Мнозина от вас си спомнят времената преди 10 ноември 1989 година, котаго по родните пътища се движеха основно автомобили съветско производство. Тези коли обаче също бяха подлагани на т.нар. тунинг, но той беше предимно оптически и се извършваше с подръчни средства. Сега решихме да ви припомним, а на тези които не знаят да им разкажем, за част от "свръхмодерните" за онова време соц. доработки.
Завеси
Повечето съветските автомобили бяха оборудвани със стъкла тип "аквариум". Наричаха ги така, защото бяха лишени от каквато и да била тонировка и именно поради тази причина по-луксозните автомобили с марка Волга бяха оборудвани със саморъчно ушити завеси, които наподобяваха светлосините перденца на правителствените Mercedes-и.
Топка за скоростен лост
За притежателите на Жигули беше особена гордост да монтират на скоростния си лост топка, различна от оригиналната. Най-разпространените бяха прозрачни с някакъв предмет вътре в тях. Много от водачите на тогавашните МПС-та си правеха подобни ръкохватки за скоростен лост сами. Те използваха епоксидна смола, като с нея заливаха въпросните предмети.
Усилено окачване
Да имаш червена Жигула и да не подсилиш задното окачване беше смятано за нещо необичайно. Основната задача на много от тези автомобили беше да превозват максимално количество товари от точка А до точка Б. Най-често практикуваните способи бяха два - монтиране на гумена подложка над пружината или замяна на пружините с по-дълги от друг автомобил.
Вентилатор
Тъй като съветските автомобили не разполагаха с климатици вентилаторче на предното стъкло вършеше доста прилична работа в горещините и най-вече беше полезна екстра за движение в града. Въпреки че изглежда смешно и кичозно, това е една от най-смислените доработки, които бяха популярни през онези години. Захранването на вентилаторчетата също се адаптираше към запалката на автомобила.
Кукла върху теглича
Всички тегличи от онези години представляваха стърчащо назад и извито нагоре желязо с метална топка накрая. В Европа те вече са забранени, но у нас продължават да се използват. Екстрата за тях беше глава от гумена кукла, която се нахлузва върху теглича. Идеята - да не се покрива с ръжда устройството за теглена на ремарке.
Компактдиск
Най-съвременната от въпросните екстри е наличието на компактдиск, който виси на въженце от централното огледало за обратно виждане. Смяташе се, че именно тази джаджа може да спаси водача от радарите. Видиш ли дисковете разсейвали вълните на радара. Научно потвърждение на това твърдение все още няма, но това не пречеше висящите дискове да са много.
Антистатик
Завършваме пакета от соц. доработки с ултра модерното изобретение от онези времена, наречено антистатик. Считаше се, че именно антистатиците намаляват опасността от статично електричество и респективно от запалване на бензиновите пари. Според експерти това е легенда, но навремето някои смятаха, че колкото повече антистатици, толкова по-добре.
Можем да говорим още много за килимчета и китеници по седалки, волан и арматурно табло, за махащи ръчички или други играчки с поклащащи се глави на задното стъкло, но темата стана прегалено дълъга и рискуваме да ви досадим. Това обаче не пречи вие да я продължите в коментарите.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Станислав
Коментиран от #35
10:32 29.07.2012
2 Георги Цочев
10:46 29.07.2012
3 jhgf
10:49 29.07.2012
4 Ники Николов
Коментиран от #94
10:49 29.07.2012
5 VR4 TT
10:59 29.07.2012
6 520 zender
11:02 29.07.2012
7 5643
11:02 29.07.2012
8 Н.В.Д
11:12 29.07.2012
9 ььь
11:16 29.07.2012
10 гост
11:19 29.07.2012
11 Дядо мраз
11:22 29.07.2012
12 Ганьо от бостана
Коментиран от #16
11:50 29.07.2012
13 Явор Кръстев
12:05 29.07.2012
14 Ts@r
12:06 29.07.2012
15 Емката
12:11 29.07.2012
16 MIRo
До коментар #12 от "Ганьо от бостана":
Ганьо, глупав си ти пич. Аман от песимисти като теб, които отричат всичко ново и интересно. Материалчето е върха - нетрадиционно,интригуващо и забавно.12:13 29.07.2012
17 иван
12:14 29.07.2012
18 Скарлет Монтани
Като се сетя какви неща сме правили по колите....
