19 Юли, 2018 07:29 17 908 55

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault

  • renault alpin-
  • булгар рено-
  • бкп-
  • renault

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Чичо от Филибето

    145 23 Отговор
    Добре, ама що не пишете поради какви български цигании френската фирма ни отряза и ни принуди да прекратим "производствения лукс"? Подмяната на френския комплект инструменти с такива от Габрово беше най-малката дивотия от тая "поредица"... Затова сега ще си купуваме румънски рена.

    Коментиран от #3, #8, #12, #15

  • 2 Сссерем

    131 26 Отговор
    Комунистическа работа,хората им дават да правят коли,те се о.ират.

    Коментиран от #23, #34

  • 3 Минувач

    155 27 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо от Филибето":

    Да, това е една от версиите. Аз, обаче, повече вярвам на друга - че другарите от СССР-ето хич не са били доволни някакви болхарские друзя да правят коли - конкурент на Москвич. А в Румъния гласът на Москва се чувал по-слабо. И заводът на Рено работи и до днес.

    Коментиран от #40, #51

  • 4 чичоХ

    106 42 Отговор
    Сега Боко и ГРОБ ще сключат договор да произвеждаме рикши, че са екологични и не замърсяват въздуха и, като няма, какво повече
    да ни вземат,да теглим рикшите, че да не замърсяваме въздуха на
    нежните им дробчета със старите си дизели.

    Коментиран от #48

  • 5 Българина

    78 41 Отговор
    По скоро москва са ни спрели. Но пъл завода на грейът уолл в ловеч, не го закри москва а брюксел по същите причини. От къде на къде България ще е първата произвеждаща китайска кола в ес! Това е прецедент. Уплашийа се че нещата могат да се разрастнат сериозно и брюксел прати писмото.... А нашата държава не си мръдна пръста

    Коментиран от #6

  • 6 към българина

    74 32 Отговор

    До коментар #5 от "Българина":

    Ганчевите/китайски кошници ги отхвърли пазара.

    Коментиран от #28

  • 7 Гост

    44 18 Отговор
    А някои знае ли за проверката на качеството с криковете? От 100 бройки само 5 са отговорили на стандартите на Французите
  • 8 Румен

    100 25 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо от Филибето":

    Истината е съвсем друга.Причините за спирането са няколко.1.Французите отказват да продават произведените в България автомобили чрез дилърските си центрове-Европа и Африка.2. От всяка една продажба са искали много голям процент девиденти. 3.Определяли са крайната цена на автомобилите-въпреки че не са се продавали в тяхната дилърска мрежа.4.Забранили са реализацията на автомобили в страните където се продава френската сглобка на Рено.5.Обещали са да участват финансово в изграждането на нови производствени мощности-а след това са забравили за това. Има и още детайли в договорката-които са довели до спиране на това сътрудничество...Инфото е от близък-който в това време е работил над договорите с Рено.Лек Ден.

    Коментиран от #14, #37

  • 9 плевен

    63 13 Отговор
    Все някой друг ни е крив.Влизал съм в ловешкия завод.Там просто трупаха продукция, която никой не купуваше.Брюксдел-вятър.В предвид собственика, може и Интерпол.
  • 10 Иван

    68 4 Отговор
    Сетих се и за Rover дето се пробваха да го правят във Варна преди двайсетина години.По една или друга причина се проваляме в този бранш.Жалко.
  • 11 Чурулик чурулик

    32 5 Отговор
    Ако е това от снимката е красиво въпреки че не харесвам ренде
  • 12 Ттт

    60 20 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо от Филибето":

    Не Рено, а Русия прекратяват договора! Много просто не ни допускат да продаваме БГ- Рено на соц-пазара!
    Какво може БГ да направи, затваря завода, не е рентабилен!
  • 13 Един българин

    51 8 Отговор
    " Китайска кола, сглобяване в България" - това словосъчетание само по себе си е антиреклама..........

