16 692 49

BMW и Audi: Битката на мултитурбинираните дизели

Радослав Славчев

През тази година немските компании BMW и Audi се превърнаха в еднозначни лидери що се касае до мощност на дизелови мотори. Тези два немски производителя отдавна водят т.нар. война на конските сили, а сега ставаме свидетели на една конкретна битка - тази с мултитурбинираните дизели.

И Audi и BMW пуснаха на пазара уникални дизелови двигатели, но те са с абсолютно различна концепция. Сега ще ви разкажем за тези две иновации в света на дизелите, които правят така, че от мотори, предназначени за пътнически автомобили, да генерират по над 400 конски сили и тонове въртящ момент.

Преди всичко трябва да отбележим най-основното различие. Audi използват четирилитров V-образен осмак, а BMW - трилитров редови шестак. BMW оборудва своя топ дизелов мотор с четири турбокомпресора, което го превръща в първия производител, използващ четири турбини в един дизелов агрегат. Всичките турбокомпресори са от т.нар. класически тип.

По същото време Audi тръгва по съвсем друг път. Те снабдяват своя V8 с два традиционни последователни турбокомпресора, но и с електрически нагнетател. Последният функционира с помощта на отделна 48-волтова електрическа система, а самата конфигурация също е уникална в автомобилния свят. Очакванията са, че Audi, подобно на BMW, ще продължи да развива мощните си дизели в тази насока.Най-мощният дизел от портфолиото на Audi към момента се монтира единствено на новото SQ7. В този кросоувър от високия клас е интегрирана и първата система Valvelift, която най-общо казано представлява внедряване на системата за изменение на фазите на газоразпределението в дизелов мотор. Що се отнася до характеристиките, този мотор развива 435 конски сили и пиков момент от 900 Нм.

Мощността е налична в диапазона от 3 750 до 5 000 об/мин, а максималният въртящ момент - между 1 000 и 3 250 об/мин. Тези цифри означават, че двигателят е необичайно еластичен и на практика т.нар. турбо дупка е изцяло премахната. Благодарение на този високотехнологичен агрегат масивното SQ7 има среден разход на гориво от 7.4 литра на 100 километра пробег и ускорява до 100 км/ч за 4.8 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч.

Естествено, тайната за невероятната производителност на агрегата на Audi се крие в иновационния електрически компресор. Въпреки това тази технология е подложена на сериозни критики от традиционалистите, като основният аргумент е, че колата се нуждае от прекалено сложна електрическа система. Audi SQ7 разполага на борда си с две отделни електрически вериги и едната от тях, както може би се досещате, е предназначена само и единствено за електрическия нагнетател.

И докато от Audi постигат тази висока мощност благодарение на ел.турбо, на работен обем и брой цилиндри, BMW остават верни на редовия шестак с работен обем от три литра, но за да го напомпат до 400 коня, монтират четири турбокомпресора. Този високотехнологичен дизел се монтира на флагмана 750d, а турбините са разделени по двойки, като всяка група отговаря за три от цилиндрите.

И така BMW 750d разполага с 400 конски сили и 760 Нм максимален въртящ момент. Мощността се достига при 4400 об/мин, а пиковият момент - в диапазона между 2 000 и 3 000 об/мин. От BMW казват, че при 1 000 об/мин въртящият момент е равен на 450 Нм, което е два пъти по-малко от показателите на Audi при същите обороти. Иначе, по количество на конските сили двата мотора са близки, но разликата във въртящия момент е 140 Нм.

Не трябва да забравяме, че BMW мотора е с литър обем и с два цилиндъра по-малко. Ако се отчита т.нар. литрова мощност, баварският двигател е без конкуренция. Quad-турбото се състои от две малки турбини с изменяема геометрия на лопатките и от два големи турбокомпресора. Цялата конструкция е по-малка по размери в сравнение с предишната баварска разработка, включваща три турбокомпресора, но по ниво на сложност е съпоставима с тази на агрегатите на Bugatti Veyron и Chiron.При нормално натоварване в Quad-турбо системата постоянно работят три турбини. Четвъртият блок ту се задейства, ту се връща в покой с помощта на специални "задкрилки", които се използват и за развъртане на малките турбини при ниски обороти и рязко ускорение. Инженерите от BMW са се опитали да решат въпроса с турбо дупката с помощта на втора система "задкрилки", които имат за цел да вкарат по-бързо изгорелите газове в малките турбини. Така те се развъртат значително по-бързо от големите, които пък влизат в играта при 2500 об/мин.

