Ако сте готови да похарчите шестцифрена сума в долари за нов автомобил, то това означава, че явно искате да се чувствате по-особен. Това означава още, че искате новата ви кола да изглежда, да звучи и да върви не както останалите масови автомобили, а по-различно, тоест да е супер кола.
С други думи искате всичко по автомобила ви да е различно. При много от т.нар. суперкари обаче не е точно така. Сега ще се съсредоточим върху вратите. Вратите са важна съставна част от един автомобил и от доста време насам се отварят по един и същ начин. При много от суперкарите те също се отварят съвсем конвенционално.
При Ferrari, Porsche и даже Bugatti вратите се отварят по същия начин, по който се отварят и вратите на Fiat, Seat и Volkswagen. Има и такива супер коли обаче, които разполагат с врати, отварящи се по различен начин. Именно за тях ще ви разкажем сега.
Без съмнение най-разпознаваемите врати са тези на Lamborghini. Наричат се разговорно врати тип "гилотина" и са толкова тясно свързани с марката, че често ги наричат и ламбо врати. Не всички Lamborghini-та обаче имат такива врати, а подобни конструкции използват и други суперкари, както и безброй концептуални разработки, но при масовите коли подобно решение не се прилага.
Кристиан фон Кьонигсег пък е известен със страстта си към различни суперкари и няма как неговите творения да разполагат със стандартни врати. Той измисля отварящи се напред врати с различен дизайн. Вратите на Koenigsegg се отварят със специален механизъм, който е патентован от фон Кьонигсег. За първи път тези врати се използват при CC8S.
Стигаме и до вратите тип "пеперуда". Много суперкари и спортни автомобили използват подобен тип врати, но най-силно този дизайн е застъпен при McLaren. Фактически, всеки произведен модел от легендарните F1 и SLR до актуалните Sports Series, Super Series и Ultimate Series използват този дизайн.
След пеперудките на ход идват чайките. Вратите тип "крило на чайка" стават популярни още в началото на 50-те години на миналия век, когато на бял свят се появява уникалния Mercedes-Benz 300 SL. Тези врати се превръщат в такъв култ, че самият модел получава прозвището "Крило на чайка". Няколко десетилетия по-късно германците повториха този стил с модела SLS AMG.
Третият тип врати свързан с птици и летящи насекоми е т.нар. "лебедово крило". Подобен тип врати са характерни за моделите на Aston Martin, които са на мнение, че не трябва да набиват на очи прекалено авангардни решения, но и не трябва да са скучни и конвенционални. Именно поради тази причина те смятат, че вратите тип "лебедово крило" са сдържано елегантни и им прилягат най-добре.
Аристократичните британци от Rolls-Royce пък няма как да не са точно наопаки на всички останали. Това личи и по вратите на свръхлуксозните им лимузини и купета. Тези врати са известни отдавна и получават името "самоубийствени", заради рисковете които крият при отваряне по време на движение. От Rolls-Royce не харесват тази трактовка и предпочитат да ги наричат врати тип "карета".
Дотук описаните типове врати са най-разпространени сред екзотичните такива. Има обаче и още други нестандартни решения за отваряне на врати, като примерите са много. Най-любопитни са концепцията на Bertone от 2010 година Alfa Romeo Pandion, както и тази на роудстъра BMW Z1 от 1989 година.
Поставете оценка:
☆
☆
☆
☆
☆
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
Коментиран от #5
12:09 10.08.2016
2 Georgi Gachev
Коментиран от #3
13:00 10.08.2016
3 Мишо
До коментар #2 от "Georgi Gachev":
Това не е класация а просто интересна и прелюбопитна статия. Поздравления за автора.14:12 10.08.2016
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Знайко
До коментар #1 от "незнайко":
Ти ги имаш и знаеш от опит ли?22:39 22.01.2018
6 Димитър
13:53 07.09.2018