25 Февруари, 2018 09:50 7 055 6

Как Нисан победи Nissan

  • nissan-
  • узи нисан-
  • съд-
  • дело

Ако отворите сайта www.nissan.com и очаквате да видите лъскава презентация на най-новите модели на японската марка, ще останете изненадани. Ще се озовете на страницата на Узи Нисан, посветена на дългогодишните му съдебни битки с автомобилния гигант, разказва Jalopnik.

Уебсайтът с дизайн от втората половина на 90-те години на миналия век е изпъстрен със задраскани емблеми на Nissan. Няма никакви реклами, въпреки че броят на посетителите надхвърля половин милион месечно.

Ако се заровите в съдържанието, ще се запознаете с историята на съдебно дело от времената на "дотком" балона, което вече се изучава в бизнес школите като пример за сблъсъка между дребния предприемач и корпоративната машина - Nissan Motor vs. Nissan Computer.

Узи Нисан стартира бизнеса си в Америка месеци след като имигрира от Израел през 1980 г. Работи като механик в сервиз, после отваря собствен. Научил е доста по време на службата си в Израелските въоръжени сили и се справя добре.

Постепенно си стъпва на краката и от поправки на автомобили (Nissan Foreign Car) бизнесът му се разраства до търговия с части на едро (Nissan International). Решава да се пробва с компютрите и основава Nissan Computer. Бързо разбира потенциала на интернет и през 1994 г. решава, че бизнесът му има нужда от онлайн присъствие.

"Повечето хора не смятаха, че интернет ще стигне до накъде", спомня си Узи за регистрацията на домейна www.nissan.com. Когато започва бизнеса си, Nissan Motor Company все още продава автомобилите си под марката Datsun.

Ребрандирането на японската марка започва през 1983 г. и приключва окончателно през 1985-а. Трансформацията струва на Nissan $30 млн. и днес се сочи за пример за нескопосан маркетинг.

Съвпадението между имената е по-скоро случайно. "Нисан" е доста разпространена дума в арабските езици и иврит, както и популярна еврейска фамилия. Nissan пък всъщност е абревиатура на старото име на компанията от 30-те - Nihon Sangyo, което означава "Японска индустрия".

Драмата настъпва, когато през октомври 1999 г. Узи Нисан получава съобщение на гласовата поща от Мерил Дейвис, корпоративен мениджър на отдела за електронна бизнес стратегия на Nissan North America. Дамата предлага среща, на която да обсъдят домейна на Nissan Computer.

Узи се съгласява без изобщо да предполага какви премеждия му предстоят през следващите 8 години. Среща се с Мерил Дейвис, но категорично отказва да продаде домейна. Твърди, че през следващите седмици е подложен на постоянен натиск. Определя колосална цена от $15 млн. с надеждата от Nissan да го оставят на мира. Минути по-късно получава по факса призовка за съдебно дело.

Nissan Motor Company съди Nissan Computer, малка фирма за търговия с компютърни компоненти на дребно, за $10 млн. Узи трябва да отговаря за "нарушаване на авторски права", "непозволено използване на чужда търговска марка", "нелоялна конкуренция" и "кибернастаняване"

Днес съдебните спорове за узурпиране на домейн с цел изнудване на законния притежател на търговската марка или име са ежедневие, но в края на 90-те са абсолютна новост. Узи обаче няма никакво намерение да продава домейна и освен това има бизнес със същото наименование 10 години преди регистрацията му.

Обвинението в кибернастаняване отпада. Узи обаче е осъден за нарушаване на авторските права на Nissan заради автомобилните реклами на уебсайта. По обвинението в непозволено използване на чужда търговска марка е постигнато споразумение, с което Нисан се задължава да не злослови по адрес на Nissan и да не публикува негативни коментари за компанията на сайта.

Тогава Узи решава, че съдът е стигнал прекалено далеч. Позовава се на Първата поправка в американската Конституция, която гарантира свободата на словото. Привлича на своя страна дори неправителствена организация за правна защита, основана от известния адвокат Ралф Нейдър. Случаят стига до Върховния съд на САЩ и през 2007 г. претенциите на японската компания по споразумението, правата върху домейна и обезщетението от $10 млн. са окончателно отхвърлени.

Безкрайните съдебни битки обаче костват на Узи почти всичко. Проточилите се осем години дела струват на бизнесмена $3 млн. Говори неохотно какви са били последиците за семейството и бизнеса му. Твърди, че не е спечелил нищо въпреки победата.

"Аз не победих, Nissan загуби. Остана ми само домейна", казва Узи. "Въпросът е какво може да стори голяма корпорация на малкия човек. За тях $10 млн. са нищо, та да ме съдят за такава сума, но го направиха. Съсипаха ми живота."


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 г-н Хокинг

    13 7 Отговор
    И сега с тази статия искате да ми кажете че ако имам поне малко разум разбиране и съчувствие към един обикновен човек каквито сме ние Българите не бива да купим и МПС с тази марка с цел подкрепа към този човек но остава въпроса колата или подкрепата няма спор че колата е здрава надеждна и за народа има доста коли с тази марка който са на достъпна цена но исбора го прави всеки човек сам за себе си

    Коментиран от #2

  • 2 Продавам х-трейл

    12 1 Отговор

    До коментар #1 от "г-н Хокинг":

    иСбирай свободно, аз вече приключих с тази марка. След 12 години и 3 модела, мога да заключа, че Нисан след 2002г. е мазохизъм, за това мисля да пробвам с друга японска марка. Успех все пак!
  • 3 123

    10 3 Отговор
    Ами като не е приел офертата на Нисан в началото, кво да се прави...Гаранция, лакомото еврейче е мислело че ще удари джакпота с япончестите. Да, ама не. Добре де, дайте някакъв DMS номер та да пратим по левче.
  • 4 GTE

    5 0 Отговор
    Ако е могъл да се споразумее, при разумни условия, а не го е направил, печалбата му си е чиста загуба сега
  • 5 Qwerty

    0 0 Отговор
    Друг път няма реклами, аре като преписвате дадена статия поне малко да проверявате....
  • 6 12345

    5 2 Отговор
    Мръсен еврейн,първо името му не е с две "С" второ това си е чисто плагиатство,защото не може да си кръстиш фирмата nissan foreign car при положение,действащата фирма.Трето сайта си е чиста проба кражба,още от онея времена много хора правяха тоя номер.Регистрират дот.ком адреси и не ги ползват,и чакат да ги продадат в последствие,което си е вид рекет. еврея обаче не си е направил сметката явно,и добре са го подредили,компанията вина няма.