През 80-те години за обикновените хора в социалистическия лагер нямаше по-ярък символ на просперитета от ВАЗ-2107 (1982-2012). Най-скъпият и престижен модел от Толиати бе достъпен само за избрани другари, което му спечели прякора "Съветския Mercedes".
Аналогията с "Трилъчевата звезда" отразяваше не само ексклузивността на "седмѝцата", а и визуалните сходства с лимузините от "прогнилия Запад", на които се возеха най-равните сред равните. Всъщност 2107 бе просто накипрена версия на ВАЗ-2105, който пък на свой ред бе съветизиран FIAT 124.
"Съветския Mercedes" се отличава от пролетарския си първообраз най-вече по масивната хромирана решетка по подобие на тогавашните Mercedes-Benz W123 и W126 и пластмасовите брони с хромирани лайстни. Малко по-различни са стоповете (5- вместо 6-секторни при 2105). Предният капак е орелефен, а задният - изгладен.
За да се впише в статуса си на най-престижното "Жигули", седмѝцата получава по-комфортни седалки с интегриран подглавник, друг волан, кори на вратите, арматурно табло, скоростен лост и усъвършенствана вентилационна система с дефлектори над централната конзола. На приборния панел има оборотомер, скоростомер, разграфен до 180 км/ч, и указател за налягането на маслото, заменен от икономер през 1988 г.
Базовият двигател е 1.5-литровият мотор на 2103 с мощност 77 к.с., съчетан с четири- или петстепенна механична трансмисия. Максималната скорост е 158 км/ч. През 1982 г. седмѝцата струва 9 000 рубли, с 1 000 повече от 2105. За сравнение цената на 2103 и 2106 е съответно 7 500 и 8 400 рубли. По-скъпа от "Съветския Mercedes" е само 2121 Нива - 10 300 рубли.
ВАЗ-2107 се изнася активно не само за страните от социалистическия лагер, а и в капиталистическия свят, където се продава под имената Lada Nova, Lada Riva, Lada Signet и Lada 1500. Моделът е най-дефицитен в Съветския съюз, където е достъпен само за номенклатурата.
Представител на привилегированата комунистическа каста купува и бежовия седан от снимките през 1988 г. Краят на 80-те е белязан от тотален дефицит на стоки от първа необходимост. Номенклатурчикът обаче не само може да си позволи да купи седмѝца без да чака на опашка, а и да я държи неизползвана в гаража, тъй като семейството винаги може да разчита на служебни коли. Така реликвата престоява на топло и сухо почти 30 години и излиза на открито само за да бъде преместена при смяната на жилищата.
Пробегът на колата е 220 км, 113 от които е навъртял новият собственик след покупката през 2017 г. В казанчето за на чистачките все още има течност от времената на СССР с мирис на истински спирт, а седалките са обвити със заводския черен найлон. Седмѝцата е от т.нар. "луксозно" изпълнение със светлокафява велурена тапицерия и чистачки на фаровете, произведени в Чехословакия.
След толкова години бездействие съветският антифриз се превърнал в неизвестна субстанция, което наложило неколкократна промивка на охладителната система. Спирачната течност също изгубила отдавна свойствата си и при смяната ѝ била проведена пълна ревизия на системата. Новият собственик заменил също свещите, въздушния филтър, термостата и датчика на вентилатора. След тази профилактика седмѝцата пали от четвърт оборот и се намира в превъзходна форма, а за историята са запазени всички оригинални детайли, включително и белите номера от съветско време.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТАСС
Коментиран от #28
11:58 01.02.2018
2 Бай Хой
11:59 01.02.2018
3 гфхдф
12:00 01.02.2018
4 Иванчо l-ви
Лада и Мерцедес
Все едно да говорим за Чукча и ядрена физика
12:04 01.02.2018
5 БъХъ
12:16 01.02.2018
6 Kcaniba
Коментиран от #48
12:27 01.02.2018
7 БСП фракция ЛЯВА РЕЗБА
Коментиран от #50
12:36 01.02.2018
8 Карайте си я червени тъпани
"Летящ ковчег" - по-старите хора ще си спомнят за коя марка става дума!
