101 370 54

Мощност или въртящ момент - кое е по-добре?

Радослав Славчев

Максималният въртящ момент и мощността са две от най-важните спецификации за един двигател, но отношението им една към друга е рядко обсъждано. Поради тази причина решихме да ви припомним какво означава всеки от тези два термина и как те влияят на производителността на двигателите с вътрешно горене.

МощностПреди всичко нека си спомним за човека, който решава за първи път как да се измерва мощността. Неговото име е Джеймс Уат - шотландският инженер, на чието име е кръстена и стандартизираната единица за мощност. Името "Ват" прието през 1889 година, като дотогава се използва единицата "конска сила", въведена също от Уат. Единицата Ват влиза като стандартна в системата SI на 11-тата Генерална конференция по мерки и теглилки през 1960 година.

Днес за измерване на мощност се използват и двете единици - "ват" и "конска сила", като една конска сила е равна на 735.5 вата. А знаете ли какво всъщност представлява конската сила? Това е способността да бъдат повдигнати 75 килограма на 1 метър височина за 1 секунда. С други думи конската сила определя това, колко бързо се върши работата.

Въртящ моментМаксималният въртящ момент е определена сила, която върти даден обект в кръг около оста му. По-образно той може да се обясни като силата, която е необходима, за да се завърти болт или някакво друго колело. Когато се опитвате да отвинтите капачката на безалкохолна напитка, например, вие използвате въртящ момент. Машината, която завива капачката на въпросното безалкохолно е настроена по специална спецификация за въртящ момент. Идеята е да затвори херметично бутилката и в същото време да може лесно да се отвори от бъдещия и ползвател. В Международната система за единици SI моментът се измерва в Нютонметри.

Когато тези два термина се съберат на едно място, действията им могат да се обяснят така: Представете си, че правите домашно сладко и след това го нареждате на рафта в килера. Въртящият момент ви е нужен, за да затегнете капачката на буркана, а мощността - за да качите буркана на съответния рафт.

Момент и мощност в двигателя с вътрешно горене

Стигаме и до най-интересната част или по-конкретно как мощността и въртящия момент съжителстват в един двигател. Най-общо казано те работят ръка за ръка и по този начин моторът транслира на пътя необходимата производителност. Формулата, описваща тяхната връзка е следната: конска сила = момент Х количество обороти в минута /5 252. Това уравнение важи за всеки ДВГ, независимо от оборотите, които развъртат вашият мотор. 5 252 се явява константна величина, а при 5 252 об/мин мощността е равна на въртящия момент. При по-ниски обороти моментът е по-висок от мощността и обратното.

За измерване на мощността на един автомобил се използва т.нар. динамометричен стенд. Той измерва въртящият момент и количеството обороти в минута, прилага уравнението и получава число, което определя броя на конските сили.

Мощност или въртящ момент - кое е по-добре?

Това е въпрос на лаици и за лаици, но ние сме длъжни да го разгледаме. Трябва да се знае, че автомобил с по-голяма мощност по правило достига и по-висока максимална скорост. А автомобил с по-голям максимален въртящ момент ускорява по-добре от място. По-важното за един двигател е да разполага с оптимален работен диапазон. Този термин означава диапазонът на оборотите между пиковия въртящ момент и максималната мощност. Именно в този диапазон двигателят работи най-ефективно и обезпечава както максимална производителност, така и най-нисък разход на гориво.

При електромоторите работният диапазон е огромен. При тях максималният въртящ момент е достъпен още от първото завъртане на оста, а максималната мощност при някои ел. двигатели е по-голяма от тази на ДВГ. При дизелите е обратното. Този диапазон е много малък, но пък максималният въртящ момент се достига при доста по-ниски обороти в сравнение с бензиновите мотори и максималната им мощност също е при по-ниски обороти.