    Коментиран от #26

  • 14 Ттт

    54 13 Отговор

    До коментар #8 от "Румен":

    Тая кола е била Мерцедес в соц блока, на нас ни стига само да продаваме колите в тая система! Ти иди да ги разправяш на някои друг! КГБ винаги са имали философски оправдания за своите идиотцки деяния!

    Коментиран от #54

  • 15 Кубрети

    44 12 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо от Филибето":

    Да а почнахме да ппродаваме и на арабския пазар на цена още един път от договорената с французите. Така се случи и с гумите "вида-спорт 2" които бяха с 1 шарка по широки от доста др.модели и се купуваха страшно много особено "зимната" гума и бяха с 15лв. по скъпи от мишелина,и там ни отрязаха. Не може Българите да правят повече пари от французите, ЖАЛКО!

    Коментиран от #22, #49, #50

  • 16 БОКЛУЦИТЕ НА СОЦА

    36 28 Отговор
    КАТО ЧУЯ ЗА ГУМИТЕ ВИДА... 75 ЛВ БРОЯ ПРИ 100 ЛВ ЗАПЛАТА-И СЕ НАДУВА СЛЕД ПОЛОВИН ГОДИНА...ГОДНА ЗА ИЗХВЪРЛЯНЕ...
  • 17 GTE

    37 5 Отговор
    Чаушеско се мразеше с руснаците. Румънците от край време не са в добри отношения с тях. Затова по време на соца те правеха Рена, но пък Варшавския договор им беше врътнал кранчето и нямаха бензин.
    Но в днешно време поне правят някакви коли. Не само Дачия / Рено, но и Форд.
    А поради необичта им с руснаците, в Русия Дачиите се продават брандирани като Рено и в днешно време.
  • 18 Мършалиеф

    29 11 Отговор
    Българска работа, всичко сриваме. Но затова пък ДОБРЕ УСВОЯВАНЕ ефро пари.
    НиШТо не стаа от назе .
    Можем да крадем по всяко време от всякъде , mediin BULGARIEN
  • 19 Готин ама не съвсем

    14 20 Отговор
    Има и друга версия, за прекратяване на производството, която за мен е по-вероятна! И това е грандоманщината на нашите управници тогава. При преговорите с франсетата, Бай Пенчо е ударил с ръка по масата и е казал, че иска да се произвеждат у нас по триста-четристотин хиляди коли годишно, както в Русия, или няма да се произвежда изобщо! А французите са искали, постепенно във времето, да се качва производството. Пет хиляди, десет хиляди и така на татък!
    Е резултатът е ясен! Не се произвежда!

    Коментиран от #35

  • 20 лозунг за тролите

    19 11 Отговор
    С БКП напред, с БКП назад.
  • 21 pazenek

    31 6 Отговор
    Бяха относително качествени,но нямахме право да ги изнасяме, а ние се опитахме да го направим. Инструментите и др. селски номера са дребна работа. Основното е, че може би СССР ни натисна да спрем! Прочетете колко броики на ФИАТ-124 и 650 са сглобени в Ловеч.
  • 22 Ттт

    17 11 Отговор

    До коментар #15 от "Кубрети":

    Един работник е зависим от своя шев!А един богат човек е много по-малко зависим!
    БГ колкото е по- бедна е зависима от Русия!
    И обикновния човек започва повече започва да обича и милее за Русия! С един удар два заека!!! Ааааа
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 стоян

    33 11 Отговор
    И след 1972 започнахме да сглобяваме руските боклуци Москвич
  • 25 Лубомир Щроугал

    34 9 Отговор
    Само ще допълня другите договорки с Франция от същата година - 1.Франция да изгради магистрала от Калотина до Свиленград срещу правото по цялото трасе да има свои бензиностанции,2.Да построи на Черно море свой почивен комплекс....Нашите "московски приятели" виждат в това директна възможност България да бъде изтръгната от братската им прегръдка и стопират всичко!
  • 26 Скалата

    3 4 Отговор

    До коментар #13 от "Един българин":

    Дрън дрън дрън та пляс в мокрите ти сънища!!!
  • 27 Балкан,Балкан

    11 16 Отговор
    БАЙ ГАНЬОВЦИ НАПРАВЕТЕ СИ СВОЙ СОБСТВЕН АВТОМОБИЛ ДА ВИ ВИДИМ КОЛКО МОЖЕТЕ ПЪК СИ НАИМЕНУВАЙТЕ МАРКА СЛОЖЕТЕ ЛОГО,ПРИМЕРНО „ФЛИНСТОУН”ПЪК ДА ВИДИМ КОЛКО ЩЕ ПРОДАДЕТЕ!!!!