Благодарение на всичко това BMW 750d ускорява да 100 км/ч за 4.6 секунди, а средният му разход на гориво е от 5.7 до 5.9 л/100 км. Критиките обаче има и към този агрегат. Обвиненията са за това, че заради само 5% увеличение на мощността, компанията жертва 11% повече разход на гориво. Но пък няма никаква допълнителна 48-волтова електрическа инсталация. Има обаче електрическа помпа, охлаждаща течността, допълнителни топлообменници и двоен охладителен кръг.

Към момента двете марки не монтират топ дизелите си на пряко съпоставими модели, така че победител трудно може да бъде излъчен. Остава ни да съдим по технологиите. И двете обаче са доста добри. Какво ли щеше да се случи, ако екипите на BMW и Audi бяха работили заедно - V осмак с шест турбини и електрически нагнетател? Едва ли обаче такъв агрегат е нужен някому. По отношение на турбодизелите и BMW, и Audi са близо до съвършенството, а сега твъпнем в очакване да видим как ще реагират третият голям играч Mercedes-Benz и каква нова технология ще предложи, защото часовникът тиктака... 



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Миро
    Отговор
    1 11:10  29.08.16
    Егати технологиите. Шапка им свалям на германците.
  • Jimmy
    Отговор
    2 11:19  29.08.16
    И те я свалят, за да им я напълниш с пари за тези "технологии" от миналия век. Поддръжката на подобен автомобил след 5-тата година е крайно скъпа.

    Коментиран от #14

  • BWM
    Отговор
    3 11:22  29.08.16
    Samo da kaja 4e 750D ne e trilitrov motor

    Коментиран от #4

  • ИДИОТ
    Отговор
    4 11:30  29.08.16

    До коментар #3 от "BWM":

    А колко литров е? 7,5 ли :D :D :D

  • facepalm
    Отговор
    5 12:04  29.08.16
    И тези се имат за технологични лидери ... пълен смях.
  • Караиванов
    Отговор
    6 12:13  29.08.16
    Много интересна статия. Поздравления от мен и от още няколкото фена на немски машини около мен. Изчетох я цялата на глас. :)
  • Зомбайо
    Отговор
    7 12:22  29.08.16
    аз ще заложа на добрия стар бензин :)
  • Germani
    Отговор
    8 12:25  29.08.16
    Евала и на двете компаний!
  • Djadjev
    Отговор
    9 12:51  29.08.16
    Мерцедес сега ще изкарат 9 литров атмосферен дизел с 97к.с. и двустепенна автоматична кутия :D
  • ххх
    Отговор
    10 12:57  29.08.16
    Твърде сложно... Прекалено много компоненти, които могат да те предадат. Безобразно скъпо след като изтече гаранцията. Чудя се кому е нужно това.

    Коментиран от #17

  • Куку
    Отговор
    11 13:03  29.08.16
    Мерцедес ще чакат какво ще им бутнат от Рено
  • ВУНДАБА
    Отговор
    12 13:25  29.08.16
    Няма по-здрави от японските двигатели.Както при бензиновите,така и при дизеловите,джапонците са номер 1! Специалистите го казаха немските фенове да умрат от яд
  • Jack Bauer
    Отговор
    13 13:40  29.08.16
    Двигателя на Ауди е по-добър.
  • Реалист
    Отговор
    14 13:45  29.08.16

    До коментар #2 от "Jimmy":

