22 415 13

Нероденият суперкар на Mercedes

Радослав Славчев

Когато през 1991 година Mercedes-Benz показа пред публика модела С112 имаше хиляди фенове на марката, които буквално умоляваха ръководството на компанията да го пусне в серия, но това така и не се случи. А самите германци заявиха още тогава, че колата е "на пет минути" от серийното производство, но решиха, че към момента имат по-важни дела. Ако С112 беше пуснат като сериен автомобил, то най-вероятно щеше да се превърне в иконата на суперкарите. Това е автомобил с ревящ V12 двигател, направен по всички канони на Mercedes. Днес обаче С112 е само една легенда.Колата дебютира като шоукар най-вече заради набиращите сила по онова време екологични организации, които са силно против подобен автомобил. Това накланя везните, а и вътрешните разногласия в компанията съвсем спират проекта. Надделява мнението, че Mercedes-Benz не се нуждае от подобен суперкар за създаване на допълнителен имидж. Въпреки това окончателно решение, в компанията постъпват стотици заявки (ако трябва да сме по-точни - около 700), но даже и те не успяват да повлияят на решението. А С112 е направен така, че да отговаря на строгите екологични изисквания в САЩ, както и да покрие задължителните нива на безопасност при краш тестовете.Иначе Mercedes представя С112 като цивилен състезателен автомобил. Колата разполага с предни и задни спойлери, огромен заден дифузьор, две централноразположени кресла и голям двигател зад тях. Дизайнът е съвкупност от емблематични за марката детайли и същевременно множество състезателни характеристики. За разлика от C11, който разполага с нервен V осмак и спартанско оборудване, то C112 има уравновесен V12 и комфортен кожен салон. Автомобилът разполага даже с климатична инсталация и с аудио система Blaupunkt Mexico. В салона няма никаква пластмаса, а любопитното е, че цялостният интериорен дизайн е създаден от италианското ателие Coggiola.Така С112 се превръща в автомобил със състезателна визия и в същото време с практичност на серийна кола. Що се отнася до наличието на технологии, то и там C112 определено има с какво да се похвали. Колата се отличава с активно окачване, с активни аеродинамични елементи, с усилител на волана и спирачките, с регулируема кормилна колонка, ABS, тракшън контрол, система за отчитане на налягането в гумите и дори с радиолокационен круиз контрол. На практика в C112 са налични всички екстри, които се появяват в премиум автомобилите в края на 90-те години, както и всички технологии, откриващи се в спортните коли чак след 2000 година. А, както вече ви казахме, всичко това се случва през 1991-а.ТТ данните на C112 също са впечатляващи. Масата на колата е 1 570 кг, а шестлитровият V-образен дванайсетцилиндров мотор е с мощност 408 конски сили. Максималният въртящ момент е 580 Нм, като той се предава на задните колела през шестстепенна механична скоростна кутия. Още нещо интересно за двигателя е, че той в голямата си част е изработен от алуминий и е с ъгъл между цилиндрите от 60 градуса. Монококът на колата също е алуминиев, но в него е интегриран стоманен ролбар за безопасност. Джантите на C112 са 17-цолови Magnesium Speedline с по пет спици. Всичко това води до ускорение от място до 100 км/ч за 4.9 секунди, а максималната скорост е 310 км/ч. Последните данни обаче са само на хартия, защото C112 никога не се е опитвал да ги достигне. Дори в рекламните видеа машината се движи с помощта на компютърна графика.Много интересно е и хидравличното управление на задната ос. Днес с такова е оборудвано Porsche 911 GT3 RS, но за онези години е било уникално. От Mercedes го наричат кибернетично кормилно управление. Цялостната философия на C112 наподобява тази на Pagani, който се появява на бял свят едно десетилетие по-късно. В заключение можем да кажем, че дори и да е станал сериен C122 нямаше да е най-бързия, нито най-лекия, нито пък най-мощния. Но това щеше да е един забележителен суперкар, който е идеален за употреба по цивилната пътна мрежа. Единственият недостатък в това отношение е, че заради разположението на огромния радиатор отпред и на активните жалузи, мястото за багаж е изключително малко.След първоначалния фурор, който предизвиква C112, колата бързо е забравена. Днес обаче този шедьовър изглежда все по-добре и по-добре. Потресаващо е и могъществото на компанията в онези години, когато марката е толкова успешна в серийното производство и е на върха на почетните стълбички в състезанията, в които участва, че просто не чувства потребност от пускане в серийно производство един от най-добрите и високотехнологични автомобили на онова време.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Мирослав
    Отговор
    1 11:36  06.06.17
    Страхотна статия. Бравос!!!
  • ретро
    Отговор
    2 12:18  06.06.17
    По нещо ми напомня на Honda NSX първа генерация, която също започва живота си 91 г. Знаейки, колко струва сега един класически NSX само мога да си представям, какви пари милиони, щеше да струва в днешни дни този мерц! Имал е потенциал сега колекционерите да се избиват за него! Жалко Мерцедес, жалко !
  • Гост
    Отговор
    3 12:58  06.06.17
    Политиката на Мерцедес в последните 10 години, направиха марката доста по-посредствена. Явно това е тръгнало още в началото на 90-те години, лишавайки се от такъв автомобил! Жалко за иначе великата марка - сега са бледи сенки на предишното си величие и ако не бяха успехите в F1, едва ли щяха да имат поводи за радост!