Поради тези причини бензиновите двигатели са най-предпочитани за т.нар. пърформънс доработки. Съвременните бензинови агрегати с турбокомпресори, система за непосредствено впръскване на горивото, изменяеми фази на газоразпределението и куп други умни инженерни решения обезпечават удивителни работни диапазони, характеризиращи се с невероятна еластичност. Заради това в състезанията основно се използват бензинови мотори с висока мощност, но има и надпревари, където нееднократно побеждават коли с дизелови мотори (24-те часа на Льо Ман и Audi-тата с техните TDI мотори).

Ако дотук не сте разбрали нищо, ще се опитаме да ви дадем един последен пример. Един до друг са спортен автомобил и камион. Тежката товарна машина разполага с много въртящ момент и с малко мощност. Двигателят му работи на ниски обороти, но той е силен като културист. Спортната кола пък може да се оприличи на спринтьор. При него всичко е точно наобратно. Много мощност и по-малък въртящ момент. Ако се добави допълнително тегло на камиона, неговите динамични характеристики няма да се изменят значително, но ако това се случи със спортната кола, представянето ѝ ще е далеч по-слабо.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Мартин
    Отговор
    1 11:41  08.08.16
    Поредният интересен материал. Бравос.
  • Тошибиян
    Отговор
    2 12:08  08.08.16
    Въртящия момент е силата на усукване на вала

    Коментиран от #3

  • Караиванов
    Отговор
    3 12:11  08.08.16

    До коментар #2 от "Тошибиян":

    Не си точен. В сатията е обяснено много добре. Накратко въртящия момент е: въздействието на сила върху въртяща се система,
  • Грую
    Отговор
    4 12:34  08.08.16
    Колата ми е 76 конски сили по руския стандарт ГОСТ или 55.898 киловата и ми събират данък по Закона за местните данъци и такси разбира се за возило с над 75 конски сили. По западния ДИН пък твърдят,че била 78, но как се изчислява тази разлика не ми е ясно. Аз съм си го доработил, като съм затворил половината карбуратор, сложил съм газова уредба, бензин не е помирисвало вече с години, но е направено икономично и екологично возило.Всички системи за отработване на картерните газове функционират, както са монтирани допълнителна електронна поддръжка на комутацията и са направени на машина всички настройки. В резултат на това и въртящ момент и мощност са по-малки от заложените от производителя за сметка на икономичност и екология, но данъкът си е пак същия. И в този момент забраняват в една европейска столица возила, регистрирани преди повече от 16 години, защото били големи замърсители. Бюрокрацията никога не е отчитала кое как се смята или дали е вярно или не. Просто се взима едно число за аксиома т.е. твърдение, което се смята за вярно без да е необходимо доказването му и на тази база начислява данък. Няма нужда от подобни теории. Този пример само потвърждава случайността на бюрократичното управление, както и на цялата държава, където където качествата на всеки индивид за заличени по презумпция по бюрократичен път в името на търговията и събирането на данъци.

  • LEX
    Отговор
    5 13:56  08.08.16
    Отговорът е прост : Тегло.
  • Пешо мъката
    Отговор
    6 13:57  08.08.16
    На въпроса с данъка (Грую) когато си регистрираш за първи път колата тогава питат колко конски сили е, но в българското законодателство няма задължение да се вписват К.С , спокойно може да се запишат киловатите, ако те по документ са 55 минаваш метър, ако са 56 тогава си отгоре. Но който не знае, често лелката на гишето го пита за коне и хората казват в коне. Има много Опели 101 конски сили които са 74 киловата и по закон са с малкия данък, но поради незнание са регистрирани в големия. В закона българския границите са в киловати, не в коне. Мисля по 1,36 умножават, но това не е точна стойност, знаците зад запетайката са доста, ако трябва да сме коректни. Така че когато регистрирвате, го правете в киловати, не в коне!
  • KPETEHA
    Отговор
    7 14:46  08.08.16
    Само да споменем нещо за измислената "конска сила" . Така, както я е определил Джеймс Уат по приведената формула на практика е абсолютно занижена като стойност. Реално среден по сила впрегнатен кон е 10-12 пъти по мощен. Тази мощност 0,735 кВт е лесно постижима от силен мъж. Но все пак друго е като прочетеш, че колата ти е 100 к. с. а не 10. Затова и никой производител не коментира и няма да се промени това общоприето но и много грешно определяне на к.с.

