Last news in Fakti

1 Февруари, 2018 11:50 24 607 68

"Съветски Mercedes" на 220 километра

  • ваз-
  • 2107-
  • lada-
  • жигули

През 80-те години за обикновените хора в социалистическия лагер нямаше по-ярък символ на просперитета от ВАЗ-2107 (1982-2012). Най-скъпият и престижен модел от Толиати бе достъпен само за избрани другари, което му спечели прякора "Съветския Mercedes".

Аналогията с "Трилъчевата звезда" отразяваше не само ексклузивността на "седмѝцата", а и визуалните сходства с лимузините от "прогнилия Запад", на които се возеха най-равните сред равните. Всъщност 2107 бе просто накипрена версия на ВАЗ-2105, който пък на свой ред бе съветизиран FIAT 124.

"Съветския Mercedes" се отличава от пролетарския си първообраз най-вече по масивната хромирана решетка по подобие на тогавашните Mercedes-Benz W123 и W126 и пластмасовите брони с хромирани лайстни. Малко по-различни са стоповете (5- вместо 6-секторни при 2105). Предният капак е орелефен, а задният - изгладен.

За да се впише в статуса си на най-престижното "Жигули", седмѝцата получава по-комфортни седалки с интегриран подглавник, друг волан, кори на вратите, арматурно табло, скоростен лост и усъвършенствана вентилационна система с дефлектори над централната конзола. На приборния панел има оборотомер, скоростомер, разграфен до 180 км/ч, и указател за налягането на маслото, заменен от икономер през 1988 г.

Базовият двигател е 1.5-литровият мотор на 2103 с мощност 77 к.с., съчетан с четири- или петстепенна механична трансмисия. Максималната скорост е 158 км/ч. През 1982 г. седмѝцата струва 9 000 рубли, с 1 000 повече от 2105. За сравнение цената на 2103 и 2106 е съответно 7 500 и 8 400 рубли. По-скъпа от "Съветския Mercedes" е само 2121 Нива - 10 300 рубли.

ВАЗ-2107 се изнася активно не само за страните от социалистическия лагер, а и в капиталистическия свят, където се продава под имената Lada Nova, Lada Riva, Lada Signet и Lada 1500. Моделът е най-дефицитен в Съветския съюз, където е достъпен само за номенклатурата.

Представител на привилегированата комунистическа каста купува и бежовия седан от снимките през 1988 г. Краят на 80-те е белязан от тотален дефицит на стоки от първа необходимост. Номенклатурчикът обаче не само може да си позволи да купи седмѝца без да чака на опашка, а и да я държи неизползвана в гаража, тъй като семейството винаги може да разчита на служебни коли. Така реликвата престоява на топло и сухо почти 30 години и излиза на открито само за да бъде преместена при смяната на жилищата.

Пробегът на колата е 220 км, 113 от които е навъртял новият собственик след покупката през 2017 г. В казанчето за на чистачките все още има течност от времената на СССР с мирис на истински спирт, а седалките са обвити със заводския черен найлон. Седмѝцата е от т.нар. "луксозно" изпълнение със светлокафява велурена тапицерия и чистачки на фаровете, произведени в Чехословакия.

След толкова години бездействие съветският антифриз се превърнал в неизвестна субстанция, което наложило неколкократна промивка на охладителната система. Спирачната течност също изгубила отдавна свойствата си и при смяната ѝ била проведена пълна ревизия на системата. Новият собственик заменил също свещите, въздушния филтър, термостата и датчика на вентилатора. След тази профилактика седмѝцата пали от четвърт оборот и се намира в превъзходна форма, а за историята са запазени всички оригинални детайли, включително и белите номера от съветско време.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ТАСС

    81 29 Отговор
    Само климатик искам и веднага я взимам.

    Коментиран от #28

  • 2 Бай Хой

    22 20 Отговор
    Не нам таким пунтам :)
  • 3 гфхдф

    41 10 Отговор
    В бг има червена такава на 900км
  • 4 Иванчо l-ви

    92 45 Отговор
    Божееееее
    Лада и Мерцедес
    Все едно да говорим за Чукча и ядрена физика
  • 5 БъХъ

    67 42 Отговор
    Хахахахахахаха смятай щом това е савеЦкия аналог на Мерцедес! Хахахахаха.....
  • 6 Kcaniba

    57 86 Отговор
    Каквито са колите такива са и самолетите, и всичко останало което е сделано!

    Коментиран от #48

  • 7 БСП фракция ЛЯВА РЕЗБА

    42 46 Отговор
    На Путя новата лимузина!

