85 427 70

"За" и "против" старт-стоп системата

Радослав Славчев

Ако сте си купили нов автомобил в течение на последните няколко години, вероятността той да е оборудван със съвременната функция "старт-стоп" е доста висока. Както повечето от вас знаят, това е система, изключваща двигателя при всяко спиране на автомобила за повече от секунда-две. Тази "екстра" беше провъзгласена за едно от най-добрите съвременни изобретения в автомобила, като някои производители дори я причислиха към микрохибридните технологии, но мнозина се питат наистина ли е толкова ефективна?

Теоретично системата "старт-стоп" има два основни плюса - намалява разхода на гориво и снижава значително изхвърлянето на вредни газови в атмосферата. Според официалната информация тя не позволява на двигателя да работи на празен ход по време на продължителен престой в задръствания. Основният агрегат се задейства веднага след като свалите крака си от педала на спирачката или когато натиснете съединителя. Повечето от автомобилите, оборудвани с тази функция, палят мотора мигновено, без каквото и да било забавяне, но системата има и недостатъци.

Запитвали ли сте се какво се случва с т.нар. стартери при тези многочислени паления на двигателя? Стандартните стартери определено няма да издържат много, но за тези системи се интегрират различни и значително усилени устройства, които издържат много дълго време, но те, както се досещате, са и значително по-скъпи. Освен това, за да притежавате "старт-стоп" система, е нужен и много по-як акумулатор. Това е така, защото през времето на покой на основния агрегат спомагателни системи като светлини, климатична инсталация и дори въздушните възглавници се нуждаят от ел.енергия.

За да не се "скапват" акумулаторите, в много от случаите се налага монтирането на т.нар. рекуперираща система, която зарежда батерията по време на спиране. Но и това оскъпява колата, прави я по-сложна за обслужване и в много случаи, заради повечето електроника, по-ненадеждна. Като цяло стартерите и акумулаторите при автомобили със "старт-стоп" системи са подложени на огромно натоварване и колкото и да са усилени, ресурсът им е по-малък. Може би ще кажете, че във всяка компания работят стотици инженери, които в крайна сметка са го измислили. Донякъде това е така, но не трябва да забравяме, че целта на всеки производител е да продава, при това - много. През ХХI век никоя компания не прави автомобили, които ще "живеят" десетилетия, както беше в добрите стари времена.

Системата "старт-стоп" вреди сериозно и на общия ресурс на двигателя. Като цяло, повечето съвременни автомобили са оборудвани с турбокомпресори, а сигурно знаете колко много се нагряват тези възли, особено при по-продължително натоварване. По-възрастните сигурно помнят, че във всяко ръководство за експлоатация на турбомотор имаше указание, спояред което след продължителна езда водачът трябва да остави двигателя да поработи поне минута на празен ход, за да може да се охлади турбината.

Съвременните турбокомпресори са по-различни и притежават както водно, така и маслено охлаждане, така че рискът от прегряване е минимален, но въпреки това той съществува. А всеки от вас знае колко струва евентуален ремонт на турбокомпресор. Ако не знаете, ще ви кажем с една дума - много. Поради тези, а и много други аргументи, наличието на "старт-стоп" система, особено на наточени автомобили като BMW M или Mercedes AMG, например, не е добра идея.

Даже ако притежавате автомобил с атмосферен двигател, въпросната система пак оказва неблагоприятно влияние на основния агрегат. Стандартният двигател с вътрешно горене е проуктиран така, че издържа на приблизително 100 000 паления. Това се случва за определен период от време, който при автомобилите със "старт-стоп" система е значително по-къс. Когато двигателят работи, коляновият вал и повечето работни повърхности почти не се допират. Те са отделени от тънък слой масло.

Когато двигателят е в покой, повечето от тези метални повърхности вътре в него осъществяват контакт и това продължава докато моторът не бъде запален отново. А най-голямото триене на въпросните повърхности става по време на изключване и най-вече на включване на мотора, което значително увеличава неговото износване. Има и още доста други минуси, свързани със "старт-стоп" системата, но дори и изброените са достатъчни да се замислите. Предпочитате ли това износване на основни възли и агрегати за сметка на жалките 5-10% икономия на гориво?



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Димитър (гост)
    Отговор
    1 11:24  23.08.16
    Аudi A4 2.0 TDI - Start/Stop система. Акумулаторът се съсипа в края на втората година. Цената беше хмммм - Бил по-специален.
    Шофиране в София - със и без пусната start/stop разликата е нулева. При пуснат климатроник, навигация и фарове двигателят се гаси и след не повече от 10 секунди се стартира отново. За 4 години не съм сменявал стартер или други възли, но и вече не карам с тази система.
  • сашо (гост)
    Отговор
    2 11:27  23.08.16
    Нама по измислено нещо от тази система!
  • Браво (гост)
    Отговор
    3 11:27  23.08.16
    Браво за статията - истината е че старт-стоп е поредното усложение направено само с цел да се "демонстрира" по-нисък разход на стенда. Също както пет турбота и 10 предавки се опитваме да спасим една технология която отдавна се е "доказала" с КПД от доста под 50 процента.

