17 234 54

Как кола с автоматик да харчи по-малко?

Радослав Славчев

За всички е ясно, че повечето автоматични скоростни кутии повишават разхода на гориво. Независимо от това дали са класически автоматици, роботизирани, секвенциални или вариаторни скоростни кутии, липсата на трети педал определено прави колата по-неикономична. От друга страна комфорта на шофиране е значително по-висок и повечето хора, освен ако не са от групата на т.нар. улични състезатели, определено предпочитат коли с автоматични трансмисии. Знаете ли обаче как да накарате кола с автоматик да харчи по-малко?

Да снижите разхода на автоматична кутия с 10-15% е напълно реално, като това зависи само от начина ви на шофиране. Първо трябва да знаете, че повечето съвременни автоматични скоростни кутии разполагат с няколко режима, като освен това са и от типа - самообучаеми. Ако изберете "екологичен" режим и карате автомобила си така дълго време, то трансмисията ще "свикне" със смяната на предавки на по-ниски обороти и ще прилага това си ново умение и в другите режими.

Ако нямате режими на автоматика и ако той не е самообучаем, то ще трябва да се справяте със ситуацията със собствени сили. Това означава, че ще трябва да си "играете" с педала на газта. Ако го държите натиснат до край, оборотите ще се вдигат много преди трансмисията да смени предавката. Ако обаче при достигане на около 2 000 об/мин отпуснете леко педала на газта, автоматика бързо ще превключи на по-горна предавка. Идеята е да държите кола в обороти не по-високи от 2 500 в минута. Именно тогава тя е най-икономична. Даже при старт от светофар отметката на оборотомера не трябва да превишава цифрата 3.

Ако се движите извън града, трябва да знаете, че най-икономичната скорост е 80 км/ч. На магистрала обаче подобна скорост е твърде ниска и за оптимален разход на гориво не трябва да превишавате 120 км/ч или отново да следите оборотомера, който трябва да е между 1500 и 2500 об/мин. За целта не натискайте рязко газта. При "кикдаун" разходът на гориво се увеличава драстично. Ако следвате тези правила, то може да пристигнете от точка А до точка Б с десетина минути по-бавно, но можете и да намалите разхода на гориво и с до 20%.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ванката
    Отговор
    1 14:05  09.11.18
    аз ще ви кажа най-икономичния начин на шофиране като си стои в гаража...
  • onq s konq
    Отговор
    2 14:07  09.11.18
    като освен това са и от типа - самообучаеми. Да ама на моито беенве тамън я обучим и тя фане та се строши

    Коментиран от #49

  • пет нула ве осем
    Отговор
    3 14:08  09.11.18
    еми пробвах ама не мога да го науча тоя мустанг проклет да падне под 20
  • Петко
    Отговор
    4 14:19  09.11.18
    Как да накарам Тундрата ми да падне под 10

    Коментиран от #9, #23, #25


  • някой
    Отговор
    5 14:28  09.11.18
    Не са самообучаеми а адаптивни.

    Коментиран от #26

  • Гост
    Отговор
    6 14:28  09.11.18
    Гледам да ловя зелена вълна на светофарите. Най-добър режим има между 1800-2000 об/мин. За автоматик трябват минимум 150 к.с.Комбинирано каране с 2.23 л. двигател - 8.5 л/100.

    Коментиран от #8

  • някой си
    Отговор
    7 14:36  09.11.18
    От около 10 години карам автоматик, проблем с разхода нямам. Има случаи когато казвам на колеги , че на ниски обороти е по-икономично - те ме гледат учудено.
  • куку руку ку
    Отговор
    8 14:40  09.11.18

    До коментар #6 от "Гост":

    Ела във Варна и винаги ще караш на зелена вълна... след 5-тото 6-тото превключване на светофара.
  • Емил
    Отговор
    9 14:51  09.11.18

    До коментар #4 от "Петко":

    Мини на газ! Няма да ти пука колко харчи!
  • Буко Баламата
    Отговор
    10 15:12  09.11.18
    Много говорихте и нищо не казахте!!
  • onq s konq
    Отговор
    11 15:34  09.11.18
    Автоматика харчи ПОНЕ СЪС ЛИТЪР ПОВЕЧЕ на 100 от ръчката ПО ПРИНЦИП и никакви "хитрости" не могат да компенсират напълно факта.Да не говорим пък че автомата е НЕСРАВНИМО ПО-ЧУПЛИВ от ръчната скор кутия,както и ПО-СКЪП ЗА ОБСЛУЖВАНЕ/за редовна смяна на масло и евентуален ремонт говоря/.БМВ-то ми е с ръчка/дизел-200 коня/ и харчи комбинирано едва 6,6л/100 при ЗДРАВО КАРАНЕ,както е и по данни на завода.А това че някой твърди че ръчката била "смърт" за натовареното градско каране-това са ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ...на търкалета:)

    Коментиран от #12, #17, #22, #24, #48

  • Емил
    Отговор
    12 15:43  09.11.18

    До коментар #11 от "onq s konq":

    Интересно колко разумно мислиш за скоростната кутия, пък караш дизел! Да не би да имаш раздвоение на личността или знанията ти за скоростните кутии е запълнило цялото време и не си могъл да научиш нещо за моторите?!

