16 Февруари, 2020 12:00 4 254 117

Германия субсидира Tesla

  • tesla-
  • германия-
  • авто-
  • субсидия-
  • електромобили-
  • батерии-
  • гигафабрика

Немският федерален министър на икономиката Петер Алтмайер изрази готовността си да отпусне държавна помощ на Tesla при изпълнението на определени условия. Това каза той пред Die Welt в неделя.

„Научноизследователската и развойната дейност, както и добавянето на стойност също трябва да се случват тук. Германия трябва да бъде нещо повече от разширено производствено място“, обясни Алтмайер.

Германия субсидира Tesla

„В разговорите си с изпълнителния директор на Tesla Илон Мъск винаги съм заявявал, че компанията му няма да бъде нито привилегирована, нито дискриминирана“, допълни той.

Германското правителство е отпуснало финансова подкрепа за производството на акумулаторни батерии за електрически автомобили на местно ниво. По този начин държавата иска да осигури работни места, тъй като по-строгите правила за вредни емисии застрашават търсенето на по-стари технологии, като дизеловите двигатели. Алтмайер заяви, че за да се квалифицират за държавни субсидии, компаниите трябва да изпълнят изисквания, както за посочените по-горе добавяне на стойност, научноизследователска и развойна дейност на територията на Германия, така и в областта на устойчивостта и ефективността на батериите.

„Всички компании, които отговарят на тези критерии, имат шанс да бъдат подкрепени - включително и Tesla“, обясни федералният министър на икономиката.

Припомняме, че базираната в Калифорния компания планира да построи гигафабрика в Бранденбург. Първоначално, от юли 2021-ва, от монтажната линия ще излизат до 500 000 автомобила Model 3 и Model Y годишно. В допълнение към електромобилите трябва да се произвеждат и акумулаторни батерии. В момента все още тече процесът по одобрение на фабриката от екологичните служби. Въпреки това, от Tesla вече са кандидатствали за държавно финансиране за производството на акумулаторни батерии.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 14 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Факт

    17 37 Отговор
    Тесла ФАЛИРАХА !
  • 2 Илан Мъск съм

    25 36 Отговор
    Искам да ви взема парите сега ! Не ме интересува нито екологията нито бъдещето !
  • 3 боцмана

    41 20 Отговор
    Открит е международен изкупвателен пункт на стари батерии от електрически автомобили , адрес: "Международното сметище , България". Главен управител , Бойко Методиев Борисов.
  • 4 Как така

    21 11 Отговор
    По този начин държавата иска да осигури работни места, тъй като по-строгите правила за вредни емисии застрашават търсенето на по-стари технологии, като дизеловите двигатели. - - - - - Ама как така по-стари технологии са дизелите, този не е ли ходил на курс при Антиелектрика да разбере че старите технологии са електричките а новите технологии ДВГ. А и интересно за вредните емисии, като всъщност нормите са за CO2 газ, който е по-малко при дизелите. Проблема е че дизелите могат да бъдат забранени заради азотните окиси, но всъщност влизат по-лесно в нормите за въглероден двуокис.

    Коментиран от #8, #22

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 факт

    31 19 Отговор
    Тесла попиля всички!

    Дълго немските кошници разчитаха само на стара слава и емблема, но този номер не минава вече. Изостават много от Тесла, а също и от водородните двигатели на Тойота.
  • 8 Антиелектрика

    25 16 Отговор

    До коментар #4 от "Как така":

    Ами като му гледам физиономията на този Петер Алт(сх)майер и разбирам, че сте на едно ниво.
    Отричането и непознаването на елементарни неща, няма оправдание, а изречената лъжа дори и от министър, не я прави истина.
    Истинските германци са загинали Втората световна война, тези сами ще се затрият с емигранти и субсидиране на конкуренцията.
    Но пък браво на Мъск, уцели им слабото място и сега ще ги разсипе с електричките, за които толкова бленуват.

    Коментиран от #10, #11

  • 9 EXPERT ECONOMIX

    23 9 Отговор
    Свиквайте. Вече всичко ще се плаща-въздух, вода, съществуване. Който таковал-таковал. Такъв четвъртит ще го начykaт на ж*ендърите че ше се молят да ги нема . Карайте си старите дизели - по добри са от новите шитни.
  • 10 Как така

    21 14 Отговор

    До коментар #8 от "Антиелектрика":

    Ти също сам се разсипваш. Нали твърдеше че електричките не се търсят и никой няма да ги купува, а сега пишеш че ще ги разсипе. Е разбрал си вече, така е. И е вярно, че субсидират конкуренцията но знаеш поговорката че трябва да държиш приятелите си близо, а враговете още по-близо. Може пък да научат нещо ново. А и Тесла с немско качество мисля ще е доста добре.

    Коментиран от #18

  • 11 Госあ

    7 14 Отговор

    До коментар #8 от "Антиелектрика":

    Я ни разкажи са, как електричките вървят благодарение на теорията на относителността на лайнщайн. Да чуем от експерт 😄

    Коментиран от #19

  • 12 Госあ

    5 11 Отговор
    Щото те точно на това вървят,на относителността на лайнщайн, ама на на Поанкаре-Лоренц,а оная на лайнщайн. Относително екологични са, ама относително, като не се включва производството и рециклирането на батерии и цикъла им на експлоатация.
  • 13 Госあ

    8 14 Отговор
    Не му стигат парите от американските данъкоплатци, ами и германските ще наливат у гения на 21в. Иначе е ясна схемата, треа да наливат пари у палячото,ако искат другия палячо да ги пуска на пазара на сащ. На това не му ли се казваше олигархия всъщност?
  • 14 гост

    20 6 Отговор

    До коментар #5 от "pepy":

    Е как ще е от нищото , просто той е новия смъртен враг на русколизците !! Само той е способен и достатъчен да затърка матушката от картата без да гръмне една пушка даже !!
  • 15 Госあ

    6 14 Отговор

    До коментар #5 от "pepy":

    Както се появи паляка от нищото, така се появи тая професия, която е професия,колкото и палячото някакъв професионалист. К'во се чудиш толкова.
  • 16 Електрошок

    11 10 Отговор
    Само сменяне на ника ще спаси водородните и въглеводородни зомбита от голям резил!При загуба на енергия 80%да твърдиш,че водорода има бъдеще е диагноза!

