29 Юли, 2012 10:21 54 579 92

Особености на социалистическия тунинг

  • соц. тунинг-
  • lada

 

Мнозина от вас си спомнят времената преди 10 ноември 1989 година, котаго по родните пътища се движеха основно автомобили съветско производство. Тези коли обаче също бяха подлагани на т.нар. тунинг, но той беше предимно оптически и се извършваше с подръчни средства. Сега решихме да ви припомним, а на тези които не знаят да им разкажем, за част от "свръхмодерните" за онова време соц. доработки.
 
Завеси

Повечето съветските автомобили бяха оборудвани със стъкла тип "аквариум". Наричаха ги така, защото бяха лишени от каквато и да била тонировка и именно поради тази причина по-луксозните автомобили с марка Волга бяха оборудвани със саморъчно ушити завеси, които наподобяваха светлосините перденца на правителствените Mercedes-и.
 
Топка за скоростен лост

За притежателите на Жигули беше особена гордост да монтират на скоростния си лост топка, различна от оригиналната. Най-разпространените бяха прозрачни с някакъв предмет вътре в тях. Много от водачите на тогавашните МПС-та си правеха подобни ръкохватки за скоростен лост сами. Те използваха епоксидна смола, като с нея заливаха въпросните предмети.
 
Усилено окачване

Да имаш червена Жигула и да не подсилиш задното окачване беше смятано за нещо необичайно. Основната задача на много от тези автомобили беше да превозват максимално количество товари от точка А до точка Б. Най-често практикуваните способи бяха два - монтиране на гумена подложка над пружината или замяна на пружините с по-дълги от друг автомобил.
 
Вентилатор

Тъй като съветските автомобили не разполагаха с климатици вентилаторче на предното стъкло вършеше доста прилична работа в горещините и най-вече беше полезна екстра за движение в града. Въпреки че изглежда смешно и кичозно, това е една от най-смислените доработки, които бяха популярни през онези години. Захранването на вентилаторчетата също се адаптираше към запалката на автомобила.
 
Кукла върху теглича

Всички тегличи от онези години представляваха стърчащо назад и извито нагоре желязо с метална топка накрая. В Европа те вече са забранени, но у нас продължават да се използват. Екстрата за тях беше глава от гумена кукла, която се нахлузва върху теглича. Идеята - да не се покрива с ръжда устройството за теглена на ремарке.
 
Компактдиск

Най-съвременната от въпросните екстри е наличието на компактдиск, който виси на въженце от централното огледало за обратно виждане. Смяташе се, че именно тази джаджа може да спаси водача от радарите. Видиш ли дисковете разсейвали вълните на радара. Научно потвърждение на това твърдение все още няма, но това не пречеше висящите дискове да са много.
 
Антистатик

Завършваме пакета от соц. доработки с ултра модерното изобретение от онези времена, наречено антистатик. Считаше се, че именно антистатиците намаляват опасността от статично електричество и респективно от запалване на бензиновите пари. Според експерти това е легенда, но навремето някои смятаха, че колкото повече антистатици, толкова по-добре. 
 
Можем да говорим още много за килимчета и китеници по седалки, волан и арматурно табло, за махащи ръчички или други играчки с поклащащи се глави на задното стъкло, но темата стана прегалено дълъга и рискуваме да ви досадим. Това обаче не пречи вие да я продължите в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Станислав

    9 0 Отговор
    Много забавно неделно четиво. Благодаря

    Коментиран от #35

  • 2 Георги Цочев

    13 0 Отговор
    Един съсед дълго време си караше волгата, още наричана от него "белия лебед", като всички гореизброени тунинг сегменти бяха стриктно спазени!Дори повече, ламаринените тасове бяха оцветени и имаха емблема на мерцедес, за накрайник на ауспуха служеше нешо което всякаш беше взето от прахосмукачка, а интериора бликаше от "шукарийки".Лепенки на голи мацки също бяха задължителни!
  • 3 jhgf

    11 1 Отговор
    супер.отдавна не съм се смял така браво
  • 4 Ники Николов

    9 0 Отговор
    и движението в София бе6е толкова натоварено в час пик, колкото е сега в неделя сутрин.По едно време се движех само аз защото никъде няма6е бензин, а аз карах аварийна кола и има6е поне за мен.

