Last news in Fakti

30 Май, 2017 05:27, обновена 23 Юли, 2022 13:27 58 893 89

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

  • ваз-
  • fiat-
  • 2101-
  • 124-
  • лада-
  • жигули
FIAT 124 срещу ВАЗ-2101 - 1

1970-а е паметна година за съветското автомобилостроене. Тогава започва производството на ВАЗ-2101, адаптирана към местните условия лицензна версия на FIAT 124. Еднакви ли са тези два автомобила и кой е по-добрият се опитва да установи унгарското списание Oldtimer&Youngtimer в пряко сравнение между оригинала и копието.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Инженерите на FIAT (по онова време абревиатурата Fabbrica Italiana di Automobili Torino се изписва с главни букви, а не както днес с малки) проектират 124-ката в началото на 60-те години. Моделът е представен през 1966-а и става автомобил на годината през 1967-а. Специализираните издания харесват колата, макар че я смятат за малко старомодна с долния разпределителен вал на двигателя, зависимото задно окачване, кормилната уредба с червячен редуктор и класическата триобемна каросерия.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

В края на 60-те правителството на СССР трескаво търси нов народен автомобил за страната, който да е по-евтин за производство и по-качествен от Москвич-408. Изпробвани са десетки западни модели, но в крайна сметка изборът пада на FIAT 124.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Съгласно подписаното с италианците споразумение съветските инженери имат право да внасят изменения в конструкцията, за да пригодят автомобила към местните климатични и пътни условия. В Толиати променят доста като се започне от двигателя, мине се през окачването и се стигне до дръжките на вратите.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Когато започва производството на ВАЗ-2101 “Жигули” и версията за износ Lada 1200, в страните от соцлагера се срещат и 124-ки и сравненията са неминуеми. Собствениците на "фичовете" ги хвалят заради по-високооборотните мотори и по-добрите спирачки.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

40 години след тези събития Oldtimer&Youngtimer сравнява Жигули от 1971-ва и FIAT 124 от 1966-а с намерението да установи наистина ли оригиналът има по-слабо окачване, морално остарял двигател и изобщо доколко шофьорският фолклор от времената на соца се покрива с истината.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Двигателят на FIAT 124 изглежда доста по-малък от този на ВАЗ-2101

В края на 70-те в Европа вече никой не кара FIAT 124, докато "жигулите" все още са хит в социалистическия лагер. С годините обаче качеството е започнало да спада и късните партиди ВАЗ-2101 имат все по-лоши спирачки, слаби мотори и изключително тежък волан.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Моторът на "жигулата" също е проектиран от италианците за автомобил с повишена проходимост, но така и не го пускат в серийно производство

На теория двигателите с горен разпределителен вал развъртат по-охотно, отколкото с долен. Моторът на FIAT 124 обаче разбива този стереотип. Дори с недобре калиброван карбуратор италианският агрегат набира обороти много по-бързо. Съветската версия пък развива осезаемо по-добра тяга в ниски оборотни режими. По-спортния характер на "фича" подчертава и баритонът на ауспуха.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Ако не се брои щампата с емблемата на FIAT, класическите хромирани тасове са идентични

FIAT печели убедително в управляемостта. Окачването филтрира неравностите по-добре и се накланя значително по-малко в завой от "жигулата". За изненада обаче спирачките на италианката се усещат значително по-зле въпреки дисковите апарати на всички колела. Това има обяснение. През 60-те барабанните спирачки не отстъпват кой знае колко по ефективност на дисковите, чието основно преимущество е в по-слабата склонност към прегряване и блокиране при рязко натискане на педала. ВАЗ започва да монтира вакуумен усилител по-късно, а FIAT го предлага само за по-мощните версии, но съветският автомобил има двуконтурна система.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Скоростната кутия работи добре и в двата модела. Лостът има кратки ходове и превключва точно. Предавателните числа обаче разочароват. На книга и двете коли развиват над 140 км/ч, но ускорението след 120 е истинско мъчение, а и скоростомерите лъжат безобразно.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
ВАЗ монтира страничното огледало серийно

Да се различат двата автомобила на външен вид помагат големите "рога" на бронята на 2101, скритите дръжки на вратите, по-високият клиренс и емблемата с ладията на радиаторната решетка. При по-внимателно вглеждане обаче се забелязват и други дреболии - например липсата на щампи върху хромираните тасове и страничното огледало, което влиза в серийното оборудване на "ладата", а FIAT го предлага като екстра.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Фиксаторът на триъгълното прозорче при FIAT 124...

