6 983 19

Общинска фирма с поръчка, на която пасва само Dacia

Светослава Ингилизова

Общинската компания Център за градска мобилност (ЦГМ) иска да купи на лизинг 60 нови автомобила. Но условията на обществената поръчка са написани така, че само една марка ванове ги покрива - Dacia Dokker, съобщи "Капитал".

Поръчката е за автомобили, които ще обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. С решение от 20 юли на Столичния общински съвет бе разширен обсегът на зелената зона, което "налага спешното наемане на автомобили поради липсата на такива и поради остарелия наличен автомобилен парк", обясниха от ЦГМ пред "Капитал". Крайният срок за подаване на оферти е 1 септември 2017 г.

Търсят се 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател. Според обявлението на търга те няма да бъдат купени, а ще бъдат наети за четири години и половина, а прогнозната стойност е 1.5 млн. лв.

От ЦГМ оправдават избора си на процедура с това, че максималното плащане на месец за един автомобил ще е 400 лв. за лизингова вноска, което, "пресметнато за по-малко от пет години, прави икономически изгодна сума за нова кола, особено на фона на разходите за ремонт на стар автомобил".

Има две неща, които се открояват в този търг. Едното е, че поръчката не е разделена на обособени позиции за трите различни вида автомобили, които ЦГМ очаква да се доставят. Най-често в търговете за купуване на автомобили различните видове са разделени на различни позиции.

"Предметът е предоставяне при условията на оперативен лизинг на нови автомобили за нуждите на Центъра за градска мобилност, т.е. не търсим доставка, респективно покупка на автомобилите, а финансово решение. Автомобилите ще бъдат ползвани на лизинг за определен период от 54 месеца, след което ще бъдат върнати на лизингодателя", обясняват от ЦГМ .

Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. Според хора от бранша тези изисквания силно стесняват кръга на потенциални автомобили, които да се доставят.

"Всичко води до само един участник, само до една марка автомобили", казва източник от сектора. Според два източника от автомобилния бизнес на това описание отговаря само един модел от една марка - Dacia Dokker. Бърза проверка на познатите марки ванове показва, че наистина повечето от тях не пасват в така зададените критерии. Така само някой, който може да предостави конкретния автомобил за първата позиция в търга, ще може да изпълни и цялата поръчка, тъй като тя не е разбита на позиции.

Отсъства обяснение защо като критерий в поръчката е въведена дължината на междуосието или максималната дължина.

От ЦГМ обаче твърдят, че са направили пазарно проучване и според него на минималните технически изисквания отговаряли няколко марки и модели автомобили. Търгът не е обжалван в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изтъкват от ЦГМ.

Официален вносител на Dacia за България е "Рено Нисан България". Ако от автомобилния бранш са прави и наистина само Dacia Dokker отговаря на изискванията за вид 1, все пак е възможна някаква конкуренция в търга, смятат източници на "Капитал". Отделни лизингови компании могат да предложат същия модел автомобил и да спечелят с цена - както стана в поръчка на НСО за председателството на ЕС например.

Критериите за оценка на офертите в търга са два, като цената е основният - с тежест 80%. Другият показател е срокът за доставка. Участниците трябва да имат минимален общ оборот за последните три години в размер на 500 хил. лв., но и да са извършили поне една дейност, сходна с тази на поръчката, през последните три години. Тоест трябва да са предоставили поне 60 автомобила при условия на оперативен лизинг, дългосрочен наем или финансов лизинг.

Конкретната поръчка не е колосално голяма. Но е поредната, в която победителят се предопределя с неважно условие.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • NSA
    Отговор
    1 19:31  28.08.17
    Кой е вносителя и има ли някаква връзка с ЦГМ/управляващите?
  • Сюлейман
    Отговор
    2 19:50  28.08.17
    Какво странно има? Хората са харесали Дачия. Аз също харесвам Дачия. Преди имах БМВ и само проблеми и ремонти с него. От както взех Дачията вече нямам никакви проблеми само карам.