    Коментиран от #17, #20

  • 17 Госあ

    7 5 Отговор

    До коментар #16 от "Електрошок":

    Загуба на енергия от 80 % имат фотоволтаиците. Но при тях и теоретично няма как да се увеличи ефективността. Докато при водорода цените падат.

    Коментиран от #47

  • 18 Антиелектрика

    14 8 Отговор

    До коментар #10 от "Как така":

    Кога съм казвал, че електричките няма да се купуват? Поредната лъжа с поредния ти ник!
    Казвал съм, че с диктатурата на еврогейския пролетариат, ще ни ги наложат и това не е нормално.
    Нито съм казвал, че Тесла ще фалира, нито лъжите пък ми се занимава с лъжци като теб!
  • 19 Антиелектрика

    10 7 Отговор

    До коментар #11 от "Госあ":

    На теб няма какво да обяснявам, ти си този, който трябва да обясни на света как Айнщайн не става за нищо, защото не се държи като задръстен потомствен учен-търтей, нищо че не си му чел трудовете де.

    Коментиран от #21

  • 20 Антиелектрика

    11 6 Отговор

    До коментар #16 от "Електрошок":

    За едно беше прав като си призна, че си просто един безделник, който обича да пише глупости и да се заяжда.
    Продължавай в същия дух и сънувай, че някой ще ви падне на нивото като си сменя никовете.
    Водородът отдавна се е утвърдил като единственото гориво за космически полети, ама карай да върви.

    Коментиран от #25, #48

  • 21 Госあ

    5 10 Отговор

    До коментар #19 от "Антиелектрика":

    Как ще му чета трудовете, като те не са негови ? По добре да прочета оригиналите и частните случаи като имам време.
  • 22 Хахахаха

    3 7 Отговор

    До коментар #4 от "Как така":

    Ти го утепа антиелектеика с мокър парцал зад врата.Уахаха немоа спра се хиля евала.

    Коментиран от #31

  • 23 Електрошок

    8 8 Отговор
    Заглавието на статията потвърди баналната истина,че икономиката си има своя логика и нафталините изпаднаха в шок от заглавието!Включиха в арсенала си и физиономията на Петер едикойси и как друсания прецака и наивните германци.А нещата са прости-електрификация,соларни,ветро, водни и биоцентрали-без въглища и АЕЦ!

    Коментиран от #27, #44

  • 24 Госあ

    6 2 Отговор
    Гледам, аудиторията харесва тупаните пишман специалисти. За това сте и на това положение тупани с пишман производство и икономика.
  • 25 Електрошок

    4 8 Отговор

    До коментар #20 от "Антиелектрика":

    Правиш ли разлика "мен",между провокация и заяждане!?Мойте коментари са наистина провокация,защото имам нещо в главата,а твойте са заяждане,защото не се базират на нищо!

    Коментиран от #26, #32

  • 26 Госあ

    3 9 Отговор

    До коментар #25 от "Електрошок":

    Базират се на книжката на айнщайн 😄, и беше прав,че всъщност теорията "му" е била нерефирана
  • 27 Госあ

    4 4 Отговор

    До коментар #23 от "Електрошок":

    Иначе и аз съм за електрификацията - на влакове, тролеи и трамваи и производство. Иначе, автомобилите, камионите,корабите и самолетите ще бъдат на водород
  • 28 Електрошок

    2 7 Отговор
    Бях събрал най различни статии на тази тема,но ги изхвърлих като ненужни.Виж какво пишеРоналд У.Кларк в книгата"Айнщайн: Животът и времето "(тук няма препраткикъм Поанкаре; само няколко безсмислени цитати).По този начин страница 101 гласи:
    " За електродинамиката на движещите се тела".в много отношения е един от най-забележителните научни статии, които някога са били написани.Дори по форма и стил е необичайно, липсват бележки и референции, които дават тежест на най-сериозните експозиции.!!! ".
  • 29 Джуган

    14 15 Отговор
    Св. Илон ежедневно доказва че по света има много идиоти с пари. Признавам, значително подцених техния брой и писах че Тесла ще фалира съвсем скоро. Продължавам да мисля че е пирамида, но ще отнеме доста повече време докато се свършат сектантите и спекулантите.

    Коментиран от #33

  • 30 Хахахахахахахахаха

    3 10 Отговор
    Кур за дойчланд
  • 31 Антиелектрика

    5 4 Отговор

    До коментар #22 от "Хахахаха":

    От далеч си личи по правописа какъв интелект имаш. Продължавай да се хилиш, там ти е силата.
  • 32 Антиелектрика

    5 5 Отговор

    До коментар #25 от "Електрошок":

    Какво, какво викаш - имал си нещо в главата ли?
    Да ти имам самочувствието и наглостта!
  • 33 Komapak

    10 19 Отговор

    До коментар #29 от "Джуган":

    Далеч по-лошо е, че цели държави са облъчени от пирамидата Тесла. Защото в огромната си част тези 150 млрд долара "активи" са просто хартийки. Ама като гледам Германия ще им бутне едно рамо.

    Коментиран от #35, #36

  • 34 pepy

    41 6 Отговор
    Компаниите PayPal, Tesla Inc., SpaceX, Hyperloop доведоха до появата на нова професия:

    "Мъск-хейтър"

    Изискванията не са високи, обаче напоследък мераклиите да я усвояват намаляват, но квалифицираните повишават нивото си...

    Коментиран от #41

  • 35 Джуган

    10 19 Отговор

    До коментар #33 от "Komapak":

    Задаваме си простичък въпрос, ако купим акции на Тесла днес за $800, колко време ще ни отнеме да си възвърнем инвестицията от печалбите на компанията. Отговорът е също така простичък - никога, но при Тесла очакваме акциите да поскъпват още много, така че да ги препродадем с печалба на нови шарани. На какво разчитат тези шарани - също така е простичко, надяват се че Тойота, ФауВе, Рено и пр. всички ще фалират и хората ще купуват само Тесли. Хахахаха, това ако не е пирамида...