12:22 29.07.2012
19 Ники Николов
12:26 29.07.2012
20 шейх
Коментиран от #21
12:28 29.07.2012
21 Пламен
До коментар #20 от "шейх":
И к'во общо има това с това забавно материалче, припомнящони минали времена?12:35 29.07.2012
22 Ники Николов
12:36 29.07.2012
23 гост
неща бяха част от живота на българина, нетрябва да се забравят.
Такова беше времето и условията бяха такива, нека днес будят смях и закачки, за да се посмеем искрено, защото днес точно това ни
липсва, искрения смях, дух и хубавите компании.
12:47 29.07.2012
24 малкия
12:55 29.07.2012
25 loko
13:04 29.07.2012
26 Пламен Стилянов
13:27 29.07.2012
27 543
13:42 29.07.2012
28 PlimP
Коментиран от #33
14:00 29.07.2012
29 охохоч
А дядо ми пък имаше Москвич,на чиито скоростен лост имаше една страхотна топка с каляска вътре:))Един ден един приятел ми каза че толкова се кефел на топката,че направо му се иска да отскубне целия лост и да си го носи вкъщи:)
Смях...
14:14 29.07.2012
30 Ами да
14:17 29.07.2012
31 1911
14:27 29.07.2012
32 Стефан Божидаров
Така си беше, ама народа прост та, "кълвеше на пукакнки" и за радарите и, за "анти"статиците!! Ха-ха-ха!
Прост народ, слаба държава! Но, на Ганьо не му пречи простотията да се дуе колко е умен и, какво ли още не!...
14:30 29.07.2012
33 Стефан Божидаров
До коментар #28 от "PlimP":
PlimP, такива кученца можеш и до днес да намериш, но само от един човек с бели коси, на възраст около 60-те. Разхожда се по улиците на центъра: Раковска, Славейков, Алабин, Витошка и, ги носи на подложка - капак от картонена кутия. Много мил човек, е. Ако го срещнеш, купи си наистина от него. Изглежда да му е само това поминъка. Като, че ли само с едни и същи дрехи съм го виждал. Но е все чист! :)Хубава работна седмица ти пожелавам!
14:37 29.07.2012
34 Любомир Бачев
Коментиран от #36
15:10 29.07.2012
35 Кеца
До коментар #1 от "Станислав":
Преди 1989 имахме червен моксвич 12-ак със специално ръчно изтъкани от баба ми вълненини китеници за седалките, лятото бе много романтично към морето... След 1989 имахме от новия модел москвич, на който стария собственик беше налепил 1,8 турбо, 5 speed на задния капак. Имаше и кожен салон, но мъхест, касетофон блаупункт и т.н.15:25 29.07.2012
36 Кеца
До коментар #34 от "Любомир Бачев":
Забравих да кажа за родените след 1989, отидете на екскурзия в Украйна, там и до днес автопарка е предимно от такива автомобили, можете да се повозите на такси жигули или волга от старите, а що се отнася до тунинга там направо са надминали себе си...15:31 29.07.2012
37 saab
15:55 29.07.2012
38 saab
15:55 29.07.2012
39 hgfd
15:59 29.07.2012
40 saab
16:19 29.07.2012
41 GOGO
Лошото е, че по отношение на автомобилите ни, сега ни се смеят от „белите” държави! Защото болшинството от нас са горди и доволни собственици на 10-15-20 годишните бараки на жителите на тези държави! Климатиците едва доловимо духат хладен въздух, ABS-а може и да работи или само причуква, ламарината се държи на боята, двигателите и на чистачките, и на климатика, и на автомобила бучат мощно, вратите /а и не само те/ хлопат, радиото /дано сте го сменили!/ е с касетофон и две копчета - „топла” и „студена” вода, тапицерията е захабена и протрита, воланът е гладък като стъкло, челното стъкло надрано след стотиците хиляди километри, ... А на Горубляне тази 10-15 годишна барака /взета незнайно от къде, минути преди машината да я направи на кубче от метал/ стои с километраж на 140-150 х.км. и ви я продават за 5-6х.лв. А, като тръгнете по сервизите ... жална ви майка!
