37 030 54

Какви коли карат най-бедните

Георги Касабов

Статистиките за продажбите на автомобили обикновено подминават високомерно тези пазари. Там всяка нова кола независимо от марката и модела е не просто ежедневно удобство, а истински символ на разкоша. Мащабите на бедността и мизерията в тези държави не подлежат на описание, но дори и там има хора, които не разчитат за превоза си на собствените си крака или впрегатен добитък. Това са най-популярните автомобили в най-изостаналите икономически страни в света.

Того

Икономиката на западноафриканската Република Того разчита изцяло на добива на полезни изкопаеми. Селското стопанство и животновъдството са развити слабо заради климата и местните насекоми. Брутният вътрешен продукт (БВП) е $607 (1 012 лв.) на глава от населението. Страната има огромни проблеми със здравеопазването - всеки 20-и тогоанец е инфектиран с вируса на ХИВ.

Официална статистика за продажбите на нови коли в Того не се води. Маркетинговите аналитици формират изводите си единствено на наблюдения и общодостъпни материали в интернет. Най-популярните модели са Land Cruiser Prado, Toyota Hilux и Mitsubishi L200.

Мадагаскар

Знаменитият остров в Индийския океан води неравна борба с бедността и всячески се стреми на подобри финансовото положение на населението, но с БВП около $450 (750 лв.) перспективите не изглеждат никак бляскави. Страната е най-големият производител на ванилия в света и икономиката зависи от селското стопанство, което на свой ред разчита на милостта на скакалците.

95% от продажбите на нови коли в Мадагаскар се падат на столицата Антананариво. Най-добре се харчат Toyota Hilux и Land Cruiser, следвани по петите от Hyundai и Mitsubishi. От година на година все по-търсено става Renault Sandero, който постепенно заема мястото на дядо си R4 от пътищата на острова.

Малави


С брутен вътрешен продукт на глава от населението от около $300 (500 лв.) Република Малави разчита на износа на фъстъци, чай и тютюн. По-голяма част от населението е напълно неграмотно, а един лекар се грижи за 15 000 души.

Миналата година в Малави са регистрирани 1 743 нови коли. Лъвският пай се пада на Toyota, която е продала 814 автомобила. 360 от тях са били Hilux. Втори по популярност е Land Cruiser, а на трето място се класира Ford Ranger.

Нигер


Почти целогодишната непоносима жега и неплодородните почви правят селското стопанство в Нигер практически невъзможно. Икономическата ситуация в страната, която често е бъркана с Нигерия, граничи с мизерията. Причините за БВП в размер на $400 (666 лв.) могат да се търсят в неграмотността. Да чете в тази африканска държава умее едва всеки четвърти.

Ако посетите Нигер, най-вероятно ще виждате по уличите само "тойоти". Три от всеки пет автомобила в страната са произведени от японската компания. Местните изпитват огромен респект към Corolla, която изпреварва по продажби и Hilux, и Land Cruiser. Като цяло обаче пазарът се намира по-близо до състоянието на летаргия. Годишно се продават по 100-ина нови коли.

Зимбабве


За инфлацията в Зимбабве неслучайно се разказват вицове. Допреди въвеждането на щатския долар за официална валута това бе държавата с най-много милиардери на глава от населението, макар че местните можеха да вложат трилионите си в основни хранителни продукти, и то с доста късмет. В сравнение с други африкански държави брутният вътрешен продукт от $750 изглежда внушителен, но заради лошото здравеопазване и стремително разпространяващия се вирус ХИВ смъртността сред населението е огромна.

Най-голям дял от зимбабвийския пазар владее General Motors. Абсолютен лидер по продажби е пикапът Isuzu KB, макар че напоследък и този модел губи позиции заради все по-слабата покупателна способност на местните.

Еритрея


В древността наричали тази страна "Земя на боговете" заради спиращите дъха плажове по крайбрежието на Червено море. Нестихващите военни конфликти и изостаналостта обаче не позволяват на Еритрея да се превърне в популярна туристическа дестинация. Брутният вътрешен продукт в размер на $500 се дължи на тежката неграмотност и зле развитото здравеопазване.

Еритрейските таксиметрови шофьори предпочитат корейската продукция в лицето на Kia Rio и Hyundai Accent, но лидер по продажби е Toyota Corolla, следвана от Hilux. Добре се харчи също Land Cruiser, включително и флагманският модел 200. Огромната част от трафика обаче си остават стари брички, сред които доста оригинални костенурки на Volkswagen.