    Дреме му на немеца, че поддръжката след 5тата година била скъпа. Нали след 3тата вече я е сменил с новия модел. А след 10тата можем да я очакваме в България - нов внос на много малко километри - карал я е един моряк в Берлин...
  • Гоуст
    Отговор
    15 14:32  29.08.16
    На тях това им е целта. Не случайно автомобилната индустрия печели много повече от продажба на части отколкото на нови коли.
  • бензин
    Отговор
    16 15:31  29.08.16
    Вундаба когато германците са правили двигатели джапанците още са сеели ориз :) Тези коли са красота , а двигателите са чудовища ... мислиш ли , че им дреме на хората с пари кво ще стане след 5 години. Не са като нас да търсят винаги изгодното и евтиното за поддръжка и т.н. Успешните хора никога не биха предпочели да карат хонди и мазди и тем подобни при наличието на расови БМВ , Ауди или Мерцедес . И аз съм съгласен , че някой джапанки са по - здрави, но аз лично имайки да кажем възможността да правя избор , който да не е съобразен с цена и разходи трябва да съм дръпнат да избера джапането :)) ( лично мнение не ангажирам никои с него )

    Коментиран от #18, #19

  • кроко
    Отговор
    17 15:52  29.08.16

    До коментар #10 от "ххх":

    Ми нали трябва да си заслужат заплатите. Те затова планират към 2030 да изкарват електрички, щото ако му лепнеш един ел. двигател и ко ша му разработваш, той турбини няма. А друго си е да искаш майка си и баща си пари за допотопни технологии, само, че позамазани като нещо сложно и високотехнологично!
  • 123
    Отговор
    18 16:19  29.08.16

    До коментар #16 от "бензин":

    джапонките са технологично светлини години пред,швабите,които вече слагат шалвари и бурки.Като човек карал немско и японско,знам,кое е по-здравото,тъй,че не ми говори. В Япония пуснаха 8к телевизия,в Германия още гледат турските сапунки и се молят на Аллах. Цялата техника от телевизори до телефони и всякакви други техники,всичко е развито името от тези дето сеят ориз. Прост бай ганяяя,няма се оправи. Бай Ганя..........

    Коментиран от #21, #33

  • ВУНДАБА
    Отговор
    19 16:24  29.08.16

    До коментар #16 от "бензин":

    Каква красота особено ВАГ ГРУПАТА?Грозни правоъгълни швабски изцепки,като кутии са. Да не говорим,че немските технически издания,както и руското наскоро,обяви японските за най-здравите двигатели от двулитровите говоря. На японеца окачването му е в пъти по-здраво от на немеца! TU,беше обявило Тойота за най-надеждната марка в Германия?!?!?! Съгласен съм с 123 по-добре ориз,от колкото шалвар и забрадка.
  • копеле
    Отговор
    20 16:58  29.08.16
    За мен джапанките са номер 1 в електрониката и в малките мотори където лидер е Ямаха, това пистови мотори и не само е лудница. В аудио и видео да не говорим че са недостижими, и им правя много дълбок поклон....тук пак се намесва Ямаха. Но да не си кривим душата че и много крадат и шпионират и съответно осавършенстват. А който подценява германеца, не е добре нещо с главата....т.е. простичък
  • CL500
    Отговор
    21 18:39  29.08.16

    До коментар #18 от "123":

    Да бееее, как го определи това едва ли не с всяка техника, хахаха. Колко повърхностно, думи нямам. Та за какви техники ми говориш, аудио и видео ли, бе момъко! Там ли са най-добри япончетата. И кои са тези най-добри марки. Само да ти кажа, че и там не са най-добри. Просто ти явно знаеш само Техномаркет, хахаха. Ами отскочи в Киров Хай енд, ако си софиянче. И да ти кажа, че японското, да кажем Маранц и Накамичи не е върхът на сладоледа. Нали си говорим за най-доброто, понеже. Там пак има едни марки като Бурместер (дето един плеър е 10 бона) има и много други и най-доброто е германско, английско, американско, датско и т.н. Това включваше и телевизията, сега не знам. Когато си готов да отпуснеш 100 бона на чифт колони, ще разбереш и за най-добрите марки, дето са малко далеч от Япония! За кои други технологии да говорим, за топ технологии, нали. Обикновено там първи са военните, какво върхово имат японците, вкл. преди 2-та СВ и санкциите. Ами за космически технологии - имат участие в международната станция, ама не са и водещи, разбира се. Относно автомобилите и мноого други неща - просто копират и в някои случаи може би успяват да въведат подобрения, но.... до там!