    Коментиран от #26

  • Шофьора (гост)
    Отговор
    4 11:48  23.08.16
    Още преди да се появи "старт/стоп" системата от старите механици съм чувал че износването при палене на двигателя(студен) се равнява на износването от 500 км пробег. Разбира се при С/С системата двигателя се пали и се гаси топъл, но все пак и аз си мисля че тя доста намалява ресурса на двигателя и тези 5% икономия от разхода на гориво и то само при градски условия ще излязат "през носа" на шофьорите като дойде време за ремонт на двигателя.
  • Бицу (гост)
    Отговор
    5 11:51  23.08.16
    Тези върхов технологични постижения на гадния запад са истинска заплаха за съветското автомобилостроене. Трябва да бъдат оплюти и отречени.
  • Julio (гост)
    Отговор
    6 12:02  23.08.16
    Абсолютно безпроблемна технология. При БМВ пести около 10% от горивото в града. Личен опит.
    Освен това щади и ДПФ-а който е значително по-скъп от произволен акумулатор. Като прибавим че всичко е гаранционно (включително акумулатора) да се троши квото си ще, но нямам впечатление че нещо е тръгнало да се скапва за повече от 2 години експлоатация, основно в София и ежедневно. Имам пряко наблюдение и над още едно БМВ (различен модел и двигател) както и в/у две Мазди (безнин и дизел) - никакви грижи не създават.

    Коментиран от #8

  • Николай (гост)
    Отговор
    7 12:13  23.08.16
    Една от многото системи,които мразя в моята кола!
  • Маргото (гост)
    Отговор
    8 12:19  23.08.16

    До коментар #6 от "Julio":

    Специално за теб, понеже явно не обичаш да четеш, а само да коментираш, един цитат от статията: "През ХХI век никоя компания не прави автомобили, които ще "живеят" десетилетия, както беше в добрите стари времена." Та не BMW, ако щеш и бугати да караш, пак ще имаш проблеми след третата година, например. Иначе много готина статия.

    Коментиран от #12

  • Живко (гост)
    Отговор
    9 12:21  23.08.16
    В момента карам мерцедес V250, заради многото електроника след всяка лятна буря - компютъра откача....
  • 7777777 (гост)
    Отговор
    10 12:38  23.08.16
    Има коментари в английски сайтове за БМВ, при които от тази система се разтягат обтегачите и веригите и изискват по-честа смяна!
  • xxx (гост)
    Отговор
    11 12:38  23.08.16
    90% от износването в един двигател е в резултат на студения старт. Звучи стряскащо, но си е така. Дали маслената помпа ще засмуче само масло или ще смес от масло с въздух (който определено не смазва добре) си е сериозен повод за размисъл какво масло си купувате, особено в регионите със сериозна зима.
    Разбира се тези 90% може да се променят ако не сменяте маслото на време или ако сте избрали некачествено/неподходящо такова.

    Когато обаче говорим за старт/стоп система, то двигателят е загрял и там имаме просто старт, но не и студен старт. За петте секунди на светофара маслото не се е стекло изцяло в картера и износване при стартирането няма.

    За всички останало съм съгласен, наистина минусите като че ли са повече от плюсовете при тази система, но трябва да се продава, всички знаем как стоят нещата...

    Коментиран от #13

  • Julio (гост)
    Отговор
    12 12:47  23.08.16

    До коментар #8 от "Маргото":

    А кому е нужно да се правят автомобили дето да изкарват десетилетия?
    Колата е техника като всичко останало - старее и материално и морално, скапва се - купуваш си нова (или не си купуваш) и толкова. Не мога да я разбера тая еснафщина която е приравнила автомобила на некво имане дето трябва непременно да се прехвърля от дедо та до внук...
  • Шофьора (гост)
    Отговор
    13 12:47  23.08.16

    До коментар #11 от "xxx":

    На светофарите се седи средно около 30-50 сек. не са само 5, но иначе си прав че маслото не се оттича съвсем от двигателя в картера.
  • doe (гост)
    Отговор
    14 13:03  23.08.16
    Интересно ми стана за изгасването на автомобила ако е с турбо след всяко по продължително каране да остава на празен ход да работи за около минута.Карам Сеат Леон Купра Р като я изгася,продължава да работи някаква по - малка перка на радиатора.Докато не охлади не спира.Не знам новите имат ли я тази екстра.

    Коментиран от #16

  • Реалист (гост)
    Отговор
    15 13:11  23.08.16
    На всички противници на системата - представете си светофар в центъра в час пик и безкрайната редица бълващи мръсотия автомобили. Даже и с малко да помогне за очистването, системата си заслужава. А бъдещето е на електрокарите и ...велосипедите :)
  • до DOE (гост)
    Отговор
    16 13:12  23.08.16

    До коментар #14 от "doe":

    Перката и да работи ако нямаш електрическа маслена помпа която да върти маслото риска след спортно каране турбината да е нагрята и да овъгли масления филм е реален.