    Коментиран от #40

  • 36 Госあ

    4 20 Отговор

    До коментар #33 от "Komapak":

    Това намерение на германците е с цел достъп до пазарите на американците, което минава през тръмп. култа към личността е типично десен подход представящ различни светини,невероятни "гении" като мъск,айнщайн, исус,нютон и т.н. ,които да събират парите на небогоизбраните. Шараните са в захлас, дори са чели книжката на айнщайн. А истината е, че целият напредък се дължи на социума и причинността. На взаимодействието от гилдиите на учени, инженерии работници. масите от простолюдието са в захлас от свети илън, който не е в нито една гилдия,но за сметка на това рижия клоун му даде финансирането на гилдиите от учени и инженери в НАСА.

    Коментиран от #38, #39

  • 37 Ганьовци

    15 2 Отговор
    Само със лаенето ще си останете за тесла във цяла Европа са отворени вратите ,няма луд който да изпусне такъв инвеститор мъск го каза отдавна ,че завода ще в германия ..слушайте как на бойко калинката ви лъже ,че ще има завод за коли .
  • 38 Електрошок

    11 2 Отговор

    До коментар #36 от "Госあ":

    Евала братчед!Как хубаво нареди Мъск до Исус!

    Коментиран от #42

  • 39 pepy

    34 2 Отговор

    До коментар #36 от "Госあ":

    "... който не е в нито една гилдия,но за сметка на това рижия клоун му даде финансирането на гилдиите от учени и инженери в НАСА."

    Има само две завършени образования - инженер-физик и икономика...

    Като изключим договорите на SpaceX и NASA за капсулите Drаgon /товарни и пилотирани/ те са конкуренти - Марс, Луната, качването на сателити в орбита и т.н.

    Коментиран от #43

  • 40 ЗИЛ осмак

    11 2 Отговор

    До коментар #35 от "Джуган":

    Че кой те кара да купуваш?Купи си на Тойота като си толкова разбирач.

    Коментиран от #46

  • 41 пипе

    2 2 Отговор

    До коментар #34 от "pepy":

    Имаше в близкото минало и брекзит хейтъри,но сега да защитен вид!
  • 42 Госあ

    1 3 Отговор

    До коментар #38 от "Електрошок":

    Мерси, имаш плюс и от мен 😊
  • 43 Госあ

    1 21 Отговор

    До коментар #39 от "pepy":

    Не за другите, но за да си в гилдията на учените, трябва да имаш докторат и импакт фактор, който се трупа от публикации само в реферирани списания 😉

    Коментиран от #45

  • 44 Язе

    5 6 Отговор

    До коментар #23 от "Електрошок":

    Електрификация без АЕЦ е като язовир без вода.Питай Перничани.Я кажи пак за екология?Я кажи и за това как бълнувания чист въздух минава през изсичането на 900 декара гора за завода на Тесла?Къде е екологията.Докато Европа целува на американците....буя,така ще е.Единствения континент който налага строги мерки за всичко а останалия свят си вее байрака.Изчисти ли се въздуха след въвеждането на всякакви измислици?Замърсяването дори се увеличава.

    Коментиран от #54

  • 45 Госあ

    4 15 Отговор

    До коментар #43 от "Госあ":

    Всъщност, образованието на този палячо е потънало в мъгла...някакви уникални дипломи и специалности от колежи.
  • 46 Джуган

    3 3 Отговор

    До коментар #40 от "ЗИЛ осмак":

    Никой не ме кара да купувам но сина ми нещо мисли да сюрпризира снаха ми с електричка, аз го разубеждавам, решението си е негово. За мен не бери грижа, една от колите ми е Лексус, така че всичко е точно :) Да му мислят тези които мечтаят за Тесла а карат тротинетка, хахахахахах

    Коментиран от #62

  • 47 КПД

    3 4 Отговор

    До коментар #17 от "Госあ":

    Какво те интересува каква е загубата на енергия на фотоволтаиците, като така или иначе е безплатна и единственото, което зависи от КПД на фотоволтаиците е на колко квадрата ще ги инсталираш. Иначе мощността на централата, по никакъв начин не зависи от КПД на фотоволтаиците. Като си купиш 300 вата панел, той отдава 300 вата а ти плащаш 300 вата, защото цената се плаща на ват. Голяма работа че върху него били паднали 1000 вата слънчева енергия, а ти получаваш само 300.

    Хайде сега да сметнем Какво се случва с водорода? Купуваш ток за 100 лв, но до колелата стигат само 20 30 лв в зависимост от технологията. Ако заредиш тези 100 лв директно в батерията на електромобил, до колелата ще стигнат 70 лв. Според мен има "малка" разлика между безплатна енергия и 100 лв, ти как мислиш?

    Коментиран от #49, #52

  • 48 Ало земя, земя имаме ли връзка

    8 5 Отговор

    До коментар #20 от "Антиелектрика":

    Хайде стига с тези ракети и този Космос! когато говорим за превозни средства обикновено имаме предвид, автомобили, които се движат по земята. Объркал си раздела. Това е раздел АВТО. Стига си ни говорил за ДВГ при ракетите, водород при ракетите и т.н.

    Коментиран от #50

  • 49 Антиелектрика

    6 3 Отговор

    До коментар #47 от "КПД":

    Тотално си омазал нещата. Първо уж е безплатна, пък после купуваш ток за 100 лева?
    Ето още една неизвестна в твоите криви сметки - батерията. Та при водорода я няма. Освен това не разбрах какво пречи като имаш уж безплатна енергия от фотоволтаик да я ползваш за електролиза и добиване на водород? Или викаш водата е кът и е много скъпа?

    Коментиран от #51

  • 50 Антиелектрика

    5 3 Отговор

    До коментар #48 от "Ало земя, земя имаме ли връзка":

    Всъщност какво разбира прасе от кладенчова вода?
    Може би за теб е непосилно умствено натоварване да направиш паралел между двете като се говори за гориво, но аз не мога да ти помогна.

    Коментиран от #53

  • 51 Ами вземи инвестирай

    3 5 Отговор

    До коментар #49 от "Антиелектрика":

    Ами изкарай един милиард долара, инвестирай го в един гигават фотоволтаична централа и после раздавай тока без пари. Правиш ли разлика между безплатно "гориво" за фотоволтаика, който да произведе тока и цената на самия ток? После още няколко милиарда за зарядна инфраструктура. ако беше толкова просто колкото го обясняваш, някой вече щеше да го е направил. Само че няма балъци, който да пропуснат да си направят сметката кое е по-изгодно.