Либерия


В едни по-добри времена Либерия изнасяше кафе, нефт и диаманти, но сегашната ситуация в страната е напрегната. Безработицата се разраства с главоломни темпове и всеки четвърти живее под прага на бедност, вегетирайки с по 65 лв. на месец. БВП е $400 (666 лева).

По пътищата на Либерия най-често се виждат Nissan Sunny и Toyota Corolla от средата на 90-те години. Повечето от тях работят като таксита, тъй като автомобилът си остава непостижим лукс за обикновения човек. Лидер по продажби е Nissan Frontier (предишното поколение на Pathfinder), купуват се и много "тойоти".

Конго


Демократична република Конго е една от най-големите и... най-бедни държави в света. Брутният вътрешен продукт е едва $250. В тази страна все още има канибалски племена, при това човекоядството се дължи на икономическа принуда. Периодично избухват военни конфликти, които обикновено завършват с масови кръвопролития.

Новите коли в Конго са рядкост. Купуват ги или на миротворчески мисии, или спортисти, или дипломати. Лидери в статистиките за продажби са Toyota Land Cruiser, Prado и Hilux, но Isuzu D-Max и Nissan X-Trail също са търсени.

Бурунди


Промишленост в тази централноафриканска държава липсва и местните се прехранват със селско стопанство. Локалните войни са ежедневие, а БВП е $265 (442 лева). В Бурунди дори обикновен мобилен телефон с копчета се смята за върховен лукс.

В страната има едва 20 000 автомобила, по-голяма част от които стари "японки" с проста и надеждна конструкция. Годишно се продават по няколкостотин нови коли, най-много от които са Toyota Land Cruiser 70. Най-тачена обаче си остава Corolla.

Централноафриканска република


Независимо от огромните залежи на диаманти, нефт и злато, ЦАР се подрежда сред най-бедните държави в света с БВП от $460. Постоянните конфликти между престъпните групировки, държавните преврати и гигантските мащаби на корупцията не дават особени шансове за развитие.

Асфалтови пътища в ЦАР практически липсват. Дори лек дъжд превръща прашните шосета в лепкави гьолове, с преодоляването на които се затрудняват дори доказани всъдеходи. Автопаркът е съставен предимно от модели от 80-те и 90-те години с неясен пробег. Най-добре сред новите коли се продава Toyota Hilux, която се използва масово не само от миротворческите мисии на ООН, а и от местните бандюги. В аналогични количества се харчи и Land Cruiser 70.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Пръцко
    Отговор
    1 16:03  17.08.17
    Все едно чета данни за родния Булгаристан, тъжно...

    Коментиран от #3

  • Зигзаг
    Отговор
    2 16:15  17.08.17
    Тойота се кара в Африка,защото там друго не върви.Трябва,здрава и проходима машина.Трябва,пикапи и проходими джипове.Заради това се кара Тойота там.Иначе амите машини Land Cruiser,са по 100 хил лева.Никак не са евтини..
  • аожаж
    Отговор
    3 16:22  17.08.17

    До коментар #1 от "Пръцко":

    Родния Булгаристан , както наричаш България има 20 пъти по-висок БВП от тези държави. Няма на света държава с повече от пет пъти по-висок БВП от България. И човекоядци още нямаме.

    Коментиран от #9, #36, #38, #43, #50

  • Гост
    Отговор
    4 16:39  17.08.17
    Все едно България преди 1990 г. само стари жигули и москвичи и тук там по някоя волга на местните голимци.

  • Иван
    Отговор
    5 16:48  17.08.17
    А как не са се сетили да внасят руски коли.Всеки ден четем колко са хубави и евтини.Пък и отзивите за тях са отлични.
  • YAMAHA
    Отговор
    6 16:56  17.08.17
    Тва е като неква скрита реклама на нес кафе (ТОЙОТА) батенца
  • ba4kator
    Отговор
    7 17:00  17.08.17
    И малкото улици който имат са в по-добро състояние от нашите.
  • ba4kator
    Отговор
    8 17:00  17.08.17
    Които*
  • 123
    Отговор
    9 17:08  17.08.17

    До коментар #3 от "аожаж":

    Тъжно е, че тук също много популярни са високопроходимите машини. Това е показател за бананова република. Лоши пътища, малка част от населението може да си позволи нова кола, а тези които могат предпочитат да карат лъскав СУВ, че е по-престижно.

    Коментиран от #11, #23

  • Кибик
    Отговор
    10 17:11  17.08.17
    В маамунските държави карат Тойота, ОК, разбрахме.

