Люлката на автомобилостроенето е дала на света безброй забележителни коли от всякакви класове и категории. Да се изберат само няколко от тях е трудно, но опитът си струва. Без тези 10 модела светът надали щеше да бъде същият.
10. NSU Ro80
Днес е трудно да се повярва, че това е сериен седан отпреди половин век. Дизайнът на Клаус Люте изпреварва времето с поне десетилетие. Той обаче не е най-силната страна на Ro80, което печели титлата "Автомобил на 1968 година". Моделът има Ванкелов двигател и тристепенна механична трансмисия с автоматичен съединител. Скоростният лост превключва предавките по традиционния начин, но амбреаж липсва.
9. Volkswagen Golf GTi
Преди повече от четири десетилетия основоположникът на класа на горещите хечбекове доказва на всички, че далеч не е нужно спортният автомобил да бъде скъп, голям, мощен и със задно предаване. Днес 110-112 к.с. изглеждат смешно, но в средата на 70-те години на миналия век осигуряват на GTi повече от прилична динамика. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9.2 сек., а настройките на шасито и управляемостта будят възхита и днес.
8. Porsche 956
956 не може да се похвали със славните победи на батко си 917, но пък притежава рекорд без аналог. Болидът с мощност 635 к.с. е най-бързият автомобил на Северната дъга на "Нюрбургринг" в продължение на 34 години (20.8 км за 6:11 мин.). Инженерите на Porsche изпробват скоростна кутия с два съединителя (прототипът на днешната PDK) именно в този автомобил, който ще стане основа на непобедимия 962.
7. Mercedes-Benz S-Klasse (W126)
Един от най-сполучливите модели в историята на Mercedes-Benz дава началото на истински прелом в луксозния клас. След появата на W126 през 1979 г. всички решават, че могат да произвеждат лимузини от висш клас. За никого не е тайна, че именно "Пурата" вдъхновява японските производители да опитат късмета си с новосъздадени луксозни марки и в частност Toyota да се пробва с Lexus. Още през 80-те S-Klasse предлага ABS, стабилизираща система, еърбегове, седалки и волан с електрически настройки и памет.
6. Audi Quattro
Представеното през 1980 г. Quattro променя из основи автомобилните спортове. Още през следващата година Мишел Мутон става първата (и засега единствена) жена, спечелила кръг от Световния рали шампионат, доказвайки предимствата на двойното предаване. Победите в легендарната Група Б превръщат купето на Audi в икона на немското автомобилостроене.
5. BMW M5
"Вълк в овча кожа", "Убиец на суперколи"... M5 има много прякори. Спортните седани дължат съществуването си до голяма степен именно на баварката с редови шестак с 286 коня от купето M1. След него се появяват AMG Hammer, Lotus Omega и т.н., но оригиналът си остава един.
4. Mercedes-Benz 300 SL
Ако не се брои разположеният отпред двигател, Gullwing спокойно може да се нарече първата суперкола в света. Всичко в неговата конструкция е създадено с цел постигане на максимална скорост. Шасито представлява пространствена рама от тънки тръби (именно заради нея вратите се отварят нагоре), а благодарение на системата за впръскване на горивото двигателят развива 215 к.с. Днес запазен 300 SL струва седемцифрена сума.
3. Porsche 911
Купето със заден мотор се превръща в икона още с появата си през 1963 г. Писано му е да стане първият масов автомобил с турбокомпресор (макар че BMW 2002 turbo се появява малко по-рано). 911 побеждава и на писта, и на пресечен терен. Архитектурата с разположен отзад двигател изглежда остаряла и неподходяща за спортна кола, но си върши чудесно работата вече 54 години.
2. Benz Patent-Motorwagen
Патент №37435, регистриран през януари 1886 г., променя завинаги света, а Карл Бенц спазва обещанието си да "качи човечеството на колела". Първата му триколка с двигател с вътрешно горене развива едва 16 км/ч, но се смята за първия пълноценен автомобил. След поява му нищо вече няма да бъде същото.