    Коментиран от #94

  • 5 VR4 TT

    9 1 Отговор
    Хехе, хубави времена бяха.
  • 6 520 zender

    11 0 Отговор
    Хах супер четиво-върна ме доста назад.Да припомня и още един тунинг елемент-багажник на задния капак на седаните.Служеше за поемане на допълнителен багаж но изглеждаше стилно като антикрило.
  • 7 5643

    6 0 Отговор
    Жигулата цепи мрака.Обаче тази екстра е за москвич защото е с цял заден мост направо става драгстер.
  • 8 Н.В.Д

    9 0 Отговор
    На дядо ми варбурга бог да го прости човека имаше анти-статици и въпросната гумена играчка на теглича
  • 9 ььь

    8 0 Отговор
    Стотинки по гуменото уплътнение на предното стъкло, крилца на чистачките.
  • 10 гост

    12 0 Отговор
    трябваше да отделите място и на капачките от оцет на чистачките. нарязани на ресни :)
  • 11 Дядо мраз

    12 0 Отговор
    Е нека не забравяме и нацепените като цвете капачки от оцет на мястото на чистачките.Антени с дължина по 2.5 метра които опираха в жиците на тролеите и нищо не хващаха щото имаше само една станция тогава радиото.Кученце с клатеща се глава на задното стъкло.Балатум в краката и булана върху таблото.Шити възглавнички отзад.Доста шукарийки имаше тогава жалко само,че свястни коли нямаше.
  • 12 Ганьо от бостана

    2 10 Отговор
    Много ще ми е интересно как след 20-25 години много от вас ще опишат сегашните си автомобили.Дали и тогава ще се смеят така.Много глупава статия.

    Коментиран от #16

  • 13 Явор Кръстев

    3 0 Отговор
    Още , още , още ..........
  • 14 Ts@r

    6 0 Отговор
    Сещам се за едни лепенки на други автомобили, които се слагаха по таблото и задължителните калъфки на седалките, чиято идея беше да запази оригиналната тапицерия.
  • 15 Емката

    3 0 Отговор
    Супер интересна и забавна статия.Поздравления
  • 16 MIRo

    6 0 Отговор

    До коментар #12 от "Ганьо от бостана":

    Ганьо, глупав си ти пич. Аман от песимисти като теб, които отричат всичко ново и интересно. Материалчето е върха - нетрадиционно,интригуващо и забавно.
  • 17 иван

    3 0 Отговор
    Нека да не забравяме и черното тиксо което лепехме на Москвичите по ръба на калника през вратите та до отзад до стоповете. Придаваше му по-дълъг вид. Ама до първия милиционер , който го отлепяше и за тази екстра взимаше петарка по карнетка.
  • 18 Скарлет Монтани

    4 0 Отговор
    Много приятна статия :)
    Като се сетя какви неща сме правили по колите....
  • 19 Ники Николов

    3 0 Отговор
    специално за колите няма нищо общо преди и сега, сега всеки има такава кола каквато заслужава, а не да се моли6 на някой да ти уреди запорожец, тогава по света има6е мерцедес и бмв но не и за нас, затова бяхме полудели и от магазина излиза ладата на 8000лв и на следващия ден ти дават 11000
  • 20 шейх

    7 2 Отговор
    Явно сте малки момченца и не помните или никога не сте живяли при социализма зщото тогава бензин никога не е липсвал,а цената му беше 26стотинки за литър итакава си стоеше с десетки години ,ане като сега на ден по три пъти скача до 3лв. за литър.

