1970-а е паметна година за съветското автомобилостроене. Тогава започва производството на ВАЗ-2101, адаптирана към местните условия лицензна версия на FIAT 124. Еднакви ли са тези два автомобила и кой е по-добрият се опитва да установи унгарското списание Oldtimer&Youngtimer в пряко сравнение между оригинала и копието.
Инженерите на FIAT (по онова време абревиатурата Fabbrica Italiana di Automobili Torino се изписва с главни букви, а не както днес с малки) проектират 124-ката в началото на 60-те години. Моделът е представен през 1966-а и става автомобил на годината през 1967-а. Специализираните издания харесват колата, макар че я смятат за малко старомодна с долния разпределителен вал на двигателя, зависимото задно окачване, кормилната уредба с червячен редуктор и класическата триобемна каросерия.
В края на 60-те правителството на СССР трескаво търси нов народен автомобил за страната, който да е по-евтин за производство и по-качествен от Москвич-408. Изпробвани са десетки западни модели, но в крайна сметка изборът пада на FIAT 124.
Съгласно подписаното с италианците споразумение съветските инженери имат право да внасят изменения в конструкцията, за да пригодят автомобила към местните климатични и пътни условия. В Толиати променят доста като се започне от двигателя, мине се през окачването и се стигне до дръжките на вратите.
Когато започва производството на ВАЗ-2101 “Жигули” и версията за износ Lada 1200, в страните от соцлагера се срещат и 124-ки и сравненията са неминуеми. Собствениците на "фичовете" ги хвалят заради по-високооборотните мотори и по-добрите спирачки.
40 години след тези събития Oldtimer&Youngtimer сравнява Жигули от 1971-ва и FIAT 124 от 1966-а с намерението да установи наистина ли оригиналът има по-слабо окачване, морално остарял двигател и изобщо доколко шофьорският фолклор от времената на соца се покрива с истината.
В края на 70-те в Европа вече никой не кара FIAT 124, докато "жигулите" все още са хит в социалистическия лагер. С годините обаче качеството е започнало да спада и късните партиди ВАЗ-2101 имат все по-лоши спирачки, слаби мотори и изключително тежък волан.
На теория двигателите с горен разпределителен вал развъртат по-охотно, отколкото с долен. Моторът на FIAT 124 обаче разбива този стереотип. Дори с недобре калиброван карбуратор италианският агрегат набира обороти много по-бързо. Съветската версия пък развива осезаемо по-добра тяга в ниски оборотни режими. По-спортния характер на "фича" подчертава и баритонът на ауспуха.
FIAT печели убедително в управляемостта. Окачването филтрира неравностите по-добре и се накланя значително по-малко в завой от "жигулата". За изненада обаче спирачките на италианката се усещат значително по-зле въпреки дисковите апарати на всички колела. Това има обяснение. През 60-те барабанните спирачки не отстъпват кой знае колко по ефективност на дисковите, чието основно преимущество е в по-слабата склонност към прегряване и блокиране при рязко натискане на педала. ВАЗ започва да монтира вакуумен усилител по-късно, а FIAT го предлага само за по-мощните версии, но съветският автомобил има двуконтурна система.
Скоростната кутия работи добре и в двата модела. Лостът има кратки ходове и превключва точно. Предавателните числа обаче разочароват. На книга и двете коли развиват над 140 км/ч, но ускорението след 120 е истинско мъчение, а и скоростомерите лъжат безобразно.
Да се различат двата автомобила на външен вид помагат големите "рога" на бронята на 2101, скритите дръжки на вратите, по-високият клиренс и емблемата с ладията на радиаторната решетка. При по-внимателно вглеждане обаче се забелязват и други дреболии - например липсата на щампи върху хромираните тасове и страничното огледало, което влиза в серийното оборудване на "ладата", а FIAT го предлага като екстра.
Разликите в салоните на двете коли са трудни за откриване, но съществуват - например във фиксаторите за отваряне на вратите и резетата на триъгълните прозорчета, които превръщат "жигулата" в лесна плячка на всеки крадец със запалка в джоба.
