Last news in Fakti

17 Януари, 2009 00:00 23 742 13

Rover 200/400

  • rover-
  • 200/400-
  • rover 200/400

Серията RF/RT на Rover може да се смята за последното издихание на знаменитата британска марка. С леки промени моделът се произвежда чак до края на 2007 г. под индексите 25 и 45 съответно за хечбека и седана. В основата си тези автомобили обаче бяха просто модернизирани версии на третото поколение 200/400, дебютирало през 1995 г. То пък, от своя страна, бе последният плод от сътрудничеството между Rover и Honda и до голяма степен представлява британски прочит по темата Civic.

Макар да минава по-скоро за екзотика заради произхода си, 200/400 всъщност се среща сравнително често по улиците и на вторичния пазар. Привлича купувачи най-вече с ниската си цена, която категорично не отговаря на класа, оборудването и достойнствата на модела. Компактният Rover съвсем не е лишен от недостатъци, но те в никакъв случай не са толкова сериозни, колкото предполагат цифрите в обявите за продажба. Проблем за автомобил с такава биография представлява по-скоро снабдяването с резервни части, каквито вече се намират трудно дори в самата Великобритания. Тъй като в механично отношение 200/400 не се отличава от Honda Civic VI, недостигът се усеща най-остро по отношение на компоненти за

каросерията

Както при японския му първообраз, при британския модел тя не е поцинкована. Дължи нелошата си устойчивост на корозия на други техники като полимерни филми и качествено лаково покритие. Ръжда по правило се среща само по пантите на капака на багажника при хечбековете, но ако колата е удряна, неприятности с корозията са почти гарантирани.

За да спестят средства, при проектирането на третото поколение 200/400 инженерите на Rover прибягват до някои хитрини. Структурата на предницата, вентилационната и кормилната система и предното окачване са взети наготово от предходната генерация. За жалост статистиките отчитат най-много дефекти именно там, където британците са преработвали оригиналната конструкция на Civic. Не може обаче да се отрече, че са компенсирали чисто технологичните си слабости с това, което умеят най-добре. Като дизайн, настройки и оформление на вътрешното пространство 200/400 определено превъзхожда оригинала на Honda. Британският подход си личи от пръв поглед в

салона

на колата. Материалите не само изглеждат добре. Декорациите например не просто имитират дърво, а са от такова. Просторът на предните седалки създава нужния комфорт, а макар и не в излишък, мястото отзад е достатъчно. Моделът вече има доста натрупани годинки, но качеството на изработката все още се усеща. Неприятни паразитни шумове тормозят само собствениците на най-амортизираните екземпляри. Добро впечатление оставя богатото оборудване, което в повечето случаи включва ABS, усилител на волана, два еърбега и делима задна седалка. Правилото гласи, че колкото повече екстри има на борда, толкова по-високи са шансовете за повреда на някоя от тях. Дали заради японската ДНК, или защото винаги е бил позициониран като аристократ в компактния клас, 200/400 представлява приятно изключение и при огромна част от колите допълнителното оборудване работи безотказно независимо от пробега.

Не така стои въпросът със силовия тракт на британеца. Моделът се екипира с богата гама от

двигатели

Най-разпространени са модификациите 214 i и 216 i, като последните две цифри отбелязват ходовия обем в литри. Първообраз на базовия мотор е японският агрегат със същата кубатура. Произвежда се в две версии със 75 и 103 к.с., като във втория случай повишената мощност се дължи на намесата на британските инженери. Има различна 16-клапанова глава и повишена степен на сгъстяване, на които се дължи завишената му чувствителност към качеството на маслото и горивото. 1.6-литровите мотори са два - британски и японски. Различават се по мощността (111 срещу 113 к.с.) с явен превес на двигателя от Civic по отношение на надеждността, макар че при правилна експлоатация и английските мотори демонстрират достатъчен ресурс. Бензиновата гама се допълва също така от 1.8-литров мотор от серията К на Rover (145 к.с.), станал печално известен с калпавите гарнитури на главата и дефектните разпределителни валове. Най-рядко може да се попадне да двулитров двигател със 136 коня, за който се чуват предимно положителни оценки. V-образният шестак с обем 2.5 литра и 175 к.с. пък се смята за абсолютна екзотика и практически отсъства от вторичния пазар на континентална Европа. Общ проблем на цялата гама са капризните бензинови помпи и компонентите на охладителната система. Нейните тръби и маркучи показват ярка склонност към течове, заради която при покупка не е зле да се огледа за следи от прегряване.

