84 998 47

Дискови или барабанни спирачки?

Георги Касабов

Защо някои автомобили имат дискови спирачки отпред и барабанни отзад? Коя система работи по-добре и какво кара производителите да не отписват старите технологии? Отговори на тези въпроси се опитва да даде Джим Кер - конструктор, механик и преподавател, който пише статии на автомобилна тематика в специализираните издания в Канада и Щатите от 15 години.

Барабанните спирачки на четирите колела са стандарт в автомобилостроенето в продължение на десетилетия. При тази система бутало притиска извита накладка към вътрешната страна на барабан и забавя въртенето му.

Технологията си работи също толкова ефективно, както и преди 100 години, но при по-високи скорости бързо достига предела си. Барабанните спирачки се нагряват при по-интензивно използване, материалите започват да се разширяват и КПД-то спада осезаемо.

Освен това при триенето на накладката в барабана се отделят газове, които се оказват в капан между двете търкащи се повърхности и снижават допълнително ефективността на спирането. Конструкторите са опитвали да измислят много способи за по-добро отвеждане на топлината, но нито допълнителните охлаждащи ребра, нито специалните сплави елиминират напълно проблема, в резултат на което се появяват дисковите спирачки.

Те се използват в авиацията и промишлените машини отдавна. Принципът на действие е същия като при барабанните спирачки, но накладката притиска въртящ се диск с помощта на хидравлично налягане. При тази система липсва ефектът на "залепването", автомобилът запазва устойчивост и траекторията на спиране става много по-предвидима. Освен това обслужването на дисковете е по-удобно заради откритата конструкция, макар че тя е нож с две остриета.

Най-сериозният недостатък на дисковите спирачки е лесното замърсяване. Когато работят на предните колела, този недъг не се проявява често. Монтирани отзад обаче, те са подложени на постоянна бомбардировка от мръсотия, което обяснява защо задните дискове често се износват по-бързо от предните, въпреки че вършат много по-малко работа.

Смисъл от дискови спирачки на задните колела има, когато автомобилът е спортен и се кара често на лимита. В ежедневието предните спирачки поемат основното натоварване и отзад са напълно достатъчни барабани, които предпазват спирачните механизми от зацапване, износват се по-бавно и така пестят пари за поддръжка.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • РНШ
    Отговор
    1 12:38  10.02.17
    Глупости на търкалета, особено накрая.

    Коментиран от #16

  • onq s konq
    Отговор
    2 12:40  10.02.17
    Аз рядко ползвам спирачките за това и не съм се интересувал моето БМВ с какви спирачки е. На пешеходна пътека изобщо не спирам за да не ми се подиграват другите шофьори

    Коментиран от #4, #5, #7, #10, #13, #18, #21, #35, #36

  • справедлив
    Отговор
    3 12:41  10.02.17
    И двете спирачни системи имат своите плюсове и минуси-факт...
  • катаджия
    Отговор
    4 13:06  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Че то няма каруци със спирачки, а коня ти е по-умен от теб и знае кога да спре! Имаш ли всетлоотразители на каруцата?

  • Гоуст
    Отговор
    5 13:06  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Ти не си ли оня с коня от рекламата дето казва: А аз съм на кон... за какви спирачки говориш изобщо
  • Още
    Отговор
    6 13:11  10.02.17
    Нищо не се споменава за подръжката. Според мен смяната на дисковите накладки е в пъти по-лесно отколкото смяната на челюстите.
  • 7 13:22  10.02.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Roadster
    Отговор
    8 13:23  10.02.17
    Onq s konq Има ли тема в този сайт, която да не си коментирал. Силно се надявам, че всичко което казваш е чист сърказъм! :D
  • The real BMW
    Отговор
    9 13:28  10.02.17
    Дискови спирачки много ясно!Що за глупав въпрос.Какво сравнение правим.
  • смърф
    Отговор
    10 13:36  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Такива като теб много ги бия

    Коментиран от #11

  • onq s konq
    Отговор
    11 13:39  10.02.17

    До коментар #10 от "смърф":

    Смърф кон да бие ? Ти чуваш ли се ?
  • Дженев
    Отговор
    12 13:55  10.02.17
    Публикувано във факти.бг: Принципът на действие е същия като при барабанните спирачки, но накладката притиска въртящ се диск с помощта на хидравлично налягане. Това е проблем на превода или проблем на преподавателя? Все съм се чудил защо тия с барабаните носят по една тояга в колата.А то щот само дисковите имали хидравлично усилие,а другите завират тоягата между челюстите и дърпат с премерена сила.Ей на туй се дължи войната по пътищата--пардон,по медиите.
  • onq tanka
    Отговор
    13 14:29  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Аз пък начупих манерката и колата на един такъв като теб .който не спря на пешеходна пътека ,за да не ми се подиграват другите пешеходци .