    Коментиран от #15

  • Гост
    Отговор
    8 15:22  08.08.16
    Толкова много обяснения. Въртящ момент на двигател, най-просто- Сила върху рамо.Силата с която буталото,чрез мотовилката,натиска рамото на коляновият вал.Като по този начин можеш да заложиш в един двигател,дали по-лесно ще дърпа гаубица в дълбоката кал, или ще се изстрелва от 0-до 200 на магистралата.Естествено има и още куп други фактори,които ,ако навлезем в подробности ,дълго има да се обясняваме.
  • sososoos
    Отговор
    9 16:21  08.08.16
    Уат е рекламирал парните си двигатели, и затова му е била необходима такава единица. За да помогне на клиентите си да съпоставят машината, която продавал, с конете, които са използвали в мините, мелниците и на други места. Естествено, че не е точна - сравнявал е с понита, допускал е, че един кон е колкото пони и половина и т.н. маркетинг глупости. На които хората се радват и до днес, особено по някои географски ширини :-)
  • Тост
    Отговор
    10 17:02  08.08.16
    obarkazia Moshtnosta zavisi ot oboroti/skorost i vartiasht moment/sila .Vaprosat e -pri edna i sashta moshtnost koe e za predpochitane. ZA TRAKTOR-vartiasht moment-za vtomobil-skorost.......MOSHTNOSTA e edna....BELORUS-74 k.c. LADA -75k.c
  • шоше
    Отговор
    11 18:29  08.08.16
    Едното е сила на завъртане, а другото скорост на завъртане. Без сила няма скорост. Ако не можеш да отлепиш, няма как да ускориш. Може да затягаш гайка цял ден но с такава сила че да я скъсаш, или за 10 секунди но лабаво. Най-добре е за 10 секунди и да я скъсаш, да я затегнеш добре де.

    Коментиран от #16

  • диан
    Отговор
    12 19:11  08.08.16
    май не разбирате нещо:) но вие не сте виновни човека иска да каже че колата постига конете дадени и по каталог при 5252 оборота примерно 200 коня но при 2600 с колкото карат повечето хора там няма 200 коня а 100
  • 330i
    Отговор
    13 19:11  08.08.16
    Объркана статия. Един въпрос към автора: Два еднакви камиона с изравнени маси (без значение натоварени или не), с различни двигатели, на единия мощността е 800 "коня" с 300 НМ ВМ, на другия 400 "коня" с 600 ВМ, Кой от двата камиона ще ускори по- бързо и кой ще развие по-голяма скорост? (естествено всеки двигател с изчислена за него предавка) ???
  • не разбрал
    Отговор
    14 19:21  08.08.16
    Като прочетох примера със сладкото - всичко ми стана ясно ))).
  • Един друг
    Отговор
    15 19:26  08.08.16

    До коментар #7 от "KPETEHA":

    Не е точно така. Приравняването спрямо нещо разбираемо за тогавашните индустриалци е било към малък кон, който работи на номинално натоварване, при което не се изморява извънредно, т.е. не се амортизира бързо и не се намалява работният му ресурс. Ясно е, че един тежковоз ако се напъне, ще даде много по-голяма мощност, но ще е кратковременна. Въртящият момент е ъглова сила, подобно на ъгловата скорост. Най-важното му свойство е, че подлежи на преобразуване през привода - както надолу чрез мултипликатор, така и нагоре чрез редуктор, докато мощността през привода само намалява заради загубите. За пример, кола 75 к.с. не е нищо особено, но трактор 75 к.с. е доста "силен", макар и да си върши работата по-бавно.
  • Darkbound
    Отговор
    16 19:28  08.08.16

    До коментар #11 от "шоше":

    Силата не е нужна за да бъде поддържана дадена скорост. F=ma, върху дадено "тяло (или маса)" действа сила когато има ускорение, когато се движиш с 100 км/ч например и я поддържаш, върху колата не действа никакво ускорение, т.е. не действа сила върху нея (това, че двигателят върти за да поддържа скоростта е друг въпрос).

