5 726 24

Завод за Автомобилни Зверове

Георги Касабов

В автомобилната индустрия на СССР на марката ЗАЗ бе отредена ролята на Volkswagen. По замисъл в украинското предприятие трябваше да се произвеждат най-достъпните и масови модели, докато "Москвич" се специализира в коли от среден клас, а "Волга" покрива нуждите от по-представителни и скъпи возила.

Какво се получи от този план помнят всички, които са живели по времето на социализма. Малцина обаче подозират, че в подигравателното разшифроване на абревиатурата ЗАЗ като "Завод автомобильных зверей" можеше да има поне малка доза истина.

Руският автомобилен ентусиаст Роман Акбаш публикува серия илюстрации на "запорожците", които си представят сътрудниците на архитектурното бюро на завод "Комунар" в края на 50-те години на миналия век. По това време не е започнало производството дори на гърбавия ЗАЗ-965, а мечтите на младите дизайнери все още не са попарени от реалностите на плановата икономика.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Random
    Отговор
    1 11:57  28.08.18
    Нека плюенето започне сега! Почвайте пиянските истории за копирането въпреки че всички размери са различни, двигателя е друг, за окачването да не говорим... Ама било копирано...

    Коментиран от #5, #10

  • JEEP
    Отговор
    2 12:01  28.08.18
    Не можеш да отречеш, че има доста прилики с US моделите от онова време. Не това обаче е проблемът. Публикувано във факти.бг: мечтите на младите дизайнери все още не са попарени от реалностите на плановата икономика. Ето това им е драмата. Това изречение казва много....

    Коментиран от #3, #14, #23

  • Random
    Отговор
    3 12:05  28.08.18

    До коментар #2 от "JEEP":

    За тях това не е така, инженерите били калпави... Това че началника на министерството на авто промишлеността е купил симка и е наредил на АЗЛК да копират не е така... Инженерите веднага са започнали работа, не е като да не са идвали на работа 3 месеца и шефа на инженерния отдел едвам да ги е накарал да работят... Не, инженерите са смотани...

    Коментиран от #6

  • Random
    Отговор
    4 12:06  28.08.18
    Цъкайте минуси бе, цъкайте, ви е*а мамата.

  • шеви заз
    Отговор
    5 12:07  28.08.18

    До коментар #1 от "Random":

    Кво да плюем? Та това са рисунки, копирали са дизайна на американските коли по това време, но иначе са готини! Американците по това време отдавна са произвеждали тези коли, за които инженерите в ЗАЗ са си мечтали и си остават в мечтите им.
  • шеви заз
    Отговор
    6 12:09  28.08.18

    До коментар #3 от "Random":

    Какво искаш да кажеш, че не разбрах? Къде виждаш инеженери в някакви картинки!? Картинките се рисуват от дизайнерите, след това се обсъждат с инженерите и накрая се получава модела за производство!!!!! Всички знаем, как е изглеждал ЗАЗ-ката след обсъждането на въпроса с инженерите.

    Коментиран от #8, #11

  • шеви заз
    Отговор
    7 12:12  28.08.18
    Да произведеш нещо, трябва да имаш и технологията, едно е да го рисуваш, друго е да го произведеш. Руснаците са супер зле в сглобките, за това на всичко произведено в СССР му казваха Делано в СССР, по аналогия на надписа "Сделано в СССР".
  • JEEP
    Отговор
    8 12:14  28.08.18

    До коментар #6 от "шеви заз":

    Много си прав! Само дето след обсъждането с инженерите, от тези иначе не лоши рисунки се е получил ЗАЗ-965, известен още като "Отмъщението на Хрушчов".
  • no name no face no number
    Отговор
    9 12:43  28.08.18
    Това е Заплаха за Автомобилите на Запад :)))
  • На бесния язовец майка му
    Отговор
    10 12:57  28.08.18

    До коментар #1 от "Random":

    Ако все още караш Москвич те признавам за русфил или там за някакъв си поклонник на всичко руско/съветско.Обаче дълбоко се съмнявам,така че си чисто и просто нискоразряден писач по разни менташки сайтове събиращ стотинки да заредиш газ на примерно френския ти автомобил.

    Коментиран от #12

  • Random
    Отговор
    11 12:57  28.08.18

    До коментар #6 от "шеви заз":

    Говоря по принцип. За другите марки и техните произвеждани модели.
  • Random
    Отговор
    12 12:59  28.08.18

    До коментар #10 от "На бесния язовец майка му":

    Имам и съветски и немски автомобил. Не съм преклонник на СССР, даже не харесвам комунизма като идея, ама пък колите им не са толкова лоши.