Вярно е, че някои имат и средства /придобити незнайно кога и незнайно от къде!/ и могат да си закупят нови автомобили! А, някои ходят с протрити обувки и дрехи, вземат на лизинг нов автомобил и след година-две го връщат, защото не могат да си обслужват кредитите!
А, за тези, които крещяха по площадите, че всички държавници трябва да слезнат от големите, черни автомобили - да не мислим! Държавниците са други, но се возят в същите /че и дори по-луксозни/ автомобили! Същото е и с изплащането на техните возила - отново ги изплащаме ние!
Коментиран от #43
16:37 29.07.2012
42 kjhg
16:59 29.07.2012
43 7777777
До коментар #41 от "GOGO":
Абсолютно прав си...17:00 29.07.2012
44 Стоян
17:29 29.07.2012
45 Ряпов
Но пък важното е да е весело и забавно нали :)
18:19 29.07.2012
46 Дисо
18:28 29.07.2012
47 Атанас Димитров
18:41 29.07.2012
48 Милослав Динев
18:53 29.07.2012
49 Niki
20:41 29.07.2012
50 123
21:14 29.07.2012
51 Габровец
А по времето когато тези возила бяха основна част от родния автопарк водачите бяха по-толерантни един към друг.
21:46 29.07.2012
52 Николай Ген
А ето и малко екстри от 90-те: магнитна антена за мобифон (една или повече) на задния капак на S 600 SEL, E34 или Е30. Блаупункт с карта и опушени стъкла - понеже нямаше фолио.
22:17 29.07.2012
53 ВАНКАТА
23:09 29.07.2012
54 Accord
- багажниците, които играеха ролята на спойлери?
- имаше един модел тасове (едни черни изпъкнали) и един модел лети джанти (с кръглите дупки, най-много ги слагаха на ладите)
- огромните кръгли халогени
- губера на таблото
- предпазителите за вратите със светлоотразители в тях
- капачките от оцет на рамената на чистачките (които да не надерат стъклото, защото перата са прибрани на сигурно в колата)
- топката на задната кора
- всякакви възможни стикери, приближаващи колата до западните цивилизация и колите й (много често със снимки на самите западни коли)
- музикалния клаксон
- навитата на пружина жица, която играе ролята на антена
Да изброявам ли още? Не съм прихванал много от онази ера, но авторът на статията сигурно е още по-малко и от мен.
23:37 29.07.2012
55 отфорко
07:05 30.07.2012
56 радо S1600
07:32 30.07.2012
59 Рабаман
09:59 30.07.2012
60 спомени
10:16 30.07.2012
61 Рабаман
10:23 30.07.2012
62 Ники Николов
10:33 30.07.2012
63 реално
10:35 30.07.2012
64 Speeder
1. Антенки по таваните с магнит - топ газария
2. Антенки по предните брони, насочени надолу под 45 градуса ъгъл - играеха ролята на парктроник мисля..