    Коментиран от #17

  • Един друг
    Отговор
    17 19:37  08.08.16

    До коментар #16 от "Darkbound":

    Естествено, че действат съприотивителни сили при движение - сила на триене между гумите и пътяу кактж и в лагерите, но най-вече аеродинамчина сила, която при това нараства експоненциално на скоростта. Ако за да достигнеш 200 км/ч ти трябва една мощност, то при същия аеродинамичен коефициент, за да достигнеш 250 (25% повече) вече ти трябва увеличените на мощността с над 55%.
  • Роман Ценов
    Отговор
    18 20:13  08.08.16
    Не е лоша статията.
  • Wishmaster
    Отговор
    19 20:13  08.08.16
    Всъщност най-важното за колата е мощноста на двигателят, защото между двигателят и гумите има скоростна кутия с коята може да променяш въртящият момент предаван на гумите. Естествено понеже колата е сравнително лека и не и трябва да тегли ремарке инженерите са сметнали скоростната кутия така че да няма много ниска предавка понеже не и трябва много въртящ момент а бегачките тръгват с високи обороти което значи повече мощност, виж икономията е друго нещо вече. Така че колкото повече коне толкова по-бързо ускорява за другото инженерите са се погрижили като са сложили подходящата скоростна кутия. Въпреки че не съм специалист знам че тракторите имат някакви странни скорости.

    Коментиран от #20

  • Кофата
    Отговор
    20 20:29  08.08.16

    До коментар #19 от "Wishmaster":

    Кире кире защо не си караш магарето за си тръгнал да раздаваш съвети в област където нищо не разбираш а и тези под теб също?Много специалисти много чудо ,направо съм потресен всеки в България разбира от коли.Нека ви обясня малко как стоят нещата.Важни са броя на цилиндрите и въртящия момент!От една кихавица с 3 цилиндара няма какво да очакваш ако ще и 500 коня да е!

    Коментиран от #24, #27

  • Петър Стоименов
    Отговор
    21 20:33  08.08.16
    Страхотна статийка. Е, хейтъри и разбирачи в кавички винаги ще има, те само в коментарите могат да се изявяват, при това анонимно.
  • Нема Бира
    Отговор
    22 20:58  08.08.16
  • CaptainA
    Отговор
    23 21:09  08.08.16
    Да се включа и аз. Въртящият момент е силата, която действа върху коляновият вал, породен от такта разширение. Самата сила на разширение на газа действа като разпределен товар (нялягане) върху горната повърхност на буталото (мисля, че се казва "чело"). Този разпределен товар, накратко сила, има рамо, спрямо центъра на тежест на коляновия вал. Всяка сила, която е приложена върху отдалечено разстояние, рамо, предизвиква завъртане на обекта, спрямо центъра му на тежест. Този въртящ момент, сумарно за 4те бутала, ви дава общия въртящ момент на МПС. Мощността е величина определяща работата извършена за единица време и по- точно, колкото по- голяма мощност има едно МПС, толкова по- голяма максимална скорост има то. Да вметна, че мощността зависи и от броя на предавките, на МПС. Нека разгледаме един дизелов и бензинов двигател с еднаква мощност. Тъй като дизеловият двигател има по- голям В.М. заради по- голямата степен на компресия, той има по- голям въртящ момент и развърта коляновия вал по- бързо, спрямо бензиновия, т.е. той ускорява по- бързо от бензиновия. Поради тази причина, той ще се нуждае от по- голям брой предавки за да постигне мощността на бензиновия. (дизеловите ДВГ са нискооборотни) Ако разгледаме бензиновия двигател, неговия макс. въртящ момент се развива на доста по- големи обороти, тъй като бензиновите ДВГ са високооборотни. Т.е. за една предавка, те развиват много по- голяма мощност, но по- бавно. Извод: нискооборотните дизелови ДВГ се използват най- вече при товарните автомобили, тъй като използването на голям въртящ момент с малки предавателни числа, позволява "фино" управление на дадения камион, тъй като камиона не може да чака бензиновия двигател да се развърти, на него му трябва голяма развъртаща сила, с която да превключи на по- висока предавка, иначе ще остане по някой баир, тъй като няма да има сила да издрапа нагоре. Бензиновият мотор, от друга страна, е по- подходящ за по- високи скорости, тъй като там шофьора не губи време в излишно превключване на многото предавки, за да компенсира на бързото развъртане на мотора, тъй като самият ДВГ компенсира с големия диапазон от обороти. И другото е, че дизеловият двигател е по- икономичен и затова също се ползва при камиони, защото няма камион на бензин. Извинявам се за правописни грешки, че бързо го написах, надявам се да сте го разбрали. :) Ако има грешка ще го редактирам :)
  • Wishmaster
    Отговор
    24 22:16  08.08.16

