Last news in Fakti

29 Ноември, 2017 12:31 9 463 14

Бейби Benz чукна 35

  • mercedes-benz-
  • 190-
  • w201

Малко модели в дългата история на Mercedes-Benz се предизвиквали еднакво силни вълнения сред обикновените автомобилисти и специалистите. Революционната 190-ка с вътрешнозаводски индекс W201 веднага получава прозвището "Бейби Benz" и макар днес да е отстъпила на A-Klasse мястото си в гамата на марката, винаги ще остане оригиналният малък Mercedes.

Mercedes-Benz 190 E Stadtwagen (W201), 1981

Mercedes-Benz 190 дебютира официално на 8 декември 1982 г. и се произвежда до 1993-та включително.

За 11 години от конвейера слизат 1 879 630 екземпляра от модела.

Разработката на W201 започва през 1973 г. в разгара на петролната криза, когато на американския пазар рязко скача интересът към компактни и икономични автомобили.

Концепцията на 190 обаче по подразбиране трябва да съответства на стандартите на Mercedes-Benz за надеждност, комфорт и качество.

W201 получава традиционна за автомобилите на марката от онези години класическа компоновка с надлъжен двигател, който задвижва задните колела.

Многозвенното задно окачване на 190 е признато за еталон за комфорт и управляемост.

Дизайнът на каросерията е подчинен до голяма степен на аеродинамиката. Коефициентът на въздушно съпротивление от Сх=0.34 е рекордно нисък за сериен автомобил от онези години.

Оформлението на интериора обаче изглежда консервативно дори по стандартите от началото на 80-те години на миналия век.

За сметка на това материалите, използвани в интериора, са много качествени и износоустойчиви.

Задната седалка е предвидена за трима пътници, но е тесничка за толкова. Това обяснява защо такситата от сериите W123 и W124 са в пъти повече.

"Бейби Benz" преминава изпитания в изключително тежки пътни и климатични условия.

Особено внимание при разработката е отделено на пасивната безопасност. В онези години Mercedes-Benz и Volvo си оспорват короната в тази дисциплина.

Програмираните зони на деформация и защита при камшичен удар са технологичен връх. Стандартите за безопасност тепърва ще се изковават.

Първоначално "Бейби Benz" се предлага в две модификации с 2.0-литров карбураторен двигател с 90 к.с. и неговата версия с инжекцион (190Е), която развива 122 коня.

През 1983 г. се появява дизеловият 190D със 72 к.с.

През 1986 г. 190-ката се сдобива с шестцилиндрова версия. 2.6-литровият двигател развива 166 коня.

Най-търсена от колекционерите обаче е спортната модификация 190 E 2.3-16 с 4-цилиндров мотор с мощност 185 л.с., разработена в партньорство с британската инженерингова компания Cosworth.

Двигателят на тази версия се оказва удивително надежден. През есента на 1983 г. прототип на 190 E 2.3-16 поставя рекорд на италианския овал "Нардо", изминавайки 25 000 км, 25 000 мили и 50 000 км със средна скорост 250 км/ч.

През май 1984 г. реконструираната писта "Нюрбургринг" отваря врати със състезание за Mercedes-Benz 190 E 2.3-16. Старта печели слабоизвестният бразилски пилот Айртон Сена.

Автомобилът на Айртон Сена, който по-късно става един от най-великите пилоти в историята на Формула 1.

Дори и днес малко спортни седани могат да се похвалят с баланса между комфорт, динамика и управляемост, който притежава Mercedes-Benz 190 E 2.3-16.

Салонът на 190 E 2.3-16 се отличава от обикновените версии на модела по допълнителните прибори на централната конзола и спортните седалки. Първа предавка се включва с издърпване на скоростния лост наляво и назад.

Задната седалка на 190 E 2.3-16 е оразмерена за двама.

190 E 2.3-16 слага началото на блестящата състезателна кариера на "Бейби Benz".

През 1991 и 1992 г. заводският отбор на Mercedes-Benz печели с W201 титлата при конструкторите в DTM.

През 1992-ра пък Клаус Лудвиг става шампион при пилотите.

В последното си изпълнение Evolution II 190 E 2.5-16 развива 235 к.с.

В края на 80-те конструкторите на Mercedes-Benz разработват кабриолет на базата на 190, но той така и не стига до серийно производство.

Единствената модернизация на W201 е проведена през 1988 г., когато моделът получава нови брони и широки лайстни на вратите в стила на по-големия W124.

