42 121 10

Технологиите, които промениха автомобилния свят

Георги Касабов

През последните 130 години автомобилните технологии са отбелязали невероятен напредък. Разработките, които днес ни се струват съвсем тривиална част от ежедневието, са изглеждали като същински чудеса само преди няколко десетилетия. Всяко от тези нововъведения има своята "ракета-носител" - сериен модел, с който навърта първите си километри по пътищата.

Първият автомобил с двигател с вътрешно горене

На 29 януари 1886 г. германецът Карл Бенц патентова своя Motorwagen, с който започва ерата на автомобила. Наследникът на компанията, основана от създателя на първата кола с ДВГ, държи на мястото си в авангарда на технологичните пионери и до днес. Инженерите на Mercedes-Benz са сред най-продуктивните автори на нови разработки.

Първият автомобил с дизелов двигател

Daimler-Benz AG стои и зад налагането на нафтата като алтернативно гориво за леки коли. През 1935 г. компанията представя Mercedes-Benz 260D (W138) с 2.6-литров дизелов двигател ОМ 138 с помпа под високо налягане Bosch. Мощността е 45 к.с. при 3 200 об/мин, разходът - под 10 литра на 100 км. Този силов агрегат, с който могат да бъдат изминати 400, а по-късно и 500 км без дозареждане, доживява без кардинални изменения в конструкцията до 80-те години на миналия век.

Благодарение на таксиметровите шофьори самият Mercedes-Benz 260D също се радва на завидно дълголетие чак до 50-те. Модификации на ОМ 138 се монтират дори на W123 и все още се трудят неуморно в някои части на света.

Първият автомобил с турбокомпресор

През 1962 г. инженерите на Oldsmobile убеждават ръководството на GM, че технологиите за принудително пълнене вече са достатъчно узрели за внедряване в масовото автомобилостроене. Благодарение на турбокомпресора Garrett с течно охлаждане 3.5-литровият осемцилиндров Jetfire развива 215 к.с. и 411 Нм. Ускорението от място до 100 км/ч отнема по-малко от 9 секунди, което превръща Cutlass в един от най-пъргавите модели от онази епоха. За съжаление моделът се задържа на конвейерите само 2 години. През 1962-ра са продадени 3 765 екземпляра, а през 1963 - 5 842. Техническите повреди (в огромната си част по вина на собствениците) погубват автомобила.

Първата автоматична трансмисия

През 1940 г. General Motors започва да предлага нова екстра за моделите на Cadillac, Oldsmobile и Pontiac. Hydra-Matic се използва и от много други производители, включително и от Rolls-Royce и Bentley.

Първият автомобил с инжекцион

Системите за впръскване на горивото се използват масово в авиационната техника през Втората световна война. Първият сериен автомобил с тази технология обаче се появява чак през 1950 г. Карбураторната версия на Goliath GP700 развива 25 к.с., а след въвеждането на инжекциона мощността скача на цели 29 коня.

Първият автомобил с климатик

На автосалона в Чикаго през 1939 г. Packard представя свръхлуксозната лимузина 12 Sedan. Тя глези пътниците си с първата климатична инсталация, монтирана на лека кола, но технологията не успява да се наложи. С цената си от $247 е прекалено скъпа екстра, заема много място, а за да се включи, автомобилът трябва да бъде спрян, да се вдигне предният капак и задвижващият ремък на системата да се зацепи ръчно. Истински пробив в тази област е отбелязан чак през 50-те, а масовото навлизане на климатиците става през 70-те и 80-те години на миналия век.

Първият автомобил с еърбег

Противно на разпространеното мнение надуваемите въздушни възглавници не се появяват през 80-те. Първият експериментален модел с такава технология е Ford Taunus от 1971-ва, но серийното вграждане на еърбеговете започва година по-късно благодарение на неуморните иноватори от Oldsmobile. Въздушните възглавници на Toronado функционират по доста различен начин от съвременните си наследници. Вместо да допълва предпазните колани, системата трябва да ги замени напълно. През 1973 г. GM вече предлага еърбегове за почти всички модели от гамата си.

