Last news in Fakti

13 Октомври, 2019 13:00 4 402 30

28% по-висок риск от смърт при сблъсък с всъдеход

  • suv-
  • всъдеход-
  • пикап-
  • безопасност-
  • катастрофа

Катастрофа между автомобил и всъдеход носи 28% по-висок риск за живота на водача на леката кола, показват резултатите от ново изследване на американския Застрахователен институт за пътна безопасност (IIHS). Оценката изглежда стряскащо, но всъщност отбелязва значителен напредък, тъй като статистиката от началото на 90-те години на миналия век този показател е бил цели 132%.

Проучването на IIHS обхваща данни за катастрофи с участието на автомобили на възраст 3-4 години в периода 1989-2016 г. Споменатите 132% по-висок риск за шофьорите на леки коли се отнася за пътнотранспортните произшествия между 1989 и 1992 г. С навлизането на съвременните технологии за активна и пасивна безопасност сигурността се е подобрила съществено.

Прогресът обаче е подминал пикапите. Вероятността да причинят смъртта на шофьор на лек автомобил при сблъсък при тях е по-висока със 159%, отколкото при удар с друга лека кола. Този показател не само не е намалял в сравнение с 1989-1992 г., а дори се е увеличил с един процент.

Като основна причина за смъртността при катастрофа с участието на пикапи от IIHS посочват масата им, тъй като по-тежките автомобили винаги нанасят повече щети. Друг не по-маловажен фактор е големият клиренс. Заради височината си пикапите се забиват над програмираните зони за деформация на леките коли.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мартин

    62 22 Отговор
    Всеки втори вече е с джип - уж той да е в безопастност. Скоро като всички се качим в джипове, каква ще е следващата крачка - камиони? Трябва да има някакъв данъчен и застрахователен "малус" за хората с джипове, по-вредни са за околната средата във всяко отношение.

    Коментиран от #2, #15, #24, #25

  • 2 Коmapak

    29 2 Отговор

    До коментар #1 от "Мартин":

    Следващата крачка е БТР... Като гледам колко народ измря това лято в катастрофи..

    Коментиран от #10

  • 3 Алфа Ромео

    29 8 Отговор
    Добре че ни казахте, как щяхме да се сетим иначе, що взехте да правите тези шосейни слонове бе ка..ти, да застрашават живота и здравето на хората каращи нормални леки автомобили!

    Коментиран от #12

  • 4 criminal

    17 3 Отговор
    Въйййй откриха топлата вода......карай си камиона чиста работа......Тея с лъскавите джипки не са толкова нагли като те видят.....
  • 5 Доко

    13 4 Отговор
    И бащицата е с джип,ама ние нищо неможем да направим и потъваме безвъзвратно ,джипа ни е натиснал отгоре!
  • 6 СТАНС МАНС И СИЕ

    3 8 Отговор
    Затова карам модифицирана хонда сивик 93-та ТУРБО която е толкова ниска ,че минава без проблем под жипове и пикапи ! Важното е СТАНС да има - станса е полезен и спасява човешки животи и поредната статия го доказва това ! !! И под бариери минавам без проблем - хем тарикатско , хем не плащам такса престой !!!! Зимата пък съм като снегорин ! ! ! Станса помага и в чистенето на сняг - абее тарикатска работа !!!
  • 7 Heavy Duty

    9 4 Отговор
    Следващата ми кола ще е Ford F-250 Heavy Duty, https://en.wheelsage.org/ford/f-series/68806/bds_heavy_duty/pictures/unvdn0/ няма да могат да те ударят от страни само отдолу ;)

    Коментиран от #13

  • 8 Heavy Duty

    13 0 Отговор
    А забравих, задължително ще има газова уредба!
  • 9 Манчо

    19 0 Отговор
    Който го страх от мечки да не ходи в гората.Дано не случват такива бели.Аз работя на валяк и всички се пазят от мен.