    Ако ще произвеждаш водород от фотоволтаици, ще са ти нужни поне три милиарда само за фотоволтаици, плюс три пъти повече площ, за да получиш същия пробег . Отделно ще ти трябват минимум 10 милиарда за съоръженията за преработка на токът във водород.

    Коментиран от #55, #57, #58

  • 52 Госあ

    4 1 Отговор

    До коментар #47 от "КПД":

    И каква точно е разликата с онези 20 процента от слънцето, които стигат до фотоволтаиците ? Казвал съм ти, че сметките не са бакалски в тези неща. Сложи цена на батерията, и цикъл на оптимално функциониране и тогава ми давай сметки.

    Коментиран от #56

  • 53 Какъв паралел?

    4 3 Отговор

    До коментар #50 от "Антиелектрика":

    Ние говорим за косачка за трева, а ти се включваш в разговора с приказки за ракетно гориво. Какви паралели, какви меридиани. Не е лошо да следиш за темата на разговора, а да не се хващаш за отделни думички, без да ги свързваш с контекста. Ако искаш за гориво на атомните подводници да си говорим, докато спорим кое е по-доброто гориво за Нюрбургринг?

    Коментиран от #61

  • 54 Електрошок

    3 2 Отговор

    До коментар #44 от "Язе":

    Баце,много въпроси ми задаваш и след това ме стреляш с отговори!За АЕЦ не си подготвен да ти отговоря.За 900 декара гора пък аз не съм подготвен,защото нямам данни колко са изсекли ФВ например.За единственият континент който е загрижен за екологията мога да кажа,че гори боклуци,докато в Китай ги забраниха.Тази сценка с филтрите и безвредното горене вече не минава..А известно ли ти е,че в нашата мила родина фотоволтаиците например дават електроенергия през януарски ден като през горещ августовски ден и как става тая работа?В действителност ние не произвеждаме екоенергия,а само я превъртаме от 20 на 60ст..квч.

    Коментиран от #63

  • 55 Госあ

    2 2 Отговор

    До коментар #51 от "Ами вземи инвестирай":

    Всъщност, това е единственият що годе смисъл от веитата и техният непостоянен ток. Да бъдат използвани за постоянна електролиза (грубо казано постоянна, с помощта на батерии, щото и напрежението е келяво) и производство на водород. По този начин се премахва огромното замърсяване от батериите. Но в крайна сметка, при положение че ядрената енергетика произвежда безспорно многократно по евтин и екологичен ток, няма смисъл и от това. А, да с водород можеш да задмижиш всичко, освен че е по чист
  • 56 Я прочети какво съм написал

    1 4 Отговор

    До коментар #52 от "Госあ":

    Ти дори не можеш да схванеш написаното за да ми се обясняваш. До фотоволтаиците стига 100% от светлината, сметната за съответната мощност. В ясен слънчев ден, един 300 вата фотоволтаик с КПД 12% и един 300 вата фотоволтаик с КПД 22% отдават една и съща мощност - 300 вата. Точно колкото им пише на табелката.

    Коментиран от #59

  • 57 Госあ

    0 1 Отговор

    До коментар #51 от "Ами вземи инвестирай":

    А това вече е сметнато и публикувано в реферирано списание. Не се хаби
  • 58 Антиелектрика

    0 2 Отговор

    До коментар #51 от "Ами вземи инвестирай":

    Пак не позна. Никой не го прави заради резервоарите, които не могат да се справят с водорода и за това ползват горивни клетки, които обаче пак имат подобни проблеми.
    Ако успеят да направят масово производство на графеновите резервоари, тогава ще има смисъл. Иначе сега в дома си всеки може да си сложи фотоволтаик, но не може да си зареди горивната клетка и за това имат такъв бум батериите.

    Коментиран от #67

  • 59 Госあ

    2 1 Отговор

    До коментар #56 от "Я прочети какво съм написал":

    Май ти не можеш да схванеш, да не ми даваш бакалски сметки. Това имах предвид за стоте ти лева. Иначе, производството на водород от фотоволтаиците с помощта на батерии излиза $0.15-0.25 на кубичен метър. Мое да пишеш възражения на издателството. С ядрена енергия ще бъде по евтино.
  • 60 Гост

    5 3 Отговор
    Ама нали вече нямало субсидии за Тесла? Елтехниците пак не са разбрали нещо.

    Коментиран от #64

  • 61 Антиелектрика

    0 2 Отговор

    До коментар #53 от "Какъв паралел?":

    Аз ти обясних, че нямам вина за неграмотността ти. Водород се ползва и в автомобили в момента, ама ти откъде за знаеш. Това обаче не ти пречи да биеш тъпана колко си неграмотен.

    Коментиран от #66

  • 62 ЗИЛ осмак

    3 1 Отговор

    До коментар #46 от "Джуган":

    Да си жив и здрав дълги години да го караш и когато срещнеш колоездач със син бегач му титни-това съм аз!

    Коментиран от #65

  • 63 Дрън-дрън та пляс

    0 5 Отговор

    До коментар #54 от "Електрошок":

    А от къде и на каква цена тогава в Германия купуват ток за Фотоволтаици през зимата, та да постигнат отрицателни цени за тока по Коледа?
    "До отрицателни цени на тока се стига, тъй като пазарът се нуждае от баланс. Във ФРГ соларните панели и вятърните турбини са вторият най-голям източник на ток. С цел запазване на баланса е необходимо или спиране на част от мощностите, или да се плати на потребителите, с цел „сваляне” на ненужното количество ток от мрежата. За последните 10 години това е деветият път, в който цените на тока ще достигнат отрицателни нива. Специалисти са притеснени, че до подобна ситуация не се стига само по време на Коледните и новогодишни празници, но и през останалата част от годината. За 2017 г. в Германия е имало 104 часа с отрицателни цени и 4 цели дни, през които цената на електрическата енергия е била отрицателна."