Впечатление правят двойно по-дебелите стелки в съветския автомобил и възможността за сваляне на облегалките на предните седалки - "фичът" не предлага място за спане. В интериора на 124 преобладава кафеникавата гама, а арматурното табло е сиво, докато съветските дизайнери предпочитат класическото черно.
Арматурните табла на двата автомобила изглеждат идентични само на пръв поглед. FIAT-ът има прибори Veglia Borletti, от които отсъства указател за температурата на охлаждащата течност и водачът разбира, че нещо не е наред едва когато светне контролната лампичка. В това отношение съветският модел е много по-информативен за водача. В него са предвидени дори индикатори за ръчната спирачка и равнището на спирачната течност.
Някои елементи са просто с разменени места. Във FIAT 124 пепелникът се намира по-близо до водача, а в Жигули там е разположена нишата за радиото. В съветския вариант регулаторът на смукача е преместен отдясно на волана.
За сметка на това стартерният ключ се пъха отляво на кормилото и при двата модела. Анахронизъм дори през 60-те, това решение се обяснява с конструкцията на ключалката Marelli, която се монтира още на моделите 500 и 850. Съветската ключалка има по-сложно устройство от италианската, която може да се завърти и с нокът, и може да блокира волана.
печатление подсилващото оребряване при съветския модел, което изглежда като истински инженерен шедьовър в сравнение с винкелите, заварени за капака на 124. Радиаторът на "ладата" има предпазен кожух, предвидена е защита против влага и за моторчето на чистачките. Освен това "фичът" има допотопно динамо с постоянен ток, докато Жигули има генератор на променлив ток.
Подобрения има и в багажника. В съветския модел е предвиден торсионен стопер на капака в отворено положение. При FIAT такъв липсва и ако не бъде отворен докрай, капакът просто се затваря.
За да се погледне под двете коли, са необходими различни крикове. Съветските инженери са предвидили четири опорни точки, докато в оригинала те са само две. Предният мост има почти идентична конструкция. Разлика се вижда само в накрайниците на кормилните щанги, които са прави при италианката и леко закривени при "ладата". Защита за картера при FIAT изобщо не е предвидена.
Сходства има и в задното окачване, но при съветския модел всички елементи са по-солидни, мощни и издръжливи. Усеща се стремежът южнякът да бъде подготвен за суровите условия в СССР.
И така, кой е по-добрият автомобил? Италианският оригинал или съветското копие? На книга "фичът" има по-ефективни спирачки, по-спортно окачване и по-добро съотношение между мощността и теглото. В действителност 124 е по-приятен за каране само по отношение на управляемостта и донякъде динамиката. Иначе кормилната уредба е еднакво тежка и при двата модела. "Ладата" може да се похвали с двуконтурна спирачна система, скрити дръжки на вратите, сгъваеми облегалки на седалките, заключване на волана и указател за температурата на охладителната течност. Съвсем друг обаче е въпросът с качеството на изработката и материалите, които се влошават с всяка изминала година - особено при колите, произведени в сряда.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Т.о.ш.и.б.и.я.н
06:27 30.05.2017
2 гост
може ли да не пипнеш нищо?
Коментиран от #3, #16
07:08 30.05.2017
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 той
07:57 30.05.2017
7 гощо
08:11 30.05.2017
8 Т.о.ш.и.б.и.я.н
Коментиран от #89
09:19 30.05.2017
9 Андре
09:27 30.05.2017
10 фиат ловеч
09:28 30.05.2017
11 Георги Колев
09:30 30.05.2017
12 Чук Норис
Коментиран от #83
09:41 30.05.2017
13 Драйвър
Коментиран от #14, #17, #22, #59
09:58 30.05.2017
14 Андре
До коментар #13 от "Драйвър":
Еее ето за това говорим! Ама кой да слуша...10:06 30.05.2017
15 Пук
Явно са реставрирани и двата автомобила и кое е оригинално кое не, не се знае.