    Коментиран от #30

  • 10 Вярно

    6 0 Отговор

    До коментар #2 от "Коmapak":

    Той Динко за това ги изкупи евтино БТР-те, след това ще ги продава скъпо на желаещите.
  • 11 САП

    10 0 Отговор
    Карам булдозер Коматсу D375, който му стиска да се блъска в мен.:))
  • 12 DBS

    19 0 Отговор

    До коментар #3 от "Алфа Ромео":

    Не са страшни "всъдеходите"
    ..страшен е тоя зад волана .Най-често комплексиран индивид с черна тениска и диагоналка.
    Те на запад им викат "бебевози" и заместват вановете ама ние си " мутреем" с тях.
    СпрЕла работа.
  • 13 Алфа Ромео

    5 1 Отговор

    До коментар #7 от "Heavy Duty":

    Като те закамят отсрани отдолу наиш кви хубави каваци ща правиш с пикапчето, имат предимство високите коли в някои ситуации но имат склонност и да се преобръщат по-лесно.

    Коментиран от #17

  • 14 Нашенец

    6 2 Отговор
    Върховна простотия е да бъдат коментирани джиповете по този начин ! Аз с моята Фронтера съм теглил поне 15 "обикновени" автомобила сатънали до гуша в калта ! Доставвял съм лекарства на сериозно болен човек в почти непроходима местност ! Осъзнайте се и не пишете глупости !
  • 15 гост

    13 3 Отговор

    До коментар #1 от "Мартин":

    Добре де, аз минах на сув, по-висок от нормална кола и е много по-удобен, по-практичен и харчи литър повече, от еквивалентна кола, но има двойно предаване, което помага много зимата и голям клиренс, което също е полезно у нас с нашите ями и неравни пътища. Според теб по твоята логика джиповете с по-висок разход така или иначе плащат повече чрез акциза на горивата, повечето по-големи коли са и с по-големи мощности, което значи високи данъци. За теб това не е достатъчно, а трябва и допълнителен данък, понеже ти е висока колата? Добре, съгласен съм, но тагава да вдигнат и данъците на всички коли до евро 3 като кола без пречиствателни системи да струва 300-400лв годишно в данъчното, кола с евро 2 да е 250-300лв, евро 3 200-250лв, и т.н. Защото някой димящ опел като опушва с канцерогени всичко живо където мине плаща 30лв данък, а моята кола грам пушек няма, висок евростандарт, бензин, никакви сажди и хоп, 300лв данък. Защо, това честно ли е? Не нанасят ли много повече вреда тези отровители на въздуха отколкото една повдигната кола?

    Коментиран от #22, #23

  • 16 onq s konq

    1 1 Отговор
    Не по-малко любопитна ще е статистиката какъв е процентът на риск за живота на водача на "Всъдеход" при СБЛЪСЪК С ТИР...ама пак при същата поза - "Фронтално срещу Напреки".

    Коментиран от #19

  • 17 Heavy Duty

    0 1 Отговор

    До коментар #13 от "Алфа Ромео":

    Да си видял обърнат камион от кола?

    Коментиран от #18, #26

  • 18 Димо

    8 0 Отговор

    До коментар #17 от "Heavy Duty":

    Автобуса на магистрала Тракия беше обърнат от лек автомобил управляван от жена.
  • 19 Димо

    4 0 Отговор

    До коментар #16 от "onq s konq":

    Конче в такива случаии нискостоящия винаги е губещ.Пази боже!!!

    Коментиран от #20

  • 20 гост

    3 1 Отговор

    До коментар #19 от "Димо":

    С изключение на случаите, в които се пъхват под тир и оцеляват с намачкан покрив, но живи. Висока кола би отделила горната част на седалките с всичко върху тях. Сега сериозно. Нито една кола не се купува с мисълта при евентуална катастрофа колко щети ще нанесе, колата се купува по предназначение, а това какво ще стане при удар смятам, че е твърде относително и всичко се корени в ускорението, за което масата има най-голям принос. Ако удариш малка кола с голяма кола, то малката пак ще пострада много, а клиренса на колата, например 130 срещу 190мм не е от особенно значение. По същата логика и вановете са на същото ниво като сув, какво искат да ни кажат, че всички трябва да караме седани ли? Ами американските фирми започнаха да изключват седаните от производството си, а двутонните им пикапи на рама се продават с милиони, какво да сглабят? Каквото иска пазара. Навремето е имало голямо търсене за седани, а сега почти отсъства.