    Коментиран от #21

  • 21 Пламен

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "шейх":

    И к'во общо има това с това забавно материалче, припомнящони минали времена?
  • 22 Ники Николов

    6 0 Отговор
    бензина бе6е 26ст до 85г когато Горбачов ни спря преференциалните цени договорени от Бай Тодор,след това стана 85ст и лев4е и из4езна напълно за около година
  • 23 гост

    6 0 Отговор
    Браво за статията, искрено много се смях от сърце. Да наистина тези
    неща бяха част от живота на българина, нетрябва да се забравят.
    Такова беше времето и условията бяха такива, нека днес будят смях и закачки, за да се посмеем искрено, защото днес точно това ни
    липсва, искрения смях, дух и хубавите компании.
  • 24 малкия

    1 1 Отговор
    Хаха аз си мислех че тези "антистатици" са индикатор за това дали е пренатоварена колата :D :D
  • 25 loko

    3 1 Отговор
    Поживяли сте си добре до колкото е възможно тогава, чак на мен ми се прииска да съм бил роден тогава,но няма как :) много добро четиво !!!
  • 26 Пламен Стилянов

    2 6 Отговор
    Много ми е интересно..."господин" написалия статийката какви "екстри" е имал по това време в колата си и кое му е толкова смешното , като че ли сте живели в друго измерение а... Без лоши чувства , но е хубаво да помислим преди да се смеем не се ли смеем на себеси... Поздрави на всички посмел се искренно...
  • 27 543

    3 0 Отговор
    Ми на себе си се смеем важното е че се смеем. Измисли пък ти нещо по интересно.
  • 28 PlimP

    1 0 Отговор
    едно време имшае едни кученца, на които им се клатеха главите, някой може ли да ми каже от каде да си купя таква кукла :)

    Коментиран от #33

  • 29 охохоч

    2 0 Отговор
    Един мой комшия на село имаше червена Лада 1500.Атнистатик,капачки от оцет и най-интересното-свирка в ауспуха:)))Като подаде газ и цялото село го чуваше че излиза на някъде...Сега ми става смешно като се сетя,но тогава си беше голяма гъзария:)
    А дядо ми пък имаше Москвич,на чиито скоростен лост имаше една страхотна топка с каляска вътре:))Един ден един приятел ми каза че толкова се кефел на топката,че направо му се иска да отскубне целия лост и да си го носи вкъщи:)
    Смях...
  • 30 Ами да

    5 0 Отговор
    Имаше една много полезна "екстра", която липсва напълно днес. Това бяха гумените калобрани зад колелата, които пречеха колата да хвърля кал и камъчета по другите коли. много полезно нещо, за което се сещам всеки път, когато някой ми хвърли камъче върху предното стъкло!
  • 31 1911

    2 0 Отговор
    Спомням си че хората монтираха на ладите и на жигулите допълнителна конзила към таблото и естествено на тази конзола се монтираше кастофон , понякога и тонколони :)
  • 32 Стефан Божидаров

    2 0 Отговор
    Много яка статия!
    Така си беше, ама народа прост та, "кълвеше на пукакнки" и за радарите и, за "анти"статиците!! Ха-ха-ха!
    Прост народ, слаба държава! Но, на Ганьо не му пречи простотията да се дуе колко е умен и, какво ли още не!...
  • 33 Стефан Божидаров

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "PlimP":

    PlimP, такива кученца можеш и до днес да намериш, но само от един човек с бели коси, на възраст около 60-те. Разхожда се по улиците на центъра: Раковска, Славейков, Алабин, Витошка и, ги носи на подложка - капак от картонена кутия. Много мил човек, е. Ако го срещнеш, купи си наистина от него. Изглежда да му е само това поминъка. Като, че ли само с едни и същи дрехи съм го виждал. Но е все чист! :)
    Хубава работна седмица ти пожелавам!
  • 34 Любомир Бачев

    2 0 Отговор
    Като се заговорихме за соц. тунинг, ето на това му викам аз тунинг...

    Коментиран от #36

  • 35 Кеца

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Станислав":

    Преди 1989 имахме червен моксвич 12-ак със специално ръчно изтъкани от баба ми вълненини китеници за седалките, лятото бе много романтично към морето... След 1989 имахме от новия модел москвич, на който стария собственик беше налепил 1,8 турбо, 5 speed на задния капак. Имаше и кожен салон, но мъхест, касетофон блаупункт и т.н.
  • 36 Кеца

    2 0 Отговор

    До коментар #34 от "Любомир Бачев":

    Забравих да кажа за родените след 1989, отидете на екскурзия в Украйна, там и до днес автопарка е предимно от такива автомобили, можете да се повозите на такси жигули или волга от старите, а що се отнася до тунинга там направо са надминали себе си...
  • 37 saab