Разликите в салоните на двете коли са трудни за откриване, но съществуват - например във фиксаторите за отваряне на вратите и резетата на триъгълните прозорчета, които превръщат "жигулата" в лесна плячка на всеки крадец със запалка в джоба.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
... и при 2101. В "ладата" се влиза за секунди с най-обикновена запалка

Впечатление правят двойно по-дебелите стелки в съветския автомобил и възможността за сваляне на облегалките на предните седалки - "фичът" не предлага място за спане. В интериора на 124 преобладава кафеникавата гама, а арматурното табло е сиво, докато съветските дизайнери предпочитат класическото черно.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Сиво-кафявият интериор изглежда необичайно

Арматурните табла на двата автомобила изглеждат идентични само на пръв поглед. FIAT-ът има прибори Veglia Borletti, от които отсъства указател за температурата на охлаждащата течност и водачът разбира, че нещо не е наред едва когато светне контролната лампичка. В това отношение съветският модел е много по-информативен за водача. В него са предвидени дори индикатори за ръчната спирачка и равнището на спирачната течност.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Разменени са местата на пепелника и регулаторът на смукача, а приборите показват повече информация

Някои елементи са просто с разменени места. Във FIAT 124 пепелникът се намира по-близо до водача, а в Жигули там е разположена нишата за радиото. В съветския вариант регулаторът на смукача е преместен отдясно на волана.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101
Облегалките на "фича" не се свалят

За сметка на това стартерният ключ се пъха отляво на кормилото и при двата модела. Анахронизъм дори през 60-те, това решение се обяснява с конструкцията на ключалката Marelli, която се монтира още на моделите 500 и 850. Съветската ключалка има по-сложно устройство от италианската, която може да се завърти и с нокът, и може да блокира волана.

Нюансите продължават и под предния капак. Там прави вFIAT 124 срещу ВАЗ-2101
"Ладата" има по-дебели стелки

печатление подсилващото оребряване при съветския модел, което изглежда като истински инженерен шедьовър в сравнение с винкелите, заварени за капака на 124. Радиаторът на "ладата" има предпазен кожух, предвидена е защита против влага и за моторчето на чистачките. Освен това "фичът" има допотопно динамо с постоянен ток, докато Жигули има генератор на променлив ток.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Подобрения има и в багажника. В съветския модел е предвиден торсионен стопер на капака в отворено положение. При FIAT такъв липсва и ако не бъде отворен докрай, капакът просто се затваря.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

За да се погледне под двете коли, са необходими различни крикове. Съветските инженери са предвидили четири опорни точки, докато в оригинала те са само две. Предният мост има почти идентична конструкция. Разлика се вижда само в накрайниците на кормилните щанги, които са прави при италианката и леко закривени при "ладата". Защита за картера при FIAT изобщо не е предвидена.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

Сходства има и в задното окачване, но при съветския модел всички елементи са по-солидни, мощни и издръжливи. Усеща се стремежът южнякът да бъде подготвен за суровите условия в СССР.

FIAT 124 срещу ВАЗ-2101

И така, кой е по-добрият автомобил? Италианският оригинал или съветското копие? На книга "фичът" има по-ефективни спирачки, по-спортно окачване и по-добро съотношение между мощността и теглото. В действителност 124 е по-приятен за каране само по отношение на управляемостта и донякъде динамиката. Иначе кормилната уредба е еднакво тежка и при двата модела. "Ладата" може да се похвали с двуконтурна спирачна система, скрити дръжки на вратите, сгъваеми облегалки на седалките, заключване на волана и указател за температурата на охладителната течност. Съвсем друг обаче е въпросът с качеството на изработката и материалите, които се влошават с всяка изминала година - особено при колите, произведени в сряда.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 4 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    86 43 Отговор
    Жигата е по убава
  • 2 гост

    21 30 Отговор
    как може да са такива идиоти?
    може ли да не пипнеш нищо?