10:43 30.07.2012
65 Захарче
11:04 30.07.2012
66 kjhg
12:43 30.07.2012
67 Соца
12:45 30.07.2012
68 Стоян
14:08 30.07.2012
69 теди
Мен ме впечатляваха воланите "облицовани" с китеник -или какъвто там попаднал материал. Китеник се поставяше и на седалките - някаква "модерна" тапицерия явно :)
14:20 30.07.2012
70 moskvich_power
Коментиран от #81
14:32 30.07.2012
71 Hyundai/Mercedes
15:38 30.07.2012
72 Hyundai/Mercedes
15:42 30.07.2012
73 Пешко
"Свирката" в ауспуха, която при даване на газ свири е чисто и просто една надупчена ламаринка пъхната в тръбата на ауспуха. Калобраните си ги тача до ден днешен, те бяха симбол на гледана и поддържана кола. А и са много практични, освен това колата изглежда по-добре с тях. Джаните с "дупки" са така наречените "бъбреци", произвеждащи се в Плевен. Някой е казал, че ги е виждал само ла Лади - ами, да, защото само за тях стават. Тасове имаше едни ламаринени като детелинки. Абе, грозни си бяха, също и антистатиците, както и капачките от оцет по чистачките под формата на слънце. Светлотразителите по вратите си бяха гъзарийка. В ранните години след 90-та излязоха едни перденца -черни 2 броя за задни стъкло, в повечето случи черни с бял надпис - Мишелин или Гудиър. Появиха се едни въженца с нанизани триъгълни знаменца на страни, махащи ръчички, светлотразителни лепенки "Лада", "Адидас", чието място беше на капака на жабката. Тъй като най-разпространените гуми бяха "Вида", при всяка "по-различна", било Семперит или Дънлоп фирмените надписи по страничния борд се повтаряха с бронз, за да се вижда
16:12 30.07.2012
74 F125
16:52 30.07.2012
75 щ+щ
17:03 30.07.2012
76 911 раптор
18:09 30.07.2012
77 христо желев
18:42 30.07.2012
78 ха ха
Преди 1990 година?
19:20 30.07.2012
79 мартин 123
21:09 30.07.2012
80 терзо
21:41 30.07.2012
81 Ducati
До коментар #70 от "moskvich_power":
Аве, ти луд ли си, мОсквича бил кола с характер,ще изпуснеш много от живота той и без тва е за по едно кафе, незнам какъв глупав романтизъм има към соц. времето, ама то идва май от по-малките където не са живяли в онова объркано време и си мислят че Тодор Живков е национален герой.22:26 30.07.2012
82 Десен
Не знам, ама от такива като тебе 20 години стоим на едно място и само мрънкаме и въздишаме.
А сега малко факти измерени в пари господин соц милеещ. Понеже вие сте във възторг, че сам си поддържате колата, и сигурно още повече се кефите че шарнира е 4-5 лева, обаче отчитате ли времетокоето отделяте за това като цена на труда..и отчитате ли всъщност един шарнир на какъв пробег го сменяте.
Имаме москвич, после форд фиеста, хем 11 годишен, после рено 19 - 15 годишно.. проблемите ме напуснаха когато продадохме москвича... само на 7 г :) ма ти си вервай че москвича/ладата са голема работа.
23:58 30.07.2012
83 москвия 12 - так оранжев
09:56 31.07.2012
84 156
13:19 17.08.2012
85 Сава Динев
Коментиран от #89
10:50 04.09.2012
86 Пламен
10:05 19.09.2012
87 Lambo
10:07 22.09.2012
88 Borislava Ruseva
20:23 05.06.2013
89 Borislava Ruseva
До коментар #85 от "Сава Динев":
Ти си болен ве.От една шеговита статия го обръщаш на злобна пропаганда.20:31 05.06.2013
90 гост
09:59 06.01.2015
91 кокомоко
10:07 06.01.2015
92 Миро 83
13:50 23.06.2015
93 Лост
11:14 21.07.2015
94 Инженера
До коментар #4 от "Ники Николов":
На какво се смееш бе колега? Може би на не щастните коли във Великобритания с едно предно и две задни колела. Разните там Пиаджио или други чудеса на 2-3 колела? Или на Мини Купъра с 12 цолови гуми? Това са колите на т.н. Запад. При нас все пак имаше истински автомобили. През тези години западняка също много рядко можеше да си позволи кола с тонирани стъкла. За климатик въобще да не говорим. Пържеха се като наденички в колите си и именно от там се появиха фабричните вентилаторчета. Просто погледай малко филми с мистър Биин или Бени Хил и обърни внимание на автопарка.00:47 03.09.2020