57 189 34

Как се започва бизнес с автомобили

Радослав Славчев

Някои от съвременните автомобилни производители правят коли още от своето основаване, но много от компаниите, които днес произвеждат леки коли са започнали дейността си със съвсем различен бизнес. Сега ще ви върнем доста назад във времето, за да ви разкажем какво са правили някои от днешните автомобилни компании, преди да се захванат с производство на коли.

Тук не сме включили компании, които, преди да започнат да правят коли са произвеждали двигатели, самолети, влакове и други такива подобни неща. В нашата своеобразна класация място намират само фирми, започнали бизнеса си с нещо, коренно различно, което няма никакво отношение към самодвижещите се машини.

DucatiБратята Дукати, които са основатели на знаменитата фирма за мотоциклети, първоначално се занимават с производство на радио компоненти. Това става през 20-те години на миналия век. По това време те са абсолютни професионалисти в направата на кондензатори, вакуумни лампи и други "вътрешности" на тогавашните радиа.

OpelКомпанията Adam Opel AG е една от най-старите автомобилни производители в света. Любопитното обаче е, че тя е основана през 1862 година, а първият автомобил с марка Opel се появява през 1899-а. Назрява логичният въпрос: Какво са правили в Opel цели 37 години? Отговорът е... шевни машини. Впоследствие започва производството и на велосипеди и чак след това от Opel се заемат с автомобилите.

PeugeotФранцузите от Peugeot и днес са известни със своите велосипеди, които са произвеждани още преди появата на първата кола Peugeot. Само, че малцина знаят, че бизнеса на компанията стартира с производството на кафемелачки, мелнички за сол и черен пипер. Последните два продукта се произвеждат до ден-днешен. Първоначално компанията произвежда и триони, телени намотки, рамки за чадъри, стоманени пръти и др.

HyundaiАвтомобилното подразделение на Hyundai е само една част от огромната Hyundai Group, която и днес е известна с производството на електроника и машини за тежката промишленост. Първата южнокорейска компания с име Hyundai е основана през 1947 година и първоначално е строителна компания. Много бързо обаче навлиза и в други отрасли на промишлеността. Преди автомобилите Hyundai предлага на пазара строителни материали.

SkodaИсторията на Skoda - вторият най-стар автомобилен производител в Чехия, също е свързана с производството на велосипеди, но не така, както може да се очаква. Тук не става дума за промишлена компания, произвеждаща велосипеди, а за един човек на име Вацлав Лаурин, който притежава книжарница. Вторият човек е Вацлав Клемент, който е инженер. И двамата обаче са любители на велосипедите. Веднъж откриват дефект в колелото Seidel&Naumann, пишат до компанията производител, но тя не им обръща никакво внимание. Така те решават да направят свой собствен велосипед, а по-късно и мотоциклет.

ToyotaЕдин от най-големите автомобилни производители в света започва своя бизнес с производство на тъкачни станове за текстилната промишленост. Те бързо стават популярни заради автоматизираната система, която спира стана при възникнал проблем. Основателят Сакити Тойода продава патента на британска корпорация, която пък започва да го финансира по проект за разработка на автомобил. Първите коли от тази марка се наричат Toyoda, но впоследствие името е сменено на Toyota.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Михаил (гост)
    Отговор
    1 14:19  23.01.17
    Поредният интересен материал. Браво.
  • 123 (гост)
    Отговор
    2 15:29  23.01.17
    ...през 1862 година, а първият автомобил с марка Opel се появява през 1889-а. Назрява логичният въпрос: Какво са правили в Opel цели 37 години? ...
    Не са ли 27 години?

    Коментиран от #8

  • Чичу Ади (гост)
    Отговор
    3 15:31  23.01.17
    Това за Пежо нямаше нужда да го пишете. Всички знаем за тяхното производство на моделите на мелничките за мелене на черен пипер - 108, 208, 308, 508, както и за тези за сол - 2008, 3008, 5008. Даже едната мелничка за сол беше номинирана за "мелничка на сол на годината".

    Коментиран от #10

  • Д'Мин (гост)
    Отговор
    4 18:02  23.01.17
    На Пежо...,велосипедите са връх.
  • БМВ (гост)
    Отговор
    5 19:51  23.01.17
    А БМВ знаете ли какво са произвеждали?

    Коментиран от #6, #24

  • 555 (гост)
    Отговор
    6 20:00  23.01.17

    До коментар #5 от "БМВ":

    Тук става въпрос за АВТОМОБИЛНИ производители.......
  • на чичо ади чичото (гост)
    Отговор
    7 20:26  23.01.17
    Има и едн друга солничка на Пежо-208 по известна като 1:1.тоест 1кг:1к.с.Виж какво прави Себастиан Льоб на Пийк Пайкс с него и тогава говори.