Дизелите, монтирани на серията 200/400, са чисто британска разработка. Представляват две версии на турбомотора с обем 1994 см3, като по-мощната е снабдена с междинен охладител (105 срещу 86 к.с.). Тяговити са и пасват на компактния Rover, но не могат да се похвалят с особена безпроблемност. Течовете на масло и охладителна течност съвсем не са рядкост, а скъпите горивни помпи имат малък ресурс. Освен това не са добре познати по нашите ширини и с поддръжката могат да възникнат усложнения.

Повечето екземпляри 200/400 на вторичния пазар са оборудвани с петстепенна "ръчна"

трансмисия

многобройните варианти на чийто механизъм за превключване на предавките обясняват изключително променливото качество на работа. Средният им ресурс се изчерпва след 200 000 км, когато обикновено се налага смяна на лагери и синхронизатори. На другия полюс на надеждността се намират автоматът и безстепенният вариатор CVT, разработени от конструкторите на Honda. Те функционират безотказно, но пък ако случайно се повредят, разходите и нервите по ремонта могат да бъдат наистина неприятни.

Окачването

на 200/400 има по-скоро комфортни, отколкото спортни настройки. За разлика от задния мост, чиято конструкция се оказва практически неразрушима, предната ос периодически изисква инвестиции. Необходимост от профилактика обикновено назрява след около 50 000 км, но втулките на стабилизаторите на напречната устойчивост се предават и по-често. Оригиналните амортисьори издържат по 60-70 000 км. Донякъде утешително е обстоятелството, че почти всички компоненти имат японски аналог, който освен по-евтин се оказва и по-качествен.

Rover 200/400 представлява интересна и най-вече изгодна алтернатива на бестселърите в Голфовия сегмент. Моделът определено си има кусури, но притежава и достойнства, заради които не бива да бъде изключван от сметките. Въпреки по-сложната поддръжка и дефицита на някои резервни части, запазените екземпляри с малък километраж не са лош избор.

Димитър Димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фен

    5 5 Отговор
    Статията е добра, с изключение на частта за бензиновите двигатели. На 200/400 след 1995 се поставя само K-series британски двигатели с кубатура 1.1, 1.4, 1.6 и 1.8. Двулитбовият бензин също е британски, само че T-series. Няма никакви преработвани глави и хондови двигатели. Изключение прави само 416 turer (комби), който е оборудван с 1.6 литров двигател на хонда, с мощтност 122 к.с.
  • 2 ха

    6 4 Отговор
    Едва ли имаш по-добта иформация от автора на статията.Има си Honda двигатели чак до края на производството на модела.
  • 3 Rov

    7 0 Отговор
    Nikakva Honda niama, vsichko e ROVER!
  • 4 prilepa_mg

    13 0 Отговор
    абе как така давате коментари без да сте наясно.това са пълни глупости.окачването на 2-та модела няма нищо общо.на 200/25 си е чисто ровърско и издържа много повече от това на 400/45 кето си е едно 1 към 1 с това на сивик.разликата е че при него на всеки 50000км смменяш тампоните на носачите отзад,и стенд задължително.двигателите са изцяло на ровър и нямат нищо общо с хонда.единствения хондов двигател е на 400 1.6 автоматик слаган до 99г(едновалка 111 коня).от друга страна части има колкото искаш и в някои случаи са по ефтини от тези за голф и астра.антикорозионната защите е изключително добра(за разлика от тази на хонда.основния проблем на тези мотори е охладителната система,която работи на много висока температура и при най малкия проблем изтърва гарнитурата на главата.също така трябва да се отбележи факта че макар и еднакво окачването при сивик е двойно по скъпо за подръжка заради цените по магазините.окачването на 200 и много по здраво и ремонта му е много по лесен и ефтин.и да наистина има проблем със сервизите по простата причина че повечето майстори са свикнали да работят само с ладеа и москвич.а ровърския мотор е много лесен за поддръжка,просто трябва да му разбираш,не търпи компромиси със подръжката и качеството на работа и материали(това важи за всички марки коли от последните години).аз съм имал 10-на коли от тази марка за последните 15 г и също от толкова ги ремонтирам,и мисля че на пазара 2-ра ръка няма в момента по добри коли като качество /цена
  • 5 monev