    Коментиран от #23, #24, #25, #26

  • пък и икономично
    Отговор
    22 19:15  29.08.16
    Тоя стеден разход на аудито от 7.4литра ме накара да се смея яко.Това явно е само на маслото.За бмв ги знаем-3литров дизел как пробива бутало.Егаси и бутафорията.Това и гаранцията няма да си изкара.
  • бай
    Отговор
    23 19:36  29.08.16

    До коментар #21 от "CL500":

    О,не отново ти.Поредното дете(шопче с шалварската морга мерцедес)ЯПОНЦИТЕ СА НОМЕР 1 В ТЕХНИКАТА!
  • бай
    Отговор
    24 19:40  29.08.16

    До коментар #21 от "CL500":

    Твоята любима марка даже,не е фокусирана тук. Толкова са зле мерцедес,че няма да накъде.Да си работят там с Рено,че добре,че са французите,да ги учат как се прави двигател. Ауди и Бмв,бая дръпнаха пред мангалската кола Мерц. Топ технологиите са на японците,всичко идва от там.В техника,в промишленост във всичко са номер 1 и цял свят се учи от тях. Оставям те да пукнеш от яд.Най-елементарното,което е,че на японците влаковете им са в пъти по-добри,по-бързи от на немците,да не говоря,че японците са ги изграждали на трудни места,където шваба като види,ще иска да си ходи в Турция.
  • бай
    Отговор
    25 19:45  29.08.16

    До коментар #21 от "CL500":

    Отвори и чети линка,бе шоп. ЯПОНИЯ ПРЕД ГЕРМАНИЯ! Да не говорим,че японците постоянно се борят с цунамита,заметресения и други природни бедствия.Това,което стана през 2011 в Япония,ако беше станало в Германия и бурките нямаше да ви помогнат. Цялата роботизация,идва именно от японците.Швабо-мюсюлманите си нямат и на понятие що е това.

    Коментиран от #27

  • бай
    Отговор
    26 19:45  29.08.16

    До коментар #21 от "CL500":

    http://www.digital.bg/novini/%D0%BD%D0%B0%D0%B9-%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-2013%D0%B3-news39310.html
  • CL500
    Отговор
    27 19:57  29.08.16

    До коментар #25 от "бай":

    Какъв шоп, те гони тебе. Аз съм от Варна, бе! Темата не е за Мерцедес и затова не ги и споменавам. А иначе обясни ми примерно аджеба, колко е най-големия двигател на Рено, че да учат Мерцедес, хаха. Може ми 6.3 или 6.5 литра, дали, ама надали. Те имат ли и 5 литров ДВГ, че да са и учители. А като стана дума за литри, за мен 2 литра е опаковката на сока и млякото в магазина, не и ДВГ-то на моята кола. Ако не си забелязал, отговарях на някаква персона, дето ми говореше за японски технологии, та му давах малко теми за размисъл. Явно и ти си знаеш само за шир потребата и затова ми се пениш. Приеми, че няма нищо японско, което да се отъждествява като връх в дадения сегмент. А ти, които не си стъпвал в Япония, не работиш за японци (за разлика от мен) и нямаш и идея от реалния свят извън граница, замълчи. Прекланяй се на промитите японски мозъци, шовенисти някакви.
  • Роман Ценов
    Отговор
    28 20:10  29.08.16
    Мерцедес по-добър и от двете.
  • Реалист
    Отговор
    29 21:27  29.08.16
    Тия нещастници без грам въображение ще продължават да мъчат остарялата вече платформа, докато италианците или французите не ги ударят пак в челото с нещо развойно и коренно различно. И да - ония са спагетаджии и жабари, ама притежават творчески дух и страст, за разлика от тия, дето творчеството им стига да сметнат колко бурки ще трябва да внесат за новите заводи...

    Коментиран от #31

  • Toni
    Отговор
    30 22:56  29.08.16
    Супер двигатели, евала. А онези от мерц, все още живеят на стара слава. Но времената се промениха......Продават един трилитров дизел с 258 к.с. от повече от 6 години вече и нищо ново ! А тука в оторизирания сервиз е мъка мъка мъка.

    Коментиран от #34

  • FАКЕ
    Отговор
    31 22:57  29.08.16

    До коментар #29 от "Реалист":

    Пич какво им обясняваш , говориш им на друг език . Това са хора дето сравняват 10 годишния си немски курник с нова Алфа да речем . Нищо че ауди Q7 паркирано до Renault Kadjar прилича на Уазка !