    Коментиран от #15

  • брей,брей
    Отговор
    11 17:23  17.08.17

    До коментар #9 от "123":

    Във фирмата имаме 7 пикапа,от които 3 са чисто нови,другото са пак СУВ-ове но по-малогабаритни,както и леки коли.Това че много хора и фирми откриват универсалността на пикапите ,както са го направили американците например, а и други народи, въобще не е критерий за бананова република.
  • 123
    Отговор
    12 17:41  17.08.17
    Всяко правило си има изключение. Ако ги ползвате по предназначение, значи сте нещо като земеделска кооперация. Ако не, значи много комплекси има да избивате. Американците карат огромните кораби, защото не си правят много сметка на цената на горивата. Освен това, особено тяхното производство е силно дотирано и цената на масълкар на Форд например е колкото на приличен Голф тук. Разбира се, че това е последният критерий за бананова република, има много други преди него. А това с джиповете и пикапите е наш роден манталитет. Един столичанин в Италия с малко пари ще си купи малък Фиат. Италианецът с повече пари ще кара в Рим малък Фиат. Италианецът много пари ще се вози в Рим с малък Фиат, но ще има на разположение за извън града и Ферари. Никой от тези няма да се сети да си купи F150.
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    13 18:30  17.08.17
    TLC е здрав, дуракоустойчив и проходим универсален автомобил. Особено TLC 60/70/80, надеждност и здравина за всякакви условия. Като му набиеш мощна лебедка и шнорхел става почти амфибия :)
  • Автокъща Шумака
    Отговор
    14 19:14  17.08.17
    Нормално. Тойота се кара само в маймунските държави и Русия

    Коментиран от #40

  • ддд
    Отговор
    15 19:51  17.08.17

    До коментар #10 от "Кибик":

    ние сме богата губерния и караме коли дето се развалят
  • Shmeker
    Отговор
    16 20:13  17.08.17
    В БГ се кара Голф, Астра и Шкода. Не броя дачиите,защото се купуват само от фирми. Който разбира си купува Ауди с голфов мотор. Който разбира и има пари си купува RS6 или R8. Който не разбира и има пари кара АМГ и М-ки.

    Коментиран от #17, #20, #47

  • Shmeker
    Отговор
    17 20:18  17.08.17

    До коментар #16 от "Shmeker":

    А, да забравих. И S8 трябва да се добави. Гледам доста съседи си взеха.
  • Иванов
    Отговор
    18 20:42  17.08.17
    Мисля че всяка държава избира към коя марка авромобили да се насочи по предназначение. В Русия и Африканските държави се карат много Тойоти,защото двигателите им издържат на много ниски и много високи температури. В Дубай също на почит е Тойота. Дори по дискавъри имаше предаване в което направиха сравнение на 3 марки авромобили в пустинята 1 седмица с отворен капак на двигателя. И трите бяха потънали в пясък,но само Тойотата запали. Корави са,идеални за нашите "магистрали" и пътища
  • Иван
    Отговор
    19 20:45  17.08.17
    Абе къде е лада Нива ,уж много проходима ,и частите евтини,пък тия африканци не ги карат....Значи не е само до парите ами и до акъла.Те са нямали развит социализъм ,затова не знаят за нея.Веднага някоя „ушанка“ да ги осветли по въпроса колко са евтини и качествени едновременно!

    Коментиран от #39

  • 20 20:58  17.08.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Shmeker
    Отговор
    21 21:44  17.08.17

    До коментар #20 от "Мерц":

    Недей да обиждаш и бягай обратно в гетото ве
  • Каблешковски
    Отговор
    22 22:29  17.08.17
    Аз пък карам колело с климатик!!!
  • Марио
    Отговор
    23 22:45  17.08.17

    До коментар #9 от "123":