    Коментиран от #14, #15

  • onq s konq
    Отговор
    13 15:45  09.11.18
    Само да допълна че испуснах беенвето ми е 230 коня по дукументи ама не искам да ви лъжа та затва казвам 200 щото май горе-доле толко са останали живи

    Коментиран от #42

  • onq s konq
    Отговор
    14 15:47  09.11.18

    До коментар #12 от "Емил":

    То и доктора оня ден подрече нещо за раздвоение ма ас си мислех че стаа вапрос за комшииката нещо ...
  • 15 15:56  09.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • гкйгх
    Отговор
    16 16:01  09.11.18
    Не знам под кой камък е живял автора на тая статия, но разхода на съвременните автомати е толкова пренебрежимо по-висок отколкото на колите с MT, че направо не си струва да се споменава, че има разлика.
  • БМВ
    Отговор
    17 16:49  09.11.18

    До коментар #11 от "onq s konq":

    Когато не се обслужва автоматка ще се счупи разбира се но това не означава че не е най доброто
  • Муха
    Отговор
    18 17:12  09.11.18
    Автомата е за лаици... PS Що ме цензурирате бе скопци?! Нема да заработите стинките от рекламодателите ли? Уж статийка пък юруж народе не остана? Въх продажно просто семе...
  • vasik atanasova
    Отговор
    19 17:22  09.11.18
    когато колата се кара на ниски обороти се скапва двигателя от самите вибрации това се отнася най вече за автоматиците и са малолитражните двигателчета

    Коментиран от #28

  • vasik atanasova
    Отговор
    20 17:22  09.11.18
    когато колата се кара на ниски обороти се скапва двигателя от самите вибрации това се отнася най вече за автоматиците и са малолитражните двигателчета
  • Bg citizen
    Отговор
    21 17:43  09.11.18
    А за вариаторът защо не каза нищо Славчев?

    Коментиран от #34

  • Гост
    Отговор
    22 18:16  09.11.18

    До коментар #11 от "onq s konq":

    Ти пък защото караш в големия град Добрич и си тръгнал да ни обясняваш колко добре било ръчката. Само, че веднъж като се качиш от ръчка на автомат и забравяш за ръчката - говоря за София, където 2 часа на ден в задръстванията те карат да намразиш ръчките!

    Коментиран от #40

  • Saguaro
    Отговор
    23 19:22  09.11.18

    До коментар #4 от "Петко":

    10 мили на галон ли?
  • Келера
    Отговор
    24 20:20  09.11.18

    До коментар #11 от "onq s konq":

    Ти уж си с коня,пък видиш ли- от ръчки и автомати разбираш.Ццццц... ти да видиш "КОН"
  • Дъртият шофьор
    Отговор
    25 21:07  09.11.18

    До коментар #4 от "Петко":

    Това разхода на "празен ход" на място без клима ли е?
  • гост
    Отговор
    26 21:11  09.11.18

    До коментар #5 от "някой":

    е ти пък сега, такива сложни думи за журналята ;)
  • Галош без БМВ
    Отговор
    27 21:15  09.11.18
    Много от съвременните автоматични трансмисии предоставят по- добро ускорение и по- нисък разход от ръчните- с два съединителя и по- вече предавки превключването е по- бързо и режима на движение е по- равномерен и прецизен.

    Коментиран от #29

  • Антон 1
    Отговор
    28 22:38  09.11.18

    До коментар #19 от "vasik atanasova":

    И се певцаква ДПФ !
  • шенкелчо
    Отговор
    29 22:58  09.11.18

    До коментар #27 от "Галош без БМВ":

    Мани не им отваряй очите,нека става та..к!!А пък специалиста с многото никове чак и редовно сменя маслото в АСК.Сигурно на 20х ,заедно с това на двг:))))
  • vasik atanasova
    Отговор
    30 23:03  09.11.18
    точно както и маховика на дизелите особено ама виж ги хем не разбират хем минуси слагат евала разбираш от коли респект
  • vasik atanasova
    Отговор
    31 23:03  09.11.18
    точно както и маховика на дизелите особено ама виж ги хем не разбират хем минуси слагат евала разбираш от коли респект
  • vasik atanasova
    Отговор
    32 23:03  09.11.18
    точно както и маховика на дизелите особено ама виж ги хем не разбират хем минуси слагат евала разбираш от коли респект
  • асддса
    Отговор
    33 00:05  10.11.18
    Е те тези правила са за всякаква скоростна кутия, не само при автоматик. Карай по-плавно и внимателно и колата харчи по-малко, независимо с каква скоростна кутия е.
  • ватикан асасин
    Отговор
    34 00:08  10.11.18

    До коментар #21 от "Bg citizen":

    Казал е, ама някой не е прочел
  • Путкин
    Отговор
    35 04:31  10.11.18
    Колата ми е със 7джи троник скорости 3200кубика и 224коня, дизел и гори 8/8,5л. Джипа ми бензин 7ск 5000куб 389кс и гори 25л. На женами джипчето е бензин 9ск и гори 9л. Всички са автоматици с двоен съединител. Имам и едно BMW 528 бензин, ръчка 193кс и гори около 15л. Всичките съм ги засичал на градско каране. Незнам кое е по икономично, но автомата е по удобен. В София и Пловдив има ужасни задръствания и ръчката ме изнервя иначе по магистралата е без значение дали е ръчка или автомат. Абе както е казал народа: Кеф цена няма! Ама излиза скъпо!