10:32 30.05.2017
16 незнайко
До коментар #2 от "гост":
За разликата в двигателите не е написано много ! Коляновият вал на фиата е с 3 опорни лагера докато на жигулата е с пет. Зотова се е случвало фиатите да късат валове. Алтернатора е плюс за жигулата. Скритите дръжки направо са красота за времето си. Падането на предните облегалки е много хитро изпълнение. Така че защо италианците не са ги направили тези работи ?Коментиран от #86
10:35 30.05.2017
17 Гост
До коментар #13 от "Драйвър":
Нещо много се доверяваш на някакви филми със съмнителна достоверност! И едните и другите манипулират, но това твоето е сляпо вярване на пропаганда!Я се замисли дали Фиат няма да вземат доброволно милионите на СССР за модел, който е на 5 години и ще слиза от поточните линии? И за какъв чеп са им от КПСС да дават тези милиони на КГБ, вместо на Фиат?
Но като гледам правописа ти, съм абсолютно убеден, че си под 30 години и нямаш спомени от онези времена. Да, колите на руснаците са ужасни, но това не значи, че трябва да вярваме на простотиите на някакъв английски журналист, който по презумпция мрази всичко на изток от Виена!
Коментиран от #23
10:45 30.05.2017
18 Е НЕ
10:59 30.05.2017
19 jullliann72
11:00 30.05.2017
20 румен
Вече няма коли които да се про извеждат по20-30г и да се карат още толкова
11:18 30.05.2017
21 гост
http://socbg.com/2016/05/%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%b8%d1%82%d0%b5-%d0%ba%d0%be%d0%b8%d1%82%d0%be-%d0%b8%d0%b7%d1%82%d0%be%d0%ba%d1%8a%d1%82-%d0%be%d1%82%d0%ba%d1%80%d0%b0%d0%b4%d0%bd%d0%b0-%d0%b7%d0%b0%d0%bf%d0%b0.html
11:34 30.05.2017
22 Random
До коментар #13 от "Драйвър":
Тоя епизод съм го гледал и нямаше нищо подобно.11:41 30.05.2017
23 Андре
До коментар #17 от "Гост":
Ама то това е казвано и от самите италианци? Жалкото тук е само едно, ти си живял в заблуда както и голяма част от руско ориентираните ти роднини... и да знаеш едно, те пари не обичат да дават, само да взимат!За какви милиони изобщо говориш ?Коментиран от #24
11:46 30.05.2017
24 Гост
До коментар #23 от "Андре":
Жалкото тук си ти, че дори не знаеш кога и къде се слагат препинателните знаци! И добре, че си се родил ти - вчерашния пикльо, да ни светнеш в каква заблуда сме живели!Пък точно моите роднини са последните, които могат да се нарекат руско ориентирани, но явно не може да измислиш друго!
Та ти дори не може да свържеш два коментара и се излагаш, питайки ме какви милиони са давали - трудно ти е да прочетеш коментара, към който съм адресирал последния си пост ли?
Като пораснеш, ще разбереш, че света не е само черно и бяло!
Коментиран от #27
12:11 30.05.2017
25 Андре
Коментиран от #28
12:19 30.05.2017
26 Фиат
Коментиран от #35
12:27 30.05.2017
27 Андре
До коментар #24 от "Гост":
И само да знаеш, че след като се обръщаш към мен, трябва да ме пишеш в пълен член. ВчерашнияТ,а не вчерашния пикльо. 😂 Извинявай ако има нещо и съм те засегнал12:28 30.05.2017
28 Гост
До коментар #25 от "Андре":
Аууууу, наистина ли медта пИ-скоро корозира? Не знаехме, сигурно защото сме кУмунисти!Как не те е срам от неграмотността и невежеството ти, та искаш да покажеш на всички колко си зле?