    Ти каква искаш да караме😂😂😂😂😂Има ли нещо лошо в СУВ.
  • jambazina
    Отговор
    24 23:35  17.08.17
    Карат много Тойота, защото от Тойота явно е от малкото компании които гледат към този пазар и желаят да присъстват на него.
  • гочугера
    Отговор
    25 00:07  18.08.17
    Всички шмиргели, карат японски грозотий!
  • слушай дедо
    Отговор
    26 00:17  18.08.17
    Карат японски, щото са като трактори, ама не ги пускат в града с тракторите и затова карат японски джипове и пикапи
  • Кака Гинка
    Отговор
    27 00:21  18.08.17
    Най-бедните ходят пеша...
  • голф 4
    Отговор
    28 01:06  18.08.17
    Е тук, разбрах, че тойота не е само най-здравата, а й най-разпостранената в света!
  • 7777
    Отговор
    29 05:33  18.08.17
    Да са наясно мрънкащите за айфон и нам си кво - колко глад, болести и мизерия е по света. България е най-бедната финансово, но измежду елита. И пак там е най-богатата страна откъм ресурси за живот! Това са вода, чисти почви, биоразнообразие, климат - всичко! И отново - ВОДА, ИЗВОРИ - това нефтът на 21 век. Защо Тойота? Защото японецът е последният мохикан на тая планета, който ще продаде сестра си за пари (и съответно г.за си). Японецът има останало и вродено достойнство, чест, чувство за дълг. Знае, че вещите имат стойност, а хората - достойнство. Дали да имам доверие на хора, плюскащи наденици, бира. горчица и пикаещи на пода? Риторичен въпрос..
  • Мемфис
    Отговор
    30 08:37  18.08.17
    Почти във всички тези държави е минало торнадото на комунистическите революции,финансирани и подклаждани от "империята на злото"! До преди 25 год и ние бяхме на същото дередже.
  • Бай Ганьо
    Отговор
    31 09:02  18.08.17
    Какъв парадокс държави богати на залежи пък бедни, колко е удобно за запада и САЩ.
  • Alex
    Отговор
    32 09:27  18.08.17
    Извинявам се за почерка, ама пиша с левия шарнир, че десният нещо ми потропва и придърпва на една страна - ако пиша с него, хептен няма да ми разчетете. А и малко недовиждам - изгоряха ми оригиналните немски крушки на фаровете, сложиха ми китайски. Сега все едно съм не с фарове, а с кандилца... ... Това е дневникът на живота ми. Ден първи - Германия, 15.11.1998 г Чувам немска реч - това е добре. Значи са ме сглобили немски инженери. Сигурно съм "BMW" или "Мерцедес". Е, айде от мен да мине - може и "Ауди". Ще си отживея като аристократ! Ден първи - Германия, 15.11. 1998 г., в края на работния ден, в края на конвейера: Продължавам да чувам немска реч - това е добре. Но виждам надпис "Opel" на изхода на завода - това не е добре. Значи съм "Опел" - скапах ce! Ден втори - Германия, в склада на завода на "Опел": Само на два дена съм, а ръждата вече ме яде! Няма лъжа, няма измама - "Опел" съм! Ден трети - На ферибота за Италия: Отчаян съм - не само че съм "Опел", но и ме карат за продажба в Италия! Ден четвърти - Милано, Италия: Навсякъде чувам италианска реч. Шарнирите ми треперят от ужас, акумулаторът ще ми гръмне от напрежение - италианци ще ме карат! Едно семейство вече се спря на мен... Къш-къш-къш! Господи, дано да не запаля от първия път и да ми се размине. Ден четвърти - Милано, Италия: нали все пак съм немска машина, запалих от първия път и ме купиха! Семейство Олдани - луди, млади, с две лигави жабарчета-олигофренчета, които започнах
  • Alex 2
    Отговор
    33 09:29  18.08.17
    да акат, да пикат и да се боричкат по велурените ми седалки. Ех, защо Вермахта не мина и през Италия някога!? Ден пети - Милано, Италия: Не е истина как кара тоя италианец! Мислех, че ще съм семейна кола, а станах състезателна - от "Формула" 1! Жална ми майка на съединителя и скоростната кутия! Ден шести - магистралата Милано-Торино: Започвам да се съмнявам дали съм с двигател 1.6 или 3.6!? Защото преди малко изпреварих едно "Ферари" - а скоростната ми кутия още не се е разпаднала! Ден шести - магистралата Милано-Торино, на бензиностанция: Видях се с един "Опел", който уж с бензинов двигател, пък тракаше, като че е с дизелов. "Защо така бе, братко!?" А той, горкият, ми изстена: "Защото не са ми сменявали маслото от 5 години!" Шарнирите ми пак стрепереха, от страх щях да изпикая целия бензин, който Олдани ми зареди... Ден десети - на градско в Милано: Мама мия, сеньора Олдани ме подкара! Мислех, че съм състезателна кола, оказа се, че съм каскадьорска - минавам на червено, на жълто, на стоп, на обратно движение... Само на автосервиз не минавам, а всичко вече ми тропа! Година първа: Карам с половин картер масло - двигателят загрява, Олдани - не! Година втора: Карам с по-малко от половин картер масло - двигателят загрява, та прегрява, Олдани - не! Година трета: Карам без масло, а се чувствам... смазан! Година десета: Ни жив, ни умрял съм - значи съм "Опел"! Година петнадесета: Умрял съм - значи отивам в България! Година петнадесета, ноември, Гору
  • Alex 3
    Отговор
    34 09:29  18.08.17
    Година петнадесета, ноември, Горубляне: Умрял съм, но ви убеждават, че съм жив и вие вярвате - значи сте българи! Година двадесета: Умрял съм и никой не вярва вече, че съм жив - значи отивам в Перник! Година двадесета, минавайки на червен светофар в София: Безсмъртен съм! Затова на задното ми стъкло е залепен надпис "NO FEAR!" А регистрацията ми е пернишка... п.п. Ще се видим в Ада!