    Коментиран от #44

  • Така е
    Отговор
    36 08:13  10.11.18
    Ниски обороти и плавни движения водят до нисък по нисък разход, високи обороти и резки съзтезателни движения до по висок, каквото и да е машината.
  • Преминаващ
    Отговор
    37 09:47  10.11.18
    Аз съм с електричка, вие се оправяйте кой бил с ръчка, кой без пръчка. :))
  • Монтьора
    Отговор
    38 10:37  10.11.18
    Все разбирачи бе,мале,мале
  • 39 10:53  10.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бони
    Отговор
    40 12:25  10.11.18

    До коментар #22 от "Гост":

    В София всички сте професори това е ясно и вярно.Но също така е вярно,че по-усрана столица в Европа няма.

    Коментиран от #41

  • Гост
    Отговор
    41 12:33  10.11.18

    До коментар #40 от "Бони":

    Това какво общо има със статията? Пък и не е нужно да си професор, за да може да напишеш правилно думата "Осран". Все пак да ти напомня, че темата е за автоматици, а не за омраза към София.
  • Елка
    Отговор
    42 15:34  10.11.18

    До коментар #13 от "onq s konq":

    Какво значи,,бееНвето”?
  • ДИИИ
    Отговор
    43 16:25  10.11.18
    АЗ СЪМ С КОНЯ И КАРУЦАТА, ОПРАВЯЙТЕ СЕ !
  • Само да кажа
    Отговор
    44 18:08  10.11.18

    До коментар #35 от "Путкин":

    Имам няколко забележки. Колата ти не е 3200, а 3000 кубика. 7G tronic е обикновен автомат, не с двоен съединител. Джип 5 литра 389 трябва да е атмосферен, което означава БМВ или Мерцедес от старите генерации - отново обикновен автоматик. 9 скоростната кутия на жена ти на джипа най-вероятно също е обикновен автоматик.
  • СВТ
    Отговор
    45 20:08  10.11.18
    Автомата е много удобен за всичко.Отпускаш леко газта и после леко натискаш и винаги си в максимален въртящ момент ,особено1200 2500. Двигател 2000 куб 140 коня о по лека кола.В задръстванията е супер не те болят краката.Ако тръгваш и пускаш само спирачката без газ и после леко подадеш много по бързо се ускорява.Разход с климатик 8-9
  • стефчо
    Отговор
    46 21:03  10.11.18
    Вече отивам към 50 г и за мен най-добрата кола е автомат.Като по-млад и аз се надъхвах за разни ръчки и три педала и дрън-дрън. Истината е автомата в днешно време,никой нормален не иска докато шофира да ръчка постоянно!
  • Morgoth
    Отговор
    47 23:23  10.11.18
    С уговорката, че ниския разход и спортното каране са несъвместими - като искате хем да е автомат, хем да гори малко - CVT. На магистрала поддържа 1000 оборота и не ги вдига докато не натиснеш педала на газта. И като цяло плавното каране гори по-малко, рязкото и агресивното газ-спирачка гори повече. Всеки сам си избира кое му е кеф и кое му е по-важно.
  • Morgoth
    Отговор
    48 23:30  10.11.18

    До коментар #11 от "onq s konq":

    Това е вярно за всички съвременни екстри. Също толкова вярно е, че всяка една от тях те улеснява и един път като и свикнеш не искаш да се връщаш назад. Аз се качих на автомат преди 3 години, защото мощен хибрид с ръчка няма. Тогава за мен автоматика беше именно 5000 лева отгоре и допълнителен разход на гориво за нещо без което мога спокойно да живея. Днес не мисля така и макар да вярвам, че ще си припомня много бързо как се кара ръчка - не искам.
  • Ебати бенвето
    Отговор
    49 08:10  11.11.18

    До коментар #2 от "onq s konq":

    Егати бенвето :D
  • гощо
    Отговор
    50 08:55  11.11.18
    Ей сА сЕдам и ше мислим как да спестим 2 литре за 100километра ей са почвам умуването тцтцтцттцтц...

  • гост
    Отговор
    51 08:57  11.11.18
    Колата ми не харчи нищо когато ползвам колело.
  • 52 09:39  11.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Минаващ от тук
    Отговор
    53 22:28  11.11.18
    Статията е точно според мен. Точно така се държи.
  • Driver
    Отговор
    54 10:00  12.11.18
    Как и да го караш автомата си руча повече ...

Напиши коментар:


Публикувай