46 017 13

Електромагнитно окачване за автомобили от 80-те

Радослав Славчев

Днес автомобилните компании правят всевъзможни окачвания, като целта на всички тези системи е да съчетаят меката и комфортна возия със стабилността на автомобила. Като цяло обаче има два основни вида возия - мека и твърда. Първата създава комфорт, но пък колата с меко окачване не е толкова стабилна в завои, а при втората е стабилна, но пък създава дискомфорт на водача и пасажерите. Оптималното съчетание на тези две крайности е основна цел за всички, правещи автомобили.

Малцина обаче са запознати с един много интересен проект, представляващ електромагнитно окачване и обезпечаващ оптимален баланс между управляемост и комфорт. Още по-любопитното е, че за основа на това изобретение служи конструкцията на обикновен високоговорител. Най-общо казано тонколоната функционира за сметка на намотка с меден проводник, работеща в магнитно поле. Благодарение на нея електрическият ток създава вибрации, които имат амплитуда, зависеща от изходния ток.Този принцип се използва и при специално разработените за целта амортисьори. В електромагнитното окачване е монтиран линеен електромотор, работещ като демпферен елемент и командван от контролер. Конструкцията ефективно потушава колебанията и обезпечава умопомрачителни възможности за настройки на управляемостта и возията. Автомобил, снабден с подобно окачване, практически няма крен в завоите и много гъвкаво се адаптира към различната пътна настилка.

Тази технология се появява на бял свят благодарение на компанията Bose още през 80-те години на миналия век. Била тествана в Lexus LS400, но въпреки безспорните и предимства така и не стига до серийно производство. Причината? Тя е доволно банална - системата е скъпа и повишава значително крайната цена на автомобила.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • незнайко
    Отговор
    1 09:57  29.07.16
    В Ситроен ДС навремето този проблем е бил решен с живачен балансьор. Това окачване обаче е върха на изобретенията. Едва ли цената е имала значение. Просто корпорациите не са искали това да влезе в употреба. Може причината да е и друга. В Европа няма дупки и неравности по пътищата.
  • гост
    Отговор
    2 10:44  29.07.16
    Подмяната на един амортисьор би била непоносимо скъпа, а теглото на автомобила много по-високо. Но е трябвало да го има като опция, а не да се отрича напълно, клиентите може да го искат в крайна сметка. Ситроен са вързали много важни възли в един хидравличен елемент и това, освен че системата е скъпа спрямо тези на кошниците. Най-доброто засега е независимото окачване, доставя задоволителен комфорт на ниска цена. Всичко друго е скъпо, чупливо и неизгодно.
  • Знайко
    Отговор
    3 10:53  29.07.16
    Бъркаш относно Ситроен - няма живак, а хидро-пневматично самонивелиращо се окачване (http://www.citroencarclub.org.uk/drupal/node/32), но това не намалява оригиналността на решението им.

    Коментиран от #7

  • Косматия
    Отговор
    4 11:50  29.07.16
    Тва е готино!!! Ич не се клати кат патка кат върви! Босе у моментя се задоволяват да праят само седалки за камьони со туй окачване. Хамортисьорите май нещо не видеа бел свят. http://www.boseride.com/

  • Димитър
    Отговор
    5 11:52  29.07.16
    Причините, поради които не се е реализирал този проект нямат нищо общо с цената. Основните са били: - Високи нива на шум при работа на "амортисьорите" - При максимално натоварване системата е консумирала до 1.6KW Самата идея обаче е реализирана в шофьорските седалки на някои камиони в САЩ. - Bose Ride System

    Коментиран от #6, #9

  • гост
    Отговор
    6 12:53  29.07.16

    До коментар #5 от "Димитър":

    Наскоро имаше публикации за подобни , които даже генерират ток , а не да консумират , както и има разработки за електрически спирачки без хидравлика , макар че при електромобилите и без това 90% от спирането с със системата за рекурперация , така че мисля изобщо не е свършило
  • незнайко
    Отговор
    7 13:41  29.07.16

    До коментар #3 от "Знайко":

    Да вярно, че е било само експериментално - под КУПЕТО. Не става дума за окачването на колелата.
  • Димитър
    Отговор
    8 14:08  29.07.16
    Със сигурност в бъдеще стандартното окачване - Амортисьор/Пружина - и всякакви подобни разновидности ще изчезнат. Въпросът е кога и на каква цена :)
  • ТГРП
    Отговор
    9 19:07  29.07.16

    До коментар #5 от "Димитър":

    Хората си го казват в клипа- too heavy and too expensive.Нали разбираш англе?
  • Роман Ценов
    Отговор
    10 20:02  29.07.16
    Не е зле.
  • Agi
    Отговор
    11 00:27  30.07.16
    вземете прочетете малко са Тойота Соарер,1986 година вече серйино го предлага това окачване с магнитите
  • нагазаки
    Отговор
    12 10:12  30.07.16
    ВЕЛИКО ЗА Лунните ни кратери
  • Перничанина
    Отговор
    13 20:44  08.02.17
    Проверете и BMW E30 я има тази опция от завода

Напиши коментар:


Публикувай