    Коментиран от #50

  • 8 Карайте си я червени тъпани

    54 68 Отговор
    Много народ се уби с тия таралясници! Тогава почти на всеки завой имаше клекнала лада със счупен носач и изтъркаляна гума до билборда с поредния партиен лозунг(табела)!
    "Летящ ковчег" - по-старите хора ще си спомнят за коя марка става дума!
  • 9 retro

    76 15 Отговор
    Имахме точно такава до 90-те. Абсолютно същата. Баща ми я купи от Кореком. Много вървеше и свалях мацките с нея. Беше железна, докато брат ми не я прегря.
  • 10 ЗАЗ 968 М

    50 9 Отговор
    Нещо ръжда е избила на едната снимка, пък на другите - няма. Барано е я по колата, я по снимките.
  • 11 Васка

    55 33 Отговор
    Няма що. Праговете в ръжда. Предния капак вътре в ръжда. Сделан боклук
  • 12 Kcaniba

    52 41 Отговор
    Тея не могат и бръснарско ножче да направят ха-ха-ха,само във фалшивите новини и пропаганда са силни! Лосионопоклонници!!!
  • 13 Колев

    71 13 Отговор
    Пълни глупости никой не я наричал Съвецки Мерцедес наричаха я Седмица.Лада 1500S беше с поздраво купе и се търсеше по вече.Имал съм няколко Лади и жигулита на почти всички съм правил ремонт на двигатела на около 120-130 хиляди километра и съм сменял калници и лонжарони.Но по хубави коли нямаше.
  • 14 БАЦЕТО

    33 14 Отговор
    Имаше и с климатик и шибидах мои приятел я беше докарал от толяти там работеше
  • 15 гост

    36 32 Отговор
    Единственото хубаво в тая кола е акумулатора ...
  • 16 Красо Зелето

    49 19 Отговор
    Как ще сравняваш тази кола с Мерцедес? Няма нищо общо. Който не е карал или не се е возил на Мерц, не знае за какво иде реч. Дори и най-неподдържания Мерц, е по-добре от тая Лада. И Лада съм карал, но честно да си кажа, не ми е на сърце изобщо.
  • 17 КУКАТА

    18 9 Отговор
    БАЯ ОТКРАДНАХМЕ ОТ ТИЯ ГОЛЕМИ МАИТАПИ ИМАШЕ И ГУМИЧКИ НА КЛАПАНИТЕ СМЯНА НА 10 000 КМ
  • 18 Емил

    24 13 Отговор
    Единственото готино е ключодържателя (снимката за задния капак) - с две голеееми червени петолъчки - по-голям символ, здраве му кажи!
  • 19 Мамата

    42 23 Отговор
    Касобов волгата е съветският Мерцедес...
    А вижте сега как един джурналист може да подведе масата и като овце беееее.....
    А се сърдите на Бойко.
    Бойко трябва да е Президент и да разпусне 240те гълфона и само той да на командва всички Е тога България ще е Добре...
  • 20 Радомир

    23 4 Отговор
    Имам същия кош на 20000км в гаража.Ако някой му трябва да пише

    Коментиран от #31

  • 21 хурко

    21 2 Отговор
    Имахме полски фиат. За него ред не трябваше, струваше около 9000 лв.Имаше малък просвет, но и отзад беше на ресьори...

    Коментиран от #25

  • 22 4ти пол

    22 23 Отговор
    За тези съветски боклуци простосмъртните чакаха по 10-12 години, а партийните величия се возеха на мерцедеси. Опция беше 2 години в Либия (за връзкарите)
  • 23 4ти пол

    15 19 Отговор
    За тези съветски боклуци простосмъртните чакаха по 10-12 години, а партийните величия се возеха на мерцедеси. Опция беше 2 години в Либия (за връзкарите)
  • 24 Гост

    53 18 Отговор
    80- години на 20 век да не би всички на запад да са карали мерцедеси . Голфове двойки , кадети дето ги гони ръждата и рено 6 масови автомобили. За него време лада си е била съвсем нормален автомобил.
    Да не би сега всички да караме мерцедеси с класи, Разни чупливи Ц класи и аудита бездънна яма за пари, Чисто нова Дачия ..все едно лада . Просто огледай те се ..във автомобилния парк ,,дараци , дараци , дараци. В моето село хората работеха яко ..имаха си чисто нови , лади и фиати и бяха щастливи. Сега големите играчи обсебиха землищата , Карат готините джипове , а народа голфове тройка ,,,ръждавейка по голяма от ладата и същия ковчег при удар.
  • 25 Гад

    25 9 Отговор

    До коментар #21 от "хурко":