1. Volkswagen Käfer
За 65 години на поточните линии от Костенурката са произведени 21 500 000 екземпляра, което говори достатъчно за инженерния талант на Фердинанд Порше. В историята на Käfer има тъмни петна (например съдебните спорове с Tatra, след които Volkswagen изплаща обезщетение на чехите), но това не променя факта, че това е един от най-великите автомобили на всички времена.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 леген
Коментиран от #2, #5
11:50 18.09.2017
2 Никой
До коментар #1 от "леген":
История и успехи не се правят с надеждност и залагане на сигурно, а с иновация и експериментиране.Коментиран от #6
11:58 18.09.2017
3 onq s konq
Коментиран от #4, #17, #51
11:58 18.09.2017
4 Алфа Ромео
До коментар #3 от "onq s konq":
Ха-ха, гоуем си бе коньо! Имаш плюс от мен.12:10 18.09.2017
5 Ярослав Станчев
До коментар #1 от "леген":
Не знам колко са чупливи ама един колега до скоро караше Голф 2.За 6 години му смени свещите и една гарнитура за капака на клапаните.От време на време,като се сети,му сменяше и маслото.Продаде го за 800 лева на някакви ловци,още го карат.Коментиран от #48
12:15 18.09.2017
6 Не точно
До коментар #2 от "Никой":
иновации и новости в немските автомобили няма.Едни и същи,тракащи и шумни дизели.Иновацията идва по-скоро от японските с прилагането на хибридната система.
А,успех се гради със здравина и надеждност,а от там идва имиджа,какъвто го имат примерно Мерцедес или Тойота.
Коментиран от #9, #35
12:29 18.09.2017
7 656
13:03 18.09.2017
8 Sus
Коментиран от #11, #15
13:23 18.09.2017
9 Ярослав Станчев
До коментар #6 от "Не точно":
Абе ти нищо не каза.Японците още са чукали мечове,сгъвали са икебана и са паткали с дървените налъми по калдъръма,когато дедо Фердинанд Порше е направил и карал хибриден автомобил.Още през 1899 г. Фердинанд Порше първи в света построява хибриден автомобил,даже на състезания е участвал с него.Коментиран от #16, #28
13:23 18.09.2017
10 Пазарен Либерализатор™
13:55 18.09.2017
11 Я пак прочети
До коментар #8 от "Sus":
Я пак прочети текстчето за голфа и тогава коментирай.13:57 18.09.2017
12 Ташунко
13:59 18.09.2017
13 filo
Коментиран от #50, #52
14:08 18.09.2017
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Ташунко
До коментар #8 от "Sus":
То защото се е прецакало предното.14:28 18.09.2017
16 ХОРЕЙШО
До коментар #9 от "Ярослав Станчев":
То и ние бяхме на три морета,ама сега граничим с едно.Това не са доводи.15:19 18.09.2017
17 007
До коментар #3 от "onq s konq":
А ти ко прайш в БМВ-то като има сняг ?Пушиш и пиеш кафе пред вас ,нали?
БМВ и сняг - "невероятна комбинация"
ХА ХА ХА
Коментиран от #18
15:31 18.09.2017
18 Гост
До коментар #17 от "007":
И магарцедес са със задно, пък не съм чул да се оплакват???15:39 18.09.2017
19 киа
16:03 18.09.2017
20 LADA
До този момент съм имал около десет автомобила, само три от тях не бяха немски. Първата беше ЗАЗ, втората Рено и третата Волво. По големи боклуци/без ЗАЗа, той си е боклук по спесификация/ не съм карал. След това имах Опел 2броя, Фолксваген също два броя, БМВ, АУДИ и вече девет години Мерцедес W211. За мерцедеса няма да пиша, не се нуждае от реклама. WV -та бяха железни. То не беше каране, няма чупене. АУДИ-то също е отличен автомобил, за БМВ не мога да кажа лоша дума. Немските коли имат свои характер. Много здрави ако се отнасяш с тях както трябва. С подходяща подръжка могат да ти бъдат полезни много години. На единият WV стигна до 230000 км. и вървеше като "пушка"Дори го продадох с печалба на един от автосервиз.
Така че за немските коли или добро или нищо!
