10 010 25

Имат ли бъдеще електрическите и автономни коли?

Радослав Славчев

Ако направим един бърз преглед на отминалата 2016 година в автомобилен аспект, няма как да не забележим, че водещите автомобилни производители задължително поставят акцент на електрическите и на автономните превозни средства. Но въпреки непрекъсната шумотевица около този нов вид превозни средства няма как да не се запитаме има ли прогрес през изминалата година в тази област?

Към днешна дата по пътищата на Европа и света се движат немалко електрически превозни средства. Но съществува ли понятие като "серийна автономна кола"? Повечето от вас ще отговорят отрицателно и ще са прави. Позволяваме си и дързостта да кажем, че даже и сред електромобилите до този момент няма нормална алтернатива на колите с двигатели с вътрешно горене. И преди някои от вас да ни нападнат заради това изказване, нека се опитаме да ви обясним какво имаме предвид.

Естествено в по-развитите страни клиентите имат нормален достъп до относително нескъпи електромобили като Nissan Leaf и Renault Zoe. Но тези коли, въпреки обновлението на силовия си тракт и по-конкретно на комплекта батерии, все още сериозно отстъпват на своите бензинови/дизелови аналози. Tesla Model S например, е абсурдно бърза, доволно луксозна и има доста по-впечатляващ автономен пробег от останалите серийни електромобили на пазара, но има и два много сериозни проблема.

Първо, Tesla не може да се нарече истинска алтернатива на автомобилите с ДВГ, защото експертите я противопоставят на модели като Mercedes-Benz S-Klasse, които съвсем не са народни коли. Второ, версията на Model S с най-голям запас на батериите може да измине 504 километра. За сравнение Mercedes-AMG S63 4Matic Long, който не се отнася по никакъв начин към икономичните премиум седани, може да измине 731 километра с един резервоар. Да не говорим, че бензиностанции има навсякъде, а зареждането с бензин става за не повече от 3-4 минути.

Казано с други думи, тези, които твърдят, че малкият автономен пробег и високата цена на електромобилите са минало, явно живеят в някакъв друг, паралелен свят. Да, в момента се реализират проекти, които ще помогнат електромобилите да станат по-евтини, а батериите - по-издържливи, но към днешна дата евтини електромобили няма. Да не говорим за инфраструктурата, която ще позволи на електромобилите да се превърнат в масови превозни средства. Нея пък никаква я няма.

А сега плавно преминаваме към втората набираща сила тенденция - еволюцията на автономните системи. За съжаление, през 2016-а и в тази област нямаше особен прогрес. Въпреки много шумно рекламираните прототипи, отново нямаше реален автономен сериен автомобил. Tesla и нейната спомагателна система Autopilot, а така също и Mercedes-Benz, говорещи в своите реклами за напълно автономни коли, все още не могат да убедят обществеността за това, че подобни системи са наложителни.

Да не говорим, че само преди дни при представянето на т.нар. убиец на Tesla станахме свидетели на сериозен гаф. Faraday Future FF 91 не можа да се паркира сам на сцената, което се случи пред погледите на всички посетители на най-голямото изложение за технологии CES 2017.

Всичко това може да ни говори само едно. Автономните системи все още не са готови да навлязат в серийните автомобили, а дори и това да се случи след време, ще се появи още по-сложен казус. Кой ще носи отговорност ако се случи сериозно ПТП по вина на автономната система? Дискусиите по тези две теми тепърва ще се разгорещяват, но според нас автомобилните производители не трябва да ни ги налагат непрекъснато. По-добре да съсредоточат усилията си в развитие на технологиите и чак когато са напълно готови, да ги представят пред обществеността.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • инж Андреев
    Отговор
    1 11:23  10.01.17
    Току що изгледах паркирането на Фарадай Фючър ФФ91 - еми паркира си акто пич от първия път - нещо автора е смукал от пръстите си.

    Коментиран от #6

  • гост
    Отговор
    2 11:28  10.01.17
    Добре, съгласен съм, че пробега на електромобилите не може да се мери напълно с този на автомобили с двг, но вторите зареждат само на бензиностанция (изключвам българските варианти за гориво на черно в туби пред гаража), докато всеки електромобил презарежда през нощта в гаража. И всяка сутрин ел. автомобила е пълен догоре, а двг трябва да бъде зареден на бензиностанция. Това, че няма достатъчна инфраструктура зависи от натиска, а у нас такъв отсъства от всички страни. Вижте в чужбина как е, не у нас.
  • Гого
    Отговор
    3 11:34  10.01.17
    Двигателите с вътрешно горене са се изчерпали въпрос на време е да изчезнат вече нищо ново не могат да предложат само се пълнят гушите на арабелите. Не мисля че 500 километра пробег са малко за малка страна като България а и повечето хора навъртат месечно по 1000-1500 километра бих казал че има смисъл от електрически автомобили!
  • KKK
    Отговор
    4 12:06  10.01.17
    Засега сме много далеч, за да кажем ,че именно електромобилите са алтернативата.Чисто и просто ако започнат да се използват масово съм напълно обеден,че цената на тока ще скочи.Другото което е ,че ще трябват суровини за произвеждането на ток.И третото е,че ако си пусна отопление през зимата на тези автомобили,може да се окаже че пробегът им чувствително ще падне.