    Коментиран от #70, #78

  • 64 Госあ

    5 2 Отговор

    До коментар #60 от "Гост":

    Субсидиите за тези идиотщини като свръхпроизводството на батерии и т.нар. веита никога няма да спрат,просто защото са неизгодни. И това в момента е спекулацията на търгашите покрай климатичните промени, да продължат да наливат в неекологични и прости ( така че да може всеки льольо да усвоява пари),но неефективни производства.
  • 65 Джуган

    3 0 Отговор

    До коментар #62 от "ЗИЛ осмак":

    Благодаря за пожеланието, когато видя колоездач, пешеходец или дори куче винаги намалявам, дори ако се наложи спирам, това че карам хубави скъпи коли не значи че съм нискочел идиот който си въобразява че света е негов. Хахахаха (уж норвежко но от пазарджишко село)
  • 66 Неграмотен съм

    1 1 Отговор

    До коментар #61 от "Антиелектрика":

    "Водородът отдавна се е утвърдил като единственото гориво за космически полети, ама карай да върви."

    Хайде ти като по-грамотен да ми кажеш къде говориш за автомобили в това мнение? Освен това, за водородни автомобили се говори много по-рано отколкото за електромобилите. Даже по едно време имаше повече водородни модели отколкото електрически. Ако погледнем от тази гледна точка, коя технология според тебе има бъдеще? Електромобилите или водорода? В близко бъдеще, в средносрочен план - 10 20 години и в далечно бъдеще след 2050 година. Очаквам грамотно и аргументирано мнение, за да подобря в собствената си грамотност. Благодаря предварително.

    ПП Искрено се надявам единствените аргументите да не са поредните обиди. Затова също благодаря предварително.

    Коментиран от #68, #82

  • 67 Ти не позна

    3 1 Отговор

    До коментар #58 от "Антиелектрика":

    Течен водород се е съхранявал, съхранява се и ще продължи да се съхранява и в бъдеще и не е нужно да се измислят нови "резервоари". Единственият проблем е преразхода на енергия, която дори не съм сметнал в предишното си мнение, ако този водород трябва да се съхранява за дълго време. От друга страна, саморазряда на литиево-йонна батерия е нищожен и енергията може да се съхранява с години без нужда от поддържащи мощности или допълнителна апаратура, поддържаща температура минус 253°С

    Коментиран от #86

  • 68 Госあ

    2 2 Отговор

    До коментар #66 от "Неграмотен съм":

    Аз ти отговарям, за близкото бъдеще, специалистите казват,че хибридите са 14 пъти по ефективни от електрическите, а за далечно,казват че основният източник на енергия ще бъде водорода. По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. да се надяваме този път да победи здравия разум срещу маркетинга.

    Коментиран от #71, #72

  • 69 двийни стандарти

    1 0 Отговор
    А пък България не може да субсидира БДЖ ?
  • 70 Електрошок

    2 1 Отговор

    До коментар #63 от "Дрън-дрън та пляс":

    Не съм бил в Германия,нито оспорвам това което пишеш!Явно не си ми разбрал разбрал намеците за голямата далавера "зелена енергия"в България!
  • 71 Ефективност и хибриди в едно изречение?

    3 3 Отговор

    До коментар #68 от "Госあ":

    Как пък успя? 7л/100км бензин и 27кв/ч на 100 е разхода на хибрид. Колко е на електричките по твоите сметки. 89л/100км и 378квч/100км? Я се скрили някъде, че ставаш смешен. Ако пък наистина вярваш на сметките на тези "специалисти" , не си смешен, а нещо друго.

    Коментиран от #73, #74

  • 72 Здравомислещ

    5 3 Отговор

    До коментар #68 от "Госあ":

    Здравия разум обикновено побеждава над маркетинга. За справка продажбите на Mercedes EQC. 30 милиона евро за реклами постигнаха 50 продажби в родната Германия. Здравия разум надделя и Германците си купиха повече електрички от Рено, Нисан, Ягуар и Тесла. Водородни и толкова не са успяли да се продадат. След случката с десетократното увеличение на цената за зареждане на Йонити, надали някой ще си вкара автогол, да зарежда водород на каквато цена му определят. Ток поне може да си зареди в къщи в гаража или на някоя друга верига зарядни. Всяко заведение или магазин може да изкара един контакт на паркинга и да почерпи клиентите с ток за едно-две евро, но надали дори огромен хипермаркет ще инвестира няколко милиона в зарядна станция за водород, на която да позволи безплатно зареждане на клиентите.

    Коментиран от #76, #84

  • 73 Госあ

    0 1 Отговор

    До коментар #71 от "Ефективност и хибриди в едно изречение?":

    Виж,хлъзгав си ,но елементарен. Като сметките ти. Ставаше въпрос за екологичните изисквания и въглеродните емисии. Защото това беше и въпроса ти. Я кажи нещо за цените на електроенергията? Дали пък е без пари? Особено с фотоволтаици в микса.

    Коментиран от #88

  • 74 Госあ

    0 3 Отговор

    До коментар #71 от "Ефективност и хибриди в едно изречение?":

    Абе "братчед" , я поясни к'во означава това "7л/100км бензин и 27кв/ч на 100" и кои са тия хибриди ?

    Коментиран от #90

  • 75 факт

    0 1 Отговор
    прав беше чърчил като искаше кастрацията им!
  • 76 Бавномислещ

    0 0 Отговор

    До коментар #72 от "Здравомислещ":

    Съмнявам се колко си здравомислещ,щом не си разбрал,че човека не мое та разбере!Просто му е много сложно!Хвани некой петокласник и за пет минути ще те разбере,а и майка му ще те черпи едно кафе!

    Коментиран от #77, #80

  • 77 Госあ

    0 0 Отговор

    До коментар #76 от "Бавномислещ":

    А ти какво разбра ? Я кажи ?

    Коментиран от #79

  • 78 Антиелектрика

    1 2 Отговор

    До коментар #63 от "Дрън-дрън та пляс":

    Пак ли опашатите ти лъжи?
    Защо не кажеш, че тези цени са за бизнеса, не за обикновените домакинства? Или викаш всички сме мастити производители и няма да гледаме цените на дребно?