    Коментиран от #41

  • Васичка Атанасова
    Отговор
    14 16:03  10.02.17
    вентилирани дискови спирачки за мене а кончето е забавно не го нападайте
  • The real BMW
    Отговор
    15 16:10  10.02.17
    Коня говори глупости през повечето време,но е пич и не вярвам наистина да не спира на пешеходните пътеки.Все пак каруца тегли.
  • ИВАН АНЧЕВ
    Отговор
    16 16:50  10.02.17

    До коментар #1 от "РНШ":

    АБСОЛЮТНО ВЯРНО Е ОБЯСНЕНО !РИШ ЛИ СИ ПИШ ЛИ СИ -ВЗЕМИ П РОЧЕТИ ИТОГАВА КРИТИКУВАЙ!
  • onq s konq
    Отговор
    17 17:15  10.02.17
    Самия факт че въпросния "кон" пише с МОЯ НИК УМИШЛЕНИ ГЛУПОСТИ И В ПОВЕЧЕТО СЛУЧАИ С УМИШЛЕНИ ПРАВОПИСНИ ГРЕШКИ говори недвусмислено сам за себеси.Веднъж му казах че това не е мъжко от негова страна,но реакцията му беше "ЕТО ПАК ПОЧНАХ ДА СИ ГОВОРЯ САМ,ЧЕ И ДА СИ ОТГОВАРЯМ".Другият му ник е "На коня под опашката" който ползва СПЕЦИАЛНО ЗА МОИ ПОСТОВЕ,но това са само част от запаса му ...с никове!Не че ме бъркат подобни "изяви",но се чудя колко злоба и подлост е вградила природата в някои индивиди,че да ги тласне към подобни действия...Лошото е че ТЕ СА СЪЩИТЕ И В РЕАЛНИЯ ЖИВОТ,което е повече от обезпокоително!

    Коментиран от #24

  • Катъра
    Отговор
    18 17:34  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Забележи Българина какво чувство за хумор има по оценките, които са ти поставили :)

    Коментиран от #20

  • Тошбиян
    Отговор
    19 18:11  10.02.17
    Барабаните имат само минусииии за нищо не стават вече дори ремаркетата на камионите са с дискове вагоните трямваите също са дискове

    Коментиран от #23

  • onq s konq
    Отговор
    20 18:12  10.02.17

    До коментар #18 от "Катъра":

    Недоумявам какво чувство за хумор може да има у индивиди,които НЯМАТ МОЗЪК да си измислят един най-елементарен ник пък бил той Иванчо,Петканчо и т.н.,А ПЛАГИАТСТВАТ с варианте около моя от типа на "катър",муле","каруцар""оня с динозавъра","оня с танка" и т.н.?А се присмиват на китайците че крадат идеи и произвеждат ментета!А за "хора"/че и Българи?!/ сменящи си непрекъснато физиономиите и имената БЕЗ ВСЯКАКВО ЧУВСТВО ЗА ОТСТОЯВАНЕ НА СОБСТВЕНА САМОЛИЧНОСТ ТОЧНО КАТО МИШКИ определението единствено може да бъде "некачествен материал".

    Коментиран от #22

  • Оня с Кракомобила
    Отговор
    21 18:21  10.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Ти ли си ве? Някакъв с баварец не спря на пешеходната и ми отнесе чантата с яйцата ве? Ако си ти дължиш ми 12 лева и 60 стотинки, иначе няма пенсия да купам други! И друг път глей де караш, щот унучето сега не смее да пресече зебра - сънува кошмари ляха му олово и пас приказва на сън - оня с беемвето щеше да мине през дядо и мен, оня с беемвето счупи яйцата, оня с беемвето ми смачка куклата. Сега не мога да го завлека до зебрата, минава напреки през улицата на галоп заради теб.
  • Лъчо за 20ти
    Отговор
    22 18:26  10.02.17

    До коментар #20 от "onq s konq":

    Бас държа, че израза си го копирал от великият Б.Б.. Той ни нарече така, явно сте роднини или поне авери? Ако бяхме качественн матрял, нямаше да се мъчим десетки години от "качественния матрял" на власт. Качественните емигрираха...тук останахме некачественния - тарикати политици и ние тъпаците дето им снасяме данъци и слушкаме простотийките им.
  • гост
    Отговор
    23 19:07  10.02.17

    До коментар #19 от "Тошбиян":

    Какви вагони, какви трамваи, най-неуместното сравнение. Безхаберници си чешат езиците в тази тема!

    Коментиран от #29

  • кроко
    Отговор
    24 19:53  10.02.17

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Конь, разбирам те, обче е факт че каквато и простотия да се напише с твоя ник, никой не би се усъмнил че си го писал ти!!!!!!!!! Имаш неразбиваема репутация в сайта!!!!