  • джамбаза
    Отговор
    5 13:16  10.01.17
    Искам да карам кола а не е да е автономна и да се возя като инвалид, искам да се кефя от рева на двигателя а не да съм като глухоням. Истинският любител на спортното ще е винаги с ДВГ, просто цялата тази работеща механика става част от нервната система на човек. И ако ще електричките да развиват 100км/ч за 1 секунда всичко си остава фалшиво. Не мога да си представя състезания на писта с коли или болиди като Ф1 с ел. мотори, това е нелепо.
  • Караиванов
    Отговор
    6 13:35  10.01.17

    До коментар #1 от "инж Андреев":

    Ако знаеше поне думичка английски, може би щеше да прочетеш поне заглавието на клипа, а и други западни медии. Може би, според теб, и те са си смукали от пръстите. Излагаш се и се изказваш неподготвен. А относно статията, съм напълно съгласен с мнението на автора. Повече да бачкат, по-малко да ни рекламират все още недоказани продукти.
  • Иванч
    Отговор
    7 14:34  10.01.17
    В последно време попадам все по-често на статии колко са безсмислени електрическите коли. На моменти дори хибридите причисляват към тях. Съгласен съм че електричките не са готови към момента като пълноценен заместител. Да кажем че и хибридите търпят известна критика но те вече се по доказаха. Въпросът ми е защо е тази пропаганда в страна в която на годишна база регистрираните нови ел и хибридни коли се броят на пръсти (то като цяло новите коли са малко - около 1/500 част от цяла Европа)
  • Ал Купоне
    Отговор
    8 14:36  10.01.17
    Имат разбира се, въпросът е друг, в близкото или в далечното !?
  • гост
    Отговор
    9 14:55  10.01.17
    Електромобилите се развиват активно от 5 години, и като серийно производство. Автомобилите с ДВГ се развиват вече над 100 години. И в статията хитро се сменя бъдещето на електромобилите с развитието на автономни автомобили - две съвсем различни неща. И ако нямат бъдеще, защо много държави планират да забранят дизеловите автомобили?
  • Защитник
    Отговор
    10 15:08  10.01.17
    Въпросът, дали електрическите автомобили имат бъдеще е въпрос на култура. Крайно време е да се замислим колко е замърсен въздуха в големите градове. Помислете за колко време умира човек, ако в затворен автомобил вкара изгорелите газове от ауспуха. Всички тези отрови влизат директно в дробовете ни. Този смог трови нас и децата ни ежеминутно. Замислете се!
  • Васичка Атанасова
    Отговор
    11 15:31  10.01.17
    НЕ НЯМАТ БЪДЕЩЕ ТЕ ВЕДНЪЖ ОПИТАХА НЕ СЕ ПОЛУЧИ
  • корса
    Отговор
    12 16:05  10.01.17
    Електромобилите имат бъдеще, НО САМО С МИНИ ТУРБИНИ НА ГАЗ, КОИТО ЩЕ ПРОИЗВЕЖДАТ ТОК! ИНАЧЕ В МИНУСУВИТЕ ПОЯСИ НА ЗЕМЯТА, ЕЛЕКТРО КОЛИТЕ СА НИЩО! А В АФРИКА И ПУСТИНЯТА ДЕ Е ТОКА?