    3 3 Отговор
    Някой носталгично напомня надолу ....как видите ли бензинът бил стотинки с години....вярно но и заплатата бе 120лв....а и бензин се крадеше от служебни товарни автомобили и се продаваше.....за това имаше и купони...лимит и бензина за частните автомобили го оцветяваха различно от другия.....правеха проверки,бъркаха в резервоарите .......това не го споменава въпросния носталгично настроен бсп-пар..... нека е 3лева но да го има....а не да чакам цяла нощ за 20 литра само! Помниш ли!
  • 38 saab

    2 2 Отговор
    Някой носталгично напомня надолу ....как видите ли бензинът бил стотинки с години....вярно но и заплатата бе 120лв....а и бензин се крадеше от служебни товарни автомобили и се продаваше.....за това имаше и купони...лимит и бензина за частните автомобили го оцветяваха различно от другия.....правеха проверки,бъркаха в резервоарите .......това не го споменава въпросния носталгично настроен бсп-пар..... нека е 3лева но да го има....а не да чакам цяла нощ за 20 литра само! Помниш ли!
  • 39 hgfd

    1 1 Отговор
    Не разваляй темата
  • 40 saab

    5 1 Отговор
    Е за да не развалям темата ще кажа,че тунингът съвсем не беше само оптически.Факта ,че към 100к вече си направил първи а може и направо втори ремонт на двигателя...и вече разполагаш с малко над 130 кубика си е тунинг.....трудно надживяват 100к тези автомобили без отваряне на мотора.. :)E те тъка беше...събота или неделя пред блока ..под колата!/за московците най-вече/
  • 41 GOGO

    3 1 Отговор
    Наистина е добре, че умеем да се смеем на себе си! Все пак - независимо от всичко, което ни се случи през последните 20-25 години - останало е нещо човешко у нас!
    Лошото е, че по отношение на автомобилите ни, сега ни се смеят от „белите” държави! Защото болшинството от нас са горди и доволни собственици на 10-15-20 годишните бараки на жителите на тези държави! Климатиците едва доловимо духат хладен въздух, ABS-а може и да работи или само причуква, ламарината се държи на боята, двигателите и на чистачките, и на климатика, и на автомобила бучат мощно, вратите /а и не само те/ хлопат, радиото /дано сте го сменили!/ е с касетофон и две копчета - „топла” и „студена” вода, тапицерията е захабена и протрита, воланът е гладък като стъкло, челното стъкло надрано след стотиците хиляди километри, ... А на Горубляне тази 10-15 годишна барака /взета незнайно от къде, минути преди машината да я направи на кубче от метал/ стои с километраж на 140-150 х.км. и ви я продават за 5-6х.лв. А, като тръгнете по сервизите ... жална ви майка!
    Вярно е, че някои имат и средства /придобити незнайно кога и незнайно от къде!/ и могат да си закупят нови автомобили! А, някои ходят с протрити обувки и дрехи, вземат на лизинг нов автомобил и след година-две го връщат, защото не могат да си обслужват кредитите!
    А, за тези, които крещяха по площадите, че всички държавници трябва да слезнат от големите, черни автомобили - да не мислим! Държавниците са други, но се возят в същите /че и дори по-луксозни/ автомобили! Същото е и с изплащането на техните возила - отново ги изплащаме ние!

    Коментиран от #43

  • 42 kjhg

    1 1 Отговор
    Тук говорим за тунинга. Иначе автомобилите си бяха добри. Сравнете в мобилето цените на Лада и Москвич и тези на Голф и Браво. Май ладата и Москвича са по скъпи.
  • 43 7777777

    1 0 Отговор

    До коментар #41 от "GOGO":

    Абсолютно прав си...
  • 44 Стоян

    3 0 Отговор
    За антистатика искам да коментирам. Това не е кичорийка, а много полезно допълнение. Моята Вектра ме переше ток на всяко слизане от колата, като докосна вратата. Особено през зимата, като нося шушлеково яке. Много е неприятно, а мисла, че е и опасно / карам на пропан бутан/. Сложих си антистатик и вече 6 месеца съм си решил проблема. Всичкото статично електричество се отвежда в земята. Така че не го причислявайте към кичозния тунинг.
  • 45 Ряпов