    Коментиран от #3, #16

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 той

    35 34 Отговор
    Карал съм и двете,определено фиата беше по добър.
  • 7 гощо

    5 5 Отговор
    Ел кокалес,гранд де лукс!!!!
  • 8 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    25 53 Отговор
    Иначе и едното и другото е скрап

    Коментиран от #89

  • 9 Андре

    28 38 Отговор
    Окачването на Фиат е по-добро(по-здраво).Жигуляка е с опасна предница....
  • 10 фиат ловеч

    11 33 Отговор
    Българския фиат 124 (с двойния стоп) беше пълен боклук , не че и жигулната не беше . Италиянския 124 може и да е бил по-добър , ама се съмнявам :)
  • 11 Георги Колев

    48 13 Отговор
    Красоти.Съвременните инженери да се учат.В крайна сметка оригинала е само един!
  • 12 Чук Норис

    27 15 Отговор
    ВАЗ 2101 нама указател за спирачната течност.

    Коментиран от #83

  • 13 Драйвър

    64 59 Отговор
    Който се интересува и иска да научи истината ,а не руската пропаганда от този сайт,може да гледа три серийния филм на Джеймс Мей "Колите на народа" и да разбере истинската история на Лада.Да разбере колко милиона е струвало на КГБ да изнуди фамилията собственик на Фиат да им продаде лиценз.По принцип е забавно да се сравняват реплика с оригинал,но въпросът "кой е по-добър?"е абсолютно безсмислен!Естествено ,че Италианския оригинал,макари с няколко години по стар е МНОГО по добър от копието си още повече че е не е произведено ,а сдялано в СССР!

    Коментиран от #14, #17, #22, #59

  • 14 Андре

    31 24 Отговор

    До коментар #13 от "Драйвър":

    Еее ето за това говорим! Ама кой да слуша...
  • 15 Пук

    14 17 Отговор
    Аз жигули с бели предни мигачи не бях виждал!
    Явно са реставрирани и двата автомобила и кое е оригинално кое не, не се знае.
  • 16 незнайко

    57 11 Отговор

    До коментар #2 от "гост":

    За разликата в двигателите не е написано много ! Коляновият вал на фиата е с 3 опорни лагера докато на жигулата е с пет. Зотова се е случвало фиатите да късат валове. Алтернатора е плюс за жигулата. Скритите дръжки направо са красота за времето си. Падането на предните облегалки е много хитро изпълнение. Така че защо италианците не са ги направили тези работи ?

    Коментиран от #86

  • 17 Гост

    52 16 Отговор

    До коментар #13 от "Драйвър":

    Нещо много се доверяваш на някакви филми със съмнителна достоверност! И едните и другите манипулират, но това твоето е сляпо вярване на пропаганда!
    Я се замисли дали Фиат няма да вземат доброволно милионите на СССР за модел, който е на 5 години и ще слиза от поточните линии? И за какъв чеп са им от КПСС да дават тези милиони на КГБ, вместо на Фиат?
    Но като гледам правописа ти, съм абсолютно убеден, че си под 30 години и нямаш спомени от онези времена. Да, колите на руснаците са ужасни, но това не значи, че трябва да вярваме на простотиите на някакъв английски журналист, който по презумпция мрази всичко на изток от Виена!

    Коментиран от #23

  • 18 Е НЕ

    17 5 Отговор
    С една отвертка, можеш да свалиш доста неща за 10 мин... 😂
  • 19 jullliann72

    73 13 Отговор
    Я да видим кой съвременен явтомобил ще устиска 43г по българо съветските пътища???Кой???Тия ЕДНОДНЕВКИ и 10г по европейски аутобан не могат да устискат.
  • 20 румен

    40 7 Отговор
    ИМАМ 8 броя чисто нови тасове за жигулката ,ако някой му трябват 0878248096 (дапомогна за разкрасяването на някоя класика . А за статията евала , нещо различно и много готино
    Вече няма коли които да се про извеждат по20-30г и да се карат още толкова
  • 21 гост

    18 33 Отговор
    Мурзилките са по-големи плагиати от китайците но за сметка на това са доста по-нескопосани ...

    http://socbg.com/2016/05/%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%b8%d1%82%d0%b5-%d0%ba%d0%be%d0%b8%d1%82%d0%be-%d0%b8%d0%b7%d1%82%d0%be%d0%ba%d1%8a%d1%82-%d0%be%d1%82%d0%ba%d1%80%d0%b0%d0%b4%d0%bd%d0%b0-%d0%b7%d0%b0%d0%bf%d0%b0.html
  • 22 Random

    22 4 Отговор

    До коментар #13 от "Драйвър":

    Тоя епизод съм го гледал и нямаше нищо подобно.
  • 23 Андре

    15 19 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Ама то това е казвано и от самите италианци? Жалкото тук е само едно, ти си живял в заблуда както и голяма част от руско ориентираните ти роднини... и да знаеш едно, те пари не обичат да дават, само да взимат!За какви милиони изобщо говориш ?