    Коментиран от #32

  • ВУНДАБА
    Отговор
    32 23:41  29.08.16

    До коментар #31 от "FАКЕ ":

    Така е,с българския ганьо не може да се спори,за жалост. Като този с мерцедеса,нито от автомобилостроене,нито технически образован,няма грам факти и нито аргументи,говори глупости Ганяя,Ганяя...
  • Трифонов
    Отговор
    33 07:39  30.08.16

    До коментар #18 от "123":

    Дай конкретика! Посочи три японски технологични решения, които се внедряват в автомобили, които се продават в момента, които са "светлинни години напред"... Не говорете тъпотии! Няма такива! Преди да се нахвърлите да пишете за хибридите на Тойота, само да ви кажа, че първият пълен хибрид е конструиран през... 1916г. в САЩ от американски инженер. Горивната клетка също не може да ви послужи за пример, защото БМВ работят по нея отпреди Тойота и към момента намират, че същата не е на ниво, че да бъде рентабилно използването й в масов автомобил. Така, че - слушам ви фенове на японските автомобили. Три японски съвременни технологични решения в областта на автомобилите, които са "светлинни години напред"... каквото и да си внушавате, че значи това, и три японски автомобилни производителя, които не гълтат вода от десетилетие... поне?

    Коментиран от #36

  • CL500
    Отговор
    34 08:03  30.08.16

    До коментар #30 от "Toni":

    Да ти отговоря за дизели, ама наистина не съм заинтересуван от тоя вид гориво, не ги знам какво са направили там. Мога да ти кажа за правилното гориво - бензина! И като говорим за малко двигателчета, то към момента новата А-клас 45 АМГ е лидер в сегмента си, доказано! Няма БМВ, да не говорим за япончета. Казвам малки двигатели, защото тия 381 коня са от 2-литров двигател на това 45 АМГ (или по-точно 1991 см3).

    Коментиран от #38

  • xxx
    Отговор
    35 09:24  30.08.16
    Почти всички японски автомобили са просто непретенциозни леки превозни средства или иначе казано такива, които да ти въшат работа. Да се сравянва японското автомобилостроене с немското в премиум класа е меко казано несериозно. Бъдете реалисти. Развойната дейност на германските автомобилопроизводители заслужава адмирации като цяло и тук не става дума само за двигатели (един съвременен автомобили е много повече от двигател на 4-ри колела). Между другото японското качество също падна през последните години, не мислете че само европейските марки страдат от това.
  • Bobi
    Отговор
    36 09:52  30.08.16

    До коментар #33 от "Трифонов":

    "Първият хибриден автомобил е създаден през 1899 г. от Фердинанд Порше и Якоб Лонер,но поради многото си недостатъци дълго време идеята не търпи развитие. Първите внедрени (главно в ж.п. транспорта) хибриди са от последователен (сериен) тип - при тях ДВГ завърта генератор, който захранва електрически двигател, задвижващ трансмисията. Задаващата се енергийна криза в началото на 21 век и все по-високите екологични изисквания принуди голяма част от производителите на автомобили да започнат разработката и внедряването на хибридно задвижване." - това е първият хибриден автомобил , иначе мислим в една и съща посока , относно германските технологии !!
  • Гошо
    Отговор
    37 10:09  30.08.16
    И пак е на светлинни години зад Golf GTI
  • гОШО
    Отговор
    38 10:09  30.08.16

    До коментар #34 от "CL500":

    И пак е на светлинни години зад Golf GTI

    Коментиран от #40

  • Bobi
    Отговор
    39 10:12  30.08.16
    За технологиите в двигателите и ние имаме голям принос - българинът Николай Тошкович изобретява сегментите на буталата през 1857 година , тогава за бутала на парни двигатели , но в последствие се използват и в ДВГ . Японците тогава още не са познавали думата "технологии"
  • CL500
    Отговор
    40 10:36  30.08.16

    До коментар #38 от "гОШО":