Първият автомобил със страничен еърбег

Инженерите на Volvo Cars разработват система за въздушни възглавници в седалките от началото на 90-те и през 1995 г. моделът 850 става първата серийна кола с такива еърбегове. От тогава насетне шведите не са спрели да усъвършенстват технологията.

Първият автомобил с еърбег за пешеходци

През 2012 г. въздушните възглавници стигат до предния капак на Volvo V40 с идеята да предпазват хора при евентуален удар. Работата на системата обаче не дава очакваните резултати и шведите я пенсионират само 2 години по-късно.

Първият автомобил с еърбегове за краката

Коленната въздушна възглавница не само предпазва краката на шофьора и пътника, а и пречи на опасното им изместване напред в случай на челен удар. Първият сериен автомобил, на който се монтират такива еърбегове, е първото поколение на Kia Sportage от моделната 1998 г.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Гоуст (гост)
    Отговор
    1 12:25  07.12.16
    Има писано за еърбег за крака, но не и за колан. Явно не е променил нищо дотогава в автомобилния свят.
  • Евлампи (гост)
    Отговор
    2 13:55  07.12.16
    Кажи,че е превод от За рулëм.
  • Morgoth (гост)
    Отговор
    3 15:05  07.12.16
    Ако говорим за технологии променящи автомобилния свят не трябва да се забравя хибрида.

    Коментиран от #4

  • Драйвър (гост)
    Отговор
    4 16:59  07.12.16

    До коментар #3 от "Morgoth":

    И с какво хибрида е променил нещо?Големите производители пробват с малко модели и това са най слабо продаваните,само Тойота го налага масово и моделите с хибрид са пъти по несполучливи от аналозите си само с двг.Това е заблуда за глупаци ,който освен поддръжка на двигател и скоростна кутия им се налага да поддържат и батерии и ел мотори,с две думи пълна наредба!
  • Ал Купоне (гост)
    Отговор
    5 17:32  07.12.16
    Всяка една от тези нови технологий е немска или хамериканска има нещо и от шведите и даже една корейска...)) А къде са япончеата, оти мълчат жълтите хейъри.

    Коментиран от #6, #10

  • ддд (гост)
    Отговор
    6 22:13  07.12.16

    До коментар #5 от "Ал Купоне":

    те не ги измислят японците
    само ги усъвършенстват и
    ги правят задрави
    както гърците
    за измислили секса
    но римляните включват
    и жената в него
  • ДаБе (гост)
    Отговор
    7 00:31  08.12.16
    Как може да включат в класацията такава глупост като въздушната възглавница за пешеходците, която нищо не е променила а напротив - оказва се неуспешна и след 2 години я прекратяват , в същото време да пропуснат:
    - диодните фарове
    - лазерните фарове
    - километраж, скоростомер, оборотомер
    - бордовия компютър
    - деформационните зони
    - стоманена клетка за безопасност
    - предпазния колан
    - безкамерните гуми
    - зимните гуми
    - навигацията
    - системите за забавления
    - електрическите стъкла/огледала
    - асистиращи камери
    - електрическите седалки
    - автоматичното отключване/заключване
    - безключовото палене
    - автоматичните врати/капак на багажника
    - ABS
    - други електронни системи за стабилност

    - и най-вече електромобила и автопилота . Тепърва ни предстои да видим тези две технологии каква революция ще направят в автомобилостроенето.
  • Без Волан (гост)
    Отговор
    8 00:39  08.12.16
    Абе а волана и педалите !?
    Никой не ги спомена , а като гледам първия автомобил на снимката ни волан ни педали е имал ...
    Или те не са променили нищо тия ... ?
  • 656 (гост)
    Отговор
    9 17:03  08.12.16
    Очаквах да има за фаровете и стоповете с тези лед и лазарни светлини
  • ?!!??!??? (гост)
    Отговор
    10 20:34  06.06.17

    До коментар #5 от "Ал Купоне":

    Швабите ли измислиха v-tec те ли въведоха алуминиевите носачи и куп други недей така излагаш се

Напиши коментар:


Публикувай