    Коментиран от #20

  • Иванчо (гост)
    Отговор
    17 13:14  23.08.16
    Реалист - за съжаление старт-стоп системите свалят замърсяването в града с ами почти николко. Сам си казал какво е решението - и колкото по-скоро, толкова по-добре.
  • иво (гост)
    Отговор
    18 13:15  23.08.16
    Държането на на автомобила с натиснат педал на спирачките,също не е много добра идея,особено когато спирачните дискове са много загряли,защото се увреждат накладките(опичат се)
  • BatkoVi (гост)
    Отговор
    19 13:20  23.08.16
    Най-голямото оплакване от старт-стоп системата, което идва от клиенти: "Чакам за включване в движението на кръговото на Четвърти километър...Докато колата се замисли да включи и после да ускори, се изпуска момента за включване в движението..." Един даже се беше ударил в кръговото поради това... Системата не е същатата при всички марки и има доста за доискусуряване, иначе замисълът е хубав...
  • doe (гост)
    Отговор
    20 13:27  23.08.16

    До коментар #16 от "до DOE":

    Как да разбера има или няма ел. помпа.
  • Morgoth (гост)
    Отговор
    21 13:29  23.08.16
    Аз съм с хибрид и пак в жегата с пуснат климатик, ако чакам 2-3 сигнала на светофара батерията се изпразва. Склонен съм да вярвам, че с акумулатор ефективността е почти нулева.
  • onq s konq (гост)
    Отговор
    22 13:33  23.08.16
    Защо изобщо човек тр да се набутва с такава система в колата,след като при желание спокойно мога да угася двигатела на светофара и като светне зелено да изляза и да врътна манивелата?Нито ще ми паднат ръцете,нито ще товаря акумулатора,а си е и фитнес отвсякъде!
  • death (гост)
    Отговор
    23 14:19  23.08.16
    поинтересувай се какво представляват лагерите на коляновия вал и как работят и какво е маслен клин и че го има само когато мотора раборти
  • MMM (гост)
    Отговор
    24 14:38  23.08.16
    И аз като повечето от вас не карам нова кола и поради това статията ми стана интересна, но когато казвате колко безсмислена е екстрата, забравяте изцяло другата гледна точка. В общи линии производителите искат да нямат проблеми от 3 до 5 години, колкото средно се карат въпросните коли от първия собственик. След това на кой му пука?.... Та, много си е полезна екстрата в този ред на мисли. Иначе, аз не я искам:)
  • тони (гост)
    Отговор
    25 14:50  23.08.16
    За 3 години с такава система колата е била изключена 22 часа (според компютъра). При 1 литър нафта на час на празен ход означава, че колата е спестила за това време 22 литра нафта - т.е. нищо.
  • До Браво (гост)
    Отговор
    26 14:53  23.08.16

    До коментар #3 от "Браво":

    Прав си, но с едно малко уточнение: истинската цел на тази система е да позволи на производителите да влязат в рамките на изискванията на европейските директиви за вредностите в изгорелите газове :)
  • Иво (гост)
    Отговор
    27 14:55  23.08.16
    Така, уважаеми списващи , или преписващи статиите, старт /стоп системата не ползва нито стартер, нито акомулатор. Не е лошо да се ограмотите , преди да пишете. Системата полвзва мощен кондензатор, което е така наречената 'рекуперация". При спиране кондензаторът се зарежда, при натискане на съединител разрежда и двигателят запалва.Тази система е разработена много отдавна и който има елементарни познания по електроника я знае.

    Коментиран от #33, #39

  • Ало грамотния (гост)
    Отговор
    28 15:35  23.08.16
    Бате прочетох само твоя коментар, и като видях колко си грамотен ме отказа да чета другите, щом ти се пишеш за грамотен.
  • Грую (гост)
    Отговор
    29 15:44  23.08.16
    И аз съм се замислил да си направя москвича само с кондензатори. Стига с тези акумулатори и стартери и с тези стари технологии! Трябва да сме в крак с всичкото това ноу - хау!!!!!!
  • Гост (гост)
    Отговор
    30 15:55  23.08.16
    Е, и ?
    Имам нова кола със такава система и малко черно копченце с надпис "off" за нея и 5 г. гаранция. И по принцип я държа изключена. Ако чакам на по- дълъг светофар (напр. над 40-50 сек.) само тогава я ползвам. Кеф ти да гасне когато искаш - кеф ти да стои с включен двигател.
    И не е вярно, че се замисля, защото стартира в пъти по-бързо отколкото с ключа. А колкото до цената, ако може някой да ми каже нещо евтино в един съвременен автомобил. Може би гумите 17' ?
  • Гриц (гост)
    Отговор
    31 16:16  23.08.16
    Аз като майстор ще ви кажа, че се скапва значително по бързо "евтиния маховик", а той струва доста скъпо. Който го е сменял знае. Който иска ползва, който неиска- натиска бутона off.
  • пари на вятъра (гост)
    Отговор
    32 16:37  23.08.16
    Тази система е един абсолютно НЕуспешен експеримент, като в крайна сметка всичките й недостатъци и неудобства са в ущърб на собственика на колата. За спестяване на гориво и съответно по-малко вредни емисии има други много по-удачни и ефективни методи.
  • DBS (гост)
    Отговор
    33 17:47  23.08.16

