26 438 20

Да размениш свръхскъпа кола за хладилник

Радослав Славчев

Днес автомобилната класика Bugatti Type 41 Royale се счита за една от най-скъпите коли в света, но това невинаги е било така. През 1950 година дъщерята на Еторе Бугати я разменя за един хладилник. Сега ще ви разкажем за този драматичен случай, главно действащо лице в който е един автомобил, притежаващ най-драматичната крива по отношение на цена в цялата автомобилна история.

Автомобилът, както вече стана ясно, е Bugatti Type 41. Той е построен, защото веднъж Еторе Бугати чува как една английска дама се отказва да купи негов автомобил, заявявайки, че Rolls-Royce-ите са много по-луксозни и аристократични. Именно тогава Бугати твърдо решава да създаде автомобил, който да превъзхожда Rolls-Royce по всички параграфи.И така - речено, сторено. Само че колата, в крайна сметка, излиза два пъти по-скъпа от аналогичен Rolls, но независимо от всичко интересът към нея не е малък. Тя става обект на желание от различни кралски семейства, аристократи и въобще от хора, отъждествяващи се с най-богатите в света. Самият автомобил - Bugatti Type 41 Royale, пък е една от най-огромните лимузини в света.

Дължината на луксозното возило е 6.4 метра, а масата му - 3 175 килограма. Цялото това великолепие се задвижва от 12.7-литров редови осемцилиндров мотор (дължината на двигателя е колкото тази на Mini), разполагащ с мощност от 300 конски сили. Нали се сещате, че действието се развива през 1927 година, когато подобна мощност е била нещо нечувано и спокойно може да бъде сравнена с 1 200-те коня на Veyron, например.Това е било истинско чудовище, а не просто двигател. За да добиете по-детайлна представа за мащабите на този агрегат, ще кажем, че след приключване на ограничената серия от автомобили Royale остават излишни двигатели, които са куплирани по два и са се използвали за локомотиви. По-конкретно тези агрегати са продадени на френските железници SCNF.Но да се върнем към автомобилите Bugatti Type 41 Royale. Каросериите на тези гигантски лимузини се правят по индивидуална поръчка, защото клиентите са изключително важни особи. Да, ама в периода 1928 - 1930 делата на въпросните важни особи тръгват в посока надолу. Фактически през онези години светът е изправен пред сериозна икономическа криза, превърнала се впоследствие в т.нар. Велика депресия

През 1928 година кралят на Испания Алфонсо, който трябвало да получи своето луксозно Bugatti е свален от власт и готовият му вече автомобил остава в гаражите на компанията. Още един екземпляр, който е бил предназначен за албанската кралска особа Зогу остава в автомобилната компания, защото заради изключително наглото държание на албанеца, Еторе Бугати отказва да му продаде колата.Комбинацията от глобалната икономическа криза и високите изисквания на Бугати водят до там, че от модела Type 41 са произведени само шест екземпляра. Петата от тях е с каросерия Kellner и именно тя е едно от главните действащи лица в този разказ. Този автомобил, както стана ясно не е продаден и остава в семейството на Бугати. Автомобилът, заедно с още един, е зазидан в една сграда зад фалшива стена, с цел да бъде скрит от нацистите. Планът сработва и двете коли "преживяват" Войната.

След Втората световна война обаче настъпват трудни времена за французите, като в това число попада и семейството на Бугати. Стига се до там, че дъщерята на Еторе решава, че тези автомобили не са и нужни, но пък за сметка на това спешно се нуждае от... хладилник. Новите хладилници GE са недостъпни за французите по онова време, но един американски автомобилен състезател от Льо Ман може да ги достави.Той се казва Бригс Канингъм, разполага с отличен търговски нюх и разбира за желанието на щерката на Еторе. Бързо набавя два чисто нови хладилника и предлага размяна за двата Type 41 Royale, като доплаща още $571. Таке се получава сделка, при която една лимузина е продадена за един хладилник и 285.5 щатски долара. Канингъм транспортира автомобилите в САЩ и веднага продава единия за $6 500 - сума, която през онези години (1952-а) е доста внушителна.