    Коментиран от #24

  • 24 Гост

    16 12 Отговор

    До коментар #23 от "Андре":

    Жалкото тук си ти, че дори не знаеш кога и къде се слагат препинателните знаци! И добре, че си се родил ти - вчерашния пикльо, да ни светнеш в каква заблуда сме живели!
    Пък точно моите роднини са последните, които могат да се нарекат руско ориентирани, но явно не може да измислиш друго!
    Та ти дори не може да свържеш два коментара и се излагаш, питайки ме какви милиони са давали - трудно ти е да прочетеш коментара, към който съм адресирал последния си пост ли?
    Като пораснеш, ще разбереш, че света не е само черно и бяло!

    Коментиран от #27

  • 25 Андре

    27 11 Отговор
    Истината е , че италианците са били достатъчно комунистическо настроени (за радост на руснаците) та са си продали фиата за хиляди тонове рециклирана стомана (Италия няма производство на желязо и стомана), която е с високо съдържание на мед...което е пи-скоро корозионна ...то и заради това в началото на 70те фиат и алфа се разпадаха... А за самата сделка помага един кумунист Палмиро Толиати....и така, ама вие от къде да знаете...другари 😁

    Коментиран от #28

  • 26 Фиат

    15 22 Отговор
    Русолявци, като Сесерето произвеждаше тъпата Лада, от Фиат имаше 125-тици.Дори умрялата полска версия на този автомобил оставяше собствениците на Ладюхата с пръст в устата. Изпреварваха само 123 на Мерцедес, 125 полски, никое старо БМВ 3 и това е. Другите смотаняци се редяха на опашка, щото нямаха мощност и спирачки.

    Коментиран от #35

  • 27 Андре

    12 15 Отговор

    До коментар #24 от "Гост":

    И само да знаеш, че след като се обръщаш към мен, трябва да ме пишеш в пълен член. ВчерашнияТ,а не вчерашния пикльо. 😂 Извинявай ако има нещо и съм те засегнал
  • 28 Гост

    18 10 Отговор

    До коментар #25 от "Андре":

    Аууууу, наистина ли медта пИ-скоро корозира? Не знаехме, сигурно защото сме кУмунисти!
    Как не те е срам от неграмотността и невежеството ти, та искаш да покажеш на всички колко си зле?

    Коментиран от #33

  • 29 jullliann72

    32 9 Отговор
    За ония времена (когато съм бил дете,а много от спецовете пишещи тук на татко си у шортите)2101 не бе лош автомобил,конкурентен нанякой западни коли.Баща ми има 2101 от 1974г вървяла и в СССР и тук по ужасни пътища и с лоши бензини и масла,незнаеща километрите си.Не помня случай колата да не е оставяла на път.Пък вие си пишете квото щете.
  • 30 jullliann72

    34 8 Отговор
    Не помня да ни е остаявяла на път.Грешно го написах,извинете.И пали по-добре зимата от Аудито ми и не само от него.Разбира се това са коли от друга епоха и да ги сравняваме с динамика , комфорт и безопасност със сегашните е нелепо.Но и сегашните са направени само парите на собственика да обират,това предполагам е ясно на всички ви.
  • 31 jullliann72

    18 6 Отговор
    До Чук Норис.Айде на бас на 1000лв,че Жигата има лампа за нивото на спирачната течност в казанчето.Колата е пред нас.Айде на бас.

    Коментиран от #34

  • 32 Така е

    27 7 Отговор
    През 70г. бях стедент в София и лично съм виждал откъртило се предно колело на Жигули.Малко покъсно този проблем беше отстранен.А иначе Жигули с 70 кг. по-тежка, с по лошо управление и возия.Абе и двете коли си бяха добри за онова време.До хотел Плиска спря ФИАТ 500 с две съвсем млади момчета италианчета , тръгнали да обикалят Европа.Как съм съжалявал че съм се родил в България.Мизерия , мизерия!