    До коментар #27 от "Иво":

    Така,уважеами просветителю.....Винаги има някой да напише 'ограмотете се ',;четете' и т.н.,пък той самия чел недочел,чул недочул,смесил няколко технологии....И си мисли,че знае .
    Приятелю преди да говориш виж и провери отделните производители имат различни технологии за старт\стоп.Това дето си го написал се доближива до т.нар. мек хибрид.Докато при... да го наречем "чист" старт/стоп действително се използват и усилени алтернатори и при някой споменатото рекупериране,при което се зарежда акомулатора при спиране не отделен кондензатор.При други....
    Абе по-доре чети
  • 2399 (гост)
    Отговор
    34 18:23  23.08.16
    Пълна порнография е тази система
  • Бургас (гост)
    Отговор
    35 18:43  23.08.16
    Цял бял свят, в който милата България няма да влезе и в този век, е насочил само и единствено усилия към намалянето на отделените вредни емисии и автомобилните компании не правят изключение. Да, за някой всезнаещ българин от 5% до 10% намален разход не е нищо особено, но другите страни са на друго мнения. Освен това - едно нововъведение след време води до друго. Светът се развива, а ние сме далеч и щом толкова производители предлагат тази система като екстра значи се търси. Сега какво и колко по-бързо разваля ... едва ли някой европеец преди да си купа кола пита! По скоро да му мислят хората като нас с 500-600 лв заплата.
  • СДФГ (гост)
    Отговор
    36 19:07  23.08.16
    Само да ви кажа ,че борбата е за намаляване на вредните газове ,а не за "мизерните" 5-10% икономия. Автора на статията не е разбрал същината . Здравето няма цена,но простите български глави го мерят веднага в стартери и живот на мотора. Колкото по сложни са колите,толкова е по-скъпо,но въздуха е по-чист.

    Коментиран от #38

  • Гост (гост)
    Отговор
    37 19:33  23.08.16
    С едно натискане на един бутон и системата се изключва и колата не гасне секи път. Какво толкова ревете по тая тема
  • Караиванов (гост)
    Отговор
    38 19:35  23.08.16

    До коментар #36 от "СДФГ":

    Авторът, моето момче, е разбрал прекрасно нещата (от години му следя материалите, та за това съм толкова сигурен), а ти не си. Както той (авторът), така и много от коментиращите по-долу знаят, че това се прави само с цел да се покрият нереалните еконорми. Нищо друго не интересува производителя на коли. Той иска само да продава и да продава. А ти си мисли, че автомобилните производители се грижат за природата. Хич не ги е.е.

    Коментиран от #53

  • МаКаТа (гост)
    Отговор
    39 19:38  23.08.16

    До коментар #27 от "Иво":

    Ей, теб мога да те определя с няколко думи: Неграмотен, нахален хейтър, отхвърлен от живота. Иначе относно старт-стоп системата съм абсолютно съгласен с автора и с болшинството коментиращи. Евала.
  • tuningtm (потребител)
    Отговор
    40 19:54  23.08.16
    Колкото по-наблъскани са колите с електроника, толкова повече ще ви оставят на пътя. Ако производителите мислеха толкова много за околната среда нямаше да се надпреварват да праят коли по 500,700,1000 коня много загрижените глупави инженери.. Слагат еко двигатели понеже все пак е 21 век и са задължени да се спазват еко-норми. А ако някой иска да не замърсява толкова въздуха ами да слезе от колата. И велосипеди съществуват и не са предвидени за извънземни, а за нормални хора, които не са комплексари.

    Коментиран от #54

  • Роман Ценов (потребител)
    Отговор
    41 19:58  23.08.16
    Една от колите ми е с тази система.Но не ми харесва това е ,че ако спра за малко .Без да искам двигателят се гаси с тая система.
  • някой си там (гост)
    Отговор
    42 20:59  23.08.16
    истината е в тока все пак не в горивата тогава надали ще има значение дали колата работи или не все пак няма да замърсява
  • гост (гост)
    Отговор
    43 21:03  23.08.16
    С едно изключване се прави след всяко палене на колата, тази система не може перманентно да се изключи. Колите на Запад се карат по 5г, което означава 55 паления на ден, е освен доставчик на пица или снабдител на къси разстояния не виждам как ще се постигне това. Също така палене на студен двигател и палене на топъл двигател има огромна разлика.
    Друг пропуснат факт е, че системата спира да гаси двигателя след поредица от загасяния дали да не натоварва акумулатора, дали ако колата е студена, дали ако климатика е натоварен или пък катализтора рекуперира.
    Това и олекотяването на купетата са едни от най-добрите и ефективни решения през последните години.
  • sososoos (гост)
    Отговор
    44 21:10  23.08.16
    Докато не се изхвърлят ДВГ с мръсни горива от градовете, там няма да има чист въздух. Защо трябва да се ходи и до тоалетната с кола?