    Коментиран от #81

  • 79 Госあ

    1 1 Отговор

    До коментар #77 от "Госあ":

    Хахаха че тоя от магазина може да те черпи с ток 😂 щото явно не разбираш, че след определен брой зареждания ,които не са никак много, си смениш батерията, която не може да се рециклира електрическия автомобил ще ти излезе много по скъп и мръсен и от хибрида и от водородната клетка.
  • 80 Госあ

    0 1 Отговор

    До коментар #76 от "Бавномислещ":

    Тъпанар. Е заради такива вървят тия номера със стоте лева.
  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 82 Антиелектрика

    0 1 Отговор

    До коментар #66 от "Неграмотен съм":

    Хайде ти кажи прочете ли генезисът на спорът?
    Та дори и сега водородните коли с горивни клетки са електрички, като дела на ДВГ с водород е почти нулев.
    Казвам си моето мнение в каква посока е добре да се върви, вместо батерии и непроучено напълно влияние на ЕМП.
    И какви обиди видя в народна поговорка?

    Коментиран от #85, #87

  • 83 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 84 Госあ

    1 0 Отговор

    До коментар #72 от "Здравомислещ":

    Дали па тесла са с най много продажби ? Или фауве ?
  • 85 Чакай малко

    2 0 Отговор

    До коментар #82 от "Антиелектрика":

    Значи да се разберем! При електричките има ЕМП, а при водородните с горивна клетка няма? А нали и те са с електромотори? И малка батерия! Или мислиш водорода поглъща, като акула ЕМП-то от ел. мотора?
  • 86 Антиелектрика

    0 1 Отговор

    До коментар #67 от "Ти не позна":

    То се прави, но не стои в сегашните резервоари.
    Ето малко от Physics World
    "Благодарение на малката си плътност и голямата площ на повърхността, графанът се разглежда също така като идеален материал за натрупване на водородно гориво, необходимо на превозните средства. Намирането на икономичен способ за
    складиране на водород за достатъчно дълъг пробег представлява голямо предизвикателство, тъй като втечняването на газа (подобно на пропана) е твърде скъпо както откъм финансовата страна, така и откъм разход на енергия".
  • 87 Антиелектрика

    0 1 Отговор

    До коментар #82 от "Антиелектрика":

    Къде казах, че горивната клетка е резервоар? Казах, че в момента водородът се ползва основно в горивни клетки, които пак са вид батерии и не са прости като един резервоар.
    Не се наемам да казвам дали нива над 150 микротесли са опасни, но някои лекари го твърдят. Ти можеш ли да гарантираш, че за теб е безопасно?
  • 88 Ами сметни си сам

    2 2 Отговор

    До коментар #73 от "Госあ":

    Фотоволтаична централа с мощност 1 кВт има гаранция, че ще произведе ПОНЕ 30 000квч през следващите 25 години. В момента струва под 2000 лв на дребно в малка централа и много по-евтино ако говорим в големи мащаби. Това са едни 6ст. за квч. Колко да е скъпо, особено ако не плащаш мрежови такси, данъци и акцизи.

    Относно екологията, фотоволтаика изчиства въглеродния си отпечатък на втората година, а след това още 23 години произвежда абсолютно чиста енергия, докато все още е в гаранция.

    Коментиран от #89, #91, #92, #94

  • 89 Антиелектрика

    3 2 Отговор

    До коментар #88 от "Ами сметни си сам":

    То няма нищо лошо във фотоволтаиците, ама ще имаш да вземаш да е 2000 лева. А акумулаторите, а инвертора?
    За да е пълноценна тази фотоволтаична система, сметката набъбва доста.

    Коментиран от #102

  • 90 Тествахме Opel с три мотора и с 300 к.с.

    1 3 Отговор

    До коментар #74 от "Госあ":

    12 Февруари, 2020 10:0011 35631
    Тествахме Opel с три мотора и с 300 конски сили

    "Въпреки че клиренсът не е малък, Grandland X Hybrid4 се държи, като спортен лек автомобил.

    За последното способства и интересният силов тракт, който се състои от три двигателя и автоматична скоростна кутия. Автомобилите са оборудвани и с осемстепенни автоматици e-EAT8, а само на ток могат да изминават около 50 КИЛОМЕТРА.

    Електромоторите на хибрида се захранват от йон литиев акумулаторен блок с капацитет 13.2 КИЛОВАТ ЧАСА. След пробното шофиране, което направихме из околностите на Шварцвалд, в смесен режим, разходът не надвиши СЕДЕМ ЛИТРА НА СТО КИЛОМЕТРА. "

    Екипът на ФАКТИ лично са го тествали. Как тези ФАКТИ кореспондират с МНЕНИЕТО на твоите "специалисти" . Как един хибрид, който гори повече ток и повече бензин от нормални бензинови и електрически автомобили може да бъде по-ефективен и по-екологичен от тях? Още при производството е по-мръсен, защото има и батерия.

    Коментиран от #93

  • 91 Госあ

    0 0 Отговор

    До коментар #88 от "Ами сметни си сам":

    Дай референция къде го пише това. Референция. А не некви сайтове. За въглеродния отпечатък и живота на един панел. Иначе за цената на тока,отиваш на сайта на НЕК и виждаш. Преференциалните цени за изкупуване на ток от фотоволтаици и Козлодуй. Ама на кой ги говориш тия ?

    Коментиран от #95

  • 92 Бай хой

    1 1 Отговор

    До коментар #88 от "Ами сметни си сам":

    А пет до десет хиляди за инвертор сложи ли? Хоп цената ти стана 30 стотинки без мрежови такси и тинктури минтири. И следващите 25 години няма да има облаци, гръмотевици, градушки, студ и ураганен вятър. И най важното по няколко часа ще имаш ток.

    Коментиран от #101

  • 93 Госあ

    0 4 Отговор

    До коментар #90 от "Тествахме Opel с три мотора и с 300 к.с.":

    Не ми цитирай факти и 300 к.с. Опел. И къде я пише електроенергията която си дал плюс горивото ?
  • 94 Госあ

    0 3 Отговор

    До коментар #88 от "Ами сметни си сам":

    Иначе, мисля че още не си публикувал отговор на онази статия за въглеродния отпечатък на фотоволтаиците и атомната енергия за цикъла и на експлоатация. Цифрите стоят - 50% повече въглероден диоксид на kWh от фотоволтаиците Та мен няма да убедиш. А цените ги пише в НЕК. Нищо няма да смятам. Тия работи не се смятат във форуми докато пишеш коментари.

