23 231 27

4х4 системите на нискобюджетните "паркетни джипки"

Радослав Славчев

Новите автомобили, които се правят на рама, разполагат с блокируеми диференциали и с понижаващи предавки, или иначе казано истинските всъдеходи, стават все по-малко с всяка изминала година. На тяхно място трайно се намесват автомобили с повишена проходимост, които залагат на по-висок клиренс и на доста опростена, но сравнително ефикасна 4х4 система. Това са т.нар. SUV-та, голяма част от които използват електроника и вискомуфа.

За да опростят устройството на масовите 4х4 модели и да снижат цената им, конструкторите на цивилни масови автомобили се отказват от междуосевия диференциал и го заменят с вискомуфа. Първият европейски автомобил с такава трансмисия става Volkswagen Golf II Syncro от 1985 година. Преимуществата на такава схема са в простотата и лесната доработка на базовата версия с предно предаване в такава с четири задвижващи колела.

В нормални пътни условия колата запазва характеристиките в управляемостта с преден двигателен мост, но при пробуксуване са необходими едва 0.2 секунди, за да сработи вискомуфата, която подава на задния до 70% от въртящия момент. Технологията обаче си има и съществен недостатък. При подаване на газ в завой с хлъзгаво покритие отначало поднася предницата, а с включването на задните колела настъпва рязко презавиване, което може да бъде изключително опасно.

В преодоляването на този проблем се изявяват японците, които експериментират упорито с характеристиките на вискомуфите и ги използват не само за задвижване на задните колела, а и за блокиране на междуосевите диференциали. Някои техни модели като Nissan Sunny от 1988-а, са снабдени с цели три вискомуфи. Първата служи за задвижване на задната ос, а останалите две блокират диференциалите на двата моста.

В началото на новия век почти всички масови леки коли с двойно предаване и "паркетни" всъдеходи разполагат с управляема муфа за задвижване на задния мост от типа Haldex за моделите на VAG, VTM-4 за Honda и т.н. Усъвършенстваните им характеристики правят включването на задния мост почти незабележимо за водача и пътниците, а пътното поведение на автомобила зависи само от настройките на електрониката.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Я. Петров
    Отговор
    1 11:43  01.09.18
    За туризим и цивилно ползвана "паркета"са си Ок. Ако искаш истинска машина на ишлеме Лада Нива, Витарата и Саморая са в ниския ценови клас. Крузера , Роувъра и Патрула са в средния. Високия е - направи си машика за теб. Лошото е, че времето за удоволствия липсва и за това и паркетчетата са ОК. Аз нямам възможност да карам джип, но се кефя на хората със истинските самоделки, защото са вложили доста време и усилия. Лек ден и дано повече хора имат възможност дори и за нови паркетчета. При мен жината не дава и за това компромис R5 за път, Голф 2 ГТи за кеф.

    Коментиран от #6, #14

  • Антон 1
    Отговор
    2 11:50  01.09.18
    На мен , ми е някак недовършена статията !:)
  • AWD
    Отговор
    3 12:03  01.09.18
    Това на практика означава че при спускане по заледен участък въпросните автомобили НИКОГА нямат 4задвижени колела. Има производители като Субару и други при които нещата стоят по различен начин.
  • Kcaniba
    Отговор
    4 12:17  01.09.18
    AUDI куатро е N1!

    Коментиран от #7, #13, #22


  • Бичето
    Отговор
    5 15:09  01.09.18
    Добре си е халдексчето дори сам си го обслужвам с ключе от алито масълцето и филтъра от аутодока 40 мин всичко
  • Gsgs
    Отговор
    6 15:49  01.09.18

    До коментар #1 от "Я. Петров":

    Лада нива?!? Хаха ходи си в Сибир русолюб такъв!

    Коментиран от #8, #17

  • куку руку ку
    Отговор
    7 16:34  01.09.18

    До коментар #4 от "Kcaniba":

    Да, но моделите с торсен диференциал. Влезе ли електроника и тя да решава кое търкало да се движи, бегай по-далече от такъв автомобил.

    Коментиран от #21

  • Пешо
    Отговор
    8 20:57  01.09.18

    До коментар #6 от "Gsgs":

    Темата е за автомобили, а не за политика, наглец прост.
  • Българин
    Отговор
    9 23:03  01.09.18
    трагедия халдлекс
  • СубаруЛеворгВарна
    Отговор
    10 23:09  01.09.18
    Втората ми кола е Ленд Круизър 120 - 3.0 Д4Д фейслифт 2008 г. с фейслифтовия мотор 168 к.сили 420 НМ на 1900 об.! - уникален всъдеход с истинско 4х4 за 27 000 лева!
  • Странен
    Отговор
    11 04:31  02.09.18
    Интересна, но не изчерпателна статия. Сменил съм над 70 различни автомобила, не скъпи. В два случая имах 4х4 на VAG. Системата Халдекс е почти перфектна. Но ако се повреди става зле. Оказа се, че в БГ няма къде да се отремонтира както трябва. Поне аз не открих, дори и Гугъл не се справи. Разни майстори-любители се вайкаха и пробваха, но все имаше компромис.
  • W 124
    Отговор
    12 08:29  02.09.18
    Лада и Ауди са N1. ХАХАХАХА
  • SKIN HEAD
    Отговор
    13 08:37  02.09.18

    До коментар #4 от "Kcaniba":

    Къде се слагаш при мъжете с това куатро!?
  • Миосукaмaдото
    Отговор
    14 09:06  02.09.18

