29 Юни, 2010 11:56 41 603 19

Автомобилът на старо: Lexus RX 400h

  • lexus rx 400h

Хибридните автомобили отдавна не са новост. Настъплението им започна още в края на миналия век, а комбинацията от законови мерки и мода ги направи изключително популярни в Щатите, където вече практически няма производител без модел с комбинирано задвижване в гамата. По-бавно, но сигурно подобни возила си пробиват път и в Европа. Харесват ги специфична група купувачи с достатъчен финансов ресурс, ярко изразен афинитет към новите технологии и загриженост за природата. В България на така описаните условия отговаря крайно ограничена група, което поставя доста точна диагноза на държавата в много аспекти. Изгледите за радикална промяна са меко казано мъгляви, но пък времето си тече и на вторичния пазар се появяват все повече хибриди от първата вълна.

Интересът към подобни коли съвсем обяснимо клони към нула - у нас има прекалено малко авантюристи, склонни да вложат значителна сума в употребяван автомобил с толкова сложна и непозната конструкция в името на едната екологична съвест. Ограничената конкуренция в този сегмент също не стимулира особено търсенето. Ако сред компактните хибриди съществува някаква надпревара за клиенти, то по-луксозните класове са изцяло монополизирани от Toyota. Стане ли пък дума за всъдеходи, изборът се свежда до един-единствен модел. Lexus RX 400h дебютира преди шест години, а все още няма преки съперници на европейския пазар. Употребяван екземпляр може да се намери за под 50 000 лв., което е непосилна сума за 99.9% от купувачите. От друга страна това е направо нищо в сравнение с цената като нов (51 037 евро за базовата модификация през 2005 г.), а времената са тежки и пазарлъкът за такива "ликвидни" стоки става все по-лесен. Колкото и изгодни да са условията по сделката обаче, струва ли си инвестицията в хибриден всъдеход, пък бил той и Lexus?

От гледна точна на имиджа и техническото съвършенство, отговорът има еднозначно положителен отговор.

Експлоатационните достойнства на този автомобил са несъмнени. 400h разполага и с най-впечатляващите динамични показатели в цялата гама на RX при далеч по-скромен апетит. Стигне ли се до практическите страни от поддръжката и обслужването на модела в родни условия обаче, розовите краски в картината започват да избледняват.

На външен вид хибридният всъдеход на Lexus се отличава слабо от останалите модификации. Познава се по кръглите халогени в предната броня и допълнителния отвор под радиаторната решетка. Тъй като се произвежда само и единствено във Фукуока, Япония, качеството на изработката се доближава до абсолютния идеал, а идентичността на панелите на каросерията с останалите представители на семейството улеснява донякъде намирането на резервни части при евентуален удар, което понякога е проблем при най-масовия хибрид Prius.
Приятен бонус към иновационната конструкция на 400h е оборудването, което включва глезотии, предлагани само като екстри за обикновените модификации на RX. Както може да се очаква от марка с такава репутация, всичко функционира безотказно въпреки нивото на технологиите. Критики към сглобката могат да се чуят само от най-капризните собственици, които понякога се оплакват от шумове от покривната щора на багажника и крепежа на задните седалки - все лесноотстраними недостатъци.

Истинското разковниче в този автомобил обаче никога не е бил фасонът и екстрите, а съдържанието. Именно задвижващата система Hybrid Synergy Drive е главен виновник както за интереса, така и за резервираността на купувачите. Хибридната установка се състои от цели три задвижващи агрегата и целия блясък на японската инженерна мисъл, струящ от управляващата електроника и спомагателните възли. Основният двигател е бензиновият V6 с индекс 3MZ-FE и мощност 211 к.с. В комплект с него работят два електромотора. Първият генерира 167 к.с. и 330 Нм и задвижва предните колела, а вторият развива по-скромните 68 коня (130 Нм) и подава въртящ момент към задния мост. По каталог общата мощност на трите агрегата съставлява 272 к.с., тъй като простото математическо сумиране на конските сили не върши работа заради различните оборотни режими, индивидуалната работна програма на най-малкия електромотор и 30-те процента загуба от енергията на бензиновия двигател, отдавани за зареждането на никел-металхидридните батерии.