    Коментиран от #17

  • bad (гост)
    Отговор
    8 20:42  23.01.17

    До коментар #2 от "123":

    моля, прочети пак преди да храниш - 1899г - 1862г = 37г.
    Статията е много добра и найстина сега разбрах за луксозното изпълнението на Шкода - Лаурин и Клемент.
  • matematika (гост)
    Отговор
    9 20:49  23.01.17
    1899-1962=37 ...
  • и аз да попитам (гост)
    Отговор
    10 20:54  23.01.17

    До коментар #3 от "Чичу Ади":

    тези ли мелнички смляха конкуренцията на рали Дакар?
  • лост (гост)
    Отговор
    11 21:29  23.01.17
    Че то и опел още се занимават с производсто само на шевни машини.
  • фонзи (гост)
    Отговор
    12 22:30  23.01.17
    Забравихте да споменете , че ОПЕЛ са патентовали и ръждата
  • Васичка Атанасова (потребител)
    Отговор
    13 00:46  24.01.17
    заради това трябва да се кара АУДИ
  • Селянина с колелото (гост)
    Отговор
    14 01:05  24.01.17
    Те и до днес само това могат да правят, фритюрници и ютии!
  • ivelin (гост)
    Отговор
    15 02:03  24.01.17
    къде е saab и висшия пилотаж ?
  • ??? (гост)
    Отговор
    16 07:05  24.01.17
    Ковчези са пройзвеждали бмв!!! Както и сега!

    Коментиран от #18

  • Чичу Ади (гост)
    Отговор
    17 08:31  24.01.17

    До коментар #7 от "на чичо ади чичото":

    Чичу, бръкнал си в кошницата и си напипал нещо меко, ама не е пастет, а обикновено л..но! Поне да знаеше, че е Пежо 809. Та въпросното, както и бъгито от Дакар нямат нищо общо с мелничките им са сол и черен пипер, защото се изработват от съвсем други хора, в съвсем други заводи. Те и Ситроен мачкат в WTCC, ама цивилните им коли не стават и за чеп за зеле. Иначе за колелата на Пежо съм съгласен, уникални са!

    Коментиран от #22

  • Трифонов (гост)
    Отговор
    18 13:05  24.01.17

    До коментар #16 от "???":

    Да-а-а-а... ковчези. Те, защото ковчези правят, затова цял свят точи лиги по тях и във всяка страна са най-продаваният премиум бранд от повече от десет години. Твърденията на Мерцедес за това, че 2016г. те са продали повече, беше съответно опроверган от БМВ, защото глобалните продажби на марките на БМВ - БМВ, Ролс Ройс и Мини, са все пак по-големи от тези на Мерцедес и Смарт. Т.е. и през 2016г. БМВ са с най-големи продажби при премиум производителите. В целия Свят. Предимно по света. Щото в България през 2016г. от всички продадени коли, само 17% са нови. Пък не знам ковчези ли са БМВ, не са ли... Щом намираш, че петнайсет годишната кошница, дето караш ти от производител на ширпотреба, като абсолютно всички, посочени по-горе такива, представлява нековчег... твое мнение, но това мнение не е резултат от мисловен процес, а от чиста проба завист и злоба, така че едва ли е меродавно. Мисли и работи по въпроса как да успееш, за да си купиш ново БМВ! А не да си бъркаш в носа по цял ден и да се успокояваш, че новите БМВ-та били ковчези, много се разваляли, горели много и всъщност... изобщо не били хубави. С дрънкане на такива простотии нито БМВ-тата ще станат лоши, нито ти ще станеш нещо повече от поредния лузър с два лева в джоба и голяма кошница необосновани претенции!

    Коментиран от #33, #34

  • dragorua (гост)
    Отговор
    19 13:14  24.01.17
    По често побликувайте подобни материали. Благодаря

    Коментиран от #20

  • shiva4a (гост)
    Отговор
    20 14:59  24.01.17

    До коментар #19 от "dragorua":

    само да Ви казвам шевните машини са едни от наи прецизните творения на техниката
  • shiva4a (гост)
    Отговор
    21 15:09  24.01.17
    а BMW ако купят още 2,3 закъсали компаний сигурно ще станат и наи продаваните автомобили за летно време.Защото собствениците на тази марка дефакто зима като тази трябва да си купят и втора кола

    Коментиран от #32

  • Д'Мин (гост)
    Отговор
    22 17:39  24.01.17

    До коментар #17 от "Чичу Ади":