    Коментиран от #19, #20

  • 123
    Отговор
    13 13:19  28.08.18
    ЗАЗ - защо го Аз закупих?
  • Boxer
    Отговор
    14 14:31  28.08.18

    До коментар #2 от "JEEP":

    или казано по друг начин : "Каква я мислихме, каква стана..."
  • Гост
    Отговор
    15 16:13  28.08.18
    Украинците сега няма ли да излязат с изпъчени гърди и да кажат "ама то туй наш'то бе!" Или както с Чернобил ще се правят препратки към Русия. А нас французите дойдоха да ни учат да правим коли (Булгаррено), но казаха - "там и там няма да изнасяте". Ама нали сме от тарикат нагоре, опитахме се зад гърба им и ... там някъде приключи българското автомобилостроене.

    Коментиран от #16

  • Мммм
    Отговор
    16 18:46  28.08.18

    До коментар #15 от "Гост":

    Понеже имам от първите БулгарРено 8 сглобени в Казанлък,всъщност на бащами е , и горе долу съм запознат с прекратяване на договора от Булет и Рено,та значи не е проблем това ,че сме изнасяли зад нечий гръб,дори напротив французите са били много доволни от това, а причината е че нямаме достатъчно валута да си купим комплектите и неща все от този род,както и залъгването от страна на СССР, че ще ни задоволи пазара с руските ВАЗ,който по същото време започва да се сглобява в Толиати,което повечето знаем не се случва. Нещото което искам да кажа, е че никога не сме имали друга кола до 2000г. освен бащината 8-ца, когато си купих отново Рено и така до ден днешен.
  • русенец
    Отговор
    17 19:53  28.08.18
    Аз пък съм имал ЗАЗ 968А, произведен през 1982 год. Купих го през 83 - та на 6000 км. Изминах около 100 000 хиляди км с него. Абеее, върви, ама е шумен, с калпави спирачки, вечно гърмящ ауспух, течове на масло, когато вали вътре тече отвсякъде и т. н. и т. н. Обаче никога не ме е оставял на пътя, прибирал съм се от Габрово до Русе на три цилиндъра, газеше 40 см локви, а жигулита и москвичи закъсваха, на всичко отгоре возеше сравнително меко (сравнено с трабант и москвич 407 разбира се). Тогава не го харесвах , но след 36 години носталгията си казва думата.

    Коментиран от #22

  • vasik atanasova
    Отговор
    18 23:27  28.08.18
    ХУБАВИ АВТОМОБИЛНИ КЛАСИКИ
  • Стефан Рядков
    Отговор
    19 00:41  29.08.18

    До коментар #12 от "Random":

    Никакви пиянски истории няма в копирането. Зад всеки руски модел стои конкретен модел от Запада .Конкретно за ЗАЗ 2 модела : Фиат 500 и NSU Prinz .

    Коментиран от #21

  • Стефан Рядков
    Отговор
    20 00:42  29.08.18

    До коментар #12 от "Random":

    Никакви пиянски истории няма в копирането. Зад всеки руски модел стои конкретен модел от Запада .Конкретно за ЗАЗ 2 модела : Фиат 500 и NSU Prinz .

  • Random
    Отговор
    21 07:33  29.08.18

    До коментар #19 от "Стефан Рядков":

    Айде бе, как хем са копия, хем всичко им е различно?
  • Зазаджия
    Отговор
    22 10:57  29.08.18

    До коментар #17 от "русенец":

    Много си прав. Ще допълня само: Който не е карал ЗАЗ-нищо не знае /не искам да обидя никого/.
  • Витяз
    Отговор
    23 13:56  29.08.18

    До коментар #2 от "JEEP":

    Прилики... Колите са проектирани в хармония с тогавашните тенденции. А тенденция тогава е била - ерата на реактивните двигатели, самолети.
  • ДРУГАРИ СЛЕД ВОЕННА ЕВРОПА
    Отговор
    24 19:08  29.08.18
    Е В РУИНИ ДОРИ И ФУВЕТАТА СА СА САМО КОСТЕНУРКИ А ОПЕЛ И АУДИ НИКВИ ГИ НЯМА.КРАВАРИТЕ НЕ СА ВИЖДАЛИ ВОЙНА НА ТЯХНА ТЕРИТОРИЯ НИВГА СЕЩАТЕ СЕ СЕГА ЗА КВО СТАА ДУМА

Напиши коментар:


Публикувай