Lexus RX 400h не разполага нито с класически стартер, нито с генератор, нито дори със скоростна кутия. Бензиновият мотор се активира от големия електромотор с помощта на стартер-генератор, който се грижи също така за зареждането на високоволтовата батерия с капацитет 6.5 Ач и общо напрежение от 288 волта. Ролята на трансмисия се изпълнява от планетарен механизъм. В зависимост от режима на движение той разпределя подаването на въртящ момент към предните колела по механичен път, като се подчинява на командите на електронния "мозък" на Hybrid Synergy Drive. Разполага и с понижаваща предавка, защото му се налага да укротява 12 400-те оборота на електромотора. Последният задвижва автомобила при потегляне и ниски скорости, а след подаване на повече газ автоматично включва бензиновия агрегат. Ако електрониката отчете намалено сцепление на предните колела или рязко настъпване на десния педал до откат, на помощ се притичва и третият мотор, а след 7.6 секунди 400h вече лети със 100 км/ч. При спиране електродвигателите преминават в режим на генератори и използват кинетичната енергия за зареждане на батерията.

За разлика от останалите представители на гамата RX, 400h разполага с двойно предаване с кардан и блокируема междуосева вискомуфа. Хибридът обаче изобщо не е предназначен за пресечен терен. Алгоритъмът на управляващата електроника и спецификата на задвижващата установка са съобразени изцяло с цивилизовани пътни условия, в които проходимостта далеч не е приоритет.

Основна предпоставка за изправната работа на цялата тази технологична вакханалия е редовната експлоатация, за да се поддържа постоянно процесът на зареждане и разреждане на акумулаторите. Ако хибридът бъде "зазимен" за повече от месец, никел-металхидридни батерии се изтощават напълно и съживяването им става крайно проблемно.

Комплект нови акумулатори струва не по-малко от 2 600 евро.
Неттрадиционната конструкция на RX 400h води и до други нетипични проблеми. Пак заради продължително застояване започват да губят херметичност маншоните на полуосите. Случва се да протече и масло от предния капак на раздатъчната кутия. Най-неприятни обаче са последствията от експерименти с качеството на бензина. Калпавото гориво вади от строя демпферната муфа, която гаси въртеливите вибрации на двигателя с вътрешно горене. Монтирана е между бензиновия мотор и планетарния механизъм и служи за плавно предаване на мощността в момента на включване на ДВГ. Нова струва над 1 000 евро. Специалисти съветват настойчиво да се поддържа чистотата на радиаторите - не само на бензиновия мотор, а и на преобразувателя на постоянния ток от 650 на 288 и 12 волта, който има самостоятелен контур на охлаждане.

Иначе самият бензинов агрегат не създава грижи. Газоразпределителният му механизъм се задвижва от ремък, който трябва да се сменя на всеки 120 000 км заедно с ролките. Свещите с иридиеви електроди издържат поне 80 000. Рядко се налага и смяна на горивен филтър, но за целта трябва да се демонтира резервоарът. Неизправности на електромоторите или други възли на хибридната система не са известни.

Слабо място в окачването на Lexus RX 400h са само втулките на сталибизаторите. Всички останали детайли по ходовата част издържат по 150-200 хил. км дори в български условия. За разлика от останалите версии на модела, хибридната разполага с електрически, а не хидравличен усилител на волана, което на практика осуетява повреди. Кормилните щанги пък издържат поне по 100 000 км. "Електрифицирани" са и спирачките. При смяна на накладки е добре да се смазват апаратите, за да се избегне блокиране и неравномерно износване.

Всъщност подобни препоръки към притежателите на RX 400h така или иначе звучат абсурдно. Всъдеходът на Lexus изисква специализирана поддръжка от тесни специалисти с изключително висока кварификация. В условията на ежедневна употреба при спазване на експлоатационните норми хибридният всъдеход служи безотказно. Възникне ли проблем обаче, собственикът би бил абсолютно безпомощен, което основателно създава резерви към този иначе прекрасен автомобил. Бъдещето принадлежи на возила като него, но за обикновените българи тази ера все още не е дошла.