Коментиран от #21, #26, #53
16:05 18.09.2017
21 Герберасите на власта
До коментар #20 от "LADA":
Истината е че навремето автомобилите са правени от инженери,а сега се месят и икономисти, който искат да сме в ролята на консуматори ,няма ги онези сглобки който само със смяна на консумативи си работеха безпроблемно,сега се набляга на електрониката на която не дават гаранция и която ако не сработи при нова кола може да си я подменяш всяка година ,за турбото няма да пиша те вече си го пишат консуматив в гаранциите.Коментиран от #23
16:16 18.09.2017
22 Yoda
Коментиран от #24, #25, #32
16:18 18.09.2017
23 LADA
До коментар #21 от "Герберасите на власта":
Е, тук съм съгласен с теб на 100%. Наистина изброените коли са плод на инженерна мисъл или по скоро инженерно изкуство. За това ще бъдат показвани ощи след години, за да видят поколенията какво са творили някои хора.16:29 18.09.2017
24 Зозо
До коментар #22 от "Yoda":
Скрий се с тия тънколамаринести варели. Бройката не прави качеството мой човек!16:30 18.09.2017
25 japan hi end
До коментар #22 от "Yoda":
Я си заври джедайския меч някъде с твоите ефтинджоски тойоти.16:34 18.09.2017
26 146-ца
До коментар #20 от "LADA":
230000 км?! Не е чак толкова много. Взех алфа ромео 146 на 255 000 км, сега е на 303 000, и все така си върви, без някакви оосбени ремонти, само консумативи и една сменена водна помпа... купих по нова и не я карам но разни искат да я купуват... хахКоментиран от #27
16:39 18.09.2017
27 LADA
До коментар #26 от "146-ца":
Вярвам ти, но аз имах пред вид нискобюджетен автомобил.16:48 18.09.2017
28 НикиД
До коментар #9 от "Ярослав Станчев":
в много голяма грешка си мой човек за японците! дори и коването на мечове, което цитираш е високотехнологичен за времето си процес, който преминава през повече от 15 отделни етапа. никоя друга цивилизация не успяла да създаде по съвършено хладно оръжие от японския меч. Япония става водеща световна сила още в началото на 20 век. по време на войната Мицубиши правят едни от най-добрите и маневрени изтребители, а пак японците създават двата най-големи и мощни бойни кораби Ямато и Мусаши, които нямат аналог дори и в американския флот. когато решават, че ще правят коли, за нула време догонват и изпреварват американците и повечето европейски производители. цитираните тук модели отдавна нямат нищо общо със съвременните германски автомобили.Коментиран от #29
17:04 18.09.2017
29 LADA
До коментар #28 от "НикиД":
За мечовете си прав, и за корабите също. Така е. Митцубиши имат едни от най добрите мотори/двигатели/ и дизели и бензинови. Спор няма. Но за колите нещата са малко по различни. Сравнително евтини автомобили за сметка на брутално скъпи авточасти. Бързо амортизиращи се, съответно и бързо обезценяващи се. Ръководим се от тази логика. Иначе разбира се не е коректно да се омаловажават инженерните постижения на който и да било в дадена сфера стига да носи обществена полза.17:22 18.09.2017
30 Запознат
18:05 18.09.2017
31 тракторист хулиган
18:40 18.09.2017
32 John Doe
До коментар #22 от "Yoda":
Да най-продавани са, но това далеч не ги прави най-добрите! Тойота е един грозен и скучен автомобил, който е създаден за най-низшите хорица нуждаещи се от средство за транспорт(най-вече в Щатите). Ще направя сравнение с алкохола по магазините - ако ти си беден алкохолик, закъсал за пукница, като влезеш в магазина какво ще си купиш? Шише черен коч може би, то ще свърши работа, ще покрие нуждите ти на малка цена. Да ама ако искаш да си купиш нещо качествено за пийване, което да ти достави някакво удоволствие ще си купиш в най-лошия случай Джим Бийм, пък ако искаш нещо наистина добро ще си вземеш я Чивас, я Мейкърс Марк. В случая черния коч е Тойотката (или може би някоя Хондичка), Джим Бийма е Фолксваген, а Чиваса и Мейкърса са Мерцедес и БМВ. И в крайна сметка ако влезеш в кварталната бакалийка и питаш кой е най купувания алкохол то той ще бъде черния коч, ще има тук таме някоя купена бутилка Джим Бийм, а Чивас и Мейкърс може и вобще да не присъства в асортимента, въпреки че са най-добрите от дадените.Коментиран от #39, #41
19:32 18.09.2017
33 Патриот
А кой ли от тях не може да се нарече велик?