    До коментар #1 от "Я. Петров":

    Зaбрaвяш пaджеро и терaно.
  • Гошо
    Отговор
    15 10:15  02.09.18
    От Quattro-то по-добро няма

    Коментиран от #23

  • Кирка в капака
    Отговор
    16 10:45  02.09.18
    Ленд Крузър и Патрол са за мъже, всичко останало е за джендъри и силиконки
  • Емо
    Отговор
    17 11:59  02.09.18

    До коментар #6 от "Gsgs":

    Нивата е 100% джип. Нямам никакви забележки. Това с муфите вместо междинен диферинциал си е порнография. Преди две седмици точно муфата изгърмя на връщане от х. Мургана на споменатия Фолксваген - кънтри в една миниатурна дупка по пътя. Още е в сервиза. Добре че бяхме 2 коли, та се прибрахме.

    Коментиран от #18

  • Нивaтa
    Отговор
    18 12:08  02.09.18

    До коментар #17 от "Емо":

    Нивaтa е нaй големият буклук в светa терaното е нaй добрият джип. Ти до хижa мургaнa и с бмв е 36 може дa стигнеш.

    Коментиран от #24

  • Любопитен
    Отговор
    19 14:07  02.09.18
    А защо никой не споменава УАЗ?!
  • Гост
    Отговор
    20 15:22  02.09.18
    Нормалният средностатистически СУВ за хора изкарващи с труд парите си се нарича дачия дъстър. Здрав, дуракоустойчие, сравнително комфортен за дълъг път, непретенциозен. Ще те откара до всички законно достъпни кърски, плажни и високопланински дестинации! Със сериозно количество багаж. Със или без настилка! Без да и отнесеш пода при разумен офроуд и без да ти дреме много-много, че си я изподрал в къпинака! Разумен СУВ на разумна цена!
  • аналитик
    Отговор
    21 17:34  02.09.18

    До коментар #7 от "куку руку ку":

    Съгласен с теб. Електрониката е по-бърза, но много усложнен става автомобила и крие повеще риск да закъсаш, ако в трудни условия се скапе. Според мен, най доброто би било с два електрически двигателя или с 1ДВГ и 1 ел. двигател. По един двигател за предните и задните колела. Може и на всяко от задните по, 1 ел. двигател без междинен диференциал, а със самостоятелно окачване и задвижване. Мисля, че шофьора сам трябва да включва двойното задвижване, а не според преценката на компютъра. Иначе, големите джипове са най-проходими, но и Лада Нива се е доказала. Но шофьора трябва да е водещ.
  • АЛФА Q4
    Отговор
    22 22:42  02.09.18

    До коментар #4 от "Kcaniba":

    АЙДЕ СЕГА ДРАСНИ В НЕТА AUDI QATRO vs BMW X5 vs ALFA KROSWAGON ЩЕ ОСТАНЕШ ДОСТА РАЗОЧАРОВАН,,И НЯМА ГРАМ ИЗМИШЛЪОТИНА,ОТ ОПИТ ГО ПИША,ДАВАЙ
  • АЛФА Q4
    Отговор
    23 22:49  02.09.18

    До коментар #15 от "Гошо":

    ТОВА Е СМЕХОРИЯ, НО ИЗЯВЕНА СЕЛЯНИЯ,АКО НЕ Е АБС СИСТЕМАТА QATRO Е МЪРТВЕЦ СКОРО ВЕЛИКО QATRO СЧУПИ ВЪТРЕШНО КАРЕ, И ОСТАНА КАДЕТО БЕШЕ,МОМЧЕТО ЧАК НЕДОУМНЯВАШЕ,,Е КАК БЕ НАЛИ Е QATRO, ЯВНО МУ БЯХА ПРОМИЛИ МОЗЪКА КОЛКО Е ВЕЛИКО,,Е ТЕ ТОЛКО ДО СЧУПЕНОТО КАРЕ

  • гост
    Отговор
    24 09:29  03.09.18

    До коментар #18 от "Нивaтa":

    Всичко зависи от шофьора , ако знае какво прави и с нива и с терано и с паркетник все ще се оправи , ако не знае как се кара и 6х6 да му дадеш ще се издъни.
  • гост
    Отговор
    25 09:30  03.09.18
    Нали знаете защо на големите джипове са им тъмни стъклата...За да не се виждат сълзите по лицето на истинските мъже когато слушат Тони Стораро.
  • гост
    Отговор
    26 10:11  03.09.18
    Ключовата дума е: предназначение. За какво ти да караш истински джип, не паркетник, ако ще ги търкаляш само по асфалта, лек чакъл или селски пътища? От друга страна като имаш паркетник явно не живееш в някоя планина, там не ти трябва лъскава и комфортна кола, а работна и непретенциозна. Та всичко си има предназначение. Паркетниците също се делят на способни и неспособни. Но те са предназначени за сняг, малко кал, селски път, но не и за катерене на кални или заледени високопланински пътища. Макар че с подходящите гуми и подходящи умения и т.н. паркетник може да те спаси от престой в някоя пряспа.
  • гост
    Отговор
    27 11:26  04.09.18
    хората са го кръстили добре - Форестър, или "горски". Ако си търсите непретенциозна джипка с истински офроуд възможности, взимате един по-дъртичък и сте цар в гората или по реките. Верно, че субару не е нива и поддръжката е малко по-различна, но ако попаднете на поддържан екземпляр, ще се родите, просто по-добро няма.

Напиши коментар:


Публикувай