Коментиран от #33
12:30 30.05.2017
29 jullliann72
13:07 30.05.2017
30 jullliann72
13:19 30.05.2017
31 jullliann72
Коментиран от #34
13:25 30.05.2017
32 Така е
Коментиран от #39
13:28 30.05.2017
33 Андре
До коментар #28 от "Гост":
Ей плосък, примесите на мед водят до окис след като се обработват...а самите те водят до по-бързо разграждане при по слабия метал...аре махай се.Коментиран от #41
13:30 30.05.2017
34 незнайко
До коментар #31 от "jullliann72":
Да има и е дублирана с лампата за ръчната спирачка, но това е на ладите а не на първите жигулита.Коментиран от #36
13:44 30.05.2017
35 Random
До коментар #26 от "Фиат":
Пропускаш факта че между полският и италианският няма почти никаква разлика- само някои детайли отвън и старите двигатели които са им пробутали италианците.125 като платформа е по-стар от 124, така че не е по-добър от жигулата.
Едно им признавам- Twin-Cam двигателите. Тъпите комунисти(за разлика от много други хора аз правя разлика между руснак
и комунист- прочети за Ленин и как точно е станал преврата) ако не ги бяха отказали сега друго щеше да говориш.
Возията много ясно че не е по-добра. Обаче на фиата ще му изпадат болтовете и гайките ако го караш по тогавашните пътища в СССР.
Обаче двигателят на жигулата е много здрав, виж тука на какво издържа:https://www.driftworks.com/forum/threads/turbotoffi-low-budget-drifter-have-fun-lada-1200l.97900/
А и не забравяй VFTS и Жигулата на Гошо Карбуратора, която с атмосферен двигател "бягаше" 12.832 сек на четвърт миля драг при това с ладовия двигател.
Коментиран от #40
13:44 30.05.2017
36 незнайко
До коментар #34 от "незнайко":
Доказателство !!! На снимката ясно се вижда липсата на поплавковата система за спирачната течност отгоре на капачките.13:52 30.05.2017
37 Нафарфорий
14:00 30.05.2017
38 tost
14:01 30.05.2017
39 Ангелов
До коментар #32 от "Така е":
Не се е откъртило колелото, а се е скапал единия от двата шарнира.Двадесет години съм карал Жигулеску, е как веднъж не ме остави на пътя!!!! И сам си я ремонтирах без проблем, беше много лесна за обслужване и ремонт. Но кормилното управление с този червяк направо къртеше, голяма мъка. А и тенекето се скапваше след 5-6 години. За ония години си беше кола мечта въпреки всички недостатъци
Коментиран от #51
14:06 30.05.2017
40 Фиат
До коментар #35 от "Random":
Напротив, разлика има и то голяма. Италиянският е 90 коня, полският 75. Дискови срещу барабанни спирачки.Серво на спирачките имат и двата модела. Италиянката спокойно може да се състезава с Мерцедес Бенз 190 и БМВ 3. Поляка вдига 140 км/ч. и ги подържа, но откъм спиране тази скорост е опасна.Както и 123-ките на Мерцедес вдигат 200км/ч, но само на магистрала.14:16 30.05.2017
41 Гост
До коментар #33 от "Андре":
"Плосък" и "аре махай се" са достатъчно красноречиви за липсата на какъвто и да е интелект в междуушието ти! Примесено с липсата на каквато и да е образованост, направо завършват картинката на селяндурската ти първична натура!Сега чети:
"Медта в сплав с никела, примерно купроникел и монел, се използва в корабостроенето поради високата издръжливост на корозия" - https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%B4#.D0.A1.D1.8A.D0.B5.D0.B4.D0.B8.D0.BD.D0.B5.D0.BD.D0.B8.D1.8F
Или никела е "по-силен" метал от желязото?
Боже, колко мъка има по света!
Моля те да ми простиш, кУмунистите са виновни за корозията :)))
Коментиран от #45
14:19 30.05.2017
42 луда работа
14:45 30.05.2017
43 onq s konq
14:56 30.05.2017
44 гост
Лиценз си били платили комунистите, не са я изкопирали най-нагло като китайци, не... Да не си помисли някой нещо лошо за комунизъма.