12:42 01.02.2018
9 retro
12:42 01.02.2018
10 ЗАЗ 968 М
12:51 01.02.2018
11 Васка
13:04 01.02.2018
12 Kcaniba
13:15 01.02.2018
13 Колев
13:42 01.02.2018
14 БАЦЕТО
13:48 01.02.2018
15 гост
14:02 01.02.2018
16 Красо Зелето
14:17 01.02.2018
17 КУКАТА
15:12 01.02.2018
18 Емил
15:49 01.02.2018
19 Мамата
А вижте сега как един джурналист може да подведе масата и като овце беееее.....
А се сърдите на Бойко.
Бойко трябва да е Президент и да разпусне 240те гълфона и само той да на командва всички Е тога България ще е Добре...
15:56 01.02.2018
20 Радомир
Коментиран от #31
16:50 01.02.2018
21 хурко
Коментиран от #25
18:34 01.02.2018
22 4ти пол
18:42 01.02.2018
23 4ти пол
18:43 01.02.2018
24 Гост
Да не би сега всички да караме мерцедеси с класи, Разни чупливи Ц класи и аудита бездънна яма за пари, Чисто нова Дачия ..все едно лада . Просто огледай те се ..във автомобилния парк ,,дараци , дараци , дараци. В моето село хората работеха яко ..имаха си чисто нови , лади и фиати и бяха щастливи. Сега големите играчи обсебиха землищата , Карат готините джипове , а народа голфове тройка ,,,ръждавейка по голяма от ладата и същия ковчег при удар.
19:00 01.02.2018
25 Гад
До коментар #21 от "хурко":
А Полския Фиат се оказа най-голямата бракма. Чупи се като за световно, нямаше части и вече няма нито един жив набор.19:21 01.02.2018
26 Марони
19:23 01.02.2018
27 Марони
19:34 01.02.2018
28 666666666666666666
До коментар #1 от "ТАСС":
Не съм комунист нито русофил НО изпитвам голяма носталгия към ОНЕЗИ ВРЕМЕНА, моя чичо имаше 2105, с нея сме ходили на ски, на туризъм - МНОГО, МНОГО ПРИЯТЕН АВТОМОБИЛ, ПРИЯТНА ВОЗИЯ, БИХ ДАЛ ВСИЧКО ДА СЕ ВЪРНА В 87-88г и да започна живота си по друг път, от 83 до 91 са ми най-добрите спомени19:45 01.02.2018
29 Гост
Коментиран от #32
19:51 01.02.2018
30 незнайко
20:03 01.02.2018
31 незнайко
До коментар #20 от "Радомир":
Ето пиша, че ми трябва !!! Какво да очаквам ???20:08 01.02.2018
32 Дони
До коментар #29 от "Гост":
2 поста написа , но защо ти трябваше втория, пълна комунистическа пропаганда.20:33 01.02.2018
33 Гости
21:00 01.02.2018
34 Иван
21:19 01.02.2018
35 Кирил
Коментиран от #36, #44
21:36 01.02.2018
36 Иван
До коментар #35 от "Кирил":
Вярно ,даже и повече чакаха.През 1973г. баща ми направи вноска за кола 1500 лв.Голяма сума за тогавашното време.Първо беше за жигула,после за лада.И до демокрацията не му излезе номерът.21:48 01.02.2018
37 Дидо
22:14 01.02.2018
38 Plovdiv
22:55 01.02.2018
39 Велика русия
Коментиран от #40, #49
23:02 01.02.2018
40 Иван
До коментар #39 от "Велика русия":
Къде намисаш военната техника?Що не пишеш в руските сайтове ,там ти е мястото ушанко.23:12 01.02.2018
41 Чичо Ангел
Няма значение , че е била в гараж и че не е карана. Имахме такава 2105.
Няма никаква защита ламарината - направо боя.
Много години руснаците са мъчиха за да развалят фиат 124. Напълно успешно.