    3 0 Отговор
    Супер е статията!!! Върна ме толкова години назад с доста приятни и нтересни спомени. Но реално като се замисля, май нещата не са се променили много, сега не е Ладата, а е Голфа или Астрата. Поне аз съм виждал доста от тези"тунинги" на тези и подобни автомобили. Както и старата приказка - : Да знаеш как ми върви ладата" сега е заменена предимно от тези модели.
    Но пък важното е да е весело и забавно нали :)
  • 46 Дисо

    4 0 Отговор
    Виждал съм и коли с втори допълнителен багажник. Освен този на тавана, бяха сложили и на капака на задния багажник.
  • 47 Атанас Димитров

    2 0 Отговор
  • 48 Милослав Динев

    2 0 Отговор
    Всичко с времето си....
  • 49 Niki

    0 0 Отговор
    Като тийнейджър през началото на 90те току що взел книжка се возех със москвича на дядо ми, на който задното окачване беше толково вдигнато, че от калника до гумата имаше една педя. В случай на пълнене на багажника с буркани беше полезна екстро но опредлено влоши управлението. Веднъж на един завой се обърнах на врати и бутнах няколко циментови колци. по решетката и предната броня имаше дребни забележки, но ме издаде това, цялата дясна страна беше зелена от тревата :D
  • 50 123

    2 4 Отговор
    Определено се чупеха по малко от сегашните.
  • 51 Габровец

    0 0 Отговор
    Тук има един с една жигула който е изрязъл предния капак и е сложил стъкло от някаква кола а на тавана над задното стъкло е монтирал чистачка.
    А по времето когато тези возила бяха основна част от родния автопарк водачите бяха по-толерантни един към друг.
  • 52 Николай Ген

    0 1 Отговор
    А какво ще кажете за специално ушит китеник за таблото, футболна топка за задното стъкло, пластмасова облицовка за задното стъкло на жигулата, а и задължителната цепка, която се подава под пънталона на чичото от съседния вход, който всяка събота ремонтираше москвич 8-ца.
    А ето и малко екстри от 90-те: магнитна антена за мобифон (една или повече) на задния капак на S 600 SEL, E34 или Е30. Блаупункт с карта и опушени стъкла - понеже нямаше фолио.
  • 53 ВАНКАТА

    1 3 Отговор
    ДА НО ВЪРШЕХА РАБОТА И ЗА ВОЗЕНЕ И КАТО ИСПАДНЕШЕ НЕКОЯ СГОДНА ЖЕНИЦА И ЗА АГРО ФИТНЕС БЯХА МУЛТИФУНКЦИОНАЛНИ СЕГА КВО ПРАВЯТ КОЛИ ЗА КАМИКАДЗЕТА .ИЗБЕРЕТЕ РУСКОТО ТО НЯМА РАВНО НА СЕБЕ СИ.
  • 54 Accord

    4 2 Отговор
    Егати тъпата статия. Че и непълна. Ами:

    - багажниците, които играеха ролята на спойлери?
    - имаше един модел тасове (едни черни изпъкнали) и един модел лети джанти (с кръглите дупки, най-много ги слагаха на ладите)
    - огромните кръгли халогени
    - губера на таблото
    - предпазителите за вратите със светлоотразители в тях
    - капачките от оцет на рамената на чистачките (които да не надерат стъклото, защото перата са прибрани на сигурно в колата)
    - топката на задната кора
    - всякакви възможни стикери, приближаващи колата до западните цивилизация и колите й (много често със снимки на самите западни коли)
    - музикалния клаксон
    - навитата на пружина жица, която играе ролята на антена

    Да изброявам ли още? Не съм прихванал много от онази ера, но авторът на статията сигурно е още по-малко и от мен.
  • 55 отфорко

    1 0 Отговор
    хаха супер статия! само как никой не се сети да коментира супер екстрата "барче" което само в ладата беше серийно! и касетофон ок кореком!
  • 56 радо S1600

    1 0 Отговор
    Аве незнам ама ладичката нещо сърце не ми дава да я кълна много-много като се има впредвид че едно време се състезавах с тая ми ти руска консерва ..... ама то ивремената си бяха такива де като си спомня за ОСМИЦАТА която карах лелееее с барнат мотор маико дръвте се жигули пък сега коли с клима с екстри и палят всеки път ...
  • 59 Рабаман