190 все още се среща на вторичния пазар. Повечето екземпляри са навъртели чудовищен пробег, но въпреки това не се предават.

В България цените стигат до 15 000 лв.

Колекционерски 190 E 2.5-16 Evolution II пък може да струва и над 1 млн. лева.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Японеца

    37 0 Отговор
    Въпреки, че съм фен на японските машини, W201 e уникална кола.
    Надеждна и здрава, тази кола е пример за автомобилостроенето.
    Дизайна за времето си беше доста скучен и пенсионерски, но класически!
  • 2 555

    45 0 Отговор
    Една статия, под която ще бъде грозно да се водят спорове от типа "немски или японски автомобили". Независимо какъв е по народност това е ВЕЛИК автомобил, който трябва да получи нужното му уважение, най-малкото защото едва ли някога ще има други такива автомобили, създадени да са докрай верни на собствениците си.

    Happy Birthday Baby Benz :)
  • 3 СМУ

    30 1 Отговор
    Прекрасен автомобил! W201 и W124 са последните истински Мерцедеси, синоним на качество, надеждност и комфорт!
    След това от Мерцедес остана само емблемата, за съжаление...
    Изключително проблемни електроники, които отказаха много хора от марката, включително и мен.
    Съжалявам искрено, че продадох 124-ката си и взех W211 E270 CDI.
    Никога не съм мислил, че един Мерцедес може да създава толкова проблеми с електрониката...
  • 4 гост

    2 6 Отговор
    Какво да се прави. Предлага се каквото се търси. Клиента рядко кара колата почече от 7-8 години, защо да плаща тя да издържа 30!?
  • 5 Антон

    3 22 Отговор
    Започвайте да виете от кеф за морално старите антики. Кола като кола. Гледа ли сме я по картинки от дъвки турбо. За времето си е била хубава и толкова. В момента сме 21 век, 2017 година !!!. Сега знам какво ще се изсипе но всеки който ми говори нещо да продава съвременния си автомобил и да взима една такава. Има достатъчно на брой предложния в нашето мобиле на цената на среден клас смартфон. Толкова !!!

    Коментиран от #6

  • 6 Гост

    25 1 Отговор

    До коментар #5 от "Антон":

    Донякъде си прав колега, само една сериозна грешка имаш. Автомобилите от типа на W124, 190, W140 не само не остаряват а обратното-набират все по-голяма популярност у нас и хубавите екземпляри държат цени като на смартфон, но от класа на Vertu. Дали заради носталгия или заради легендарната им здравина не знам, мога само да ти дам пример с мой познат: Той в продължение на близо една година изминаваше пътя от Северна България до Западна Испания и обратно с неговия W124 250D, автоматик от 1986г. почти всяка седмица. И освен една водна помпа, нищо друго не го е предавало на пътя, като имаш в предвид че колата като тръгне от тук спира чак в Испания и е на 30 години! И това ако не е пример за надеждност...
  • 7 Spec b

    16 1 Отговор
    Пред тази кола само шапки доло...
  • 8 Алфа Ромео

    15 1 Отговор
    Поклон пред Бейби-Бенца!
  • 9 Mercedes-Benz

    12 0 Отговор
    Само едно мога да кажа - ВЕЛИК!!! Мерцедес с главно М, еталон за инженерни постижения, здравина, комфорт и сигурност!
  • 10 Горд собственик

    18 0 Отговор
    Вече 17 години сме си верни и неразделни с моето W201,което е вече на 31 години ,и се надявам да имаме още дълъг съвместен живот. Статията е "мехлем"за моята душа.Слава на създателите му!
  • 11 Горд собственик

    15 0 Отговор
    Вече 17 години сме си верни и неразделни с моето W201,което е вече на 31 години ,и се надявам да имаме още дълъг съвместен живот. Статията е "мехлем"за моята душа.Слава на създателите на този невероятен автомобил !
  • 12 Шаран БГ

    0 1 Отговор
    Аман бе, момчета! Забравихте "Трабант"-а и това е......
  • 13 гощо

    2 0 Отговор
    Цялото това поколение на Мерцедес бяха желязни!!! Аз имах 124-ка купе беше неразрушим автомобил!!!
  • 14 Нико

    0 0 Отговор
    Имам я вече 15 години. До сега само консумативи, два предни амортосьора и климатика сдаде багажа. А на пътя никога не ме е оставала. НИКОГА. А вече е на 28 г. Липсва ми само блокаж, че зимата макар и с нови гуми .....