Тази кола трябва да отиде в музей - на световното автомобилостроене. като пример - как не трябва да се правят автомобили. Или по-точно : как изглежда автомобил , произведен в условия на икономика на дефицита /планова икономика/.
е да - вървеше добре. Като няма с какво да се сравни............хахаха
23:31 01.02.2018
42 Чичо
Абе влюбен съм в нея.
Между другото : имам Ауди 80 В3 , 1989г, кара се непрекъснато, може би е над 500 000 км, не знам колко е върнат километража преди 20год когато е вкарана в България. Е няма точка ръжда по ламарините. Знам, поцинкована е. но за сравнение - проезведена е по същото време с ладата. Кара се нон стоп, стои навън. Е ???
23:36 01.02.2018
43 Тото Риина.
23:39 01.02.2018
44 Чичо
До коментар #35 от "Кирил":
Приятелю, явно си млад.Не 10, 20 години се чакаше и не излизаха.
На 53 год съм. Имах такава вноска още от баща ми, за 20год не излезе. 1990 год можеше с нея да се купи ЗАЗ.
после карах френски, немси, японски и др.автомобили, но Лада 2107 така и не можах да имам. А между другото - карал съм навремето служебни- почти всички модели. Най-добра беше ВАЗ 1600 и 1500s. По-качествен интериор, по-добри отвсякъде. с всеки следващ модел качеството ставаше все по-лошо.
Коментиран от #53
23:49 01.02.2018
45 Vasik Atanasova
23:50 01.02.2018
46 К.К.
23:51 01.02.2018
47 Кобрата
На такива коли сме станали шофьори... Тея днешните новоизлюпени дето са карали само автоматици, не са шофьори за мен.
23:59 01.02.2018
48 Печка
До коментар #6 от "Kcaniba":
Aaaa, не така:)Бат ти Големият Брат произвежда много съвременни неща, стига да могат да трепят маса хора.
Фокусът на цялата Съвецка икономика е производство на оръжия.. пък само за мир говори и мисли с Ленин и Сталин в сърцето.
Пък колите... кой го е еня? С тях хора не се трепят така че може да са такива, каквито са ги направили западняците преди 40 години.
00:02 02.02.2018
49 Геро
До коментар #39 от "Велика русия":
И??Много миролюбиво ми звучи
00:08 02.02.2018
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 filo
00:44 02.02.2018
52 стоян георгиев
01:12 02.02.2018
53 Чичото на чичо
До коментар #44 от "Чичо":
Вноските излизаха за 10-12 години.За времето си тези коли си бяха съвсем добре...2445Коментиран от #54, #57
04:41 02.02.2018
54 Иван
До коментар #53 от "Чичото на чичо":
Излизаха за 10 ама с връзки в Мототехника или по нагоре.Или ако някой ти продаде или замени реда си.Имаше и такива „бизнесмени“.05:45 02.02.2018
55 Сандо
08:07 02.02.2018
56 filo
09:32 02.02.2018
57 Чичо
До коментар #53 от "Чичото на чичо":
Вуйчоооо, през 1990г си купис ЗАЗ 968М от мототехника с вноска за лада 1500, която беше на 22 год и не беще излизала. Вноската беше 1500 лв. ЗАЗ струваше 4970 лв.Твоята информация явно е за предишни гонини. Някъсе около 1980г. Така можи и да е било. Баща ми тогава си купи москвич 2140 за 5700лв. Чака 2 месеца.
Ай наздравe и на теб;)
10:12 02.02.2018
58 СТАЛИН
По добре тази седмица. От колкото вашите европейски боклуци.
На 300 000 .клм. карайте те ги и им се радвайте. РАЗБИРАЧИ.
Коментиран от #64
11:14 02.02.2018
59 Знаещия език
12:13 02.02.2018
60 наблюдател
12:35 02.02.2018
61 Алфа Ромео
13:34 02.02.2018
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Гостенин
15:59 02.02.2018
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Plameni
22:09 02.02.2018
67 диско82
00:43 03.02.2018
68 Бай Шиле
01:01 03.02.2018