15:07 30.05.2017
45 Андре
До коментар #41 от "Гост":
Ти наистина си много умствено изтощен. Никел, мед, желязо...са близки като кафе, сметана и фанта.За да завариш мед със желязо е необходимо да изолираш двата метала, защото се получават много крехки интерметални съединения. Именно това не са правили преди 50 години и заради това всичко се е разпадало за 4 години...Не чети така както ти изнася.При теб на 100÷ важи фразата "кажи на тъпанара, че е тъп и той ще ти се разсърди"Коментиран от #55
15:13 30.05.2017
46 Гор
15:19 30.05.2017
47 2101 само 1200 куб
15:32 30.05.2017
48 Кольо Камиона
Коментиран от #50
16:06 30.05.2017
49 Niki
По тоя повод в годините съм имал меко казано съмнения относно Volvo 244, Рено 19, Golf 2 GTI 16V. Относно настоящо Рено Сценик 2000г. - също нямам никакви съмнения. При под -5 не пали. Ха-ха. Добре, че е Пунтото.
Надеждни коли бяха ако не броиш запалителната система. Винаги в колата трябваше да имаш бобина, свещ, кабел (най-дългия), чукче, капачка за делко и палец, по желание и кондензатор. И като се завари чукчето спираше от раз! Отделяш 5 мин, сменяш и отново си в играта!
Ядовете се изчистиха чак когато се появиха електронните запалвания.
Иначе даже и бяха предвидили манивела. Трябваше да си голям оптимист за да успееш да запалиш студен двигател с манивела!!! Макар, че съм чувал, че някой някога си е успявал...
Поне вършеше работа за добро затопляне. Не на мотора, на тоя дето върти. Малцина по улицата успяват да се изпотят в рамките на 3-4 минути при -10 градуса.
Когато баша ми купи Жигата през 86та от Кореком беше възкликнал: "Дадох толкова много пари и си купих стара кола!".
Това беше сравнението за онези, които бяха работили зад граница и се бяха докоснали до тогавашното автомобилостроене.
16:16 30.05.2017
50 Ники
До коментар #48 от "Кольо Камиона":
За ангренажната верига няма такова нещо. Сменя се веднъж в живота на колата и то ако си мераклия.И за Волво 144 - имах 244 със същия мотор и същия смешен еднокамерен карбуратор (Stromberg ако не съм забравил) - през зимата няма палене. Моторът е тежък, едва се развърта, трябва да имаш е.аси акумулатора, изобщо страшна мъка!
Коментиран от #57
16:22 30.05.2017
51 ники
До коментар #39 от "Ангелов":
Шарнирите се измъкват защото сме в България! Като започне да скърца вместо да се сменя му се шприцва със спринцовка масло. И понеже тоя почин продължава да се случва и до днес, затова изпадат колелата не на една западна кола също.Коментиран от #52
16:27 30.05.2017
52 Андре
До коментар #51 от "ники":
Ники, продавам Жигула 3000 лева без газова ?16:35 30.05.2017
53 Стефан
Коментиран от #56
16:59 30.05.2017
54 Стефан
17:01 30.05.2017
55 Гост
До коментар #45 от "Андре":
Много добре сам си се охарактеризирал - ти си нагъл, неграмотен и с комплекси! Нямаш идея що е то стомана с примеси от мед, но това не ти пречи да продължаваш да подскачаш за неща, които никога не си видял - СССР, световната конспирация, кУмунисти и т.н.!Жалко, че дори не осъзнаваш колко си глупав. Знам, че си от онези класически примери с комплекс за малоценност, щом в другата тема пишеш, че няма кой да оцени колко си умен:
https://fakti.bg/avto/240153-chuvali-li-ste-za-bmw-m5-e34-s-1000-ks
Знам и, че винаги трябва да пишеш последен като някакво разглезено малко дете.
Не ми пука, бъди жив и здрав и някой ден дано ти дойде акъла!
