Раздути калници, безброй въздухозаборници, свистящо турбо - на пръв поглед този Golf III прилича на тунинг проект. В действителност обаче уникалният автомобил от снимките е дело на заводското подразделение Volkswagen Motorsport. Създаден е да постави на мястото им звездите на рали спорта от 90-те години на миналия век Lancia Delta Integrale и Mitsubishi Lancer Evolution.
По онова време във Волфсбург решават да участват в световния рали шампионат. В онези години в него доминират автомобилите от Група А: Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-Four, Subaru Impreza, Mitsubishi Galant VR-4, Nissan Sunny GTi-R.
През януари 1992 г. Volkswagen дава зелена светлина на проект за състезателна машина на базата на Golf, като целта е участие в сезон 1994. Колата трябва да стартира още в първия старт от WRC - рали "Монте Карло".
Да се построи конкурентен състезателен автомобил обаче не е достатъчно. Правилата изискват да бъдат произведени поне 2 500 серийни коли, за да бъде получена хомологация от FIA. Това налага практически да бъдат проектирани едновременно два модела.
Работата е поделена между Volkswagen Motorsport и външен подизпълнител - Schmidt Motorsport. Партньорската компания има опит от участието си в DTM и вече притежава две титли с Audi V8.
На пръв поглед трансформацията на скромния Golf в турбинирано чудовище с четири задвижващи колела не изглежда толкова сложна. Двойното предаване с вискомуфа и независимо задно окачване вече са заложени в конструкцията на модела за версията VR6 Syncro.
Снабдяването на 2.0-литровия мотор на GTI с принудително пълнене също не представлява проблем. Във Volkswagen обаче вече са се парили с използването на серийни решения. Rallye Golf на базата на второто поколение на модела е конструиран по сходна рецепта и се оказва провал.
Ето защо немците решават новият рали автомобил да бъде започнат от нулата. За проекта са поканени едни от най-талантливите конструктори в бранша - заводския екип на Toyota Team Europe. Колата получава вътрешнозаводския индекс A59.
За шасито отговаря главният конструктор на TTE, австриецът Едуард Вайдл. Той не променя драстично предното очакване на серийния модел, но разширява колеята със 76 мм и пренася крепежните точки на макферсоните към каросерията по-високо, за да постигне по-дълъг ход. Задният мост обаче е съвсем нова многозвенна конструкция с отделна подрама.
С трансмисията се занимава друг бивш кадър на TTE - главният инженер на отбора Карл-Хайнц Голдщайн. Той проектира изцяло нова скоростна кутия с шест предавки. Въртящият момент се предава към четирите колела през диференциал Steyr Daimler Puch с електронно управление. За състезания обаче се планира използването на трансмисия от британската компания Xtrac с активен диференциал.
От Schmidt Motorsport решават да се откажат от двигателя на GTI. Чугуненият блок е прекалено тежък, а дългоходовата геометрия ограничава размера на клапаните. Инженерът Норберт Крайер, който преди това разработва турбомоторите на отборите Zakspeed и Toyota, проектира изцяло нов силов агрегат с алуминиев блок и равно съотношение между хода на буталото и диаметъра на цилиндъра (86 x 86 милиметра). Първите тестове на динамометричен стенд са проведени през април 1993 г. и показват мощност около 275 к.с. и максимален въртящ момент 366 Нм.
През лятото на 1993 г. Schmidt Motorsport представя напълно функционален прототип на бъдещия рали автомобил. Всичко върви към пристъпване към серийно производство, но точно тогава за ръководител на Volkswagen е назначен Фердинанд Пиех, който моментално спира проекта.
Икономическата рецесия е ударила сериозно немския концерн. Говори се, че до фалита на VAG остават броени месеци и производството на 2 500 на практика уникални автомобила се оказва лукс, какъвто компанията не може да си позволи.
Да се продаде такъв Golf също не е проста работа. Според разчетите на счетоводителите цената му би трябвало да бъде около 80 000 марки, за да излезе на плюс. За сравнение през 1993 г. Golf GTI струва 37 800 марки, а Mercedes-Benz E 320 - 70 782.
Построеният от Schmidt Motorsport автомобил остава единственият завършен екземпляр от проекта A59. Той е прибран в базата на Volkswagen Motorsport в Хановер и дълги години посреща посетителите на рецепцията, докато не е реставриран и намира място в експозицията на фирмения музей.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПеЛник
Коментиран от #10, #17, #20, #26, #27
12:00 12.09.2018
2 Nissan Skyline R34 RB26
Коментиран от #3
12:11 12.09.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Ауууууу
12:30 12.09.2018
6 германско падение
12:37 12.09.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 буден
До коментар #4 от "ClaraStiger":
напиши това в темата за завода на Мерцедес в Пловдив. Барем някой ти се върже.12:39 12.09.2018
9 Obey the law
Коментиран от #11
13:12 12.09.2018
10 ТозиОнзи
До коментар #1 от "ПеЛник":
Затова е изработен само един екземпляр, който дъъъълго време събира прахта по "рафтовете" ....13:38 12.09.2018
11 Патиланчо
До коментар #9 от "Obey the law":
Ао ботовете не пишат под статии на Иво Стойнев за Григор Димитров и Антъни Иванов - модераторите не ги бутат! Пробвай се да пишеш критика за Гришо и си баннат за седмица - ПРОВЕРЕНО! Затва пишете само от СИМ карти - така като свърши нета и купиш другата може да претупаш 2- дена от БАНа.13:53 12.09.2018
12 Охаа
13:55 12.09.2018
13 Пестин коня гоуфу
14:33 12.09.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 429
16:42 12.09.2018
16 GTE
За мен и Голф 3 GTI 2.0 е един достатъчно добър за времето си достъпен автомобил със спортна компонента. За VR6 също
17:02 12.09.2018
17 БМВ680катъра
До коментар #1 от "ПеЛник":
Публикувано във факти.бг: За проекта са поканени едни от най-талантливите конструктори в бранша - заводския екип на Toyota Team Europe.17:39 12.09.2018
18 Гошо
17:57 12.09.2018
19 супер е гоуфо
18:36 12.09.2018
20 Миленсио
До коментар #1 от "ПеЛник":
Хонда преди 22 години произвеждат хонда сивик 1.6 тайп ар 185 конски сили атмосферен.Когато фолксваген направят такова нещо тогава пиши.Коментиран от #23
20:21 12.09.2018
21 майстора
21:46 12.09.2018
22 nike
21:47 12.09.2018
23 Алфа Ромео
До коментар #20 от "Миленсио":
Гоуф праиха тогава 1.6 101 коня, един уникално муден мотор, търсих ги де са тея толкова коне ама така и не ги намерих, като се качих на една Астра със такъв мотор ми се стори че летя напрао.22:10 12.09.2018
24 Екотек
07:50 13.09.2018
25 Тойота
15:47 13.09.2018
26 Бесен язовец
До коментар #1 от "ПеЛник":
Хе хеее личи си пеЛничанина отдалече.еле да беше Гоуф 2ка още по харно.22:42 13.09.2018
27 Бракма
До коментар #1 от "ПеЛник":
Бракма00:38 14.09.2018
28 Пешо Мъката
Коментиран от #30
05:23 14.09.2018
29 гощо
07:38 14.09.2018
30 5ко
До коментар #28 от "Пешо Мъката":
199810:10 14.09.2018