    А Полския Фиат се оказа най-голямата бракма. Чупи се като за световно, нямаше части и вече няма нито един жив набор.
  • 26 Марони

    28 30 Отговор
    Забелязахте ли?Произвеждана от 1982 до2012.Е такива са темповете на развитие на блядовете във всички сфери.Такива са и прехвалените им оръжия на тия нули!Интелекта бяга от несвободните тиранични управления.Хората с идей се реализират в свободния свят,където идеите и личностите-мозъци са напочит!Сикорски е ярък пример на това!
  • 27 Марони

    27 26 Отговор
    Ядрената държава с икономика от третия свят наречена Русия,няма никакъв шанс срещу запада.В дългосрочен план злото и ограничеността никога не са успявали пред здравия разум и почтения живот!Няма и да успеят,освен,ако някой източен овластен психопат не натисне ядрения бутон.
  • 28 666666666666666666

    43 10 Отговор

    До коментар #1 от "ТАСС":

    Не съм комунист нито русофил НО изпитвам голяма носталгия към ОНЕЗИ ВРЕМЕНА, моя чичо имаше 2105, с нея сме ходили на ски, на туризъм - МНОГО, МНОГО ПРИЯТЕН АВТОМОБИЛ, ПРИЯТНА ВОЗИЯ, БИХ ДАЛ ВСИЧКО ДА СЕ ВЪРНА В 87-88г и да започна живота си по друг път, от 83 до 91 са ми най-добрите спомени
  • 29 Гост

    26 22 Отговор
    Хайде стига хвалба на тоя запад. Не стига , че са наследници на Червената армия (щото след войната руснаците им правиха бебетата доброзорно), Сега им ги правят брадатите Сигурно и на теб телефона и компа от който пишеш е произведен в Китай , Де го твоя запад, След 20 годи пак руснаците ще минат през Европа да ги освободят от таралежа дето си го вкараха. Не, че нещо ама поне в западни издания рекламирай България обещавам да ти плащам,

    Коментиран от #32

  • 30 незнайко

    22 10 Отговор
    Ако се пипне малко модела 2103 с четирите фара по отношение на аеродинамика ще е велико ! Монтирането на климатик е лесно, но защо не я направят тази кола ? Могат да избият рибата с цена до 15000 лева! Всички виждаме, че мощност от 100 коня са достотъчни на купе от 1100 килограма !!!
  • 31 незнайко

    7 0 Отговор

    До коментар #20 от "Радомир":

    Ето пиша, че ми трябва !!! Какво да очаквам ???
  • 32 Дони

    11 5 Отговор

    До коментар #29 от "Гост":

    2 поста написа , но защо ти трябваше втория, пълна комунистическа пропаганда.
  • 33 Гости

    17 5 Отговор
    Защо винаги свързвате руснаците с комунизъм. Идеологията е измислена от немски еврей(от тъй любим запад) Като държавна идеология наложена и финансирана от други евреи с много кръв над обикновени хора с невиждана жестокост (сещай кой е давал заповедите а изпълнители са били и китайски наемници (на същите е плащано с чисто злато откраднато от царската хазна)). Мани ги комунисти, фашисти, капиталисти и всякакви безбожници. Просто няма кой да чете история. Това , което предстои то вече е било. Левски го е казал: "Ако е за Българско, то времето е в нас а ние сме във времето; то нас обръща и ние него обръщаме. А колкото за извън Българско, днес не даваме ухото си на никакви техни обещания. Пък да ни уплашат, не им вадим очите......."
  • 34 Иван

    23 0 Отговор
    Вярно беше че 80-те тази Лада беше желана от всеки обикновен българин.Спомням си как мечтаех за такава чак до 1991г.....когато си купих първият западен автомобил и открих разликите :).
  • 35 Кирил

    16 2 Отговор
    За този автомобил хората ходеха по Либия за долари за да я вземат веднага другите чакаха 10 години

    Коментиран от #36, #44

  • 36 Иван

    13 2 Отговор

    До коментар #35 от "Кирил":

    Вярно ,даже и повече чакаха.През 1973г. баща ми направи вноска за кола 1500 лв.Голяма сума за тогавашното време.Първо беше за жигула,после за лада.И до демокрацията не му излезе номерът.
  • 37 Дидо

    11 3 Отговор
    2107 с надпис 1500 l значи 1500 куб.см покриващ някакъв западен стандарт за екология и икономичност за да може да се изнася.В случая модела е 1451 куб.см 69 к.с,нищо че е 1500 се води .Стандартна седмица е 75 к.с а седмица с надпис 1500 s е 78 к.с.Това се явява много малка разлика в дебелината на главите,и самия карбуратор
  • 38 Plovdiv

    5 0 Отговор
    С точно такава кола си взех шофьорския изпит през август 1991 г.
  • 39 Велика русия

    15 13 Отговор
    Много разбирачи има тук.Как ще казвате руснаците не могат да правят коли значи и самолети не могат да правят.Едното няма нищо общо с другото...Военна техника е много по сложно да се направи отколкото лека кола.Русия в областта на военните технологии е номер-1!