    Коментиран от #3, #4

  • 004130
    Отговор
    3 19:54  28.08.17

    До коментар #2 от "Сюлейман":

    Ем че то и каруцата само гориво и смазка иска. Пък и коня я тегли.
  • МБК
    Отговор
    4 20:30  28.08.17

    До коментар #2 от "Сюлейман":

    😂😂😂

  • Фалове или фауве фен
    Отговор
    5 20:49  28.08.17
    Значи аз давам гаранция за тези дачии до 190000хил км че няма да се обади нищо от там нататък някой шарнир и то не е сигурно.

    Коментиран от #9

  • Фалове или фауве фен
    Отговор
    6 20:50  28.08.17
    Значи аз давам гаранция за тези дачии до 190000хил км че няма да се обади нищо от там нататък някой шарнир и то не е сигурно.
  • далаверимпекс
    Отговор
    7 21:14  28.08.17
    То че нагласено само за Дачия ясно, ама защо ДВГ-та, защо не вьеха ел. автомобили ???? Нали уж много радеят за чистотата на въздуха ограничават движението, спиране за катализатори искаха, бичат навред сини и зелени зони и т.н. Та госоода общинари и г-жо кмет, защо не давате пример с екологични возила или по-важно е някъде някой гербер пак да лапне суджука ?

    Коментиран от #8

  • Алфа Ромео
    Отговор
    8 21:53  28.08.17

    До коментар #7 от "далаверимпекс":

    Къде ша ги търсят тези ел-ванове, пък и електричките са доста по-скъпи от Дачия. Поне са проявили малко разум тука, добре че не са поръчали луксозни джипове и лимузини на гърба на изтормозения народ, като хрантутниците в парламента, между другото депутатите в Румъния се возят на Дачии.
  • Антонн
    Отговор
    9 22:44  28.08.17

    До коментар #5 от "Фалове или фауве фен":

    Да не става въпрос за 19000км. Защото Дачия ,се паркира само до коприва богата е на желязо. Става за служебна,кара 5г. и това е . Не че не се чупи,частите са евтини за това се харчи. Коя кола има основа броня,заварена за маската и челото на роговете. Регулиране на фаровете с жила. Дъстар джип,нали задното окачване и гърнето е пълен смях. На времето Деуо Есперо,Мусо бяха популярни. Е днес ги няма,същото е и с Дачия. Нямя хубаво и евтино,хайде фенове -,-,-,-,-,-

    Коментиран от #16

  • миьерия
    Отговор
    10 01:29  29.08.17
    Е некои Бентли си гласат
  • Тинтири Минтири
    Отговор
    11 04:28  29.08.17
    А защо са им коли? Колелото е перфект за тези служби, и без това печалбата ще отиде за коли и заплати. ЦГМ е паразитна структура, з баджанаци и балдъзи.
  • Вервайте ми
    Отговор
    12 04:31  29.08.17
    Карам три служебни Дачии........Не стават !
  • onq s konq
    Отговор
    13 08:21  29.08.17
    Малко са мързеливи тия дачии и се влачат като черва,ама като им праснат по един чип и ще хукнат като глутница вълци из Сф.А за да няма съмнение за далавера у разни подозрителни софиянци,добре е на всяка кола отстрани да има надпис с големи букви:"АЗ СПЕЧЕЛИХ ЧЕСТНО КОНКУРСА".
  • Дачия съм карал
    Отговор
    14 08:28  29.08.17
    Та до всички разбирачи аз дачия съм карал до 250000 хил км.първи шарнир на 190000 затова не слушайте коментари на разни пишман разбирачи защото говоря от опит.Отделно има таксита които са над 500000 може да видите в мобиле,карс и се продават на цена 3000 лева защо ли,защото има още живот в тях и това ако е еднодневка здраве му кажи.Има Коли които струват една камара пари и не могат гаранцията да изкарат.Лек и спорен ден на всички разбирачи или лаладжии.
  • гост
    Отговор
    15 09:16  29.08.17
    За 400лв на оперативен лизинг може да се вземат доста по-различни коли. На сайта има дачии от 99 до 199лв месечно, какво значи за същата кола да дадеш 400лв? За тези пари може директно да се закупят и след това по желание да продължат да се използват или да се продадат за по няколко хиляди лева на бройка. Това е поредната далавера, не че дачия е лоша или неподходяща, а сумата, на която се плаща поръчката. Всеки един търговец ще ти направи отстъпка за подобно количество, да не говорим пък ако е и без ддс и корпоративен клиент гарантиращ често и редновно обслужване. Същото е и с патрулките: една бройка излиза 100х.лв (кола, радиостанция, оборудване и 5г обслужване), а колата струва 25х.лв в магазина, радиостанцията е няколко хиляди, радарите се видя, че не стават, обслужването пак е няколко хиляди за този период. Или я е стигнала сметката на 30-35х.лв, а не, но се плаща на 100х.лв. Кой ги подписва тези поръчки? Отговорност не носи ли?