    Коментиран от #97

  • 95 Ами сметни си сам

    2 0 Отговор

    До коментар #91 от "Госあ":

    Ако ще ми противоречиш, просто дай правилните според тебе цифри? Колко е гаранцията на един панел и колко процента поне трябва да е производството в края на живота му в сравнение с нов. И какви са НЕК, че да търся там цените за тока от фотоволтаици. Дай някакъв линк?
  • 96 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 97 Въпросът не е колко си изцапал

    3 0 Отговор

    До коментар #94 от "Госあ":

    Въпросът е кога ще го изчистиш? Фотоволтаиците изчистват отпечатъка си ПЕТ ПЪТИ, за 10 години - минималния срок, за който АЕЦ може да бъде изградена на теория.

    Коментиран от #99

  • 98 Госあ

    0 0 Отговор

    До коментар #96 от "KAVKAZ POWER":

    😂 кавказец, каи к'во искаш да кажеш 😂
  • 99 Госあ

    0 2 Отговор

    До коментар #97 от "Въпросът не е колко си изцапал":

    А как точно го чистят тоя отпечатък 😂 хахаха, говори ги ния на кавказкия 😂

    Коментиран от #100

  • 100 Въпросът не е колко си изцапал

    6 1 Отговор

    До коментар #99 от "Госあ":

    За две години произвеждат енергията нужна за собственото си производство. След това произвеждат на практика абсолютно чиста енергия с която могат да се произвеждат абсолютно чисти фотоволтаици. Това с АЕЦ дори на теория не може да се случи.
  • 101 Пет бона

    3 1 Отговор

    До коментар #92 от "Бай хой":

    За 5 до 10000 лв за инвертор, вече не говорим за малка централа. Мрежов Инвертор Huawei SUN2000-33KTL-А 30kW струва около 5000 лв, но е 30 киловата. Тоест инверторът ти струва 170 лв за всеки инсталиран киловат. Монокристален фотоволтаичен панел 300 W SunRise Energy струва 225 лв. и ще ти трябват 100 панела за този инвертор. Значи фотоволтаици и плюс инвертор за 30 киловата централа ти струват 27500 лв, тоест 916 лв за всеки инсталиран киловат. Колко още да ти струват кабелите, конекторите и профилите за монтажа на фотоволтаиците върху покрива? Както виждаш цената на киловатчас е много по-ниска, от 6ст, но нарочно завиших цената на системата, именно за да избегна такива спорове. Въпрос на време да се разреши бюрократичният проблем и предприятията да си инсталират фотоволтаици по покривите, за да им паднат сметките за ток. За щастие Европа ще ни натисне и за това. Енергийната мафия няма да може да го отлага неограничено време.
  • 102 БатериЙ

    3 0 Отговор

    До коментар #89 от "Антиелектрика":

    Е как колко струват батериите. Питай колегите си. Според тях даже пари ще ти дадат да вземеш стара батерия от електрически автомобил, която вече има само 80% от първоначалния си капацитет и е вече за изхвърляне. ще ти дадат няколко хиляди евро за да вземеш батерията за да спестят от рециклиране. Значи взимаш една 100 киловатчаса батерия от Тесла, в която вече има "само" 80 киловатчаса остатъчен капацитет. Даже заедно с батерията ти дават едни пет-шест бона да се почерпиш. Пък може да си изкопаеш някоя батерия от земята, нали нали щели да ги карат в България да ги закопават тук, за да ни отровят водите? Която и опорна точка на колегите ти да вземеш, все ще има батериЙ за без пари.
  • 103 Госあ

    1 3 Отговор
    Виж,когато някой сметне и мине през проверка на специалисти, че соларите дават 50% по малко въглероден диоксид на kWh и могат да задоволят нуждата на човечеството от електроенергия,ще се съглася с теб. Аз ти казвам,че има публикация в реферирано списание,че волтаиците дават 50% повече емисии на kWh от атомните централи, ти ми казваш,че за 2 години чистели отпечатъка си. Чистят го спрямо кое ? Същото е и с големите батерии на електричките. За градско съм напълно съгласен, но всъщност, градско би трябвало да се пътува с градски транспорт. Селско,без инфраструктура ,ползването на автомобил е оправдано. Дори междуградско е много по удобно да качиш на нормален влак със средна скорост 300 и да отидеш за където си тръгнал. Но и тук производството на водород и горивни клетки е много по екологично от това на батерии. И въпросът не е дали аз ще се съглася, а да бъде направена експертна а не бизнес конференция, където да се обсъдят правилните сметки от правилните хора и да се вземе правилното решение.

    Коментиран от #104, #106, #107

  • 104 ГосТ

    0 2 Отговор

    До коментар #103 от "Госあ":

    Коментара е към онзи с бакалските сметки и лайковете.
  • 105 Госあ

    0 1 Отговор
    Сега ще ви кажа как стоят нещата. Всеки знае, че зелената сделка,няма да е зелена без участието на сащ,Китай,Индия,Бразилия. Тази зелена сделка в ЕС, има положителната страна да финансира нови и по чисти източници на енергия и да стане лидер в тази област, като на по късен етап продаде опита си и на другите. Въпросът е, че заради лобистките интереси на някакви елементарни търгаши (които дори нямат R&D) се наливат пари в производства с теоретично ограничен капацитет - имам предвид фотоволтаици и батерии. Те са теоретично ограничени. Плазмения реактор ITER е един добър пример за здрав разум, а водородната енергия друг.
  • 106 Онзи с бакалските сметки

    3 1 Отговор

    До коментар #103 от "Госあ":

    Я си погледни реферираното издание и цитирай тук след колко години се изчиства въглеродния отпечатък атомната централа и след колко фотоволтаиците. Няма кой да чака 75 години, за да стане по-чиста енергията на атомната централа. Няма кой да чака на теория 10а на практика 20 години при добро стечение на обстоятелствата, за да се произведе първия киловатчас енергия от атомна централа. Произведените днес фотоволтаици, още утре могат да започнат да произвеждат енергия. С други думи, токът от атомната централа ще е по-чист на теория, ама след 100 години. Ще е по-чист, ако централата работи пълноценно 75 години, ама това няма как да стане защото ще я затворят по-рано.

