Откак баничарките се отделиха в самостоятелен клас автомобили през втората половина на 90-те, популярността им сякаш не спира да расте. Преди появата на Peugeot Partner/Citroen Berlingo и Renault Kangoo те бяха просто товарни версии на компактни модели. След шумния успех на френските модели производителите осъзнаха, че се е отворил цял нов сегмент, към който интерес вече проявяват не само занаятчии и дребни търговци, а и обикновени потребители.
Така само за няколко години почти всяка голяма компания бе принудена да разработи собствена баничарка, а в дневния ред на журитата, раздаващи престижни награди, изведнъж се появи категорията "Ван на годината". През 2003 г. безапелационен победител в нея стана изцяло новият Ford Connect. Той спечели титлата International Van of the Year 2003 с 20 от 20 гласа, прегазвайки конкуренцията.
Макар от тогава да са изминали 7 години, моделът все още се произвежда и по всичко личи, че няма да се пенсионира скоро. Продава се в две версии с чисто утилитарно и товаро-пътническо предназначение с имената Transit и Tourneo.
Единствената съществена разлика между тях е броят на местата и наличието на задни прозорци вместо ламарини. Разбира се, "бачкаторът" и "многофункционалният" му вариант се целят в доста различна клиентела, което определя и немалко нюанси в оборудването. Като цяло обаче Connect си остава работен кон, който изпълнява и цивилни функции
по силата на пазарната мода и търсенето. Сглобява се в заводите на Ford в Коджаели, Турция, и Крайова, Румъния, а в гените му може да се открие наследство от първото поколение на Focus, на чиято платформа С170 е изграден.
Connect е една от най-масовите баничарки в България, но се среща относително рядко в обявите за продажба, като цените варират в изключително широки граници. По силата на логиката това бе трябвало да означава, че собствениците на модела са доволни от него и го продават или при крайна амортизация, или по финансова принуда.
Ако се съди по статистиките за дефектите на Tourneo/Transit, подобна ситуация е съвсем закономерна.
Подобно на повечето баничарки от ново поколение, Connect глези пътниците си с непознато допреди 10-ина години ниво на комфорта и ергономията. В това отношение товаро-пътническият Ford превъзхожда почти всичките си конкуренти. Просторът в кабината е в такова изобилие, че капацитетът на вентилационната система често не достига в по-студени дни. Моделът се произвежда с две версии на
каросерията
с различно междуосие. Първата е дълга 4 278 и висока 1 814 мм, а полезният товарен обем достига 2.8 м3. Близо кубик повече поема варантът с дължина 4 250 мм, който освен това е и по-висок с около 7 см. Купето разполага с доста прилична антикорозионна подготовка, но подобни автомобили нерядко попадат в леки произшествия и не е зле да се оглеждат за ръжда вследствие механични наранявания.
Салонът
на Connect не се опитва да крие изначалното предназначение, за което е проектирана колата. Широките предни врати улесняват достъпа дори с дебели работни дрехи, а материалите са грубовати и удароустойчиви. Сглобката си я бива - особено предвид утилитарния характер на возилото, а ергономията не се различава почти по нищо от тази на лек автомобил. Воланът е малък и се регулира, също както и седалките. Скоростният лост също е на обичайното място, а предавките се превключва като в Mondeo. Разочарова единствено дебелината на предните колонки, която влошава видимостта, и липсата на чистачки за задното стъкло при някои по-бедно оборудвани версии - отвесната кърма на Tourneo/Transit се зацапва много лесно наличието на такава "екстра" е абсолютно наложително. По-капризните купувачи няма да харесат също явни икономии като липса на пепелник или фабричния касетофон с евтини говорители в базовите модификации, но не бива да се забравя, че Connect все пак е предназначен повече за работа, отколкото за удоволствие. Ford-ът компенсира бачкаторските си недостатъци с изключителна гъвкавост на интериора (задната седалка се сгъва и демонтира разделно в съотношение 60:40), може да се намери с различки конфигурации на вратите, а салонът е осеян с всякакви джобове, ниши и полици за дребни вещи. Дори базовите версии са екипирани с две въздушни възглавници, като опция на някои по-скъпи екземпляри са монтирани и странични надуваеми завеси, а немалко баничарки разполагат с климатик и двусекционни странични огледала с електрическа регулировка, които са изключително удобни при маневриране.
Двете модификации на Connect се оборудват с общо три
двигателя
Бензиновият Duratec с обем 1.8 литра и мощност 115 к.с. и въртящ момент от 160 Нм практически не се среща на вторичния пазар, в което няма нищо необяснимо. Автомобили с такова предназначение се купуват най-вече с дизелови мотори, които предлагат много по-адекватни тягови характеристики и икономия на гориво. Най-продаваните модификации на Tourneo/Transit са екипирани с 1.8-литров TDCi с мощност 90 или 110 к.с. (220 и 250 Нм съответно), който е разработен съвместно с PSA. Значително по-рядко може да се попадне на "малкия" Duratoq TDDi със същия работен обем, но с мощност 75 коня, който се предлага само на някои пазари. Всички дизели има система за впръскване на горивото Common rail, която не понася особено добре експерименти с качеството на нафтата. Главоболия от финансово естество може да докарат и горивните помпи с високо налягане, при които се наблюдава увеличаване на броя на дефектите в коли на възраст четири-пет години. Препоръчително е преди покупка баничарката да мине на преглед при специалист, който да диагностицира състоянието на впръскващата система и степента на амортизация.
Приликите с
ходовата част
на Focus оказват само положително влияние върху Connect. Оценката важи както за ходовите характеристики, така и за надеждността на окачването. По-впечатляващото в случая с товаропътническия Ford обаче си остава пътното поведение, което по никакъв повод не загатва за наличието на ресори в задния мост. Баничарката може да се похвали с направо забележителна за такъв автомобил управляемост и стабилност.
В крайна сметка въпросът с покупката на Connect опира не до думата "дали", а до "как". Моделът притежава отлични експлоатационни качества и надеждност, но предлагането на вторичния пазар е прекалено оскъдно.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Ford Tourneo/Transit Connect
ИСТОРИЯ
Януари 2003 | Започват продажбите на Ford Connect. Товаро-пътническият автомобил се продава в две модификации - Tourneo и Transit - с остъклена или метална кабина. Предлагат се бензинов двигател с обем 1.8 литра (115 к.с.) и турбодизели със същата кубатура (75, 80 и 110 коня. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
3 850 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 1 760 EUR |
Динамо | 260 EUR |
Стартер | 340 EUR |
Водна помпа | 165 EUR |
Ауспух (комплект) | 290 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 200 EUR |
Накладки (предни дискови) | 100 EUR |
Фар (комплект) |
160 EUR |
Преден калник | 320 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Ford Tourneo Connect 1.8 TDCi /90 к. с./, произведен 2003 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 wladoal
15:51 08.09.2011
2 Lacho
15:51 08.09.2011
3 Corolla
15:51 08.09.2011
4 misho
15:51 08.09.2011
5 Vasqta
15:51 08.09.2011
6 VIS
15:51 08.09.2011
7 Коко
15:51 08.09.2011
8 Gele
15:51 08.09.2011
9 cranck
15:51 08.09.2011
10 djany
15:51 08.09.2011
11 аисман
15:51 08.09.2011
12 divcho
15:51 08.09.2011
13 крис
15:51 08.09.2011
14 dinko
15:51 08.09.2011
15 rado
15:51 08.09.2011
16 ивчо
15:51 08.09.2011
17 kioro
15:51 08.09.2011
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 vogee
01:51 03.05.2012
20 никито
22:41 14.02.2015