    До коментар #20 от "Кофата":

    За съжеление това в България е норма, пълни неграмотници като теб да дават акъл. Явно не си учил много ама поне статията да беше прочел. За какво ти е този въртящ момент като си лек, нали мощноста ще я докараш от оборотите бе умник. Нали затова ти е тази скороста кутия да си нагласяш оборотите за максимална мощност, странно как един мотор който няма 1000 кубика надбягва големите спортисти да му сложат и на него един осмак не искаш ли? Тези глупости които ти проповядваш ги правят само глупавите Американци сложат едно V12 и голяма работа ама нали то това нещо тежи, а този въртящ момент си го завират незнам си къде, а умните инженери сложат леко малолитражно двигателче увеличават оборотите и бият наред, е да има възможност да изпуши бързо ама това е друг въпрос. Наскоро имаше статия за Мерцедес които от 2 литра ще изкарат 1000 к.с. което означава че при пикова мощност могат и да задминат 20000 оборота обаче хората имат сплави решили са проблема.

    Коментиран от #33

  • onq s konq
    Отговор
    25 23:17  08.08.16
    При сравнение на 2 еднакви по аеродинамика и тегло БМВ-та с еднаква 280коня мощност но задвижвани с различно гориво-бензин и нафта се вижда от техн.данни,че макс им скорост и ускорението им 0-100 са абс еднакви.Разликата обаче в разхода на гориво е категорично в полза на дизела,а по-ниските обороти на същият двигател/дизеловия/ необходими за постигане на динамиката като при бензинката предопределя и почти двойно по-големия му ресурс да амортизация.

    Коментиран от #26, #29

  • Wishmaster
    Отговор
    26 00:01  09.08.16

    До коментар #25 от "onq s konq":

    Да това и аз казвам, при еднаква мощност , еднакво тегло и добър шофьор ускорението ще е еднакво. Нали това означава мощноста колко бързо ще извършиш една работа.При една и съща мощност, една и съща работа(при равно тегло) ще я свършиш за едно и също време. Единственият трик е максимално дълго време да стоиш на максимална мощност, за това идват добрият шофьор(или автомат с двоен съединител), тракшън контрол и други трикове. Проблемът на дизела е че не обича големите обороти а за спортна кола ти трябват големи обороти за да имаш голяма мощност. Е има и вариант да сложиш голям двигател и да компенсираш от големият въртящ момент но това ще добави и повече маса. Да за 2 тона МПС 150 кг отгоре може и да не са голям проблем но за спортна кола от 1300 да сложиш 150 кг отгоре ще е самообииство. Дизела обаче както каза има макс мощност при ниски оборити и има голяма компресия което го прави с голямо КПД и много по-икономичен.
  • Легенът
    Отговор
    27 00:06  09.08.16