    0 0 Отговор
    При нашия последния Москвич 412, имахме малка жълта ретро количка в топката на лоста! Също и антистатик 1 брой! На единия сенник, който така и не се отваряше, пишеше Raly, а на капака на жабката реклама на Мишлен! Имаше и централно панорамно огледало! За съжаление се счупи единственото странично огледало, но и централното помагаше със своята големина! А пък отзад до стоповете на този 412 имаше 2 зелени детелинки! Отпред на бронята имаше 2 фара със оранжеви стъкла, но така и баща ми не сложи крушки! Имаше тенекиени тасове тип детелина, или нещо подобно, като на Застава! Общо зето е това за най-хубавия Москвич 412 на който съм се возил и съм карал в живота ми!
  • 60 спомени

    2 0 Отговор
    А спомняте ли си как си прибирахме чистачките и слагахме срязани капачки от вино и тогава се крадеше.
  • 61 Рабаман

    0 0 Отговор
    Ще продължа със калобраните "Москвич", светлоотразителите отстрани на вратите, допълнителен стоп под задната броня, големи джобове отзад на предните седалки ( сега на мястото на този прекрасен Москвич 2140 от 1982 г., имаме Citroen ZX, който няма антистатик, калобрани, джобове зад седалките и детелинки за късмет!
  • 62 Ники Николов

    0 0 Отговор
    ладата 2107 се взема6е след 20г чакане, затова предвидливите баби още щом се роди момче веднага му правеха 1500 лв влог за кола,след 4 години ти идва6е ред за ЗАЗ , след още 5г за Москвич,ако си с валута долари демек веднага срещу 8500долара, ако си с рубли( работил в СССР) след около две години чакане
  • 63 реално

    0 0 Отговор
    А като почнаха да ги режат на пикапи от Волги до Москвич 407 сега всичко е в Китай претопено и направено на много точната марка "Акита".
  • 64 Speeder

    0 0 Отговор
    Антените като цяло и конкретно:

    1. Антенки по таваните с магнит - топ газария
    2. Антенки по предните брони, насочени надолу под 45 градуса ъгъл - играеха ролята на парктроник мисля..
  • 65 Захарче

    0 0 Отговор
    Носталгия ли се долавя ?
  • 66 kjhg

    0 0 Отговор
    Има и малко носталгия. Особено като гледам как тунинговат трабантите в Германия.
  • 67 Соца

    0 0 Отговор
    Спомени, спомени....! Впрочем и сега има хора които тунинговат така своите си коли. Щастливи времена бяха баба жигула вървеше много
  • 68 Стоян

    0 0 Отговор
    Дядо Мраз, те капачките ги слагахме, защото никоя кола не нощуваше с чистачки - крадяха ги! И ако не си сложил капачки на рамената на чистачките, като ги включиш неволно - получаваш 2 красиви надрани полукръга на предното стъкло.
  • 69 теди

    1 0 Отговор
    Дискът не е от соц времето, тъй като тогава дискове нямаше. Тази екстра е от по-близките години.
    Мен ме впечатляваха воланите "облицовани" с китеник -или какъвто там попаднал материал. Китеник се поставяше и на седалките - някаква "модерна" тапицерия явно :)
  • 70 moskvich_power

    0 1 Отговор
    Жалко за тези автомобили аз имам москвич 412 и е страшна машина в днешно време всеки втори се качил на западна кола и се мисли за голямата работа а повечето са пълни смешки.Москвича е кола с характер а не като западните автомобили много по-просто устройство има няма електроника сам си го ремонтирам и няма проблеми частите ги има още евтини са няма екстри като климатик,абс и т.н. ама е 100 пъти по-добър от западните автомобили и никога няма да те остави на път стига да си го поддържаш иска ми се да съм бил роден по-онова време ама няма как запален фен съм на соц автомобилите и това е другите да си карат западните кошници и да си мислят каквото искат ама никога един западен боклук няма да издържи 30,40 години!!