    Коментиран от #40, #49

  • 40 Иван

    14 6 Отговор

    До коментар #39 от "Велика русия":

    Къде намисаш военната техника?Що не пишеш в руските сайтове ,там ти е мястото ушанко.
  • 41 Чичо Ангел

    15 3 Отговор
    Ладата гние като консервна кутия. Вижте снимката - прага.
    Няма значение , че е била в гараж и че не е карана. Имахме такава 2105.
    Няма никаква защита ламарината - направо боя.
    Много години руснаците са мъчиха за да развалят фиат 124. Напълно успешно.
    Тази кола трябва да отиде в музей - на световното автомобилостроене. като пример - как не трябва да се правят автомобили. Или по-точно : как изглежда автомобил , произведен в условия на икономика на дефицита /планова икономика/.
    е да - вървеше добре. Като няма с какво да се сравни............хахаха
  • 42 Чичо

    15 3 Отговор
    С цвят на зъбна протеза и ключодържател от 1980г. - от Югославия.
    Абе влюбен съм в нея.
    Между другото : имам Ауди 80 В3 , 1989г, кара се непрекъснато, може би е над 500 000 км, не знам колко е върнат километража преди 20год когато е вкарана в България. Е няма точка ръжда по ламарините. Знам, поцинкована е. но за сравнение - проезведена е по същото време с ладата. Кара се нон стоп, стои навън. Е ???
  • 43 Тото Риина.

    9 7 Отговор
    Навремето и на запад също колите не са стрували.Погледнете голф или Рено от седемдесетте по зле са и от ладата.А руснаците не правят коли защото могат да си купят.В момента Индия прави кола за 1500.долара чисто нова от магазина.За тях е важно да имат ракети самолети и подводници а не смартфони който могат да купят от китайците.А за колите най добри са държавите от Оста загубиха войната но победителите не могат да ги стигнат това е Рим Берлин и Токио а краваритес техните трошки трябва да ги продаватс цистерна саудитски бензин че горят много.
  • 44 Чичо

    13 1 Отговор

    До коментар #35 от "Кирил":

    Приятелю, явно си млад.
    Не 10, 20 години се чакаше и не излизаха.
    На 53 год съм. Имах такава вноска още от баща ми, за 20год не излезе. 1990 год можеше с нея да се купи ЗАЗ.
    после карах френски, немси, японски и др.автомобили, но Лада 2107 така и не можах да имам. А между другото - карал съм навремето служебни- почти всички модели. Най-добра беше ВАЗ 1600 и 1500s. По-качествен интериор, по-добри отвсякъде. с всеки следващ модел качеството ставаше все по-лошо.

    Коментиран от #53

  • 45 Vasik Atanasova

    8 2 Отговор
    как пък решихте че това е Мерцедес
  • 46 К.К.

    14 1 Отговор
    Родителите ми я чакаха 10 години, и на 17г. ми казаха чакай я ти за теб ще е, не можах да я дочакм. След три години чакане дойде демокрацията, затвориха м-н мототехника, а вноската 1500лв. беше станала 150DM.-. Господ е бил с мен - купих си PASSAT.
  • 47 Кобрата

    10 5 Отговор
    Чудна е Ладичката!
    На такива коли сме станали шофьори... Тея днешните новоизлюпени дето са карали само автоматици, не са шофьори за мен.
  • 48 Печка

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Kcaniba":

    Aaaa, не така:)
    Бат ти Големият Брат произвежда много съвременни неща, стига да могат да трепят маса хора.
    Фокусът на цялата Съвецка икономика е производство на оръжия.. пък само за мир говори и мисли с Ленин и Сталин в сърцето.
    Пък колите... кой го е еня? С тях хора не се трепят така че може да са такива, каквито са ги направили западняците преди 40 години.
  • 49 Геро

    3 1 Отговор

    До коментар #39 от "Велика русия":

    И??
    Много миролюбиво ми звучи
  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 filo

    16 3 Отговор
    Сигурен съм, че всички болни мозъци, които ми хвалят ладата карат западни коли и никога не биха си купили тоа отпадък. Неслучайна няма живи по улиците. Това е защото са много хубави и е пълно с кандидати да си ги купят.
  • 52 стоян георгиев

    12 3 Отговор
    пак ли ни занимавате с тия боклуци!!!!пожелавам на всичките и фенове само лада да карат като толкова им харесва.тая бръкма взема софия бургас за два дни с преспиване в стара загора и лек ремонт,а пътуването е мечта за всеки дето има камъни в бъбреците и иска да ги разбие,кактъо и за напълно глухите,щото само те можеха да се спасят от шума в купето .миризмата на бензин ,както и липсата на климатик също придавах приятни усещания у душевноболните.та пожелавам я на всеки дето си я харесва и да я кар дълго!
  • 53 Чичото на чичо

    2 4 Отговор

    До коментар #44 от "Чичо":

    Вноските излизаха за 10-12 години.За времето си тези коли си бяха съвсем добре...2445

    Коментиран от #54, #57

  • 54 Иван

    4 1 Отговор

    До коментар #53 от "Чичото на чичо":

    Излизаха за 10 ама с връзки в Мототехника или по нагоре.Или ако някой ти продаде или замени реда си.Имаше и такива „бизнесмени“.
  • 55 Сандо

    2 0 Отговор
    Радомир дай кординати нещо?
  • 56 filo

    9 3 Отговор
    За незнаещите и позабравилите ще кажа, че през соца тая кочина струваше колкото двустаен апартамент в София и понеже беше дефицитна, съм виждал хора пред мототехника, които предлагаха замяна на тристаен апартамент за тоя дръгел.
  • 57 Чичо

    4 0 Отговор

    До коментар #53 от "Чичото на чичо":

    Вуйчоооо, през 1990г си купис ЗАЗ 968М от мототехника с вноска за лада 1500, която беше на 22 год и не беще излизала. Вноската беше 1500 лв. ЗАЗ струваше 4970 лв.
    Твоята информация явно е за предишни гонини. Някъсе около 1980г. Така можи и да е било. Баща ми тогава си купи москвич 2140 за 5700лв. Чака 2 месеца.
    Ай наздравe и на теб;)
  • 58 СТАЛИН

    3 6 Отговор
    Пак се завъдиха разбирачи.
    По добре тази седмица. От колкото вашите европейски боклуци.
    На 300 000 .клм. карайте те ги и им се радвайте. РАЗБИРАЧИ.

    Коментиран от #64

  • 59 Знаещия език

    5 1 Отговор
    Две години газих сняг в Коми (1985-1987)за да си купя тоя дръгел. Събрах 20000р.и отидох на пазара в Москва,но не си купих защото струваха 25000р. В България с рубли седмица не даваха. По точно недаваха на обикновенните граждани. И понеже по Тошово време нямаше корупция,аз успях да намеря един некурумпиран другар преведох му 5000р и:. О щастие през 1988г.си купих седмица с рубли от Кореком бяла. Вярно е че за Лада се чакаше 20г
  • 60 наблюдател

    3 0 Отговор
    До Чичо. Не знам дали имаше още Запорожци 1990 г. Аз си купих ЗАЗ 968 за 3950 лева , от които 1500 бяха от вноската за Лада. Това беше през 1980 г. Имах две малки деца и разбрах , че ладата щеше да излезе за абитуриентския им бал... А брат ми си купи Трабант от Кореком за 1500 долара, изкарани от Сирия. Пак не можеше да чака. Пък и Ладите тогава бяха около 3000 и кусур долара в Кореком.
  • 61 Алфа Ромео

    3 0 Отговор
    Баща ми имаше такава, запали се и изгоря при двигателния отсек преди 3-4 месеца. Имал е преди и обикновени Жигулита, бяха по-безпроблемни от тази Ладичка, иначе доста дърва е изкарала от гората с ремаркето.
  • 62 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 63 Гостенин

    2 0 Отговор
    Носталгия!!
  • 64 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Plameni

    2 0 Отговор
    Март 1983 г. Баща ми купи първата Лада 2107 в България от Кореком гр.Бяла. 3800 $ +100$ доплащане ,защото беше с гуми Goodyear. Беше върната от Австрия, защото имаше малка драскотина на предния калник.
  • 67 диско82

    2 0 Отговор
    Бате,като бях хлапенце само гъзарите караха такива,"седмака" си беше гъзарията за малцина щастливци,наистина нямаше по-добро от това!
  • 68 Бай Шиле

    2 0 Отговор
    Колеги,това на праговете от едната страна не ми прилича на ръжда,по-скоро някаква лайсна под вратите е извадена,виждат се дупките за които е била хваната с щипки.Иначе е запазена като нова количката,просто е морално остаряла,сега може да е в музей или за някой колекционер на ретро автомобили