    До коментар #20 от "Кофата":

    Голям пък разбирач се извъди и ти - във Ф1 вече вадят по 600-700 кс от 1500-1600 кубикови двигателчета и болидите летят благодарение на невероятни предавателни кутии. Сигурно и от тях нищо не очакват - в опит да се направи на интересен пред батковците...
  • onq s konq
    Отговор
    28 00:19  09.08.16
    Все пак трябва да се има предвид,че при много високи обороти на бенз. двигател буталата може да се объркат и някое да се шмугне в чужд цилиндър
  • овчаря
    Отговор
    29 02:18  09.08.16

    До коментар #25 от "onq s konq":

    толкова глупости не бях чел повечето дизели са турбо познайте бензин с турбо колко кръгчета ще направи около дизела пак за амортизацията дизела е 15 атм бензина 10 при еднакво износване кои ще изгуби повече безплатен обяд няма малко гориво къс живот на дигателя

    Коментиран от #30, #31

  • onq s konq
    Отговор
    30 04:39  09.08.16

    До коментар #29 от "овчаря":

    Остави тия приказки за кръгчетата и ПРОВЕРИ примера ми с БМВ-тата,което се отнася и за всички други марки коли!Повтарям-еднаква марка и мощност-едната кола на бензин,другата е дизел,ИМАТ ЕДНАКВО УСКОРЕНИЕ ОТ 0-100 и в случая на примера ми е 6,1 сек.А колкото до амортизацията-тя не се дължи на степента на сгъстяване,а на триенето на частите в двигатела,т.е. ПОВЕЧЕ ОБОРОТИ НА БЕНЗ. ДВИГАТЕЛ В СРАВНЕНИЕ С ДИЗЕЛОВИЯ ЗА ЕДИНИЦА ВРЕМЕ-ПОВЕЧЕ ИЗНОСВАНЕ НА БУТАЛА,ЦИЛИНДРИ,СЕГМЕНТИ,КОЛЯНОВ ВАЛ И ИЗОБЩО ВСИЧКО,КОЕТО СЕ ДВИЖИ.Ще ти дам и един елементарен пример:Вървят великан и джудже от т.А до т.Б с еднакъв модел обувки,еднаква дебелина на подметката,само дето размерът им е различен.Великанът прави 1 крачка,джуджето -5 за да върви успоредно с него.Познай кои подметки ще бъдат по-изтъркани на финала?!
  • Bat Sande
    Отговор
    31 05:06  09.08.16

    До коментар #29 от "овчаря":

    Овчарю, като не ползваш препинателни знаци е трудно да схванем смисъла на това което се опитваш да кажеш!
  • рацер
    Отговор
    32 10:33  09.08.16
    Започна обещаващо статията, но да се твърди, че koenigsegg agera r няма въртящ момент е малко странно, защото има към 1200 нм :D
  • Кофата
    Отговор
    33 15:25  09.08.16

    До коментар #24 от "Wishmaster":

    Ми ако си много грамотен, няма да си безработен и по цял ден да висиш по форумите и да ръсиш безумни съждения относно въртящия момент.Не е достатъчно да прочетеш две статии в Гугъл и да си мисилиш,че си прозрял нещата.А ти Формула 1 не я гледай, там умишлено се налагат ограничения за да има прогрес в технологиите празна главо!И ако някога си карал Мерцедес със осмак двигател повече няма да пишеш глупости за разни еднолитрови прахосмукачки!