    Коментиран от #38

  • CaptainAndrews
    Отговор
    25 20:37  10.02.17
    Има едно основно нещо, което драматично увеличава действието на дисковите спирачки пред барабанните и това е силата която не е насочена радиално на диска а аксиално, което създава рамо спрямо центъра на тежест (геометричния център на диска). Тъй като обаче триещите накладки са от 2те страни на диска не се създава негативен въртящ момент също в аксиална посока. А всичките останали неща че се цапали и не знам си какво са второстепенни фактори.
  • Никола
    Отговор
    26 21:08  10.02.17
    А това дето задните дискови накладки се износвали по-бързо от предните , направо ме уби ! Сменил съм много автомобили , но никога такова нещо не съм забелязал , на 3 смени на предни едни задни . А какво да кажем за машинките , които саморегулират задните барабани , когато клеясат , а те често клеясват и струват доста скъпо като подмяна !
  • Миро
    Отговор
    27 22:19  10.02.17
    Кофтито на барабанните спирачки е, че не знаеш колко са износени и трябва да разглобиш целия барабан, за да ги огледаш. Освен това се държат на пружинки и щифтове и често се нуждаят от цялостна сняна с ремонтен комплект.
  • onq s konq
    Отговор
    28 22:30  10.02.17
    Аз рядко ползвам спирачките за това и не съм се интересувал моето БМВ с какви спирачки е. Преди малко викам си я да видя какви са спирачките на БМВ-то ми и установих че липсва спирачката на резервното колело и кво да правя сега колеги помагайте.
  • Тошбиян
    Отговор
    29 23:14  10.02.17

    До коментар #23 от "гост":

    Вземи и се образовай с какво спира травмая вагоните на жп превозите и камионите

    Коментиран от #39

  • гост
    Отговор
    30 23:52  10.02.17
    Публикувано във факти.бг: задните дискове често се износват по-бързо от предните, въпреки че вършат много по-малко работа. Ъъъъъ, инженера който го е писал това дали има кола?
  • РЕДКОК
    Отговор
    31 00:39  11.02.17
    Моята е с барабани отзад и с чинели отпред,симфонията е прекрасна
  • 32 08:10  11.02.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • tupich
    Отговор
    33 08:24  11.02.17
    веднъж на пешеходна се истреля една баба лелееееееее на.рах се докато спра.
  • 34 08:29  11.02.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Д А Й
    Отговор
    35 08:38  11.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    дори не знае кво карал............хахахахаха....
  • фидето
    Отговор
    36 08:46  11.02.17

    До коментар #2 от "onq s konq":

    надали си се качвал в бмв ама пишеш тъпоти тука
  • goredolu
    Отговор
    37 10:53  11.02.17
    има и верни има и грешни неща... разбира се, че по-равномерното спиране с дисковите е предимство, разбира се, че пада ефективността на барабанните от високата температура, а това е основното да са неудачни при "по-сериозните" автомобили, но това с бързото износване на задните заради мръсотията... ясно е - при малките колички - задните барабанни са по-изгодни, просто защото се износват доста по-бавно... това е
  • Ал Купоне
    Отговор
    38 11:46  11.02.17

    До коментар #24 от "кроко":

    Именно затова му е такава репутацията , понеже разни чалгари и простаци пишат нарочно с неговия ник тъпи коментари. Толкова ли е трудно да се досетиш ?

    Коментиран от #42

  • гост
    Отговор
    39 12:39  11.02.17

    До коментар #29 от "Тошбиян":

    Ще ми е полезно да ме 'образоваш', че ми е интересно как един неук празнодумец се мъчи да защити смешните си изцепки! Обясни на читателите адЖаба кога вагоните и трамваите са били с барабанни спирачки???
  • ники
    Отговор
    40 12:53  11.02.17
    имам Сузуки SX4 и казаното в статията е абсолютен факт - задните барабани са по-издържливи на износване, а няма проблеми и при спиране.
  • Пхахахахах
    Отговор
    41 13:28  11.02.17

    До коментар #13 от "onq tanka":

    После събуди ли се, или продължи със съня?
  • кроко
    Отговор
    42 14:03  11.02.17

    До коментар #38 от "Ал Купоне":

    А защо не пишат с моя, твоя или нечий друг ник?
  • 43 00:20  12.02.17
    Този коментар е премахнат от модератор

  • 44 19:47  22.03.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Си знаят
    Отговор
    45 23:15  19.04.17
    Дори един и същ модел на дадена марка по-мощните варианти са окомплектовани с 4 диска.. изводите си правете сами. Има модели на по 20 год не се предлагат изобщо с барабани..
  • onq s konq
    Отговор
    46 18:20  18.06.17
    Вие сте болни мозъци, мойто БМВ е с 6 бутални отпред и отзад и пак не спирам на пешеходни пътеки, в Германия и Бавария никой не го прави с бабареца си ;)

    Коментиран от #47

  • Oniq s ymruka
    Отговор
    47 10:24  14.02.18

    До коментар #46 от "onq s konq":

    Те селяните карат бмв. И те спират на пешеходни и после ядат бой. Нищо лично

Напиши коментар:


Публикувай