ИСТОРИЯ 

Lexus RX 400h (XU3)

Януари 2004 На автосалона в Детройт е представена хибридна модификация на всъдехода Lexus RX. Автомобилът е оборедван с 3.3-литров бензинов двигател с 211 к.с. и два електромотора със 167 и 68 к.с., задвижващи предните и задните колела. Сумарната мощност на силовата установка съставлява 272 коня.
  
Август 2004
RX 400h дебютира официално на европейска земя на автосалона в Париж.
Март 2005 Стартират продажбите на Стария континент.
Ноември 2008 На автосалона в Лос Анджелис е представено второто поколение на хибридния всъдеход - Lexus RX 450h.

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Въздушен филтър
36 EUR
Горивен филтър 46 EUR
Спирачни накладки, предни/задни 94/44 EUR
Лагер на главина (преден) 47 EUR
 Главина с лагер (отзад) 184 EUR
 Преден носач 122 EUR
Накрайник на комрилна щанга 50 EUR
Демпферна муфа 1 071 EUR
Шарнир

92 EUR

Бензинова помпа 87 EUR
 Ангренажен ремък 63 EUR
 Обтягаща ролка 59 EUR
 Водеща ролка 54 EUR

Цените са за оригинални резервни части за модел Lexus RX 400h /272 к. с./, произведен 2005 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 KRAISO

    29 7 Отговор
    Moi priqtel imat takuv v garaja! Strashno dovolni otnosno zdravina,razhod,manevrenost,burzina i interior!
    Kato vzeme da parkira i se chuva edin simpatichen zvuk na elekrodvigatel! Super prevozno sredstvo!
  • 2 KRAISO

    17 5 Отговор
    Greshka! Komentara mi e polojitelen!
  • 3 Пепи

    11 21 Отговор
    Интересна и напредничава машина, но ако е чужда. Поддръжката надминава всякакви граници. Затова и в статията са посочили цени само на дребни консумативи, а не като при другите автомобили на двигател скорости и крупни възли. Крайно рисковано е да се купи на старо
  • 4 fen

    28 10 Отговор
    za kakvo da ti davat ceni za dvigatel i skorosti tova da ne ti e nemska kola
  • 5 Ogi

    24 6 Отговор
    Lexus!!!
  • 6 Niko

    11 17 Отговор
    СУПЕР МАШИНА !!!, но да не ти е в гаража... Поддръжката на такъв автомобил води до прогресивно обедняване, като цената на някои от основните възли предизвиква косопад...!
  • 7 KRAISO

    9 11 Отговор
    NIKO -----osuznai se! Tova ne se chupi prosto! Osven ako ne poiz4aka6 kum 20 god da si go zakupi6! Ako tova ti e ideqta........
  • 8 Emo

    12 6 Отговор
    Няма автомобил който не се чупи!!! Едни повече други по-малко,но по скъпо за ремонт.Хората са го казали и в статията-смяната на акумулаторите излиза повече от цена на 2 двигателя за автомобил от тези години
  • 9 comang

    9 9 Отговор
    имаме такова во фамилијата, поминало е 70000км и сменети се само предни плочки...
  • 10 Niko

    10 10 Отговор
    Да се твърди, че каквато и да е било машина не може да се счупи граничи меко казано с наивност. Ако не се счупи този понеделник, ще се счупи не другия, а по-другия. Рано или късно това се случва все пак и точно за този "черен" понеделник говоря, когато ще се наложи да си продадеш вилата, за да си поправиш колата - егати и ситуацията...
  • 11 КОНСУЛА

    9 18 Отговор
    Господа,
    и все пак говорим за Лексус, такав автомобил в нор,алните ддаржави не карат случаини хора, а скъпо платени лекари, актьори, адвокати и тн..независимо 34 или 5 годишен е автомобила...плащаш си за името..и това че по родните улици е пълно с простаци които карат топ модели на ауди, бмв и тн..които са класови марки но малко като че ли понамразих покраи имиджа които създават в Бг..
    на кратко: всяка жаба да си знае гьола..които иска да носи брада..ще трябва да си купи и гребенче да си я реши..
  • 12 Делю