    Коментиран от #39

  • до30
    Отговор
    34 15:33  09.08.16
    Може и на по тежкият да са по изтрити. БМВ та с турбини ли са и двете?
  • oleeeee
    Отговор
    35 16:30  09.08.16
    По убаво от турбо бензин няма. Маанете ги тия нафтови печки,от тях децата ни са с астми половината. Голям праз ,че били с въртящ момент- аз карам 2 литра турбо бензин 160 коня и всичко ми е достатъчно. И зимата парното ми тръгва на 4-тата минута ,а повечето дизели/особенно големите мотори/ трябва да обиколиш града 2 пъти, че да тръгне парно. ВСеки си избира. Имал съм дизели- 2,но предпочитам турбо бензин.
  • oleeeee
    Отговор
    36 16:34  09.08.16
    Кви ли не глупости измислят ,че да има дизела парно зимата- печки на нафта, ел. подгреватели. Мерси.
  • налъмски
    Отговор
    37 19:59  09.08.16
    мощността на двигателя винаги е еднаква за даденото количество гориво-въздушна смес. Променят се оборотите и въртящият момент чрез скоростната кутия. По-голям въртящ момент се постига при по-малки обороти и обратно. С много слаб двигател примерно 1кВат може да се постигне огромен въртящ момент примерно с редуктор 1/10 000 но и оборотите ще бъдат много малки
  • Neutral
    Отговор
    38 20:47  09.08.16
    Здравейте колеги. Не работи ли дизела под 5 пъти по голямо налягане от бензина? Не е ли и това причината да купуваме старите европейски печки на по 600 000 км и да сменям дюзи и помпи? Дизела е за отопление, газта за готвене, а бензина за каране. Несравним звук на бензин V6 или V8 спрямо който и да е дизел! P.S. Карам дизел(Хонда), доволен съм, но звука който ти прави кефа го няма!!
  • Wishmaster
    Отговор
    39 00:06  10.08.16

    До коментар #33 от "Кофата":

    Ти или се правиш на глупав или наистина си си такъв. 1 литър ти казах за мотор, 2 литра за хечбек или компактен седан(в серийна кола никой не иска да надува оборотите), 3 литра за голям седан. Нали затова са инженерите да сметнат всичко, те не са лукови глави като тебе. Да аз не съм карал мерцедес V8, дай да те видим теб кой точно Мерцедес си карал с V8, че те маи не останаха такива, техниката се развива само ти си останал в пещерата. Всичко което ти трябва е мощност и има два начина да я изкараш повече обороти или/и повече въртящ момент. Всеки може да изкара голям въртящ момент, за истинските майстори са високите обороти защото скапват двигателят, клапаните трудно се регулират и момента на запалване. С напредването на технологиите постепенно всичко се смалява за сметка на материалите и по прецизните компютри. По малък двигател означава по-малко колиграми, по-малко заето място, по малки вибрации, по-лесно балансиране на колата.
  • MoTo
    Отговор
    40 23:28  10.08.16
    Бензин,атмосферен(да резонира яко като върнеш газта ) с колкото се може повече обороти - там е кефа,а кефа няма цена! Куплиран кадърно с настроена скоростна кутия(подредени с много акъл предавателни числа) - елате ми всички дизели с пушека си и въртящия си момент!
  • Иван
    Отговор
    41 10:26  26.02.17
    Не си в час Славчев.При ДВГ основното е въртящия момент.Мощността е негова функция.Това се учи още в техникума. N=M.n/9550, kW където: М – въртящ момент, n – обороти на двигателя; N – мощност при обороти n .

    Коментиран от #52

  • Jack Bauer
    Отговор
    42 11:32  26.02.17
    "... Дядо Попе какво ще пиеш бира или вино? ... И ракия чадо, и ракия ..." Аз съм и за голям въртящ момент и за повече мощност. И теглото да е по-ниско ... нещо май се размечтах.
  • Nikolay
    Отговор
    43 21:04  26.02.17
    Мощност е колко бързо ще удариш една стена, а въртящ момент е колко далече ще отнесеш стената със себе си :D
  • военен
    Отговор
    44 21:09  02.03.17
    За справка - ЗИЛ 130 не е лек автомобил, но се движи с бензин.