    Коментиран от #81

  • 71 Hyundai/Mercedes

    2 0 Отговор
    До 70 - moskvich_power : Абе брат, нещо май ти е избягала центровката. Как можеш да кажеш че съветските кошове са по-добри от западните автомобили. К'во , искаш да ми кажеш че тоя таралясник ще издържи повече от 124 - 250д , или от някой стар Опел Кадет, дето вече по него половината ламарини няма ма двигателя на 1 200 000 и при -15 пали на третия оборот. Точно пък Москвич няма да те остави на път, ай стига...един комшия навремето караше московец не помня точно кой модел и по цял ден лежеше под него, вика като умра искам да ме погребат прав че цял живот лежа под тоя дарак...
  • 72 Hyundai/Mercedes

    1 0 Отговор
    А между другото тоя москвич на комшията беше такси и едва си заработваше хляба човека...сега пак кара такси Opel Agila, доста дървена кола...обаче ЗДРАВА
  • 73 Пешко

    0 0 Отговор
    Да се изкажа и аз, тък като съм преживял тези всичките красотички.
    "Свирката" в ауспуха, която при даване на газ свири е чисто и просто една надупчена ламаринка пъхната в тръбата на ауспуха. Калобраните си ги тача до ден днешен, те бяха симбол на гледана и поддържана кола. А и са много практични, освен това колата изглежда по-добре с тях. Джаните с "дупки" са така наречените "бъбреци", произвеждащи се в Плевен. Някой е казал, че ги е виждал само ла Лади - ами, да, защото само за тях стават. Тасове имаше едни ламаринени като детелинки. Абе, грозни си бяха, също и антистатиците, както и капачките от оцет по чистачките под формата на слънце. Светлотразителите по вратите си бяха гъзарийка. В ранните години след 90-та излязоха едни перденца -черни 2 броя за задни стъкло, в повечето случи черни с бял надпис - Мишелин или Гудиър. Появиха се едни въженца с нанизани триъгълни знаменца на страни, махащи ръчички, светлотразителни лепенки "Лада", "Адидас", чието място беше на капака на жабката. Тъй като най-разпространените гуми бяха "Вида", при всяка "по-различна", било Семперит или Дънлоп фирмените надписи по страничния борд се повтаряха с бронз, за да се вижда
  • 74 F125

    1 0 Отговор
    Като порасло дете във въпросния перриод ще кажа, че и преди и сега това си е кич.
  • 75 щ+щ

    0 0 Отговор
    Търкаха се дъната на кутийките от кола да имитират ремус.
  • 76 911 раптор

    0 0 Отговор
    Изпуснали сте губерите
  • 77 христо желев

    0 0 Отговор
    abe kakvo da vi kaja - jalki spomeni ot slavnoto minalo na sotcializama ot tatovoto vreme.
  • 78 ха ха

    0 0 Отговор
    Компакт диск?
    Преди 1990 година?
  • 79 мартин 123

    0 0 Отговор
    Парче булана / вид завивка за леглото в хола/ на таблото да не го пече слънцето, футболна топка за задното стъкло , боядисване с бяла боя да се открои марката на гумите... :) има има още
  • 80 терзо

    1 0 Отговор
    лепенка на задното стъкло АЗ "сърце"Лепа Брена
  • 81 Ducati

    1 1 Отговор

    До коментар #70 от "moskvich_power":

    Аве, ти луд ли си, мОсквича бил кола с характер,ще изпуснеш много от живота той и без тва е за по едно кафе, незнам какъв глупав романтизъм има към соц. времето, ама то идва май от по-малките където не са живяли в онова объркано време и си мислят че Тодор Живков е национален герой.
  • 82 Десен

    1 2 Отговор
    До коментар 70:

    Не знам, ама от такива като тебе 20 години стоим на едно място и само мрънкаме и въздишаме.

    А сега малко факти измерени в пари господин соц милеещ. Понеже вие сте във възторг, че сам си поддържате колата, и сигурно още повече се кефите че шарнира е 4-5 лева, обаче отчитате ли времетокоето отделяте за това като цена на труда..и отчитате ли всъщност един шарнир на какъв пробег го сменяте.