    Коментиран от #39

  • 33 Андре

    6 10 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    Ей плосък, примесите на мед водят до окис след като се обработват...а самите те водят до по-бързо разграждане при по слабия метал...аре махай се.

    Коментиран от #41

  • 34 незнайко

    8 3 Отговор

    До коментар #31 от "jullliann72":

    Да има и е дублирана с лампата за ръчната спирачка, но това е на ладите а не на първите жигулита.

    Коментиран от #36

  • 35 Random

    9 6 Отговор

    До коментар #26 от "Фиат":

    Пропускаш факта че между полският и италианският няма почти никаква разлика- само някои детайли отвън и старите двигатели които са им пробутали италианците.
    125 като платформа е по-стар от 124, така че не е по-добър от жигулата.
    Едно им признавам- Twin-Cam двигателите. Тъпите комунисти(за разлика от много други хора аз правя разлика между руснак
    и комунист- прочети за Ленин и как точно е станал преврата) ако не ги бяха отказали сега друго щеше да говориш.
    Возията много ясно че не е по-добра. Обаче на фиата ще му изпадат болтовете и гайките ако го караш по тогавашните пътища в СССР.
    Обаче двигателят на жигулата е много здрав, виж тука на какво издържа:https://www.driftworks.com/forum/threads/turbotoffi-low-budget-drifter-have-fun-lada-1200l.97900/
    А и не забравяй VFTS и Жигулата на Гошо Карбуратора, която с атмосферен двигател "бягаше" 12.832 сек на четвърт миля драг при това с ладовия двигател.

    Коментиран от #40

  • 36 незнайко

    6 3 Отговор

    До коментар #34 от "незнайко":

    Доказателство !!! На снимката ясно се вижда липсата на поплавковата система за спирачната течност отгоре на капачките.
  • 37 Нафарфорий

    2 1 Отговор
    Георги срещу Жоро!!!!!
  • 38 tost

    17 9 Отговор
    Каквото и да казвате ладата беше добра за времето си,виж заза и москвича бяха пълна скръб
  • 39 Ангелов

    28 4 Отговор

    До коментар #32 от "Така е":

    Не се е откъртило колелото, а се е скапал единия от двата шарнира.
    Двадесет години съм карал Жигулеску, е как веднъж не ме остави на пътя!!!! И сам си я ремонтирах без проблем, беше много лесна за обслужване и ремонт. Но кормилното управление с този червяк направо къртеше, голяма мъка. А и тенекето се скапваше след 5-6 години. За ония години си беше кола мечта въпреки всички недостатъци

    Коментиран от #51

  • 40 Фиат

    8 4 Отговор

    До коментар #35 от "Random":

    Напротив, разлика има и то голяма. Италиянският е 90 коня, полският 75. Дискови срещу барабанни спирачки.Серво на спирачките имат и двата модела. Италиянката спокойно може да се състезава с Мерцедес Бенз 190 и БМВ 3. Поляка вдига 140 км/ч. и ги подържа, но откъм спиране тази скорост е опасна.Както и 123-ките на Мерцедес вдигат 200км/ч, но само на магистрала.
  • 41 Гост

    11 8 Отговор

    До коментар #33 от "Андре":

    "Плосък" и "аре махай се" са достатъчно красноречиви за липсата на какъвто и да е интелект в междуушието ти! Примесено с липсата на каквато и да е образованост, направо завършват картинката на селяндурската ти първична натура!
    Сега чети:
    "Медта в сплав с никела, примерно купроникел и монел, се използва в корабостроенето поради високата издръжливост на корозия" - https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%B4#.D0.A1.D1.8A.D0.B5.D0.B4.D0.B8.D0.BD.D0.B5.D0.BD.D0.B8.D1.8F
    Или никела е "по-силен" метал от желязото?
    Боже, колко мъка има по света!
    Моля те да ми простиш, кУмунистите са виновни за корозията :)))

    Коментиран от #45

  • 42 луда работа

    16 3 Отговор
    Разликата е, че руснаците произвеждаха жигулата до скоро, а италиянците са я правили през 60-те години на миналия век.
  • 43 onq s konq

    4 3 Отговор
    Жигулита,лади,вартбурзи,шкодички,ПОЛСКИ ФИАТЧЕТА...и фиати "124"...Ами така е -когато Запада го няма/т.е. е забранен/,Изтокът играе-точно както "Когато Котката я няма,мишките танцуват"!
  • 44 гост