    Коментиран от #108, #109

  • 107 Пропуснах и най-важното

    2 1 Отговор

    До коментар #103 от "Госあ":

    Хайде намери си реферирано издание и дай цените на киловатчас произведена електроенергия от новопостроена атомна централа и новопостроен фотоволтаичен или вятърен парк. Погледни и трендът на цените. Строителството на атомна централа поскъпва с всяка измината година, а на вятърните и слънчевите централи цените падат главоломно. Само преди осем години, цените на фотоволтаичните панели бяха над 1000 евро за киловат за мащабни проекти. В момента, от първият ми попаднал линк, цените са 750 лв. за киловат и продължават да падат. Същото се случва и с цените на батериите.

    Коментиран от #112

  • 108 ГосТ

    0 0 Отговор

    До коментар #106 от "Онзи с бакалските сметки":

    Няма кой да чака а ? 😂

    Коментиран от #111

  • 109 ГосТ

    0 1 Отговор

    До коментар #106 от "Онзи с бакалските сметки":

    Оу дочетох ти коментара ....ама в анализа имат предвид точно цикъла на експлоатация бе моето момче. Така и не разбрахте че трябва да коментират специалисти, а не измекяри.

    Коментиран от #110

  • 110 Забрави нещо

    2 0 Отговор

    До коментар #109 от "ГосТ":

    Пропусна да цитираш след колко време двата вида централи произвеждат енергията необходима за тяхното построяване и на практика изчистват въглеродния си отпечатък? Можеш да напишеш и след колко години АЕЦ Белене ще изчисти въглеродния си отпечатък, ако днес обявят че започва строежа?
  • 111 Чакалня

    4 0 Отговор

    До коментар #108 от "ГосТ":

    Очевидно си от онези които схващат бързо, но трябва да им се обяснява много. Атомната енергия е прекалено скъпа, за да просъществува дълго. Мога да се обзаложа че след 75 години единствените работещи атомни централи ще са субсидираните. Другите ще са фалирали преди десетилетия. Ако всичко което говориш беше вярно, инвеститорите щяха да се избиват кой да построи АЕЦ Белене, ама като гледам няма наплив от желаещи да строят атомна централа и да продават енергията на свободния пазар без гаранции.
  • 112 ГосТ

    2 1 Отговор

    До коментар #107 от "Пропуснах и най-важното":

    Ти май не можеш да проумееш,че максималният праг на ефективност на фотоволтаиците е 20% ? И както сам каза единствената възможност е по големи площи. Какво има да се смята бе бате ? Същото е и с батериите. И единственото, което може да правите е да лъжете с цифри, които нямат нищо общо с реалността. Що за глупава стратегия е, ЕС да субсидира производство с теоретично ограничен капацитет. Държавата дава субсидии, а ти ми говориш колко икономически изгодно било 😂 Ти май продължаваш да твърдиш,че тока от АЕЦ е по скъп от фотоволтаиците 😂 К'во да кажа 😂

    Коментиран от #113, #114

  • 113 Дай линк за обратното

    4 1 Отговор

    До коментар #112 от "ГосТ":

    Докажи, че електроенергията от новопостроена атомна централа е на по-ниска цена от колкото от слънцето или вятъра. Може и не реферирано издание, няма проблеми. Само гледай линка да е от последните години. Защото аз мога да те затрупам с доказателства, че тока от фотоволтаици и вятър е по-евтин.
  • 114 КПД

    5 3 Отговор

    До коментар #112 от "ГосТ":

    Значи те бърка, че коефициентът на превръщане на светлината в ток е само 20%, въпреки че светлината ти е без пари, но не те бърка че ДВГ на автомобила ти е под 20%, въпреки че си плащаш като поп на бензиностанцията, а от 100 лв сипани в резервоара, максимум 20 лева отиват до колелата, а 80 лв се превръщат в топлина и излитат в атмосферата. Ти мазохист ли си какъв си? Все едно, да работиш пет дни в седмицата, но да ти плащат само за понеделник. При фотоволтаиците, имаш пет работника които да работят колкото за един, но поне не им плащаш заплата. Един фотоволтаик 300 вата, отдава точно 300 вата независимо дали КПД му е 5% или 50%. Плащаш 300 вата получаваш 300 вата. Слънцето така или иначе е безплатно. Плащаш еднократно само централата и после не те интересува какво и е КПД-то. От всеки инсталиран киловат, в България получаваш годишно между 1200 и 1400 киловатчаса енергия, независимо от КПД на централата. Гарантирано слънцето ще пече толкова. Така е било хиляди години назад, така ще е и през следващите хиляди години.

    Коментиран от #115

  • 115 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #114 от "КПД":

    Да попитам: Защо ДВГ да има по-малко от 20% КПД? Обикновено КПД на бензинките е около 35%. С добавянето на променливо газоразпределение се вдига около 40%. А много от днешните имат такова. Дори една дърта Калибра имаше 150 коня мотор с 37% КПД - беше пословичен за него време и до днес не можаха да му направят аналог. Дизелите са с по-високо, като най-високото КПД на КММ ДВГ е на МАН - 54,4%. Повечето камионови дизелаци са с 45% КПД. Отделно от това, при зимни условия, когато част от пропиляната топлина се оползотворява чрез парното за затопляне на кокпита, КПД на ДВГ се вдига драстично, заради повечето полезна работа от топлинната му енергия. Което, между другото, не коства на ДВГ повече изразходвано гориво, а просто усвоява по-добре вече изразходваното. При електричките затоплянето на кокпита е за сметка на още ток от батерията, което е негатив.
  • 116 Джони

    0 0 Отговор
    Водорода всъщност не само ,че не се е утвърдил като единствено гориво за космически полети, но и и в съвременните ракети не се използва. Водорода променя качествата на повечето метали но не към по-добро. За космически двигатели се ползва керосин, а вече и метан. И метана ще се наложи, защото може на пример на Марс,посредством процеса на Сабатие е да си го произведем.за да можем да се върнем обратно, например. Столичният продукт от процеса е Н2О което е добре дошло.
  • 117 123

    0 0 Отговор
    Германското правителство му дреме за замърсителите VW, AUDI, Mercedes, BMW, и другите. И е право! Тех им плащат саудитските петролни билионери. Правителството подкрепя Тесла - началото на края на гигантите