    Имаме москвич, после форд фиеста, хем 11 годишен, после рено 19 - 15 годишно.. проблемите ме напуснаха когато продадохме москвича... само на 7 г :) ма ти си вервай че москвича/ладата са голема работа.
  • 83 москвия 12 - так оранжев

    2 0 Отговор
    Най якото си остават червените капачки от оцет тип - "цвете", нарязани с ножичка по краищата имитиращи маргаритка. Слагаха се на металните държачи на чистачките за да не се надира стъклото ако случайно се пуснат. Причината - самите чистачки се държаха в жабката, против кражба или за да не се износват, тъй като бяха дефецитни и се купуваха с връзки разбира се.:)
  • 84 156

    1 1 Отговор
    Забавна статия но предпочитам да си карам западната кола с автопилот и кожен салон и да си летя с кеф по пътя.Грам не ми липсват тези коли винаги тате лежеше и правеше нещо. Сега даже и капака не знае от къде се вдига.
  • 85 Сава Динев

    0 3 Отговор
    Атрибутите на соца бяха като самия соц - изкуствени, кичозни и неставащи за нищо. Достатъчно е само да се порови в историята на москвича, за да се разбере, че първият му модел, 403, си е краден "Бентли" от края на 40-те с краден двигател на BMW. Същото беше и за останалите им коли, докато не се появи жигулата, първият законен съвместен проект със Запада, Fiat 124. Та това е - крадена легенда беше соцът, затова и рухна под собствената си икономическа несъстоятелност.

    Коментиран от #89

  • 86 Пламен

    2 0 Отговор
    Ехаа, голяма злоба бре! Това съобщение ми мяза на злобните речи на днешните демократи, които преди 10-ти бяха най - върлите комунисти. Никой не иска комунизъм, ама чак пък такива злостни излияния под една шегаджийска статия е супер глупаво...
  • 87 Lambo

    1 0 Отговор
    Имаме москвич като този на снимката, с топка на скоростния лост точно като гореописаните. Колата е купена 75-та година и 37 години по-късно още се движи, така че покажете малко респект към соц. колите.
  • 88 Borislava Ruseva

    0 0 Отговор
    Истинският мъж винаги е обичал колата си.Винаги е искал да е единствена и неповторима.Е такъв беше материала по онова време.И аз малко закачих от Москвича на баща ми.Мога да кажа,че мадамите тогава и на Москвич скачаха.Ама като се замисля май беше от шофьора а не от колата
  • 89 Borislava Ruseva

    1 0 Отговор

    До коментар #85 от "Сава Динев":

    Ти си болен ве.От една шеговита статия го обръщаш на злобна пропаганда.
  • 90 гост

    0 0 Отговор
    сигурни ли сте че преди 1989 някой е притежавал компакт-дискове ;)
  • 91 кокомоко

    0 2 Отговор
    съветски автомобили НЕ СЪЩЕСТВУВАТ, те всичките са крадени ;) почти същото важи за всичката съветска техника
  • 92 Миро 83

    0 0 Отговор
    Спомням си пластмасовите въздухобрани на предните прозорци, буланките зад подглавниците на задната седалка, боядисаните тасове в черно и бяло, зарчета, бутонк ии какво ли още не накачено по огледалото и задължителните "спортни багажници", после дойдоха стикерите по предното стъкло - MICHELIN, и др. и рейсърските лепенки по калниците с шарката на знамето от F1 хахахаах
  • 93 Лост

    0 0 Отговор
    И още: облицовка на салона с оранжева или отровно зелена болана, овчи кожи, възглавнички на задната кора, хиляди светлоотразителни аксесоари, пластмасови "аеродинамични" аксесоари за чистачките, жълти крушки за къси светлини, решетки против кражба на фаровете, и т. н. :)
  • 94 Инженера

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Ники Николов":

    На какво се смееш бе колега? Може би на не щастните коли във Великобритания с едно предно и две задни колела. Разните там Пиаджио или други чудеса на 2-3 колела? Или на Мини Купъра с 12 цолови гуми? Това са колите на т.н. Запад. При нас все пак имаше истински автомобили. През тези години западняка също много рядко можеше да си позволи кола с тонирани стъкла. За климатик въобще да не говорим. Пържеха се като наденички в колите си и именно от там се появиха фабричните вентилаторчета. Просто погледай малко филми с мистър Биин или Бени Хил и обърни внимание на автопарка.