В Китай вече започна производството на новия кросоувър Chery 3X, който е базиран на хечбека Chery Very. Той пък от своя страна е известен в Украйна като ZAZ Forza. Та именно на тази база може да се появи нов ЗАЗ с повишена проходимост.
Поглеждайки назад в историята обаче, може да се окаже, че това не първият всъдеход за украинските автомобили. Експериментите с коли с повишена проходимост в Запорожието датират от преди повече от 50 години. През далечната 1962-ра на бял свят се появява пълноприводният ЗАЗ-971. Той е оборудван с 0.9-литров мотор с мощност 27 конски сили, който е заимстван от гърбавия Запорожец ЗАЗ-965.
Всъдеходният ЗАЗ изглежда доста добре за времето си, но така и не стига до серийно производство. Възлите и агрегатите от него обаче са използвани за друг украински модел с повишена проходимост. Става дума за ЛуАЗ-969. Това мъничко джипче показва отлична проходимост и е доста непретенциозно. С разход на гориво от около 10 на 100 се получава един отличен вариант за тогавашните съветски условия.
Украинският всъдеход се произвежда от 1970 до 1992 година, като прощалната му версия (ЛуАЗ-1302) е оборудвана с 1.1-литров четирицилиндров двигател от Таврия с мощност 53 конски сили. Отсъствието на сериен всъдеход с емблемата на ЗАЗ служи като стимул за много от т.нар. самоделни майстори.
Не са малко проектите, при които стандартните колела се заменят с по-големи и така, без други намеси, машинката става доста по-проходима. Има и други доста по-сериозни тунинг изпълнения, при които на ЗАЗ-ките се монтира 4х4 система от Niva, например, и тогава нещата стават сериозни.
Съвсем наскоро дизайнерското студио Askaniadesign Carstyling Studio представи интересен проект. Концептуалният им кросоувър ЗАЗ-965 представлява модерна вариация на "Гърбушкото", но така и си остава само "на хартия".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хикса
17:56 17.11.2016
2 Ghost
Голям клиренс, плоско дъно, задноразположен двигател, съчетан със задно задвижване ... в youtube могат да се видят доста offroad състезания с победител ....ЗАЗ-а !
Както казал японеца - "Какво ли не произвеждат руснаците, само и само да не си построят съвременни пътища" :)
19:53 17.11.2016
3 zaz
Коментиран от #7, #9
20:40 17.11.2016
4 Кольо Камиона
Коментиран от #6, #8, #13
22:40 17.11.2016
5 Дестъни
[нар.] навсякъде, повсеместно, по всички места, по всички посоки, навред
17:53 18.11.2016
6 Спиро
До коментар #4 от "Кольо Камиона":
Прав е човека. Какви са тези много минуси?ЗАЗ-а си беше автомобилно недоразумение. Изпълнен по концепцията на Фолксваген костенурка, но си беше калпаво направен.
Ако не искаш да чакаш 20 години за жигулка и нямаш пари за Москвич, ще си купиш Запорожец. Ехееее пазар голям. Като няма конкуренция на пазара ще купуваме всеки боклук.
09:31 19.11.2016
7 Крилья Советов
До коментар #3 от "zaz":
Ще се учудиш, но българският език е част от т.нар. Славянска езикова група и като такъв има много общи черти и лексика (думи) с останалите славянски езици. Освен на руски, "везде" е подобно на чешкото "вшуде", словашкото "вшаде", като има подобни форми в повечето славянски езици. В българския е "всъде".Логично е да се чудиш, разбира се, но само ако си под 20-годишна възраст, не си стъпвал в селски район, не си ходил в славяноезична страна или там използваш универсалния английски. Не мога да си представя някой да не разбира такава елементарна дума като "всъдеход". В същото време споменаваш за руското звучене...
Но тъй като темата е за всъдеходите ЗАЗ, нека спомена 2-3 думи за тях. Всичко се прави с пари. Хората имат проекти, но продажбите им са зле - за миналата година според предишната статия за кросоувъра Запорожец само 59 автомобила. И конкуренцията им е слабичка, при положение, че трябва да се преборят с много други производители, а не могат да хвърлят колата без пари.
13:18 19.11.2016
8 Крилья Советов
До коментар #4 от "Кольо Камиона":
Ами, в Интернет има достатъчно клипове как се сглобяват читави автомобили в гаража. С малко усилия и практика спокойно може да се направи нещо уникално и приятно за очите и ушите, но се сещаш, че си трябват пари. Иначе, колко му е - дизайнът се начертава на схеми, скици, облепя се с хартия и стиропор, така че да се хване отгоре някакво фолио и метален лак. Правиш необходимото по двигател и окачване или направо купуваш готови възли и агрегати и сменяш. Имам желание например на моето БМВ Е46 да му сменя слабичкия 105-коньов двигател с 3-литров дизел и да му направя оптичен тунинг, така че да е актуално още 5-6 години. Опира до пари.13:29 19.11.2016
9 Евлампи
До коментар #3 от "zaz":
Ти българин ли си?Сигурно си някое градско мушкато в саксия.Ама много си смотан!!! Удивих се чак!20:05 12.02.2017
10 Дечко
Коментиран от #11
21:07 08.03.2017
11 Зазко
До коментар #10 от "Дечко":
Какъв Фолксваген костенурка ви гони бе многознайковци? https://it.wikipedia.org/wiki/NSU_Prinz19:16 30.03.2017
12 ЗАЗ
13:45 17.01.2018
13 Ами
До коментар #4 от "Кольо Камиона":
Но сега даже и голф количка е по добре. За времето си конкурент е била същата работа. С други марки. А сега трябва да направят нещо от този век. Ти също тук е трудната част. И аз мога да сложа фреза на каруца и да кажа виж по добре от 1я мерцедес. Това са фактите.00:52 08.02.2020