    След това - доколкото знам, около 20% от замърсяването, генерирано от един автомобил през живота му идва от... производството и рециклирането му. Подозирам, че този процент устойчиво ще се вдига с производството на все по нетрайни автомобили :-)
  • зеузека (гост)
    Отговор
    45 21:20  23.08.16
    Аз лично съм против системата, защото те правии "инвалид". Аз не вярвам на трафика, тил съм от нагли шофьори, от задръствания и съвсем не съм вдъхновен да стоя като гипсиран в кутия електроника и да чакам да ми светне светофара. Аз искам да управлявам автомобила, внимателно, но АЗ, не компютъра. Самата система е като идея хитра, но за мен няма смисъл- аз сам мога да си изгася двигателя, ако преценя, че има поне минута чакане иначе за 15-20 секунди не си струва. Защото има и един момент - ПИК хистерезис на възпламеняване! Това е максималната мощност на натиск, оказвана върху цилиндрите, вследствие запалването и задвижването на буталата в цилиндрите. тоест това е силата, която ще поеме двигателят като ударна вълна вибрации поради стартирането му. Отделно, че често има и разредени горива - от моя ауспух често капе чиста вода и тази некачественна смес съсипва колектора и ауспуха, а и други неща. Заатова, не харесвам шофирането и "газ-спирачка", защото ударите върху двигателя вследствие рязката прекомерна мощ поради ускорението от натискането на газта води до по-високи резки вибрации и по-бързото износване на двигателя и стареенето на материала. Многото стартове съсипват и стартера и акумулатора, съсипват и поради резките токови удари и пиезозапалването и бобината и какво ли не. А най-лошото е, че докато икономисваш 20 грама гориво, ти на практика не замърсяваш по-малко. Защо ли? Защото двигателят изхвърля най-голям облак газове точно при стартирането... Погледнете като палите и подгрявате автомобила, какво се стеле зад вас...! Ето и затова, най-добре е да се кара само по работа, не за кеф да гори човек гориво, да не се пърпори напразно с автомобила за кеф и тогава и вредните емисии ще намалеят. Аз например каррам рядко и главно по работа да натоваря и превозя нещо. Това ме прави и по-малък замърсител на въздуха, защото два пъти седмично или три не като да ходиш на работа на 2 км от дома ти като доста хора щото ги мързи да идат пеш. Чиновниците особенно.... разбирам един памалин каталясал от 8 часа хамалогия да се прибере грохнал с кола, но една чоплеща семки и пушеща кокона в бюрокрацията едва ли се е уморила толкова, че да не извърви 1-2 км до тях пеша. Системата наистина води до по-малко изгорели газове, но едва ли драстично намалява вреднтите емисии именно поради честите стартоове - а при тях се отделя също голямо количество вредни емулсии. Но ако хората карат само по нужда, а не за да се забавляват, тогава и емисиите ще намалеят драстично. Възпитанието на човека е от значение, а автомобила е второстепенното.
  • Българина (гост)
    Отговор
    46 21:23  23.08.16
    Поздравления за автора. Прекрасна статия
  • зеузека (гост)
    Отговор
    47 21:34  23.08.16