Коментиран от #66
18:35 30.05.2017
56 Кольо К
До коментар #53 от "Стефан":
Ако това че е непретенциозна и става за сено и дърва е най-важно, от волската каруца на дядо ти по-хубава няма.Коментиран от #58
18:58 30.05.2017
57 Кольо К
До коментар #50 от "Ники":
Стромберга е боклук, явно си изтеглил късата клечка. Повечето бяха с Вебер-много хубав карбуратор, никакви проблеми, а след това почнаха да минават на инжекцион Бош.19:01 30.05.2017
58 Стефан
До коментар #56 от "Кольо К":
Не, мисълта ми беше, че е ставала от това да идеш на екскурзия в чужбина, през това да идеш на море или балкан, до това да си закараш джибрите да ти ги сварят и да си закараш сено за кравата. Там, долу, съм го писал - била е универсална кола. Универсална значи, че е ставала за много цели. Дядо ми навремето имаше "Москвич". Товарили сме го с 800 кила жито (вътре, без ремарке), и съм ходил на дискотека и на планина с него. Ремонтопригодни и дуракоустойчиви - така ги правеха тогава. Половината ремонти се правеха на паркинга пред къщи.Коментиран от #60
19:03 30.05.2017
59 Atanasov
До коментар #13 от "Драйвър":
От къде можем да свалим този филм и как е оригиналното заглавие?Мерси!19:52 30.05.2017
60 Кольо К
До коментар #58 от "Стефан":
Хм, значи щом още се движи е качествена? Е да ама не. В Куба е пълно с американски коли на по 50-60 години които още се движат, докато в Америка същите тези модели отдавна са изхвърлени на боклука. Значи в Куба по тази логика са качествени, а в Америка същите коли не са качествени, което е абсурдно. Отговорът се крие в стандарта на живот и възможностите. За сиромаха най добрата кола е най простата и евтината, защото може да си я подържа сам, с чук и отвертка. За германския директор/началник/бизнесмен това няма никакво значение защото той си купува чисто нов луксозен автомобил с всички най нови джаджи (сещате се от кои марки) и като изтече гаранцията го сменява.20:36 30.05.2017
61 Иво
22:46 30.05.2017
62 Иво
23:11 30.05.2017
63 Иво
23:31 30.05.2017
64 PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC
Коментиран от #68
23:46 30.05.2017
65 PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC
23:48 30.05.2017
66 Андре
До коментар #55 от "Гост":
Рядко се среща чак толкова ограничен индивид като теб.Хубавото е, че ти си точен пример за една плиткоумна плазма, осакатена от руското робство, живяла в пълна заблуда.08:13 31.05.2017
67 Руски тролак
И що търсят ?!! ..нали има супер съвецки индженери?!! ... пак от прогнилия запад копи/пейст , както всичко савецко (само,че с по-ниско качество де)
18:56 31.05.2017
68 Българин
До коментар #64 от "PIRINSKI MAKEDONEC OD PETRIC":
Ей маке кога е имало някогашната македония че нещо не се сещам???Коментиран от #69, #70, #71, #73, #76, #79, #81
21:27 31.05.2017
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 1234567890
Коментиран от #80
22:21 04.06.2017
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Hater
До коментар #12 от "Чук Норис":
има бе на таблото вляво червената лампа която е и за ръчната19:54 21.04.2018
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 До незнайно
До коментар #16 от "незнайко":
Италианците имат автомобилостроене !Има доста марки и все конкурентни по онова време, на европейските !
Руснаците, са смешни с техните подобия на автомобили !
Дръжките на вратите и падащите седалки, какво общо имат с инженерната мисъл !
Сложили алтернатор.....?!
Открили топлата вода, така ли ?
Италианците, вадят по някой модел, най-редовно и там са им новите разработки !
Руснаците с един модел, караха десетилетия !
Защо да не му сложат алтернатор ?
Много трудно ли е ?
22:20 28.09.2019
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Този коментар е премахнат от модератор.