19:42 18.09.2017
34 Брутос
19:45 18.09.2017
35 ЖАПАНШИТ
До коментар #6 от "Не точно":
Ти си карай на великите хибридки с дръпнати очички , пък ний ша са мъчим с шумните немски дизели хахаха21:44 18.09.2017
36 станишев
22:06 18.09.2017
37 Ташунко
Коментиран от #49
22:31 18.09.2017
38 Vtx
22:54 18.09.2017
39 Не си прав все пак
До коментар #32 от "John Doe":
Ако е така най-продаани трябва да са Фият, Рено и другите боклуци, но не са!Коментиран от #45
23:16 18.09.2017
40 Един
07:09 19.09.2017
41 12345
До коментар #32 от "John Doe":
Мейкърс Марк и Джим Бийм са бърбън, не скоч. А понятието "черен скоч" не съществува.Разликата е поне колкото между леката кола и автобуса :)
Коментиран от #44
07:16 19.09.2017
42 #Confused
Някъде да сте чули за Голф минал 1000000 км... Не!? Тойотите обаче си ги минават от воле, минават си ги и Хюндаите таксита :Д
В Щатите е нормално една кола да има над 500000 навъртяни км и затова карат основно японки, въпреки, че техните за по-евтини.
Замислете се за това. Факт е, че днес всичко е направено да се износва по-бързо, особено европейските, особено VW!
Ясно защо се удивявате, че една кола е минала... 200 000!!!уааау ами знам поне няколко човека с голфове с основен ремонт на двигател след 200000,което е абсурдно!
Погледнете какво правят хората в големите държави с култура на каране и пътуване от 50те насам. Нашите села, Лади и дупки не са критерий, нито автопарка ни, който е боклука на западнярите!
Коментиран от #47
07:26 19.09.2017
43 Иван
07:36 19.09.2017
44 John Doe
До коментар #41 от "12345":
Грешно четеш. Пише черен КОЧ. Така казвам на Блек Рама, не че той е бърбън ма как да е.11:39 19.09.2017
45 Ффф
До коментар #39 от "Не си прав все пак":
Я виж коя марка вече е най-продавана в света!12:40 20.09.2017
46 Боби
15:57 08.10.2017
47 Запознат
До коментар #42 от "#Confused":
200 000 изобщо даже и не са километри за гледана правилно кола и докато в бг не разберем че нд километрите а състоянието на автомобила е важно джамбазите ще връткат километри и ще хвърлят сервизни книжки .А по въпроса немски японски или френски няма никакво значение къде е произведена колата а какъв материал е вложен в нея и каква продължителност на живот са заложили инженерите.17:31 17.11.2017
48 L7S90
До коментар #5 от "Ярослав Станчев":
Спирачки Масло Антифриз не сменяш ли19:52 20.11.2017
49 Бенца
До коментар #37 от "Ташунко":
W124 ,w126 ,w201,w202 това са най здравите масови немски автомобили доказали се с времето!!!00:34 23.11.2017
50 Човек от Смолян
До коментар #13 от "filo":
Цял живот карам немски коли ,но тази ще е последната.Качеството падна доста08:06 26.11.2017
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 АЛФА Q4
До коментар #13 от "filo":
УЖАС23:35 26.07.2018
53 АЛФА Q4
До коментар #20 от "LADA":
ЗА УМРЯЛИТЕ ИЛИ ДОБРО ИЛИ НИЩОБОГ ДА ПРОСТИ
23:45 26.07.2018
54 Стефан
07:26 08.08.2018
55 Селанина д колелото
22:19 19.08.2018