Last news in Fakti

19 Март, 2020 11:33, обновена 19 Март, 2020 11:38 12 248 13

Най-култовият Opel и неговите "разнояйчни близнаци"

  • opel-
  • omega-
  • lotus-
  • pontiac sunfire ho 2.4-
  • gto-
  • holden-
  • monaro
Най-култовият Opel и неговите "разнояйчни близнаци" - 1

Повечето автомобили днес са изградени на общи платформи. Това спестява много пари на автомобилните компании, а и на онези, които разработват и произвеждат компоненти. Купувачите също би следвало да са доволни, защото в колите си получават по-модерно оборудване - огромните тиражи правят технологиите по-достъпни. И много такива обаче, които не харесват този подход. И не бива да чакате рационални аргументи: по-скоро хората просто поставят знак за равенство между моделите на една и съща платформа. Ние обаче не сме съгласни с тази позиция и за да не сме голословни ви показваме едни доста различни автомобили, обединени от обща платформа.

Стереотипите са едно от нещата, които обединяват хората. Те ни заобикалят навсякъде: в коментари по форуми, в филистични преценки, в публичната политика. В автомобилната общност също има много от тях: "най-проходимите SUV-та са на рама", "най-новите технологии са в японските автомобили", "всичко, което е сглобено в Англия, е ненадеждно" и т.н. Има и други стереотипи. Например, "модулните платформи убиват автомобилната индустрия" и "сега колите са почти еднакви".

Най-култовият Opel и неговите "разнояйчни близнаци"
Opel Lotus Omega

Стереотипното мислене рядко води до нещо добро или поне ново. Затова днес си припомняме характерен случай, когато на една и съща платформа са създадени най-различни коли. Най-яркият пример за това са Opel Lotus Omega и Pontiac GTO. Да започнем с дългогодишната класика - архитектурата GM V-body на GM. Тази платформа за коли със задно предаване е изобретена от германците от Opel в началото на 60-те години на миналия век и оттогава е обновявана и усъвършенствана повече от веднъж.

General Motors изцеди всичко от платформата до 2007 г., когато я замени със Zeta. В България GM V-body се помни най-добре от седана Opel Omega, който все още може да се намери покрит с ръжда в дворовете на различни градове у нас. Четири врати и добър спортен потенциал. Върхът на пирамидата е легендарния Opel Lotus Omega от началото на деветдесетте години, способен да "сгъне" всеки супер седан на вилица и да "изяде" почти всеки от съвременните суперкари. Тиражът от 950 екземпляра прави тази кола оше по-култова в днешно време.

Най-култовият Opel и неговите "разнояйчни близнаци"
Holden HSV GTS Coupe V2

Шестцилиндров битурбо двигател, шестстепенна механична скоростна кутия от Chevrolet Corvette и въпросната платформа направиха един истински спортен седан. Нов живот ѝ бе даден не толкова отдавна от "покойния" Holden, който още през 1992 г. започва да модифицира платформата за ново поколение автомобили. И през следващите две десетилетия премиерите започнаха да вървят една след друга: Holden Commodore VT, Chevrolet Caprice, следващото поколение на Opel Omega ... и, разбира се, Holden V2 Monaro - една от основните икони на Holden.

Купето беше толкова успешно, че Боб Луц, легендарният вицепрезидент на GM, лично настоя Monaro да навлезе и на американския и на други пазари - под имената Chevrolet Lumina, Pontiac GTO и Vauxhall Monaro. А върхът на монархията (съжаляваме за каламбура) беше версията на Monaro HSV GTS Coupe, оборудвана с добрия стар атмосферен V8 с капацитет 408 конски сили от Chevrolet Corvette.

Най-култовият Opel и неговите "разнояйчни близнаци"
Pontiac GTO


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Азз

    58 19 Отговор
    Имах Омега, комби. Супер кола, но имаше един дефект - мотора беше шестак, редови, на БМВ. Голям боклук беше мотора. Прескочи зъб, и продадох колата. 100 пъти по-добре щеше ако беше с хотелски мотор или нещо от Исузу примерно.
    За БМВ кочините не искам да чувам.

    Коментиран от #2, #3

  • 2 Прав си

    31 1 Отговор

    До коментар #1 от "Азз":

    но дизела на Опел 2.3d и 2.3td беше много тромав и допотопен и вместо да разработват нов решиха просто да купят готов а и в тези години повече се търсеха бензинови мотори.
  • 3 гост

    28 15 Отговор

    До коментар #1 от "Азз":

    Нормално. Моторите на бмв винаги са били боклуци.
  • 4 Opel

    14 9 Отговор
    e кажи честно.... имал съм два опела и нито едно BMW, но чак пък да са им зле моторите - верно ли?!?
    Жалко, а на мене така ми харесваха тези достолепни Е38-ци, а Вие ми развалихте мечтата ...:(
  • 5 Borislav Popov

    11 2 Отговор
    Opel станаха вече французи, Holden се продаваха само в Австралия и Нова Зенландия, но тук наскоро май имаше новина, че са фалирали или, че просто са ги затворили. Pontiac правеха хубави коли, но не можаха да издаянят на кризата и си отидоха . Останаха най силните само, Cadillac, Chevrolet и Buick, но последните се произвеждат само в Китай.
  • 6 Гост

    22 15 Отговор
    Да кажеш че "BMW моторите не стават" трябва или нищо да не разбираш от коли или да си имал лош късмет или и двете. Не може да се слага всичко под общ знаменател. Вечно коментират само "Разбирачи".

    Коментиран от #7

  • 7 Японеца

    12 14 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    Всяко бенве при 1000км магистрала наведнъж изяжда 1л масло и се троши!😂

    Коментиран от #9

  • 8 Пустин_як

    8 4 Отговор
    Ай стига си хвалил тия японо-корейски курници. Колко от тях надживяват 20г и 20 собственици.
  • 9 Гост

    5 8 Отговор

    До коментар #7 от "Японеца":

    Ами Онда колко туби масло ще и трябват???
  • 10 едно време

    11 0 Отговор
    Омегата беше животно. Возил съм си на много стар Рекорд, 2000 кубика, инжекцион, беше змей.
  • 11 КОНСТАНТИНОВ

    5 7 Отговор
    ОТ ПОИТ ЗНАМ ЧЕ ВСИЧКИ НОВИ КОЛИ СА ХУНАВИ,НО ЦАРЯ НА КОЛИТЕ Е МЕРЦЕДЕС КАРАМ МЕРЦЕДЕС ОТ 1978Г. РАЗЛИЧНИ МОДЕЛИ И НИКОГА НЕ СЪМ ОСТАВА
    Л НА ПЪТЯ.НЯМА ПО ДОБРЕ НАПРАВЕНА КОЛА
    ОТ МЕРЦЕДЕС.

    Коментиран от #13

  • 12 Аз съм

    11 2 Отговор
    Мерцедес не е това което беше, след 124
  • 13 Хайл

    2 2 Отговор

    До коментар #11 от "КОНСТАНТИНОВ":

    Ти живееш още в 78 г-комунизма си отиде,демокрацията и тя си отиде...колите бяха коли тогава,сега всичко е боклук