    Коментиран от #15

  • Лупи
    Отговор
    13 17:03  10.01.17
    Свят голям, всеки е свободен да прави каквото си иска по закон и да си купува каквото си иска. Кеф ти тесла за 1 милион, кеф ти жигула всеки сам си избира. Като имаш излишни пари да си сменяш колите през 5 години с чисто нови електромобили прави го аз никога не бих дал парите за къща за една кола ама това си е моя гледна точка. Едно е сигурно поне докато сме живи ние електромобилите няма как да са масови по целия свят или поне да са еквивалентна бройка на вече съществуващите коли с ДВГ.
  • гост
    Отговор
    14 17:29  10.01.17
    https://www.youtube.com/watch?v=2wP4F8MDuqw Ето това е бъдещето на автомобила , колкото и да е неприятно на автора и съмишлениците му , а времето на настъпването му е точно толкова за колкото ЛСД телевизорите смениха старите кинескопи , тоест не повече от 15-тина години и то считани от 2012г. И само за сведение през миналата година в трите най-големи икономики в света (САЩ , ЕС и Китай) електростанциите за зареждане вече са повече от бензиностанциите , въпреки че някои се правят ,че не ги виждат и се увеличават с темпове за които бензиностанциите не можеха да мечтаят и в най-силните си години , да не говорим ,че на петролните автомобили им трябваха над 50 г. за да се наложат като масов транспорт , който срок при електромобилите ще бъде поне наполовина , да не кажа три пъти по-малък .
  • гост
    Отговор
    15 17:35  10.01.17

    До коментар #12 от "корса":

    Интересно в какви пояси слагаш Луната и Марс , щото там освен електромобили с батерии друго не е стъпвало и няма да стъпи , а точно пък в "Африка и пустинята" тока е точно над главата ти , вечен и безплатен !
  • Гого
    Отговор
    16 17:59  10.01.17
    Една зарядна станция за електромобили се изгражда много по лесно и по бързо и струва в пъти по евтино от колкото една бензиностанция с колонки. Ако погледнете сайта на Tesla ще видите че са покрили почти цяла Америка със зарядни станции.
  • човека
    Отговор
    17 18:30  10.01.17
    НЕ !!!
  • Грую
    Отговор
    18 18:41  10.01.17
    Ако навлязат масово ел-мобилите у нас, първо ще зейне голяма дупка в бюджета, заради липсата на акцизите в-у горивата, или ще трябва да се облагат електричките на база зареден киловат, и второ - ще спре/намалее нелегалния внос на горива у нас, което нито едно правителство не би допуснало!

    Коментиран от #20

  • стария
    Отговор
    19 18:56  10.01.17
    За първи път скоростта от 100 километра в час , с автомобил, е мината с електромобил!
  • гост
    Отговор
    20 19:35  10.01.17

    До коментар #18 от "Грую":

    Акциза върху горивата за твое сведение е около ТРИ ПЪТИ по-нисък от сумата за внос и преработка на петрол и петролни продукти , която излиза безвъзвратно от България и е колкото цялата сума за пенсии в момента , да не говорим каква част от акциза и то ежегодно увеличаваща се отива за замърсявания и болести причинени от същия този петрол . И целия този акциз ще се компенсира напълно от данъците за увеличено производство на ток от БЪЛГАРСКИ ФИРМИ със БЪЛГАРСКИ РЕСУРСИ. Като добавиш и таксите за емисии които държавата плаща всяка година и ще се увеличат тройно до 2025 г , всяко правителство с радост ще се лиши от петрола , само чакай да видиш
  • тато
    Отговор
    21 19:55  10.01.17
    Производителите ще тупат топката,докато има нефт.Иначе електричката съществува преди ДВГто.Всичко опира до парите.

  • ддд
    Отговор
    22 20:51  10.01.17
    е как кои е виновен при ПТП? автоматичната кола какво ще се дърпа с друга автоматична? или ще се пробва колко вдига? сигурно ще има 2 катастрофи по тяхна вина пред 200 000 пред тъпаците каращи сега за предпочитане са 2 били те и с фатален краи
  • ооооооо
    Отговор
    23 21:49  10.01.17
    Само тъпите гербаджии не разбраха че имат бъдеще.. Ама, да си садил картофи и да си хранел прасета с гуменетки и после пожарникар - не става да ти е дорасъл ума.
  • ТМО
    Отговор
    24 19:27  11.01.17
    Ами то си пише, бе, Другарю водач, накъде духа вятъра на промяната. Аз ли да чета?! https://seenews.com/news/bulgarias-emobility-plans-to-expand-network-of-charging-points-for-electric-cars-in-see-551457 http://www.ecars.bg/blogs/polezno-efektivno-1/1776-purva-zariadna-stanciq-za-elektromobili-omv-rumunia http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2016/12/19/2886598_eldraiv_shte_izgradi_500_zariadni_stancii_v_regiona_do/ http://jessicafund.bg/bg/rep-3/ "Никога не мисля за бъдещето – то идва достатъчно бързо" - Албърт Айнщайн
  • Марио
    Отговор
    25 19:40  12.01.17
    Е нямат бъдеще.Нито са достатъчно бързи и не вървят повече от 150 км

Напиши коментар:


Публикувай