74 527 28

Изчадията на Вили Кьониг

Георги Касабов

Днес Koenig Specials GmbH е бледа сянка на някогашното световноизвестно мюнхенско тунинг ателие. Основана през 1977 г. от Вили Кьониг, през 80-те и 90-те компанията се прославя с бруталните си разработки, някои от които впечатляват дори на фона на съвременните хиперколи.

Животът на хер Кьониг е живо доказателство, че талантливият човек може да постигне успех в съвсем различни области. Натрупал внушително състояние от издателска дейност, роденият през 1938 г. бизнесмен започва да се състезава първо във Formula Junior Cooper, а след това и в Германския шампионат по изкачване (Deutsche Bergmeisterschaft).

След като се оттегля от професионалния спорт през 1969 г., Вили се захваща с нов бизнес. Недоволен от динамичните показатели на току-що закупеното си Ferrari 365 GT4 BBs, немецът доработва италианската суперкола по собствен вкус и бързо се превръща в сензация по съборите на феновете на марката.

Формулата на Кьониг е проста: независимо колко съвършен и скъп е автомобилът, той може да бъде подобрен с добавянето на принудително пълнене и възможно най-пищните спойлери. Резултатът са едни от най-дръзките и бързи возила на всички времена.

Ferrari 328


Koenig Specials GmbH реализира повечето си проекти на базата на Ferrari. Освен екстремни аеродинамични пакети жребците от Маранело получават модифицирано окачване, двигател с увеличена мощност и екстравагантен салон. Един от първите подобни проекти е Ferrari 328 Turbo, чийто V8 е форсиран до 406 к.с., а максималната скорост достига 306 км/ч. Вили Кьониг има сериозни проблеми с Енцо Ферари заради размаха, с който преправя колите му. Стига се дори до съдебни забрани за поставянето на прочутата емблема с кончето по каросерията на тунингованите в Мюнхен автомобили.

Jaguar XJS


Турбокомпресорите са любим, но не и задължителен елемент от програмите на Koenig Specials. По 12-цилиндровия двигател на този Jaguar XJS например са доработени само колекторите и горивната система, което позволява извличането на 380 коня от 5.3 литра. Произведени са само 14 подобни купета с разширена задница и пренастроено окачване.

Mercedes-Benz SL (R129)


В края на 90-те практически няма тунинг ателие, което да не се е захванало с SL. Koenig също не изостава от модата и предлага на клиентите си 7.2-литров V12, форсиран до сериозните дори по днешните мерки 580 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.8 сек., а максималната скорост е 320 км/ч.

BMW M635 CSi


Акцентът в тунинг програмата за BMW 6er са стилът и комфортът. Техниката на баварското купе не е пипана и редовият шестцилиндров двигател развива заводските 286 к.с. Измененията във външността обаче са радикални и променят облика на "шестицата" до неузнаваемост, а в салона плиска океан от висококачествена кожа.

Ferrari 348


Страстта на Вили Кьониг по Ferrari има съвсем просто обяснение. Немецът дълги години се състезава с автомобили от Маранело и държи специализиран сервиз за ремонта им. Натрупаните знания му позволяват създаването на шедьоври като представения през 1991 г. Koenig F48. Неговият V8 с два турбокомпресора генерира 600 к.с. и позволява максимална скорост от 335 км/ч.

Mercedes-Benz 560 SEL (W126)


S-Klasse се оборудва с битурбодвигатели относително отскоро, но Koenig Specials предлага подобни системи за принудително пълнене за "шейховози" още от края на 80-те години на миналия век. Благодарение на двата компресора 5.5-литровият V8 на 560 SEL развива 400 к.с., достатъчни за спринт до 100 в рамките на 6.6 сек. и максимална скорост 265 км/ч. Пакетът се предлага както за купето, така и за седана.

Porsche 911 Carrera


Турбокомпресорът и Porsche 911 са изпитана комбинация, но от Koenig Specials подхождат иновативно към тунинга на класиката и предлагат механичен нагнетател за Carrera 2 и Carrera 4. В комбинация със спортния ауспух и катализатора 3.6-литровият боксер развива 350 к.с. С него версията със задно предаване лепи стотака за около 5 секунди, но в случая впечатляваща е не толкова динамиката, колкото уникалният оптичен пакет.

Ferrari F50


Това "нормално" на пръв поглед F50 крие тайна. Във врата на водача реве V12 с два турбокомпресора, които изстискват 850 коня от 4.7 литра. Koenig F50 спринтира от място до 100 км/ч за 3 секунди и вдига 355 км/ч.