    Коментиран от #48

  • госта
    Отговор
    45 09:17  15.03.17
    що никой нищо не каза за бензин на гас?

    Коментиран от #51

  • Golf 3
    Отговор
    46 00:30  16.03.17
    Benzina si e benzin
  • Госпожицата​.
    Отговор
    47 13:59  07.05.17
    Имах преди Пежо 106,дали от икономия или просто са забравили, нямаше оборотомер а часовник голям колкото на жп гара. Включвах си скоростите когато шумът бе приятен за ушите ми.Така че въртящият момент си го създавах когато ми е кеф.
  • Пепо
    Отговор
    48 11:02  22.05.17

    До коментар #44 от "военен":

    Движеше
  • Здравко
    Отговор
    49 22:52  22.05.17
    Страхотна статия, браво! Така, сега аз да се опитам да обясня какво разбрах: Мощността е работата на мотора извършена за единица време, а въртящият момент - (ъгловата) сила приложена от двигателя в даден СТАТИЧЕН момент! Сиреч, едното без другото НЕ може! Мощността играе когато двигателят трябва да се развие от 2 000 до 3 000 об. за определено време, при преодоляването на определено натоварване, а въртящият момент е да си дърпа по баира въпросното натоварване при 2 000 об./мин. да кажем
  • ристу
    Отговор
    50 11:59  22.06.17
    Статията си е за лаици отвсякъде...На мен пък ми е интересно защо не съвпадат графиките с формулата P=M.W ? Която и точка да погледна нещо не ми излизат сметките... Естествено е, че при нашите автомобили, които са си ограничени в оборотите е добре да си с по-мощен двигател, което си води от самосебе си да по-вече въртящ момент. А за ускорението при даден двигател си е най вече от значение скоростната кутия. Цедиш маторя в тези обороти, където си с най-голям въртящ момент, и сменяш предавка. Следващата предавка да почва със същите обороти като предходната. Демек да не излизаш от въпросните обороти с големия въртящ момент. Това е. :-)

  • Петкан дивака
    Отговор
    51 16:16  25.06.17

    До коментар #45 от "госта":

    Щото газта е за готвене!
  • text
    Отговор
    52 20:57  14.04.18

    До коментар #41 от "Иван":

    Най-различни коментари по статията и поне 3/4 също така непрофесионални. Не е нужно да имаме какъвто и да било двигател или болт, кръг и подобни, за да говорим за въртящ момент. Нужно е да имаме сила, приложена в точка , с рамо L. И това просто се нарича момент на силата, или въртящ момент. За двигателя: Не е вярно въобще , че мощността била производна на въртящия момент. Механичната мощност винаги е била механична работа за единица време. Колко е въртящият момент на двигател от 300 к.с. въртящ се с максимални обороти на прасен ход? Еми НУЛА! Въртящ момент възниква, или се измерва, само тогава, когато силата от работата на двигателя се приложи към дадено рамо - било то през валовете на скоросттната кутия, трансмиситята, колелата. Затова в Европа немците например дефинират максиманата мощност и въртящ момент на даден двигател към движещите колела с тариран размер, например 17 цола, докато американците измерват същите параметри само че директно от вала на двигателя само. Оттам идва и приказката, че "немските кончета" някак си са повече от американските. Не че са повече, просто методологиите за измерване са различни, като немците измерват цялото трасе на предаване на мощността чак до колелата. Поздрави.
  • 53 14:09  17.05.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Шляхтиц
    Отговор
    54 16:50  08.06.18
    Въртящият момент на ДВГ се определя най-вече и единствено от ДЪЛЖИНАТА НА РАМОТО НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ. Дизелът има почти два пъти по-висока степен на сгъстяване, по-дълъг ход на буталото и ПО-ДЪЛГО РАМО НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ. Въртящ момент означава СИЛА, ПРИЛОЖЕНА НА РАМО и се измерва в кг.сила по метър кгм или, както е по модерно нютон по метър Нм.

Напиши коментар:


Публикувай