    3 15 Отговор
    По лиценз на Фиат... хахаха...
    Лиценз си били платили комунистите, не са я изкопирали най-нагло като китайци, не... Да не си помисли някой нещо лошо за комунизъма.
  • 45 Андре

    9 8 Отговор

    До коментар #41 от "Гост":

    Ти наистина си много умствено изтощен. Никел, мед, желязо...са близки като кафе, сметана и фанта.За да завариш мед със желязо е необходимо да изолираш двата метала, защото се получават много крехки интерметални съединения. Именно това не са правили преди 50 години и заради това всичко се е разпадало за 4 години...Не чети така както ти изнася.При теб на 100÷ важи фразата "кажи на тъпанара, че е тъп и той ще ти се разсърди"

    Коментиран от #55

  • 46 Гор

    8 22 Отговор
    Няма как руският кенеф да е по- добър от италианския ФИАТ !
  • 47 2101 само 1200 куб

    6 7 Отговор
    Е обаче при FIAT-а има двигатели до 2000 куб. Вярно е че има после 1.3 1.5 1.6 при Лада ама нямат 2.0
  • 48 Кольо Камиона

    14 12 Отговор
    По онова време ФИАТ 124 не беше нищо особено. БМВ 1600, Волво 144 и Пежо 504 бяха по интересни и здрави предложения, и ако ватниците бяха купили лиценза на някоя от тях и до ден днешен щяха да ги произвеждат. За собствениците на Лади регулирането на клапаните беше като ритуал всяка неделя, мажеха всяка есен тенекиите с корабен лак, пълнеха праговете с масло и пр. защото много гниеха, постоянно сменяха шарнирни болтове, ангренажни вериги и обтегачи, пълен таш.к, но се успокояваха че Москвичите и Зазките бяха още по зле.

    Коментиран от #50

  • 49 Niki

    19 5 Отговор
    За 14 години нито веднъж не се зачудих дали Жигата ще запали сутрин. Продадох я на 200 хил. на един дядо и той продължава да я таралянка до ден днешен.

    По тоя повод в годините съм имал меко казано съмнения относно Volvo 244, Рено 19, Golf 2 GTI 16V. Относно настоящо Рено Сценик 2000г. - също нямам никакви съмнения. При под -5 не пали. Ха-ха. Добре, че е Пунтото.

    Надеждни коли бяха ако не броиш запалителната система. Винаги в колата трябваше да имаш бобина, свещ, кабел (най-дългия), чукче, капачка за делко и палец, по желание и кондензатор. И като се завари чукчето спираше от раз! Отделяш 5 мин, сменяш и отново си в играта!
    Ядовете се изчистиха чак когато се появиха електронните запалвания.

    Иначе даже и бяха предвидили манивела. Трябваше да си голям оптимист за да успееш да запалиш студен двигател с манивела!!! Макар, че съм чувал, че някой някога си е успявал...
    Поне вършеше работа за добро затопляне. Не на мотора, на тоя дето върти. Малцина по улицата успяват да се изпотят в рамките на 3-4 минути при -10 градуса.

    Когато баша ми купи Жигата през 86та от Кореком беше възкликнал: "Дадох толкова много пари и си купих стара кола!".
    Това беше сравнението за онези, които бяха работили зад граница и се бяха докоснали до тогавашното автомобилостроене.
  • 50 Ники

    4 5 Отговор

    До коментар #48 от "Кольо Камиона":

    За ангренажната верига няма такова нещо. Сменя се веднъж в живота на колата и то ако си мераклия.
    И за Волво 144 - имах 244 със същия мотор и същия смешен еднокамерен карбуратор (Stromberg ако не съм забравил) - през зимата няма палене. Моторът е тежък, едва се развърта, трябва да имаш е.аси акумулатора, изобщо страшна мъка!

    Коментиран от #57

  • 51 ники

    12 3 Отговор

    До коментар #39 от "Ангелов":

    Шарнирите се измъкват защото сме в България! Като започне да скърца вместо да се сменя му се шприцва със спринцовка масло. И понеже тоя почин продължава да се случва и до днес, затова изпадат колелата не на една западна кола също.