    Коментиран от #33

  • 28 Шумахер

    0 5 Отговор

    До коментар #6 от "към българина":

    Пий си хапчетата и си лягай!!!
  • 29 Gordy

    22 9 Отговор
    Много качествено сме ги правили, по качествени от френските. Руснаците не са примири ли с това ние да правим по качествени автомобили от тях, и ни натиснаха да спрем производството
  • 30 селянин

    40 9 Отговор
    На едно изложение през 1969 год.в Москва,Б-Я представя в ,,Соколники,,три БР..8,10 и Алпин,боядисани бело,зелено и червено,братушките се струпват и зяпат с отворени уста,Брежнев се дразни и праща на Живков писмо с препоръка,,че сделката на Пловдив с Рено е нерантабилна и трябва да се прекрати,,и ние като 16 република..слушкаме товарищ..
  • 31 Коментара

    14 5 Отговор
    http://socbg.com/wp-content/uploads/2017/04/Image_1175297_305_0.jpg

    ...е как няма да го закрият. Бива ли да паркират така смело Реното до това недоразумение?! После иди обяснявай на пролетарята какви технически висоти е достигнал отново комунистическият гений....трудна работа а?!
  • 32 Лопе де Вега

    5 0 Отговор
    Венци, като ти гледам снимката се чудя далиси спомняш тези коли?! Найстина, захващайки темата, поне обясни истинската причина за прекратяването на договора!!!
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 НАЙДЕН

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Сссерем":

    не, българска работа..
  • 35 ооооох

    11 2 Отговор

    До коментар #19 от "Готин ама не съвсем":

    ти ли си му държал ръката на бай ти Пенчо Кубадински, когато е ударил с ръката?
    Аман от измишльотини.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Yohan

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "Румен":

    Благодаря за информацията а колко общо са били произведени в БГ
  • 38 Съвременник на 1967 г

    21 5 Отговор
    След всичко изговорено дотук, ще кажа истината с едно изречение. Опитваме се да правим реекспорт на "РЕНа"-та на арабския пазар, но французите като разбират, разтрогват договора с нас, защото това не е договаряно с тях!
  • 39 Бате Дидо

    12 0 Отговор
    Това беше жесток автомобил за времето си.Спомням си го като дете как спечелваше 1те места по нашенските ралита.А сега и какви ралита имаме?
  • 40 Ловеч

    18 3 Отговор

    До коментар #3 от "Минувач":

    Всяка соц. страна сглобяваше свой автомобил, та едва ли на другарите им е било до нас , че ще им подбием пазара с 5000 автомобила годишно. Автомобилостроенето в Русия , беше "горещ картоф" , който другарите всячески се стремяха да го прехвърлят , ако може друг да го поеме , но уви. Официалната версия е , че сме имали дефицит , на твърда валута с която да се разплащаме със Французите, а те не са искали левове . Неофициалната версия е , че сме пуснали една партида Рена на външният пазар , на занижени цени , и сме направили дъмпинг на самите французи, и те са изревали , и са се оттеглили от бизнеса в България. Жалко , а казват че са били чудесни автомобили , за времето си.
  • 41 Електро Булгар

    9 1 Отговор
    Добре, кавото било било, сега по-добре България да започне производство на ел.автомобили. Само така ще имаме оправдание за че сме чакали точния момент и сме загубили времето. Бъдещето сега!
  • 42 Шофьор

    4 1 Отговор
    Никой не споменава,че по едно време, във Варна се правиха Rover.
  • 43 Rover

    12 1 Отговор
    Правеха и големи боклуцу бяха, по-здраво от българските москвичи няма. Нашия в семейството беше 1987 година и преди продажба бе на 380000 километра без каквито и да е сериозни проблеми, дърпаше ремарке с дини всяко лято 58 курса Любимец-Поморие.