Porsche 911 Turbo


Планина от фибростъкло и стопове от Audi 200 скриват от любопитните очи форсирания до 480 конски сили и 550 Нм 3.4-литров боксер на 911 Turbo Road Runner. моделът се предлага както в закрита версия, така и като кабриолет.

Lamborghini Diablo


От Koenig Specials предлагат чифт компресори и за Diablo, чиято мощност лесно достига 600 к.с. благодарение на принудителното пълнене. Тунингованото Lambo се познава лесно по по-високия заден капак, който трябва да приютява охладителна система с доста по-висока производителност. За Diablo Roadster се предлагат два пакета - откаченият на снимката и по-традиционен с доработки само в механиката.

Ferrari 365 GT4 BB


Автомобилът, с който през 1974 г. са поставени основите на Koenig. Първа "под ножа" ляга личната кола на Вили Кьониг, който иска повече не само от динамиката, а и от пътното поведение на италианката. Подробности за модификациите по ходовата част не са запазени, но мощността на турбинирания 5.0-литров 180-градусов V12 се помни добре - 450 коня.

BMW 850i


От Koenig KS8 са произведени само 12 екземпляра. Дежурната двойна турбина липсва, но пък има механичен компресор, който увеличава мощността на 400 к.с., и скоростна кутия от 850 CSi. Koenig предлага и друга програма за баварската "осмица", която я превръща в кабриолет.

Lamborghini Countach


Koenig Specials предлага две равнища на силов тунинг за култовия Countach - "страшно" с една турбина и 500 к.с. и "много страшно" с две турбини и 700 коня. На първо четене изменения по външността не са правени, но при по-внимателно вглеждане се забелязват нови прагове и раздути калници. Недотам удобните заводски седалки пък са отстъпили място на Recaro.

Ferrari Testarossa


Името Koenig обикновено се свързва с Testarossa Competition Evolution. Немското тунинг ателие превръща култовото Ferrari в изчадие, каквото днес автоматично би получило квалификацията "хиперкар". С мощност 1 000 к.с. и максимална скорост 370 км/ч това е една от най-бързите коли в историята. Предлага се и като спайдър.

Porsche 962


Вили Кьониг има състезателен опит от първа ръка с Porsche 962 и отлично знае какво да прави с болида, за да го пригоди за пътищата за общо ползване. 3.4-литровият шестцилиндров боксер е дефорсиран до 800 к.с. и снабден с новия по онова време инжекцион Bosch Motronic, благодарение на което се увеличава чувствително въртящият момент в ниски и средни оборотин режими. Максималната скорост на С62 през 1991 г. е 378 км/ч, а цената ме достига невероятните по онова време $1 300 000.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • незнайко (гост)
    Отговор
    1 14:36  21.03.17
    Много мощ и ПЛАСТМАСА , в частност въглеродни влакна. Един удар и всичко е леш.

    Коментиран от #25, #28

  • тттт (гост)
    Отговор
    2 15:14  21.03.17
    Ако имаш или караш такава кола пука ти за удара , който го е страх от мечки да не ходи в гората.
    Тези коли са направени за скорост за хора с бензин в кръвта на които им е все тая за безопасноста.

    Коментиран от #19

  • бъррр (гост)
    Отговор
    3 15:22  21.03.17
    В оптическия дизайн не го бива много, бая коли е на.рал особенно ме "впечатли" порешето кабрио и неговта задница.
    За силовия тунинг може и да го е бивало човека, но и в 2-те категорично не.
  • Бай Гого (гост)
    Отговор
    4 15:55  21.03.17
    Какво става после с фирмата му !? Защо не продължава да доработва !?!?

    Коментиран от #8

  • 1111 (гост)
    Отговор
    5 16:34  21.03.17
    Невероятни тунинги от миналото. Аз лично съм виждал един такъв в България, преди около 20 години стоеше на паркинга на чието място построиха "Хилтън". Беше направен на Мерцедес 190 и изглеждаше умопомрачаващо за времето си.
  • Ото (гост)
    Отговор
    6 16:48  21.03.17
    Прекрасна статия, прекрасни коли. Поздрави!!!
  • YAMAHA (гост)
    Отговор
    7 16:52  21.03.17
    Беше на Фатик и не 190 а 126 пура купе жълта и скоростомерът беше разграфен до 400 км.
  • ГОСТ (гост)
    Отговор
    8 16:56  21.03.17

    До коментар #4 от "Бай Гого":