    Коментиран от #28

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Random

    2 1 Отговор

    До коментар #15 от "гост":

    Що пък реши данъка да е за екология? Това е данък "доход" - щом имаш пари за нова кола,значи имаш пари и затова по-голям данък. Това с евро категориите е измислица. А и старите коли, АКО СА ИЗПРАВНИ покриват и по-новите стандарти, просто не е практика да се сертифицират спрени от производство коли. Например - 2001г е39 530(не е защото съм фен на бмв, след малко ще дам линк да провериш и други) се води евро 3, обаче като сравниш колко емисии изхвърля и се оказва че покрива евро 5. Е честно ли е колата да ти е изправна и да покрива евро 5, обаче да плащаш данък като за Е3 щото ония ги мързи да я сертифицират? Ей го и линка: https://carfueldata.vehicle-certification-agency.gov.uk/search-new-or-used-cars.aspx
  • 23 Случаен

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "гост":

    Едно комби е по-добро във всичко. По-бързо, по-маневрено, по-икономично, по-безопасно дори щото не се обръща толкова лесно. А и има Аллроуд, Аутбак, Аллтераин, Аллтрак и др. които са по-високи и 4х4. Аз между другото зимата с предно ядове не съм имал. Задното ще го пробвам тая зима ако се намери тенекеджия и се оправи и боядиса колата.
  • 24 8875

    6 1 Отговор

    До коментар #1 от "Мартин":

    И най-често тези с джиповете са тотално неадекватни. Трябва да се вдигнат драстично застраховките на такива, ако колатата ти е над 2 тона или над определена височина, то ти си рисков - тежък си и нестабилен на пътя и трябва да си плащаш за това. И не ми говорете колко стабилни са новите порше кайен и т.н., масовия джип е нещо от порядъка на 15 годишно бмв х3, с неработещи системи за сигурност и гуми на 7-8 години, защото нови са скъпи на "заможния" му собственик.
  • 25 сектант

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Мартин":

    Комплексар си ти, Мартине.
  • 26 Алфа Ромео

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "Heavy Duty":

    Един Приус в Лондон беше обърнал една Г-класа АМГ, Приуса даже беше в движение а Г-то с разкривен покрив и не можа да запали като го изправиха, направи го смешен Тойотата.
  • 27 type-R

    2 1 Отговор
    Това се знае отдавна но никой производител, нито закон не забранява SUV-тата. Докога? +това и един завой не могат да вземат грозните кОруци!
  • 28 type-R

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "гост":

    Не може да произвеждат опасни превозни средства. Затова на ТИР-вете им се слага щанга да не се пъхат колите отдолу. И пикапите трябва да имат такава и то не само щанга а истинска поемаща енергията конструкция. В противен случай : на полето! Където и без това им е мястото! Същата работа и с тракторите по пътя кче дори по автомобилните пътища! Движат се с 20, докато колите вървят със 120! Това на какво прилича! И рушат настилката която и без това не струва!
  • 29 Поручик Балканец

    1 0 Отговор
    Аз карам паркетник. Понеже къщата ми е в полупланински район, където милото ни мутренско правителство не е полагало асфалт вече повече от 50 години и дупките са "лунни кратери". Нито пък чистят през зимата. Ако бяха асфалтирали щях да си купя лека кола. Хем по-малко би харчила, хем по-бързо би ускорявала.
  • 30 Размера има значение

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Манчо":

    Хаха...то така кат сме подкарали темата ше си ги вадим,и ше си ги мерим...и после размера нямал значение...