    Коментиран от #45

  • 44 фактите

    12 9 Отговор
    Истината за края на проекта Рено в България я каза Илия Чубриков в едно видео интервю : Нашите показали трите Рена -8 ,10 и Алпин-а, с който се състезаваше Чубриков на някакво техническо изложение в Москва . На откриването присъствал и Брежнев и когато минал през нашия щанд ,където се мъдрели Рената , Брежнев видимо се ядосал и веднага след това нашите получили нареждане от Москва да преустановят сглобяването в Пловдив . После отдела за слухове към ДС разпространи безумната причина , че нашите правели реекспорт и подбивали цените на трети пазари , за да оправдаят края на проекта . Всъщност в Алпина имаше най-голямо българско участие , защото тук се правеше композитното купе от епоксидна смола, другите два модела само се сглобяваха от готови части . Веднага след края на Реното у нас заработи завода в Толиати и започна да бълва Жигулита , което и обяснява защо Москва нареди спирането на нашето Булгаррено .
  • 45 Шофьор

    3 2 Отговор

    До коментар #43 от "Rover":

    Аз не съм казал,че бяха много хубави! Те на кола не приличаха. Казвам,че ги правиха.
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 сталин

    4 0 Отговор
    в България през 60 сте се произвеждаха фиат 128 купе и берлина рено 8 10 алпин.
  • 48 Колев

    5 4 Отговор

    До коментар #4 от "чичоХ":

    Голям бокклук си къто нямаш понятие си затваряй устата.Това беше много добър автомобил най добрия в соц лагера това е причината да го спрат комонистите.

    Коментиран от #52

  • 49 Венци

    6 1 Отговор

    До коментар #15 от "Кубрети":

    Да сте чували завод за гуми фалирал освен Вида и Г.Димитров
  • 50 Венци

    8 2 Отговор

    До коментар #15 от "Кубрети":

    Да сте чували завод за гуми фалирал освен Вида и Г.Димитров
  • 51 АЛФА Q4

    3 5 Отговор

    До коментар #3 от "Минувач":

    ОКЕЙ. ТОГАВА СССР НЕДАДЕ.ИСТИНА Е. А СЕГА С КИТАЙЧЕТАТА КОЙ НЕДАДЕ.ТАКИВА СМЕ СИ ИЗмЕКЯРИ
    ТОВА СМЕ БЪЛГАРИТЕ КАЛТАЦИ.ЗАСЛУЖАВАМЕ СИ УЧАСТА.И ЖИВОТА КОЙТО ЖИВЕЕМ
  • 52 АЛФА Q4

    6 0 Отговор

    До коментар #48 от "Колев":

    АБЕ СКОРО ПРИ МЕНДИКС РЕНО АЛПИН С 260 HP ИЗПОТРЕПА ГОЛФ GTI И СУМАТИ ШВАБСКИ СПОРТИСТИ
    ПРЕДИ ДА ПОЧНЕТЕ ДА ЛАЕТЕ РЕНОТО Е ПОД 700 КИЛОГРАМА
  • 53 уякиш

    3 0 Отговор
    Ето ви едно филмче по темата
    https://www.vbox7.com/play:0255f657df
  • 54 Yes

    6 0 Отговор

    До коментар #14 от "Ттт":

    По-скоро бих сравнил Рено Алпин с Порше отколкото с Мерцедес!Не обичам френски автомобили но Рено Алпин е велик автомобил!
  • 55 ФАКТ

    4 2 Отговор
    България щеше да е много НАПРЕД, ако не бяха забраните от Москва.Това е истината.По нареждане на ДРУГАРИТЕ от Съветският Съюз,се спира производството на Рено във България.