    Коментиран от #45, #53

  • 35 09:53  18.08.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ДОДО
    Отговор
    36 10:33  18.08.17

    До коментар #3 от "аожаж":

    И ние на там отиваме, след някоя година нищо няма да остане в нашия Булгаристан
  • Mammamia
    Отговор
    37 10:38  18.08.17
    Немало 5 пъти по-богати..Ти си реален патриот,но безмозъчен..нещо като умен" сотаджия..

    Коментиран от #48

  • Грую
    Отговор
    38 14:22  18.08.17

    До коментар #3 от "аожаж":

    Усещането за просперитет и самочувствието на една нация не идва от размера Брутния вътрешен продукт на глава от населението, а от начина на разпределение на въпросния брутен вътрешен продукт между главите на населението, което пък е пряко свързано с усещането от всеки индивид за справедливост в обществото. Когато това разпределение е добро хората усещат с джоба си увеличението на брутния вътрешен продукт, имат имат усещането за справедливост и съответното самочувствие. В България обаче между 20-те процента най-богати и 20-те процента най-бедни има пропаст, която нараства. Затова въпреки БВП-то хората не намират разбира се разпределението му за справедливо, оттам нямат самочувствие и имат усещането, че постоянно ги мамят, тъй акто по един или друг начин е налице процес на обедняване на по-голямата част от населението и усещането за корупция и липса на справедливост.
  • хальо бабальо
    Отговор
    39 15:53  18.08.17

    До коментар #19 от "Иван":

    няма нива защото руснаците не се целят в този пазар , повярвай няма по-добра офф роуд машина спрямо цена , проходимост , издръжливост
  • До Шумака
    Отговор
    40 15:55  18.08.17

    До коментар #14 от "Автокъща Шумака":

    А ти защо караш Тойота. ?
  • гост
    Отговор
    41 21:25  18.08.17
    в България най бедните карат САЛАПУРНИЦИ
  • Toyoda
    Отговор
    42 23:27  18.08.17
    Там където няма сервизи се кара Тойота и те така те...
  • Пръцко
    Отговор
    43 00:15  19.08.17

    До коментар #3 от "аожаж":

    О, Боже, слез и си прибери вересиите!
  • Донка рапа суджука
    Отговор
    44 02:25  19.08.17
    У нас тия коли га карат гъзарите
  • pernik
    Отговор
    45 02:35  19.08.17

    До коментар #34 от "Alex 3":

    Ако беше заменил опела с гоуфо щеше историята ти да е трепач ;)

    Коментиран от #51

  • гост
    Отговор
    46 08:34  19.08.17
    Браво на автора за хубавата статия.
  • 47 11:07  19.08.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ДОЙЧО
    Отговор
    48 15:27  19.08.17

    До коментар #37 от "Mammamia":

    Незнам дали си виждал/а умен СОТ служител,но е сигурно,че твоят мозък е като скъп за теб брилянт. Т.е.около 3 карата.
  • onq s konq
    Отговор
    49 16:27  20.08.17
    Тия що не карат беенвета бе ?
  • Алфа Ромео
    Отговор
    50 12:20  21.08.17

    До коментар #3 от "аожаж":

    Да ти п...я на БВП, минимална пенсия 80 евро, минимална заплата 230 евро, масова заплата 250-300 евро.....

  • Алфа Ромео
    Отговор
    51 12:31  21.08.17

    До коментар #45 от "pernik":

    Голфа щеше да е най-малкото със счупена скоростна кутия по средата на историята.
  • Бойка
    Отговор
    52 15:18  27.08.17
    Мизерия - мизерия, но като гледам май и на тия муняци пътищата им с по-малко дупки от нашите...
  • Мннннм
    Отговор
    53 12:00  19.11.17

    До коментар #34 от "Alex 3":

    Кармата на опела
  • Вввввв
    Отговор
    54 12:07  19.11.17
    Разберете че по-здраво от Toyota няма, за това е навсякъде

Напиши коментар:


Публикувай