    Коментиран от #52

  • 52 Андре

    2 9 Отговор

    До коментар #51 от "ники":

    Ники, продавам Жигула 3000 лева без газова ?
  • 53 Стефан

    33 7 Отговор
    Некачествени, некачествени... колко да са били некачествени? Комшията на село има от първите Жигули, купувал я е 1975-а година от Коми. Всеки божи ден без събота и неделя кара жена си на 15 километра, другото отделно. И тая колица още е жива след един основен ремонт на двигателя. Ходила е по Унгария и Чехословакия, по нивите около селото и е карала сено, ракия, дърва и какво ли не. За годините си е била чудесно направена кола - с мисъл за това, къде ще се кара (тогава се ползваше като универсален автомобил, щото друго нямаше). Вземете се отърсете малко от предубежденията си и се огледайте колко такива се срещат и днес по нашите пътища. Така, сега пак се огледайте и кажете колко техни западни събратя от същите години виждате по нашите пътища. Така. Нямам повече въпроси.

    Коментиран от #56

  • 54 Стефан

    20 4 Отговор
    ПП. И колко от техните западни събратя издържаха и издържат на това, което издържа жигулката, ползвана като товарен кон? Та... за качество си говорим. От бюджетна кола (както му викат сега) возия и днес не можеш да очакваш.
  • 55 Гост

    11 7 Отговор

    До коментар #45 от "Андре":

    Много добре сам си се охарактеризирал - ти си нагъл, неграмотен и с комплекси! Нямаш идея що е то стомана с примеси от мед, но това не ти пречи да продължаваш да подскачаш за неща, които никога не си видял - СССР, световната конспирация, кУмунисти и т.н.!
    Жалко, че дори не осъзнаваш колко си глупав. Знам, че си от онези класически примери с комплекс за малоценност, щом в другата тема пишеш, че няма кой да оцени колко си умен:
    https://fakti.bg/avto/240153-chuvali-li-ste-za-bmw-m5-e34-s-1000-ks
    Знам и, че винаги трябва да пишеш последен като някакво разглезено малко дете.
    Не ми пука, бъди жив и здрав и някой ден дано ти дойде акъла!

    Коментиран от #66

  • 56 Кольо К

    6 10 Отговор

    До коментар #53 от "Стефан":

    Ако това че е непретенциозна и става за сено и дърва е най-важно, от волската каруца на дядо ти по-хубава няма.

    Коментиран от #58

  • 57 Кольо К

    7 3 Отговор

    До коментар #50 от "Ники":

    Стромберга е боклук, явно си изтеглил късата клечка. Повечето бяха с Вебер-много хубав карбуратор, никакви проблеми, а след това почнаха да минават на инжекцион Бош.
  • 58 Стефан

    14 5 Отговор

    До коментар #56 от "Кольо К":

    Не, мисълта ми беше, че е ставала от това да идеш на екскурзия в чужбина, през това да идеш на море или балкан, до това да си закараш джибрите да ти ги сварят и да си закараш сено за кравата. Там, долу, съм го писал - била е универсална кола. Универсална значи, че е ставала за много цели. Дядо ми навремето имаше "Москвич". Товарили сме го с 800 кила жито (вътре, без ремарке), и съм ходил на дискотека и на планина с него. Ремонтопригодни и дуракоустойчиви - така ги правеха тогава. Половината ремонти се правеха на паркинга пред къщи.

    Коментиран от #60

  • 59 Atanasov

    2 3 Отговор

    До коментар #13 от "Драйвър":

    От къде можем да свалим този филм и как е оригиналното заглавие?Мерси!
  • 60 Кольо К

    17 11 Отговор

    До коментар #58 от "Стефан":

    Хм, значи щом още се движи е качествена? Е да ама не. В Куба е пълно с американски коли на по 50-60 години които още се движат, докато в Америка същите тези модели отдавна са изхвърлени на боклука. Значи в Куба по тази логика са качествени, а в Америка същите коли не са качествени, което е абсурдно. Отговорът се крие в стандарта на живот и възможностите. За сиромаха най добрата кола е най простата и евтината, защото може да си я подържа сам, с чук и отвертка. За германския директор/началник/бизнесмен това няма никакво значение защото той си купува чисто нов луксозен автомобил с всички най нови джаджи (сещате се от кои марки) и като изтече гаранцията го сменява.
  • 61 Иво