    Ето как може да се реши проблема, с автомобилите и замърсяването. Производство на местно ниво на акумулаторни клетки, зарядни и като първоначално изпълнение, за вглаждане в повечето ДВГ автомобили, централен ел.двигател, с различни приспособления за прикрепване към трансмисиите на моделите и марките. Това би намалило замърсяването и далеч преди нуждата и възможността от закупуването на нов автомобил с ел. задвижване. Да хубаво е, но са скъпи. Как се събират за Тесла 140 000 долапа тук в БГ? Трудно.... За някои и невъзможно. Да речем, че има и по-евтини - за 40000 лева - пак не всеки ще събере за да закупи нов. Така, че вграждането на сравнително евтин ел. двигател към автомобили с ДВГ би решило временно проблема и то поради неплатежоспособност на голяма част от хората. Но е въпрос на производство. Лично за себе си, бих си вградил ел. задвижване и сега, бих закупил втора употреба части и бих си го приспособил в колата, но не зная дали биха го регистрирали в тая бюрократична държава, където чиновниците лапа заплати за да се заяждат с хората по букви и алинеи, а не да им помогнат да си оправим живота като цяло. Това второто винаги ме е спирало за не една идея.
  • зеузека (гост)
    Отговор
    48 21:47  23.08.16
    Ако не купуваме автомобили няма да се поддържа пътната инфраструктура. Загова и няма как да не купим. Ако фирми предлагат автомобили под наем цената на услугата е драстична поне тук. Затова и е по-изгодно личен автомобил, от под наем. Затова е труден отговора. Ако изведнъж се спрат ДВГ, както в Белгия ли беше от 2020 г. забравих коя страна, тогава ако тук се приложи, ще останем без коли 99% от населението - не можем купи електромобили и да искаме...скъпи са на нашите доходи. Затова и въпроса е труден за отговор как да намалим емисиите от вредни газове и топлина. Само със самоконтрол, а който има пари да купума елекктро! Който няма пари да кара само за работа, където се налага автомобил, не да ходи за кеф и пърпори постоянно. Такситата нямат избор - това им е работата. Само със самоконтрол и пари се оправят нещата, няма друг начин. Другият начин е да ни подарят по един електроавтомобил и да го изплакщаме десетилетия. Ако вземем кредит свършено е, поради без гаранции за доходи и често уволнения, напускания и други. Затова няма и решение тук поне скоро. Единственният лесен вариант е, местно производство на ел. двигател с евтина цена възможно достъпна за населението тук и вграждането му на мястото на ДВГ, както и клетки с ел. захранване за него. Това би било по-евтино от нов автомобил освен това в пътии по-евтино от Тесла. Но кой би го направил? Пари трябват! А и корпорациите автогиганти няма да са зарадвани от такова нещо и техните лобита в политиката ще пречат на това.
  • alex (гост)
    Отговор
    49 21:57  23.08.16
    Износването на обтегачите и веригата / ангренажа / е основния недостатък на системата, учудвам се, не е посочено в статията, която изглежда доста подробна. Основния удар по веригата се увеличава с 90 %, независимо от това дали моторът е топъл или студен, неоспорим факт.
  • До зузека (гост)
    Отговор
    50 21:57  23.08.16
    Ти май такава кола си виждал само по светофарите. Ама и там толкоз май си гледал - пушек и хистеризис, ама пушека на тия е от гумите, а само на твоята е от гърнето :)
  • борислав (гост)
    Отговор
    51 21:57  23.08.16
    системата е супер,ако се развали нещо -ползваш 12 км. инерция ,гаранционна екстра към тези автомобили.
  • Кольо Камиона (гост)
    Отговор
    52 22:08  23.08.16
    Тази дискусия е валидна за цивилизованите държави където се карат нови коли и правилата за опазване на околната среда се спазват. У нас се карат главно 15-20 годишни кoчини с побългарени системи за намаляване на вредните емисии, които едва ли биха минали годишен преглед в една нормална държава. Ако някой много се е загрижил за околната среда по добре да пресече измамите с техническите прегледи и да забрани новия внос на стари тaрaлясници.
  • афтора (гост)
    Отговор
    53 22:45  23.08.16