  • Niki
    Отговор
    16 11:25  29.08.17

    До коментар #9 от "Антонн":

    Която фирма иска може да си купи служебни БМВ-та или Ауди-та и да ги раздаде на сульо и пульо. Да им е.ат мамата - непрекъснато да ги карат с пълна газ, да ги прегряват, по черни пътища да ги карат със 80, да скачат бордюри, да катастрофират с тях през 6 месеца, да им сипват помии вместо гориво, салоните да заприличат на кокошарник. Накрая остатъчната им стойност ще е няма и 10% от първоначалната.
  • Капитана
    Отговор
    17 13:08  29.08.17
    За служебни автомобили Дачията е една от най добрите коли.Елементарна подръжка и добра устойчивост на ходовата част за нашите лоши пътища.Това го споменавам от преките ми наблядения върху три коли Дачия докер-бензинови двигатели базовия модел.Колите са на брат ми който се занимава със разносен кетъринг услуги закупени са 2014 г.До сега са им навъртяни по около 150000 км. и се карат само на газ от чисто нови.Проблеми технически никакви.Преди да закупи Дачийте имаше 4 бр.Фолксвагена Кади дизели купувани пак чисто нови,е няма да ви разправям през какви ремонти се мина на тези Фолксвагени.Хубавото е че бързо ги продадохме.Нека хора които са нямали пряк контакт с Дачия да не оплюват марката.За служебна и работна кола това е автомобилът.Няма по евтин автомобил чисто нов на българския пазар от Дачия.
  • инженер по транспортна техника
    Отговор
    18 08:15  30.08.17
    Проблемът в случая не е дали са хубави дачиите или не са. Проблема е защо фирма с обществено финансиране, която обслужва обществен интерес, поставя строго тесни условия за търг, в който е предопределено кой ще спечели. Това опорочава всички замисли на цялата схема. По този начин шефовете се договарят под масата за комисионна и айде готово- оправят личните си каси с парите на хората. Реално опорочават въобще идеята за обществена поръчка, търг и т.н..... То тогава по-добре да отпаднат тези простотии, и направо да се даде карт бланш на директорите да решават какво да купуват и готово.... Иначе и аз съм твърдо ЗА Дачия като служебна кола. Най-здравата и евтина кола, но с качества като за маймуни, а не като за хора...... За лична никога не бих карал такава.

    Коментиран от #19

  • qwerty
    Отговор
    19 17:20  31.08.17

    До коментар #18 от "инженер по транспортна техника":

    Никой нищо не договаря - след сключване на договора шеФчетата ще карат (тест-драйв по Б.Б. и субару трибека) най-скъпите модели, предлагани от фирмата спечелила обществената поръчка. Историята помни много такива поръчки. пс. пред шоурума на рено имаше и нисан ГТР.....

Напиши коментар:


Публикувай