    Коментиран от #4

  • Max
    Отговор
    4 14:23  06.06.17

    До коментар #3 от "Гост":

    Тази година и във Ф1 май няма да имат поводи за радост. Посредствеността обзема от отвсякъде тези немски..... Лежат на стари лаври, а реално все повече разчитат на сервизното обслужване и се превръщат в конфекция. . Да не ти се налага да посещаваш сервиз. Но в България кой ти ходи по сервизи. Тук си имаме авто морги и квартални гаражи. А си имаме и много приятели, които са карали коли от Застава до Бентли и са наясно коя кола боклук, и коя е супер, мега, хипер, нано......Никога няма да се измъкнем от калта, ние сами си я правим.

  • незнайко
    Отговор
    5 18:44  06.06.17
    През 1972 година в БЪЛГАРИЯ излиза книгата-Автомобилът днес и утре. Там е показан Мерцедес Бенц Ц 111 който е почти същия като този. Разликата е, че има четирироторен ванкелов двигател с мощност 350кс. Максимална скорост 300км/ч. Ускорение до 100км. за 5 секунди и не е само прототип а съществуващ. Тогава само ванкелов двигател е бил способен на тези показатели, но както и сега не го прилагат. Само Мазда не се отказа и го развива.
  • Mercedes-Benz
    Отговор
    6 19:40  06.06.17
    Чакайте сега ще дойдат разбирачите с малолитражките на предно да ви обяснят как и тая кола не става!
  • Ghost
    Отговор
    7 20:13  06.06.17
    Колата е топ!! Уникат е просто
  • 8 20:30  06.06.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Тит
    Отговор
    9 21:30  06.06.17
    Да,определено прилича на NSX
  • Noname
    Отговор
    10 01:16  07.06.17
    Извнявай Г-н "mercedes benz" аа я ми кажи с тоя алуминиев двг колко поече ше изкара ,?? Свидетел съм на малотиражка от 87 г. На какво е способна и то 1.6 127к.с с малко подобрения = 360 p.s. някой едва ли ще се сети за какво пиша..... но се тая... ако гледаме "цена,тръпка,качество(не само итериор)" сорка предпочитам японката... и последно за парата за мерца ще си напр. Две японки на които само на едната не мое да и стъпи на малкия пръст тоя мерц !!!! Нямам нищо против колата и марката ;) въпрос на Лично Мнение ! :)

    Коментиран от #11

  • Гост
    Отговор
    11 10:47  07.06.17

    До коментар #10 от "Noname":

    Ти нещо май не се осъзнаваш какви простотии пишеш? То и Голф 2-ки има с по 1000 к.с. И колко трябва да си заблуден, за да вярваш, че само 1,6 може да се модифицира до 350 к.с., пък да не може да се замислиш от 6,0 колко коне може да се извадят с подобна модификация?!
  • Гост
    Отговор
    12 00:48  24.06.17
    шестлитровият V-образен дванайсетцилиндров мотор е с мощност 408 конски сили. Моля ,четете това ,което пишете, преди да го публикувате.

    Коментиран от #13

  • simulant
    Отговор
    13 13:17  26.06.17

    До коментар #12 от "Гост":

    Много жалко, че Мерцедес са подценили проекта и не са пуснали колата серийно. Загубата е за всички.

Напиши коментар:


Публикувай