    2 1 Отговор
    Az sum imal 200 i nemojah da my pravia nikakuv remont.Karahme go 1 godina i go blusnahme losho.Sega sum se nasochil kum 25..Daite niakakvi suveti pri pokypka molia!Chastite ot 200 shte mi pasnat li?
  • 6 rover

    4 0 Отговор
    imame rover 214 si i do sa se e razvalial sam palec i smeniana vodna pompa i ot moia strana goliam tuning nai ve4e opti4en
  • 7 ceco

    1 1 Отговор
    http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=1&act=4&adv=11295697486251188&f1=details
  • 8 stanko

    2 1 Отговор
    prilepa_mg- bravo pich edin kachestven komentar da chuq koito otgovarq na istinata
  • 9 chevrolet

    3 1 Отговор
    И аз отняколко дена имам една 416SI и съм много доволен защото наистина случих на читав модел. Няма ръжда и всичко си му е наред. Возията е много добра и на дупките които в тая Бг са много почти не ги отразява за разлика от Голф 4 или Пасат prilepa_mg- точно и ясно казано. Евала и от мен
  • 10 ГАВРАИЛ-ВРАЦА

    0 0 Отговор
    ЗДРАВЕЙТЕ ИМАМ РОВЪР 214 СИ И ПРИ ПОТЕГЛЯНЕ ИМА ЛЕКО ТРЕСЕНЕ! ОРИЕНТИРАЛ СЪМ СЕ КЪМ ПРЕДЕН ЛЯВ ТАМПОН НА ДВИГАТЕЛЯ ! НЯКОЙ МОЖЕ ЛИ ДА КАЖЕ ЦЕНА И ОТ КЪДЕ МОЖЕ ДА СЕ ЗАКУПИ, ЩЕ СЪМ ВИ МНОГО БЛАГОДАРЕН !!!!!
  • 11 ГАВРАИЛ-ВРАЦА

    0 1 Отговор
    СМЯНА НА СЪЕДИНИТЕЛ ЧЕ ОТКАЗА ПО ЕДНО ВРЕМЕ ДА ВКЛЮЧВА СКОРОСТИТЕ И СЕ ОКАЗА ТРЕСЕНЕТО ОТ РАЗБИТО ЛЕГЛО НА ФЕРОДОВ ДИСК С ПОДМЯНАТА ВСИЧКО СЕ ОПРАВИ !
    ПОЗДРАВИ НА ВСИЧКИ КАРАЩИ ТЕЗИ МАШИНКИ !!!!
  • 12 Павлин

    0 0 Отговор
    Смених всички гарнитури и ремъци на Ровер 400 и при първото запалване започна да загрява водата и не работи на тихи обороти 4 цилиндър някой може ли да каже каква е причината и как дая отстраня
  • 13 Rover 214

    0 0 Отговор
    Здравейте!!! Отскоро имам ровер 214 ...Един съсед казва че тоя модел са с двигател на ровер а 216/416 са с на хонда (работил е 20г. Механник в ровер) и при 214 като стигнат 200хил км и малко някакъв болт нещо на главата се прецаквало при всички 214 се е случвало и каза че не струва тоя модел, по удачен бил 216 с двигател на хонда... и сега се чудя дали да сменям само двигателя моя е на 214хил. Км 1995г. С тоя на 216 който бил по удачен на хонда казае са съвместими... някакво мнение??? И аз съмувал че от 95г. Ровер 214 са с К-серия двигател, но това нищо не ми говори, по удачнили са ????