Втората кола с каросерия Kellner остава в личния музей на Канингъм чак до неговото закриване през 1986 година, след което е продадена на търг за $9.7 млн. Днес, този автомобил струва много повече, но дори и сумата от почти десет милиона долара е прекалено много и направо безумна... за един хладилник, та бил той и General Electric.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • The King (гост)
    Отговор
    1 12:02  19.08.16
    Това е поредното доказателство, подкрепящо тезата, че жени от коли не разбират и не трябва да взимат решения по отношение на автомобили. Казах!!!

    Коментиран от #19

  • Мартин (гост)
    Отговор
    2 12:03  19.08.16
    Уникална статия. Поздравления.
  • Бат Петьо (гост)
    Отговор
    3 12:30  19.08.16
    Най-накрая да прочета една нормална статия. Статия,която няма нищо общо с пропутиновската ви пропаганда.
  • Антон (гост)
    Отговор
    4 12:32  19.08.16
    Неземна красота!Заслужава си всеки цент.
  • до бат ти петя (гост)
    Отговор
    5 13:09  19.08.16
    абе ти нормален ли си, или не си си пил хапчетата, каква пропутиновска пропаганда те гони бе, явно путьо ти е взел страха
  • Караиванов (гост)
    Отговор
    6 13:44  19.08.16
    Супер са и колата, и историята, и статията.
  • Клетника (гост)
    Отговор
    7 14:10  19.08.16
    Скоро не бях чел толкова увлекателна и грамотно написана статия. Поздравления за Авторът.

    Коментиран от #11

  • ili (гост)
    Отговор
    8 14:30  19.08.16
    Всеки ден отварям авто категорията на факти.бг. Статия която е на ниво.
  • гост (гост)
    Отговор
    9 14:55  19.08.16
    браво Радо, браво Славчев, интересна, увлекателна и грамотно написана статия.
  • гост (гост)
    Отговор
    10 16:59  19.08.16
    Подкрепям коментарите! Наистина интересна статия, без глупави грешки от google translate.
  • Mercedes-Benz (псевдоним)
    Отговор
    11 18:12  19.08.16

    До коментар #7 от "Клетника":

    Да наистина, рядко се среща тук такъв стил на писане, жалко че не беше по-дълга статията... Хубаво е да се направи един исторически раздел или нещо подобно, научават се интересни неща. За този автомобил знаех, че е бил зазидан само, но другото ме изуми, най-вече типично женската простотия!
  • 656 (гост)
    Отговор
    12 18:15  19.08.16
    Всичко е ОК но Еторе Бугати е италианец отишъл да живее във Франция

    Коментиран от #16

  • кроко (гост)
    Отговор
    13 18:15  19.08.16
    Наистина прави впечатления станията, поздрави на автора за труда!
  • BestIsYetToCome (гост)
    Отговор
    14 19:26  19.08.16
    Завалииките, ако това е най-доброто, което сте чели

    Коментиран от #15

  • Милонов (гост)
    Отговор
    15 21:12  19.08.16

    До коментар #14 от "BestIsYetToCome":

    Ми на автомобилна тематика и на български език, статиите на Славчев и Касабов са класи над всичко останало. Не случайно са толкова четени. Факти е сайт благодарение на авто новините. А тази статия наистина е върха.
  • Хикса (гост)
    Отговор
    16 21:17  19.08.16

    До коментар #12 от "656":

    Никъде не пише обратното. Превъзходен материал.
  • ъткугхъухл (гост)
    Отговор
    17 23:27  19.08.16
    хладилник е важно
    все пак е измислен след колата
    1911
    чак през 1923
    започват масово производство
    коли дал господ
    ако си шеф другите ще идват при теб
    ако си бачкатор да трябва ти кола
    да ходиш да къртиш мангизи
    ако си шеф пиеш си студена бира
    и другите идват да докладват
  • niki nikolov (гост)
    Отговор
    18 13:28  20.08.16
    Iziskani koli za bogati hora
  • бате жоро (гост)
    Отговор
    19 21:10  20.08.16

    До коментар #1 от "The King":

    1. Браво за статията.
    2. Не пиве кога е продадена втората кола за близо 10 млн. $, но от контекста се подразбира, че през 1986 г. Честно казано не вярвам тогава да е дал толкова много пари.
  • Не става (гост)
    Отговор
    20 14:25  17.01.18
    черна Волга с бял волан си е супер пред това

Напиши коментар:


Публикувай