Господине ....виждало се ,турски сериал,джагара магара .....липсват ви сигурно негативизма и неудобрението но уви автомобила си беше номер 1 за времето че и малко след него , това са фактите....много хора в западна европа още си ги карат и ги боли .ура за вашето елементарно писано по долу ...Здраве08:15 29.01.2016
31 Gosho Vectrata
09:12 29.01.2016
32 Безпристрастен
Коментиран от #33
12:29 29.01.2016
33 OM617912
До коментар #32 от "Безпристрастен":
Те не са неподготвени. Те са прости и необразовани.13:50 29.01.2016
34 Бай Ганю
Коментиран от #36
14:23 29.01.2016
35 Фен на Мерцедес
17:49 29.01.2016
36 Сандокан с двата ножа
До коментар #34 от "Бай Ганю":
Какможе да сравняваш 123ката със скапаното Алуди?17:50 29.01.2016
37 Кобрата
Много са здрави, чат пат още ги мяркам по пътя...
21:59 29.01.2016
38 НикиД
Коментиран от #39
19:03 30.01.2016
39 ОМ617912
До коментар #38 от "НикиД":
Продава се, Ники. Продава се, но струва много пари. В България има много желаещи, при това млади хора, които искат такъв автомобил, но за.....1000 лева. Съжалявам! За хиляда лева няма подобна кола. Все още се намират прекрасни автомобили, но за 12,15,18, 22 и нагоре хиляди евра.10:38 01.02.2016
40 Валентин
23:16 03.05.2018