14 Юли, 2007 13:00 872 0

Нещо ново под слънцето

  • briggs & stratton hybrid

"Всички усещат заплахата, която тегне над личния автомобил заради цените на петрола и изчерпващите се ресурси. Естествената алтернатива са електрическите коли, които елиминират нуждата от петрол.” Звучи като цитат от днешния вестник? Всъщност така започва официалното съобщение до пресата, в което Briggs&Stratton Corp., производител на сенокосачки, представя новия си хибриден автомобил през ноември 1979-а. В Деня на земята през пролетта на следващата година напълно функционалното шестколесно возило пристига във Вашингтон и показва възможностите с произведен в Щатите етанол.

Удивителната разработка изпреварва с почти две десетилетия днешния суперхит Toyota Prius. Подобно на нея колата има футуристично оформление за максимално намаляване на въздушното съпротивление. Дизайнът е дело на Бруук Стивънс, създал Willys Jeepster и Harley-Davidson Hyrda-Glide. На борда е инсталирана система, която също напомня доста на използваната в Prius. Хибридът може да се движи само на ток, само на бензин/етанол или и двете. Двата задни моста имат съвсем прозаичната задача да се справят с огромното тегло на акумулаторите. През март 1980 г. сп. Motor trend тества футуристичното возило, което се зарежда от най-обикновен контакт, и открива, че в зависимост от скоростта и натоварването батериите са достатъчни за пробег между 50 и 100 км - предостатъчно за ежедневните нужди в градски условия. В хибриден режим пък обсегът достига 320 км с едно зареждане.

Основният двигател на Briggs & Stratton Hybrid е двуцилиндров, с въздушно охлаждане и мощност едва 18 к.с. Подпомага го обаче електромотор с още 8 к.с., захранван от акумулатори с тегло близо половин тон. Системата е грубовата и не осигурява на автомобила почти никаква динамика, но за сметка на това работи и доказва още тогава, че идеята има потенциал. Днес той се разгръща в пълна степен с Prius, приликите с който не спират до принципа на работа. Още през 1979 г. инженерите на B&S отхвърлят конвенционалната 4-степенна автоматична трансмисия и я заменят с бестепенен вариатор.

Журналист, тествал Briggs & Stratton Hybrid, споделя: ”Кара се като обикновена кола. С електрическия мотор дори могат да се превъртят гумите заради въртящия момент още при нула оборота в минута. Между 30 и 50 км/ч обаче ускорение почти не се усеща, а достигането на 100 отнема цяла вечност”. Изпитатели все пак успяват да потвърдят на практика посочената максимална скорост от 110 км/ч.

Въпреки възрастта си B&S Hybrid дори разполага с фунция, която Toyota тепърва ще въвежда в своите хибриди. Експерименталното возило от 1979 г. позволява на водача сам да избира дали да кара на ток, бензин или и двете.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА