17 090 29

Купчина ръждиви тенекии се оказаха безценно BMW

Георги Касабов

Търсачи на ценни автомобил откриха изключително рядко състезателно BMW в плевня в американския щат Айова. Дерек Фрешауър и Хийт Родни се спазарили със собственика на фермата да разчистят вехториите от хамбара и след като платили договорената сума, се натъкнали на колата.

Отначало Фрешауър и Родни помислили, че са намерили довоенно BMW 328. След като проучили купена от eBay брошура обаче, заподозрели, че са се сдобили с далеч по-ценно BMW-Veritas 328.

За да са сигурни в предположенията си, двамата ловци на антики повикали експерт, който да идентифицира ръждивите ламарини. Истинската изненада обаче ги очаквала след проверката на шасито с №85031 в базата данни на баварската марка.

Оказало се, че лекото спортно купе има зад гърба си знаменита състезателна история. Цената на находката веднага хвръкнала до небето въпреки състоянието ѝ, тъй като била смятана за изгубена завинаги.

Между 1936 и 1940 г. BMW произвежда точно 434 екземпляра от модела 328, едва 61 от които в олекотения състезателен вариант на модела. Те се отличават с увеличената със 70% мощност (136 вместо 80 к.с.), спирачките с по-големи барабани, по-вместителния резервоар и скоростната кутия с различни предавателни числа.

През 1937 г. BMW участва в "24-те часа на Льо Ман" именно с шаси №85031, но автомобилът не завършва. След това антиката попада във Великобритания, където се състезава в Tourist Trophy със сиамския (тайландския) принц Бир зад волана, завършвайки на трето място в генералното класиране на първо в своя клас.

След състезанието Mille Miglia през 1938 г., в което заема трето място в клас до 2 000 куб. см, BMW пенсионира колата и по-нататъшната ѝ съдба е неизвестна. Тя обаче не само оцелява във Втората световна война, а попада в ръцете на бившия шеф на подразделението BMW Motorsport Ернст Луф, заводския пилот Корк Майер и инженера Лоренц Дитрих, които току-що са основали компанията Veritas.

Новата фирма се специализира в реставрацията на BMW 328 и изработката на аеродинамични каросерии за възстановени шасита. До 1953 г., когато фалира, Veritas доработва не повече от 50 автомобила. Един от тях попада в ръцете на войник от американските окупационни сили в Германия, който я взема със себе си в Щатите.

След пътешествието си през Атлантическия океан състезателното BMW се използва като ежедневна кола до 1966-а. Пет години по-късно я купува собственикът на фермата в Айова, където е открита.

Дерек Фрешауър и Хийт Родни възнамеряват да вложат колкото средства е нужно, за да реставрират реликвата в целия ѝ някогашен блясък. Инвестицията определено ще си струва - ако стандартно BMW 328 струва €500 000, през 2010 г. Veritas 328 с шаси №85032 бе продадено на търг за €4 300 000. Дори тази внушителна сума обаче се сторила недостатъчна за собственика, който оттеглил офертата си за продажба.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • бау
    Отговор
    1 17:31  20.02.18
    Ето това се нарича курник !!! Колко пък да е ценен като по него няма ламарини а само ръжда. Това не го искат и за скрап !!!

    Коментиран от #12, #18

  • Stoich
    Отговор
    2 17:34  20.02.18
    Това е почти като да открият Свещенният Граал!

    Коментиран от #8

  • 112
    Отговор
    3 17:46  20.02.18
    Това и за старо желязо не става...
  • Гост
    Отговор
    4 18:19  20.02.18
    Боклук! Руските Лади и москвичи са много по надеждни от това ръждясало желязо

  • onq s konq
    Отговор
    5 18:32  20.02.18
    Повече няма да обяснявам как изглежда моето БМВ това и моето са като две капки вода и модела е същият BMW-Veritas 328. Само дето моето бмв е със зимни гуми видинки.
  • Гост
    Отговор
    6 20:00  20.02.18
    Ръжда, не ръжда, носи със себе си история. Вие пак почнахте с тъпите коментари и циганий, скрап, желязо, лади, москвичи и други глупости.
  • mediator37
    Отговор
    7 20:35  20.02.18
    Те и кокалите от мумията на Тутанкамон не могат да нахранят едно куче, но колко струват? Така че... Эсли кто-то родился дурак- это на всегда!
  • ГОСТ
    Отговор
    8 22:49  20.02.18

    До коментар #2 от "Stoich":

    ами иди му целуни ауспуха
  • Турболаг
    Отговор
    9 23:15  20.02.18
    Хубавото се цени защото ти харесва а не защото някой друг ти е казал. Силует на кола с цвят на изпражнения , как да ми хареса ? ! ! !
  • 10 00:03  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • vasik atanasova
    Отговор
    11 02:50  21.02.18
    представям си това леко купе със 140 коня колко е било пъргаво
  • ауди
    Отговор
    12 08:51  21.02.18

    До коментар #1 от "бау":

    не е курник а дарак на който се радват прошляци в бг
  • 13 09:33  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • კავკასიონი
    Отговор
    14 09:44  21.02.18
    фактор умора и стареене на метала не е за пренебрегване иначе си е скрап от всякъде като останалите бмв
  • Спас
    Отговор
    15 09:55  21.02.18
    Дано направят филм за възстановяването му. Ще е интересно, как от този си отчайващ вид ще излезе страхотна машина.
  • зарежи
    Отговор
    16 10:16  21.02.18
    ком бегай брже, крадат ти колата
  • Теодор
    Отговор
    17 11:26  21.02.18
    Нищо общо с дизайна на марката. Даже са били нужни експерти от BMW , които да остановят каква е колата..
  • 18 11:34  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 19 12:39  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • мамо аз съм пилот
    Отговор
    20 14:30  21.02.18
    тези американци все намират нещо из боклука. Има няколко телевизиони предавания, на тази тематика- в складове, гаражи, морги, дори просто в някоя ливада или гора се крият все ценни неща- антики, редки модели коли, изгубени картини. Ако тръгна аз из нашите селата дали ще имам същия успех- може би в някой хамбар закътано из вехториите рено булгаралпин, кой знае. Аз започвам да обикалям, стискайте палци да не ме застреля някой дядо с кремъклийката.
  • 21 16:42  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 22 16:43  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 23 16:44  21.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бай Тошово време
    Отговор
    24 16:45  21.02.18
    ФАКТИ налага цензура.....................
  • Дикембе Мутомбо
    Отговор
    25 18:57  21.02.18
    А тук е обратното - куп безценни в очите на собствениците си БМВ-та са всъщност само ръждиви тенекии...

  • 123
    Отговор
    26 21:20  21.02.18
    Най големите философи пак са тук
  • 12345
    Отговор
    27 11:33  22.02.18
    Тези дни гледах Гранд Тур сезон 2. В един от епизодите тримата водещи караха/сравняваха чисто нова Хонда Сивик R и две коли, който бяха произведени 2017 г., но бяха модели на 40-50 години. По спомен Астън Мартин DB4 и накакъл Ягуар. Ами след двудневно каране по норманли пътища и писта извода беше, че съвременната кола е много по удобна и лесна за каране. Двете реликви струващи по няколко милиона бяха много по некомфортни и неудобни за каращите ги. Та така. Старите реликви са готини за гледане, но не и за каране. Както го е казал поета: фали старо - карай ново.
  • киР междупръстите
    Отговор
    28 15:11  22.02.18
    добре де как стават тия работи не знам,може би само в Америка са тоооолкова прости че чак ги боли....,може ли да не знаеш каква кола имаш в хамбара...,някви минали спазарили се с мега простия селянин и ударили джакпота......
  • hmhmhm
    Отговор
    29 12:23  23.02.18
    Това че някой е намерил нещо нищо не значи. Колата е много стара би я купил само някой колекционер. За тази кола части няма. Реално аз тази кола не бих я взел дори и да ми я подаряват. Но ако някой им даде 4млн. аз бих си купил koenigsegg one от 0 до 400км 20сек. от 400 до 0 10сек.

Напиши коментар:


Публикувай