    До коментар #38 от "Караиванов":

    Ще се обадя и аз. Институциите не ги интересува дали ги е.е автомобилните производители! То и Фауве не ги е.еше, но им лъснаха дупетата.
  • браво веселяк (гост)
    Отговор
    54 23:53  23.08.16

    До коментар #40 от "tuningtm":

    Май най-точно си формулирал смисъла на много от "новостите" - за да се платят неособено нужни екстри. Автомобила има основна задача да превози хора и/или и багаж от една до друга точка и ако някой толкова се е загрижил за околната среда, трябва да ограничат мощността и скоростта на автомобилите.
  • гост (гост)
    Отговор
    55 09:37  24.08.16
    това е изгъзица измислена от "гениалните инженери" на фолксваген. всичките им творения са такива да бъркат в г.за на клиента си. който си е купил vw е станал роб на концерна, така че мислете преди да си купите някоя гениална немска творба.

    Коментиран от #56

  • Jack Bauer (гост)
    Отговор
    56 11:15  24.08.16

    До коментар #55 от "гост":

    Аз пък съм си доволен от немската "творба". Взех я 4 годишна, сега е на 18 годни, абитюрентка ще става, но не ме е предала никога. Вярно няма старт-стоп система.
  • Селянина с Колелото (гост)
    Отговор
    57 12:52  24.08.16
    Аххххх...това екстра ли му се вика.....леле.....да е жив и здрав стартера.....акумулатора....и двигателя. В София в трафик ще е пали и гаси през 2 мин.....а той и разхода не се вдига.....ама.... хич. Ма на еколозите мога да им тегля една майна...толко дълга че могат в гъзъ да си я наврат. ААА ма те са новата тая блу система...посиняла като гордия собственик на блу...бля...и тралала двигатели. V8 истинския двигател карайте без електроника и колкото по-малко кабели толкова по-добре. Аре да са живи и здрави хората с парите които си купуват такива ш.тни за да са модерни и да дават пример как опазват околната среда...а скапват живота на своите работници с 300лв/месец и на тях да им Е.. М.....та.
  • Петър (гост)
    Отговор
    58 14:57  24.08.16
    Това са системи, които са икономически нецелесъобразни, защото не се изплащат. Ефектът върху околната среда също не е сериозен аргумент, защото при палене компютърът подава сигнал за по-дълго впръскване т. е. по-богата смес, съответно по-мръсно облаче отзад. Икономията трябва да идва от по-евтини и по-чисти горива, а не от прекъсната работа на отровни дизели.
  • чичо Пенчо (гост)
    Отговор
    59 14:58  26.08.16
    Много добра статия ! При това написана с разбиране на материала. аз също не съм на мнение, че старт-стоп системата е някакъв плюс. Да не говорим,че при палене винаги сместа е по-богата, а след няколко паления се обезсмислят "всички тези икономии"
  • Гост (гост)
    Отговор
    60 21:51  10.12.16
    Аз притежавам такъв автомобил. Сисхемата ми харесва не заради икономията на гориво а защото когато седя на светофара 1-2 мин отзад не бълва гадости които после ги дишат децата ми. Новите коли са с по 5 години гаранция като изтече се сменя с нова. Не всеки може да си го позволи, но е по добре човек да се фукусира върху развитието на държавата и заплатите отколкото да плюе новото. Аз искам да карам на всеки 5 години със съвременни технологии вместо да търкалям кошница на 20 години щото я били произвели да издържи.
  • nick (гост)
    Отговор
    61 11:32  16.03.17
    Не знам дали системата е екофрендли, но определено знам, че производството на акумулаторни батерии НЕ Е! А при увеличено използване на консуматив от този тип, файдата за човечеството отива меко казано по дяволите.
  • Disturbed (гост)
    Отговор
    62 07:19  10.04.17
    Служебната кола във фирмата в която работя има тази система . Освен всичко написано в статията има още един голям минус. Когато си в ситуация тръгни-спри , функцията по-скоро пречи от колкото да помага особено по баир нагоре. Според мен тази система има само минуси
  • BG rulz (гост)
    Отговор
    63 12:56  13.04.17
    Типичен български манталитет - да се коментира нещо, което сме виждали само при съседа, но никога не сме се докосвали до него, нещо от което на 100% "разбираме", просто защото ние разбираме от всичко. 2 неща от мен - както малко от вас правилно са отбелязали, всяка подобна система има различен принцип на работа при всеки производител, така че изказвания на кой какво и как ще се счупи, сложено под общ знаменател е някак смешно. И 2 - покарайте подобна кола, поинтересувайте се за препоръките на конкретния производител и ако не Ви удовлетворява - просто спрете копчето, вместо да си губите времето да стряскате хора, които могат да си позволят такава кола, но нямат Вашата "техническа грамотност". Защото, да, за информация - единственият резултат от целия тоя хейт към лошите хора с пари и власт, които се опитват да ни прецакат, е че тези "технически неграмотни" хора просто спират системата, защото така са прочели от Вас?!?!

