19 907 18

Можем ли да доливаме всякакъв антифриз?

Радослав Славчев

Към днешна дата има три основни типа охладителна течност, които са обозначени с индекси G11, G12 и G13. Всеки производител препоръчва точното използване на един от трите вида, но въпросът тук е можем ли да ги смесваме?

При първите два вида (G11 и G12) в основата е етиленгликол, който е разреден с дестилирана вода и различни добавки. G11 е син на цвят, а G12 - червен. Днес обаче има химически компании, които оцветяват антифриза в най-различни цветове.

Най-съвременният антифриз е G13 и той се прави на базата на пропиленгликол, като към него се добавят отново дестилирана вода и различни присадки. Охлаждащата съставка и при трите вида е т.нар. едноатомен спирт.

Принципно първите два вида могат да се смесват, а това важи и с непълна сила и за G13, но проблемът идва не от основната съставка, а от добавките. Взаимодействието между тях може да доведе до нежелателни реакции.

така се получават твърди съединения, които могат да запушат тънките серпентини в радиатора. Възможна е и реакции, при която антифриза да загуби част от охлаждащите си свойства, така че смесването на червен, жълт и син антифриз не е желателно.

Най-добре е да се кара с антифриз, препоръчан от производителя, а ако решите да го смените с някой от другите два вида, то задължително трябва да се направи "промивка" на охладителната система.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Експерт
    Отговор
    1 14:35  12.10.18
    Абсолютно точно и навреме казано!
  • onq s konq
    Отговор
    2 14:43  12.10.18
    Ас кога застудее источвам водата на беенвето щото и бес това не го карам А кога се затопли му слагам половин кофа от бунара и си го карам цело лето!

    Коментиран от #11

  • магазинер
    Отговор
    3 14:48  12.10.18
    Разбира се, че може. Всички антифризи са на една и също основа - етиленгликол. Само добавките са различни, но това няма при доливане никакво значение.
  • 🤦🏼‍♂️може , всичко може и с
    Отговор
    4 14:49  12.10.18
    “хидрожен “пак може ,но можето интересно защо не го пускат че може

  • Павел
    Отговор
    5 14:51  12.10.18
    Най- добре е да се кара с ракия. Не замръзва, не предизвиква корозия и не пригрява мотора. Опитайте.

    Коментиран от #16

  • Мършата
    Отговор
    6 15:03  12.10.18
    Аз на беемвето никога не турям дето имат метанол, щото казват че било вредно!! Зимата ще му туря тънки гуми, щото да харча малко нафта, тънките гуми няма да ма хлъзгат, ама на тънките гуми вече ще го карам по бавно до 200 щото да не ги разцентровам!!
  • Мужик
    Отговор
    7 15:09  12.10.18
    КъФ антифриз ве, дФе кофи топлъ водъ а анфризо си го пием като нема бояршник!
  • Коментара
    Отговор
    8 15:16  12.10.18
    По принцип си е хубаво да се прави промивка през няколко години. Аз на 3-4 години промивам и сменям антифриза с нов. Иначе както си пише и в статията по-добре не си правете експерименти и не мешете, освен при форсмажорни обстоятелсва...
  • 1990 година ли е?
    Отговор
    9 15:22  12.10.18
    Това е доста полезна информация. Никъде в интернет няма такава. Благодаря
  • Разбира се...,
    Отговор
    10 15:33  12.10.18
    ...че може. Всичко е според зора. На вагена му слагам от мазния жълтия концентрат от комунизма вече 7 година и нищо му няма . Перфектен е. Колата е 2010г
  • оня без коня
    Отговор
    11 15:46  12.10.18

    До коментар #2 от "onq s konq":

    А коня си с зеленият антифриз ли го зареждаш?
  • Гост
    Отговор
    12 22:23  12.10.18
    G12+ може да се смесва с G11 и G12
  • BASF
    Отговор
    13 13:23  13.10.18
    Слагайте каквото Ви попадне и после ревете че ви е текнала охладителната система.Всяка що годе съвременна кола има точно изискване и спецификация на всички консумативи включително антифриз. Проверете какъв трябва да е за вашата кола и не правете съчинения. Тук цитираните G11 G12 G13 са част от типовете антифриз на BASF продавани под марката GLYSANTIN. Но освен тях има и G38 G48 и други. Проблем е че разни фирмички си лепват етикет G-нещо си и наливат оцветен етиленгликол и го пробутват на пазара.
  • Гост
    Отговор
    14 15:32  13.10.18
    Да добавим нещо по темата. Водата има по-добри охалдитлени качества от антифриза, НО замръзва. Антифиризът губи свойстватат си след няколко години експлоатация и се препоръчва смяна на 3-5 години. Препоръчва се антифризът да се разрежда с вода според атмосферните условия на дадената страна. Не се подлъгвайте да слагате неразреден антифриз, защото течливостта му е по-ниска от водата и натоварва водната помпа, съответно двигателя, намалява скоростта на потока, съответно охладителните качества. Всичко това разбира се има значение при крайни натоварвания на машината и напълно функциониращи радиатор(незапушени ламели) и пластмасови въздухосборници. Крайно натоварване е каравана+климатик+5 калпака+пълен багажник+фарове+радио+смартофни и ГПС по запалките+радио+баир на горе+43 градуса на сянка+малолитражка+баир нагоре.

    Коментиран от #18


  • Така
    Отговор
    15 17:27  13.10.18
    Синия,жълтия,зеления могат да се смешат.Но син с червен не е добре,образува се пяна и не охлажда добре.Червения се води лонг лайф и му дават 150 000км или 5г.Има и розов антифриз,който е най-добър и се меши с всички видове антифризи.Но е скъп.
  • mi ta ka
    Отговор
    16 18:00  13.10.18

    До коментар #5 от "Павел":

    ракията е по-скъпа от всякакъ друг антифриз
  • Минаващ от тук
    Отговор
    17 15:13  03.11.18
    Да, харесва ми статията, но има малък проблем. Само да знаех с какво е зареден автомобилът преди това! Най-доброто решение ще да е да ес смени с нов антифриз и да си го следиш.
  • Минаващ от тук
    Отговор
    18 15:28  03.11.18

    До коментар #14 от "Гост":

    Чакай, че сега ти прочетох поста. Значи вода не се препоръчва, защото и системата има разни гумени семеринги, като на водната помпа например, а антифризът има мазителни свойства. Ако слагаш вода в охладителната система ще започнат проблемите с тези уплътнения и съответните части. Караш с антифриз. Никъде не пише лято-вода, зимата - антифриз. То си е преценено.

Напиши коментар:


Публикувай