    22 13 Отговор
    КФА РИБА Е ТВА БЕ? ШАРАН ЛИ Е? КАРАКУДА ЛИ Е? ДА ГО ПРЕКАРАМ АЗ ТАМ КЪДЕТО МИНАВАМ СЪС СТАРАТА МИ ДЖИПКА УАЗ 69, ЩЕ СТАНЕ НА ПАРЧЕТА ЛА. ДА ИДЕМ ДА СЕ ДЪРПАМЕ КОЙ Е ПО БЪРЗ ЛИ ЛА.? С МОЕТО BMW Е30 320I ЩЕ ГО ИЗДУХАМ ЛА.
  • 13 Нено

    13 8 Отговор
    До 11 коментар: твърдиш, че лексус е име? но не е, иди питай хората по улиците и ще видиш, че повечето няма да знаят, че лексус са японски и че са дъщерна фирма на тойота, а ще се чудят дали лексус са китайски или индийски. Не забравяй, че не всички хора са технически грамотни като повечето, които пишем тука. Име са само тези, които сами си правят класа и дизайна, а това са Мерцедес и BMW, които всеки срещнат минувач ще ги знае и по емблема и по дизаин и ще си мечтае да ги притежава.
  • 14 гриша

    9 12 Отговор
    ако ще давам много пари за покупка и поддръжка на стар джип, ще го направя за старата Г или МЛ класа на мерцедес, както и за БМВ E53, но никога за стар лексус.
  • 15 pirat

    13 4 Отговор
    Taka 1-vo Lexus e marka nomer edno v USA i vav vsichki arabski darjavi koito imat Petrol,tova 4e v BG opredelen krag ot hora nepoznavali markata niama nikakvo zna4enie, 2-ro ne znam kolko ot vas sa imali visok klas koli no ne mislia 4e ste mnogo ,poradi prostata prichina 4e ako znaehte kakvi ceni imat niakoi rezervni chasti i aksesoari na nemskite premium marki (BMW ,Mercedes i Audi)niamashe da pishete 4e 4astite na Lexus bili skapi,samo za sravnenie poneje mi se e nalagaloda kupuvam(Bmw 5-seria -senik s ogledalo 210 lv, vanshno strani4no ogledalo samo ogledalnata 4ast 500 lv) koito iska moje da se pozainteresuva za kakvi zivri stava vapros i 3-to koito ima sredstva za BMW,Mercedes i Audi poviarvai te mi to ,toi bi imal sredstva i za Lexus i podrajkata vaobshte ne bi go pritesniavalo,vapros na vkus,tova sa avtomobili koito davat zna4itelno v pati po -malko defekti ot masovite marki (opel ,Ford i dr.)
    Pojelavam na vsi4ki koito mogat da si pozvoliat visok klas avtomobili da se naslajdavat na udovolstvieto pri patuvaneto .

    Коментиран от #16

  • 16 ХУЛИГАН

    2 5 Отговор

    До коментар #15 от "pirat":

    КАТО НЯМА КАКВО ДА НАПИШЕШ НЕ ПИШИ ГЛУПОСТИ!!!
  • 17 kraska

    5 0 Отговор
    Колите се развалят рано или късно,каквато и марка да е! Но няма качествен персонал достатъчно за да умее и разбира как да поправя съвестно!
  • 18 Ник

    15 0 Отговор
    Тойота са най големият производител на автомобили в света,дали ще направят калпав автомобил.Вижте че в цял свят карат джип тойота др да не са прости...Що се отнася до цена на поддръжката да не е евтино но тук съм съгласен с колегата,че щом имаш брада купи си и гребенче.От шест години карам тойота и мога смело да кажа,че не бих я сменил за др джип.Имам приятели дето карат х5 като закъсат сетете се сами на кого звънят да ги дърпа.Успех на всички които са решили да си купят ТОЙОТА.
  • 19 Влад

    10 0 Отговор
    Карам само Лексъс! За друго не бих си помислил! Не забравяйте че новите лексъси са с доживотна гаранция на кутия и мотор. Пък въпросния хибрид има 12г гаранция от ръжда. Другите имат ли ги?