    Само за сведение - моята кола включва системата само при определена температура на двигателя и на околната среда, при определено ниво на климатика и ползване на каквато и да е друга електроника, само ако воланът е изцяло прав (т.е. ако съм на кръговото на 4-ти км. първа кола, няма как да се включи) и най-важното - включва се само след определена позиция на крака ми върху педала на спирачката, т.е. освен от копчето, аз контролирам системата спрямо ситуацията само и единствено понеже си гледам в моята паничка, познавам си я и преценявам за с
  • тестер (гост)
    Отговор
    64 10:31  29.05.17
    Системата е супер глупост и смятам дори че 10% икономия са много трудно постижими (колата на празен ход харчи много малко по принцип).
    Иначе износването и другите "страшни" нещо които се случват - не е това което ще ме откаже мен поне.. По-скоро това че гасенето се случва автоматично. Случвало ми се е да се гаси в движение още докато пълзя в задръстване. В случая като подадох газ и докато запали и тръгне се получи ситуация. Е, за това не ми харесва.
    И паленето колкото и бързо да е - ако трябва да се изстреляш от някоя пряка без да засичаш някой се случва да загасне понеже не е запалила напълно при отпускане на съединителя. Много пъти ми се е случвало. Това определено са ситуации които не бих искал да имам за да спестя смешно малко гориво.. и още по-смешен екологичен ефект (като видя до мен 20годишния дизел като се изреже и булеварда става мъгла...).
    С други думи - тотална фира! Карам без, но трябва да го изключвам всеки път като тръгна на някъде. Не искат постоянно да го изключат от гаранционния сервиз понеже ще развали Евро6 стандарта... (ръка->лице)
  • 123 (гост)
    Отговор
    65 10:36  31.05.17
    Най полезното изобретение при старт-стоп системата е копчето за изключване ! Комерсиализациата направо убива съвременните автомобили ! Изключително дразнещо нещо,през две секунди бръм бръм,ужас ! Да не говорим ако си в задръстване и не си я изключил.На оядените западно европейци не им дреме
  • MI2 (гост)
    Отговор
    66 11:12  31.05.17
    Моята кола няма такава система, но всеки път, когато видя на новите бургаски светофари да пише 90 секунди червено, и сам си гася турбинирания 15 годишен дизел. И без друго до три години трябва да сменя колата, за какво да ѝ треперя на турбината или стартера? Стартерът и без друго го ремонтирах преди това ми решение за стотина кинта. Основният проблем обаче, който се решава от системата е силното замърсяване по кръстовищата именно от стотината автомобили чакащи на червено и работещи с обогатена смес на празен ход, бълващи фини прахови частици от недоизгарянето. Да, стотина - по единия път навлизат на зелено, на другите три пътя, по три ленти, по единайсет-дванайсет коли в лента са сто и кусур; по литър на час на кола, това са сто литра гориво на час - два тона на денонощие - изгарят на всеки шибан светофар. Затова, живейте си живота, ползвайте си технологиите и знайте, че то ние хората не сме вечни, какво остава за някаква си машина, пък била тя и Бугати Харон.
  • Гост (гост)
    Отговор
    67 20:07  31.05.17
    работи перфектно системата при бмв-то, е90 модел. При по новите е още по добре
  • Нов333 (гост)
    Отговор
    68 21:36  31.05.17
    Не знам защо се отричат новите технологии от неграмотни драскачи.Преди да се внедрят тези системи са направени хиляди тестове.И явно са успешни за да се монтират вече почти сериино.И макар това да е малка стъпка към опазване чистотата на въздуха е необходима.Хора крайно време е много сериозно да се замислим за опазване на въздуха в градовете.Дори към момента да не можем всички да си позволим електромобили,е много важно да спрем всички селски тарикати,които вместо да си купят например чисто нова Фиеста или Клио за 15-20 хил. лева си купуват Мерцедес,БМВ или други на по 5-600000 км. и първата им работа е да им премахнат катализатора защото нямат възможмост да го поддържат ини ТРОВЯТ ежедневно. Хора умираме бавно от това,жертвите от мръсния въздух са в пъти повече от тези от ПТП. Това е от мен,макар чемога да говоря още много по темата.
  • Един дет нищо не разбира тама (гост)
    Отговор
    69 11:02  01.06.17
    Тряа да си доста заблуден в 21 век, да говориш за някви бели старни, за някво развитие и глупости и инженери, за някакви екологии, щуротии, що се касае до Старт/стоп системата. Тва е сеедно да пляскаш с ръце, и да се радваш, че тютюневите гиганти слагат умрели хора на кутиите цигари, за да спасят живота на пушещите и да ги откажат. Ако на някой му дреме за екология, и толкова вече западен прогрес (щото русофобите се изпона.ра*ха да коментират изсмукани от пръстите глупости) щеше, този някой да вади електромобили, и да щрака с пръсти (въпреки, че те ще замърсяват точно толкова и малко отгоре, но товам, който е умничък щеше се досети защо). - Спираш да произвеждаш цигари: Мир и любов; Спираш да прайш ДВГ - мир и любов. Останалото е Маркетинг, продажби, покриване на нереални норми, прах в очите и магически прашец :) То е точно толкова просто. Не знам защо има толкова много заблудени хора, които изскачат с някви безумни теории, че па и инженерни тестове били правени, че па не знам кви икономии давало, че пък не знам си що... изобщо не и в тази реалност - някъде четах, че Българина поставял на пиедестал колата кат' някво имане... Брат? Сериозно ли, и аз искам да карам... като другите 120% от пишещите тука бентли 2017, и на всеки 5г да го сменям, ама явно ти не си бачкал на заплата... щото годишната такава ни е колкото месечната му вноска. За тва си кърпиме старите каруци и ги тикаме, не щот ни е страх от лукса, ми щото няма от къде, се се.
  • PIRINSKI MAKEFONEC PD PETRIC MAKEDONSKI (гост)
    Отговор
    70 11:46  30.06.17
    tova e taka zastoto imame ifiote majstori deto zimat samo pari I ne opravat katcestveno starite ni koli I na nas kolata pak ke ni se razvale I v kraen slucaj pdeme I si kupuvame podova no falece ponekacestvena.proizvofitelite na novite koli.njamat pravo da gi pravat kacestveni prosto njamat tova im e naredeno mora kolata da se razvala mora tova im e zadalzeno naredeno!!!a za ekologiata ako se grizat tolkova zasto ne soprat proizvodstvoto na oruzije nekoj fabriki tam e vistinskoto zagaduvanje ne v naroda gluposti NIE HORATA SME PROSTO SAHOVSKI PIJUNKI I KADETO NE MESTAT TAM KE IGRAEME SAMO NE GO VIZDAME TOVA MASLO NA GOLEMITE SILI

Напиши коментар:


Публикувай