    7 2 Отговор
    До Чък Норис: първата жигула с по-тесните лампички на арматурното табло нямаше лампичка за нивото на спирачната течност, както и светлина за заден ход. Някъде към 1977г. се появиха тези подобрения. Имат разлика и в отдушника на картера. И двата модела съм ги имал. По-старата жигула по-добре вървеше. Не е вярно посоченто в статията, че седалките и корите на вратите на жигулата са само в черно.
  • 62 Иво

    19 4 Отговор
    Първият модел жигула беше с прозрачни/бели предни мигачи. Относно паленето с манивела в студено време - пали. Трябва да е добра центровката, дърпаш смукача, даваш на контакт и завърташ манивелата и палиш. Ако е необходимо почерпваш малко предварително с педала на газта да впръска бензин ускорителната помпа на карбуратора. Относно износването на двигателя, тогава маслата М-8 и М-10Д бяха с лоши мазилни качества и от там се получаваше бързото износване. За времето си колата беше добъра, с евтина поддръжка. Сегашните автомобили произведени след 2000 г. са с ужасно скъпа поддръжка.
  • 63 Иво

    29 1 Отговор
    Много от родените през 70, 80 и началото на 90-те години са правени в такива жигули. За справка да питат майките си, бащите си и комшиите. Ако можех да бъда отново на 20-30 години и с онзи х.у пак бих си карал жигулата с кеф. За времето си жигулата беше голяма пичеловка.
  • 64 PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC

    1 14 Отговор
    Zdr jas sum MAKEDONEC od Petric nekogasna makedonija deneska R.Bugarija.kakto I da e super ste prerasni ste sakam da ve pozdravam I da ve prasam dali moze da napisate nekoj k-ki za fico za zastava 121 za tatra 603

    Коментиран от #68

  • 65 PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC

    1 12 Отговор
    Zdr jas sum MAKEDONEC od Petric nekogasna makedonija deneska R.Bugarija.kakto I da e super ste prerasni ste sakam da ve pozdravam I da ve prasam dali moze da napisate nekoj k-ki za fico za zastava 121 za tatra 603
  • 66 Андре

    3 13 Отговор

    До коментар #55 от "Гост":

    Рядко се среща чак толкова ограничен индивид като теб.Хубавото е, че ти си точен пример за една плиткоумна плазма, осакатена от руското робство, живяла в пълна заблуда.
  • 67 Руски тролак

    3 13 Отговор
    В края на 60-те правителството на СССР трескаво търси нов народен автомобил за страната, който да е по-евтин за производство и по-качествен от Москвич-408. Изпробвани са десетки западни модели, но в крайна сметка изборът пада на FIAT 124.

    И що търсят ?!! ..нали има супер съвецки индженери?!! ... пак от прогнилия запад копи/пейст , както всичко савецко (само,че с по-ниско качество де)
  • 68 Българин

    9 1 Отговор

    До коментар #64 от "PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC":

    Ей маке кога е имало някогашната македония че нещо не се сещам???

    Коментиран от #69, #70, #71, #73, #76, #79, #81

  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 74 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 75 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 76 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 77 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 78 1234567890

    4 5 Отговор
    Споредмен фиата е много по красив и с по изчистени линии от жигулито ! Птавят впечатление и използването на по скъпи материали както при интериора така и в екстериора! Мисля, че при фиат има борд компютър, вентилирани спирачки брембо и климатик, но не се споменава! Боята на фиат е с много по мек и наситен, галещ окото цвят в сравнение с руското копие. Фиат разполага и с адаптивни светлини (отново не е споменато)!

    Коментиран от #80

  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 82 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 83 Hater

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Чук Норис":

    има бе на таблото вляво червената лампа която е и за ръчната
  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 86 До незнайно

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "незнайко":

    Италианците имат автомобилостроене !

    Има доста марки и все конкурентни по онова време, на европейските !

    Руснаците, са смешни с техните подобия на автомобили !

    Дръжките на вратите и падащите седалки, какво общо имат с инженерната мисъл !

    Сложили алтернатор.....?!

    Открили топлата вода, така ли ?

    Италианците, вадят по някой модел, най-редовно и там са им новите разработки !

    Руснаците с един модел, караха десетилетия !

    Защо да не му сложат алтернатор ?

    Много трудно ли е ?
  • 87 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 88 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 89 Този коментар е премахнат от модератор.