С тираж от 453 произведени бройки M1 е един от най-редките и ценни модели на BMW. Единственият истински суперкар в историята на марката обаче има още по-специална версия с различна каросерия, за която днес почти никой не помни.
От нея са създадени три екземпляра, единият от които е унищожен скоро след това, а вторият се намира в частна колекция. Най-интересен е третият автомобил, поставил световен рекорд за скорост с газова уредба.
В края на 70-те години на миналия век австрийският автомобилен журналист и пилот Харалд Ертл слага край на състезателната си кариера. Страстта му по високите скорости обаче го подтиква да се захване с нов проект, с който да изпита възможностите на съвсем нова по онова време технология - газовата уредба.
Ертл се свързва с British Petroleum, която е един от пионерите в налагането на втечнения петролен газ като гориво за автомобилни двигатели. Дотогава отпадният продукт от преработката на нефт се използва общо взето само за къмпингарски котлони и печки.
Британският петролен гигант тъкмо е започнал да лансира нов продукт с името Autogas и идеята на Ертл да оборудва автомобил с газова уредба, с който да постави рекорд за скорост, се харесва на ръководството. Целта на австриеца е преодолее границата от 300 км/ч, а редовият шестак M66 на баварската суперкола изглежда идеален за целта.
Ертл купува една от трите M-единици с раздута каросерия и монтира бутилка в задната част. Рекордният автомобил трябва да изглежда шик заради търсения рекламен ефект и почти всичко по колата е доработено като се започне с поръчковите амортисьори Sachs до вградените тонколони на стереоуредбата Blaupunkt.
С промените по механиката се заема Gustav Hoecker Sportwagen-Service GmbH, чиито специалисти снабдяват мотора с два турбокомпресора K26 от KKK. С няколко допълнителни модификации мощността е увеличена от заводските 277 на 410 к.с., макар че малцината имали късмета да се возят в нея твърдят, че конските сили били по-скоро 500.
На 17 октомври 1981 г. Харалд Ертл постига целта си и развива 301.4 км/ч на тестовата писта на Volkswagen в Ера-Лесин, Долна Саксония. За съжаление австриецът загива в самолетна катастрофа само няколко месеца по-късно, докато пътува към къщи за Великден.
След рекорда газифицираното M1 сменя няколко собственици в Германия и Холандия и през 1993 г. попада във Великобритания. Купува го местен аптекар, който за жалост също му се радва кратко, тъй като умира само две години по-късно.
От тогава насетне единственото по рода си BMW Autogas M1 престоява на открито близо четвърт век, което обяснява състоянието му. След смъртта на аптекаря баварката е последна грижа на вдовицата и невръстния му тогава син, който едва наскоро разбира какво съкровище гние пред къщата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 един
16:22 12.04.2018
2 Еее
16:39 12.04.2018
3 коки
16:53 12.04.2018
4 ехаа
17:35 12.04.2018
5 ракия србско и заря
18:09 12.04.2018
6 квак
18:11 12.04.2018
7 Ицко
18:56 12.04.2018
8 Гост
19:20 12.04.2018
9 ГОСТ
ами на 9000 километра е
20:34 12.04.2018
10 Бугат
20:56 12.04.2018
11 Антигаз
Коментиран от #12, #16, #17
22:10 12.04.2018
12 АБВ
До коментар #11 от "Антигаз":
Прост.....необразован....сел...ак....с голффффффКоментиран от #28
22:57 12.04.2018
13 Данчо
23:25 12.04.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 МАК
00:24 13.04.2018
16 МАК
До коментар #11 от "Антигаз":
Съгласен!!! Но зомбираните няма да се съгласят!!00:25 13.04.2018
17 Казва се ВТЕЧНЕН ПРОПАН-БОТАН
До коментар #11 от "Антигаз":
ВТЕЧНЕН ПРОПАН-БОТАН01:03 13.04.2018
18 vasik atanasova
01:22 13.04.2018
19 Нинджа
05:47 13.04.2018
20 Sep ditrih
07:16 13.04.2018
21 Гоуст
08:50 13.04.2018
22 Kavkаз
10:23 13.04.2018
23 вижся
10:34 13.04.2018
24 Просто Фен
13:52 13.04.2018
25 onq s konq
15:49 13.04.2018
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Тошо
Ей страшни сте бе мама му да е.ем значи.
Не се наплюхте бе .
ПРИЗОВАВАМ ВСЕКИ КОЙТО Е ПРОЕКТИРАЛ, КОНСТРУИРАЛ И ИЗРАБОТИЛ ПОНЕ ЕДИН АВТОМОБИЛ ИЛИ ГАЗОВА УРЕДБА ДА КОМЕНТИРА СТАТИЯТА ПО-ГОРЕ.
ХАЙДЕ ВУНДЕРКИНИ ЗАПОЧВАЙТЕ ДА КОМЕНТИРАТЕ !!!!!!
18:16 13.04.2018
28 Антигаз
До коментар #12 от "АБВ":
Надали има по-"селендурско" от злобарски коментар. Но нека не обиждаме достойните хора живеещи на село. Трябваше да кажа: циганско. Карай си сапунерката и не ме смятай аз какво карам, защото не е гоУф.19:59 13.04.2018