    Минава модата на пластмасовия кич от 80-те години освен у Пеуник!
  • вес (гост)
    Отговор
    9 18:19  21.03.17
    Отново добра статия! Добре че Касабов има вкус
  • Ivan (гост)
    Отговор
    10 19:34  21.03.17
    Zabravqte za w126 sus 7.2 V12 LOTEC bi turbo dvigatel ot koito sa proizvedeni 7 broiki ot koenig
  • любо (гост)
    Отговор
    11 19:36  21.03.17
    Тук виждам, че всяка кола има уникален за себе си вид, характеристики и др. Днес всички си приличат, днес всички са едни и същи във всичко - скорост, двигател.... изгуби се чара на автомобила.
  • мъжкар (гост)
    Отговор
    12 19:51  21.03.17
    УУУННИИККАЛНННООООО ГРОЗНИ КОЛИИ.Добре че вече ги няма или събират праха в гаража на някой дъртак с пари.
  • пичага (гост)
    Отговор
    13 20:23  21.03.17
    Този няма вкус! (сърказъм)

    Коментиран от #15

  • Гост (гост)
    Отговор
    14 21:00  21.03.17
    И седеше в автокъща вики, до н.д.к.....преди години

    Коментиран от #16

  • българино (гост)
    Отговор
    15 21:14  21.03.17

    До коментар #13 от "пичага":

    ето го въпросния български мечо

    https://www.facebook.com/carcartel/photos/a.615495875174962.1073741837.615306038527279/638829046174978/?type=3&theater
  • корса опел пежо (гост)
    Отговор
    16 22:01  21.03.17

    До коментар #14 от "Гост":

    Немцките кенефи, най-маломошните кинефи!

    Коментиран от #23

  • Гост (гост)
    Отговор
    17 22:24  21.03.17
    5литров 180градусов v12 ??? Това не е ли боксер?

    Коментиран от #20

  • Vasik Atanasova (потребител)
    Отговор
    18 23:26  21.03.17
    страшни красавици
  • Vasik Atanasova (потребител)
    Отговор
    19 23:28  21.03.17

    До коментар #2 от "тттт":

    много си прав
    това са резачки
    и луди коли
  • Пабло (гост)
    Отговор
    20 09:41  22.03.17

    До коментар #17 от "Гост":

    Има разлика между боксер и V-180°.При боксера буталата се движат в противоположни посоки като всяко бутало е захванато на отделна мотовилкова шийка на коляновия вал.При V-180 две бутала са захванати на ЕДНА мотовилкова шийка и се движат в една посока.Надявам се,че съм бил ясен.
  • хайл (гост)
    Отговор
    21 10:14  22.03.17
    Имаше 2 в София-жълтото 126 купе и една 140 купе сребърна.Навремето само като ги видеше каква част от пътя заемаха и супер широките гуми.....
    Като деца ходихме да зяпаме в атокъща Вики жълтия Кьонинг и едно Ферари 348 тестароса -направо ни изтичаха очите....
  • китайче (гост)
    Отговор
    22 12:18  24.03.17
    Страхотна статия ! Тези коли навремето са били ненадминати ! Нека не забравяме че критерийте за мощност доста се промениха за 20-30 години .80-ТЕ годинини супер автомобилите имаха мощности от порядъка на 400-450 кс . В същия този период пича е предлагал доработки вдигащи мощността 2 пъти !!! Тоест тези коли навремето са били както сега бугати черон !!!!!!
  • Гарвана (гост)
    Отговор
    23 21:46  17.05.17

    До коментар #16 от "корса опел пежо":

    Научи се да пишеш
  • гост (гост)
    Отговор
    24 16:29  19.06.17
    Жълт мерцедес кьониг имаше 90те Милен Ганев - Тетевен(захрният бос) :)
  • krachuna (гост)
    Отговор
    25 21:11  20.09.17

    До коментар #1 от "незнайко":

    Ами бягаш до най близката морга и готовоо!
  • Запознат (гост)
    Отговор
    26 08:31  21.09.17
    Жълтият наистина беше на Фатик с мотор 7.2 580 к.с като вдигнеш капака се виждаха само двата турбокомпресора и кората на двигателя на която с червени цифри пишеше мощността и цилиндрите.Сивият смени доста собственици и накрая просто изчезна.
  • 1111111 (гост)
    Отговор
    27 12:43  21.09.17
    Ееее първо беше черен и да беше на фатик и после зе червен 600 купе
  • Станчев (гост)
    Отговор
    28 22:22  15.12.17

    До коментар #1 от "незнайко":

    Поставете два съвършено еднакви детайла - преден калник например, единият от метал, другият от композит, какъвто и да е...от стъклени нишки или платове, през карбон и кевлар и поставете върху тях по един...бордюр !
    Свалете бордюра след 2 минути и погледнете резултата!
    Опитайте дори и със собствената си кола !
    А след това се върнете отново тук с коментара си !

Напиши коментар:


Публикувай