    Не си се подготвил май. Специално тоя двигател беше признат навсякъде, защото изкарва 200 коня от литър. Иначе тук има някакви сравнения с Голф Р (по-малко е мощен, но и по-лек): https://www.youtube.com/watch?v=f2rDgvbUSG0 https://www.youtube.com/watch?v=1JdMEq8HjIE

    Коментиран от #42

  • Немеца
    Отговор
    41 13:38  30.08.16
    Колкото по-напомпан е един двигател, толкова по-малко живот ще живее! :) А относно БМВ, От 1 до 4 серии на М-ките се слагат 3.0л р6... Никога няма да сложат по-малък! И ти, и аз, и повечето хора знаят, че по-голямо удоволствие правят големите двигатели... :)
  • Немеца
    Отговор
    42 13:39  30.08.16

    До коментар #40 от "CL500":

    Колкото по-напомпан е един двигател, толкова по-малко живот ще живее! :) А относно БМВ, От 1 до 4 серии на М-ките се слагат 3.0л р6... Никога няма да сложат по-малък! И ти, и аз, и повечето хора знаят, че по-голямо удоволствие правят големите двигатели... :)
  • техника
    Отговор
    43 17:39  30.08.16
    Най-добрите кондензатори в електрониката са японските - Elna, Nichikon Rubikon, без тях казваме на която и да е електронна платка чао бамбина. За климатици да не говорим, там джапанките са номер 1, дори Мерцедес използват Denso или Mitsubishi.

    Коментиран от #45

  • BMW. M6
    Отговор
    44 17:45  30.08.16
    Abe I vie znaete kvo e drift elate v franciq driving zone kude to shte. Vidish drift kak se prai a ne nashta Balgariq schupeni pitishta , koito gleda drift makar , che Sam. Na 28 ne se davam na nikoi :)
  • Немеца
    Отговор
    45 17:52  30.08.16

    До коментар #43 от "техника":

    Япония е втората най-силно развита световна икономика след тази на САЩ. Всъщност страната на изгряващото слънце се конкурира за второто място с Германия. И макар, че напоследък се твърди, че Япония и Германия вече са загубили преднината си от Китай и Китай ги е надминал... И двете страни са едни от най-добрите.

  • BMW. M6
    Отговор
    46 17:56  30.08.16
    Abe kolko to mi e qsno ot qponcite po dobra texnika ne moje da sazdade 1 mn sa rachni 2 po sigurni dvigateli 3 bmw E39 I E49 sa po individualni i mn li znaesh ot. Dvigatel e TEHNIKA kajimi na bmw E39. Da kajim primerno ima 400 k.n cl kva turbina ispolzva i kakvo maslo ispolzva
  • МоТо
    Отговор
    47 03:02  31.08.16
    Голяма битка е паднала по-долу:Германия с/у Япония! Германия= + все по-сложни и скъпи автмобили с еталонен лукс,комфорт и динамика, – за съжаление надеждността им не върви ръка за ръка с предните плюсове,скъп сервиз(резервни части и обслужване).Коли за богати хора които си плашат за кефа и не им пука колко струва. Япония = + прецизна и качествена изработка без излишен лукс,изработени да вършат необходимото без излишно усложняване,използване на оптимизация на всички елементи за подобряване на двигател,окачване и т.н.,т.е. без много разходи.По-добра надеждност.Коли за средната класа и бизнеса - разумна цена. – "лукс" има но е по-скъп и от немския,комфорта е на малко по-ниско ниво,динамиката също,не се залага на имидж. Аз не съм богат и съм си избрал - чисто ново Японско. Който е мангизлия в излишък - избора е ясен,не им завиждам,човек може да живее добре и с по-малко. Има една трета категория обаче,псевдо "баровци"- те сега ще ми обяснят как втора ръка "лукс" немски премиум с мътно минало и километраж е в пъти по-добре,а после ще пушат като ТЕЦ-а по светофарите,защото ПДФ филтъра е мъртъв отдавна или го няма,...списъка е дълъг.
  • Гост
    Отговор
    48 08:26  31.08.16
    Е,то целта на двете компании е ясна-безумни цени за сервизно обслужване!
  • 330и
    Отговор
    49 09:04  31.08.16
    Някой забеляза ли литровата мощност? А разхода? Баварците пак преподават!

Напиши коментар:


Публикувай