    Чети и се извини на чичо ти:
    Peugeot 208 T16 Pikes Peak няма почти нищо общо със стандартната версия на модела. Състезателният автомобил има тръбно шаси и е оборудван със средноразположен би-турбо двигател. Той е V6, има обем 3.2 литра и предава въртящия момент към четирите колела посредством секвенциална трансмисия с 6 степени. Мощността му е 875 к.с., а общата маса на колата - 875 кг.
    Всичко това позволява ускорение от място до 100 км/час за невероятните 1.8 секунди. 200 км/час се достигат за само 4.8 секунди, а максималните 240 км/час - за точно 7 секунди.
  • BMW (гост)
    Отговор
    23 19:02  24.01.17
    BMW е автомобил който е малко по серт. Не всеки може да го усеща и кара .Аз лично съм от хората който качили се един път на BMW не искат да чуват друга марка . Мога да кажа , че съм имал 13 автомобила до сега от различни марки. Но пак ще си купя BMW и дано някой ден да имам чисто ново такова. В ковчег може да се превърне всяка кола.
  • ace (гост)
    Отговор
    24 19:16  24.01.17

    До коментар #5 от "БМВ":

    Към БМВ....произвеждали са самолетни двигатели....мога да разкажа много неща от историята особено през 2рата световна война...неща иживяни, отнасящи се до производството в БМВ....тях не можете да прочетете в нито една книга или да гледате в документален филм
  • j и h (гост)
    Отговор
    25 19:55  24.01.17
    Как така в почти всяка новина ей така от нищото се намесва бранда БМВ, задавате ли си този въпрос?
    В БГ да хейтваш или по-точно казано да мразиш всеки и всичко, което е успешно и харесвано е на висота, заради интелектуалното равнище на повечето ни сънародници. БМВ е eye-catcher, винаги ти хваща окото.
    БМВ-тата са трън в очите на повечето от тези завистници. Ако е някоя друга марка въобще не я забелязват и не си правят труда да я коментират. Същото е и на пътя: ако питаш някой шофьор колко БМВ-та е срещнал за последните 10 километра повечето от тях ще кажат приблизително верен отговор, но ако ги попиташ колко бяха рената или фиатите или незнам си какво ще има много грешни отговори.
    Че тези тесногърди хора, тъй като знаят, че не могат да притежават класен автомобил по една или друга причина, или заради това, че са станали фенове на друга марка кола като дете, им остава само да пишат какви боклуци са.
    На мен не ми пречат, съжалявам ги!
  • Георги (гост)
    Отговор
    26 20:14  24.01.17
    Нищо не казват за Ламборгини те са произвеждали селско стопанска техника????6536

    Коментиран от #28, #29

  • Ivan (гост)
    Отговор
    27 20:15  24.01.17
    Супер сте,сладури!!!
  • четящия (гост)
    Отговор
    28 20:59  24.01.17

    До коментар #26 от "Георги":

    За теб специално повторение:
    Тук не сме включили компании, които, преди да започнат да правят коли са произвеждали двигатели, самолети, влакове и други такива подобни неща.
  • ПОРШЕ (гост)
    Отговор
    29 21:01  24.01.17

    До коментар #26 от "Георги":

    И Порше са произвеждали селско стопанска техника!

    Коментиран от #30

  • кроко (гост)
    Отговор
    30 21:25  24.01.17

    До коментар #29 от "ПОРШЕ":

    Порше са произвеждали много работи, особенно по време на фашизма. Имаш завод, държавата прави поръчка, уастваш, печелиш и т.н.

    А ламборджини - трактори! И то до ден днешен.
  • 123 (гост)
    Отговор
    31 19:51  18.02.17
    Пропуснали сте да споменете че Ауди са произвеждали миксери.......... и продължават и до днес !
  • Е тъй да има (гост)
    Отговор
    32 16:05  10.06.17

    До коментар #21 от "shiva4a":

    Смешен си. Зимата явно не си излизал от дупката си наречена дом, за да видиш че главно БМВ-та имаше по улиците. Че цяла зима млади момчета раздаваха газ по цял ден и цяла нощ. Аман от смешници и клавиатурни мишки.
  • Иван Ковачки (гост)
    Отговор
    33 21:40  06.02.18

    До коментар #18 от "Трифонов":

    Трифонов, моля те прегледай се, явно нещо не ти е добре главата или никога не си карал ново BMW! С брат ми си купихме 2 чисто нови Х5-ци от Камор Ауто и едната счупи мотор на 35 000 километра, а другата скорости на 17 000 километра. Повече такъв кенеф никога.
  • Иван Ковачки (гост)
    Отговор
    34 21:40  06.02.18

    До коментар #18 от "Трифонов":

    Трифонов, моля те прегледай се, явно нещо не ти е добре главата или никога не си карал ново BMW! С брат ми си купихме 2 чисто нови Х5-ци от Камор Ауто и едната счупи мотор на 35 000 километра, а другата скорости на 17 000 километра. Повече такъв кенеф никога.

Напиши коментар:


Публикувай