13 Април, 2020 12:29 6 037 12

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

  • renault-
  • peugeot-
  • project h-
  • v8

Големите лимузини никога не са били коронната дисциплина на Renault. През 60-те години на миналия век обаче ръководството на френската компания поставя на инженерите си амбициозната задача да променят това, като проектират конкурент на осемцилиндровия Mercedes-Benz W108/109.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Project H е скъпо начинание и Режията търси друг, производител, с който да подели разходите. Намира го в лицето на... Peugeot. На 22 април 1966 г. двете компании се договарят да разработят и произвеждат заедно луксозен модел от висок клас, от какъвто замогналите се след Втората световна война французи биха купували вместо немските и американските предложения в сегмента.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Бъдещото осемцилиндрово Renault има и друга задача - да открадне купувачи от остаряващия Citroen DS, който е предпочитан автомобил от тогавашния френски елит. Компанията хвърля око дори на щатския пазар.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Ролята на флагман е отредена на грамаден хечбек с шест странични стъкла и дължина 4.9 метра - колкото тогавашния Mercedes-Benz W108. Задните колела ще задвижва напълно нов V8 с обем 3.5 литра, с чието проектиране са натоварени конструкторите на Peugeot.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Резултатът е цяло семейство мотори с вътрешнозаводско обозначение Z. Осемцилиндровият агрегат с обем 3 552 см3 носи индекса ZO, а унифицираният с него 2 664-кубиков V6 - ZM. Двигателите имат сходна конструкция с 90-градусов ъгъл между алуминиевите блокове и обем на цилиндъра 444 см3.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Според замисъла новият френски флагман трябва да стане витрина на най-прогресивните технологии на Renault и Peugeot. Инженерите предлагат серийният Project H да има хидропневматично окачване, задна седалка с регулируем на клон на облегалката, двузонов климатик с индивидуални настройки за пътниците отпред и отзад и дори вградени крикове за смяна на гумите.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Толкова скъп и престижен автомобил няма как да се произвежда в големи тиражи. За да се постигне поне някаква рентабилност, е решено голямото Renault да има версия с емблемата на Peugeot, която да се отличава със собствена външност.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Първите макети са готови в началото на 1967 г. На ръководството са показани са три варианта за дизайна, сред които има и традиционен седан. Верни на своя стил обаче, французите избират хечбека.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Дизайнът е доста авангарден, но не особено привлекателен, а от интериора не остава доволен дори създателят му Робер Бруайер. "В Renault не се справяхме успешно с големите форми. Project H се получи тромав е нееднороден", коментира дизайнерът половин век по-късно.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

В Peugeot залагат на друг подход и поръчват външността на флагмана си на Pininfarina. С дизайна се заема Алдо Бровароне, който създава елегантен седан в стила на Peugeot 504 Coupe.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Няколко месеца след представянето на прототипа на осемцилиндровото Renault проектът е прекратен, тъй като се оказва, че осъществяването му ще струва 190 млн. франка освен вече похарчените 7.4 млн. Основната причина за решението обаче са съмненията на ръководството на компанията, че пазарът може да поеме по 60 000 такива автомобила годишно.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Project H не е единственият опит на Режията да откъсне дял от пазара на модели от висок клас. Малко по-късно французите започват разработката на по-малък 4.7-метров хечбек, но и той не стига до конвейера. В крайна сметка през 1975 г. флагман на марката става Renault 20/30 с предно предаване.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Работата по осемцилиндровия двигател е преустановена след петролната криза през 1973 г. Project H обаче все пак оставя наследство - в серийно производство влиза шестцилиндровата версия на мотора, позната с абревиатурата PRV (от Peugeot-Renault-Volvo), който се монтира на най-различни модели чак до 1998 г.

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Несбъднатото осемцилиндрово Renault

Несбъднатото осемцилиндрово Renault


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 куку руку ку

    28 13 Отговор
    Толкова ги е срам от външният вид, че са направили снимките- тъмен автомобил на тъмен фон... баш като картината "бой на негри в тъмна нощ".

    Коментиран от #10

  • 2 Пламен

    46 0 Отговор
    Преди 16 години имах Рено Сафран от 1992-ра година което като техника превъзхождаше и много от сега актуалните модели.Седалките имаха по 6 копчета,предното стъкло нагревател,задния мост завиващ,въздушно окачване,климатроник,говорещ асистент,автопилот и какво ли още не а колата не беше с най високото ниво но оборудване.Частите обаче бяха скъпи а нямаше много алтернативни и това беше основната причина да го продам.

    Коментиран от #9, #11

  • 3 сектант

    8 11 Отговор
    Аз си спомням че продаваха Дачии с v12 като топъл хляб
  • 4 Xa xa xa

    6 7 Отговор
    Километража е от fiat 125p ( полски фиат)

    Коментиран от #5

  • 5 Копи

    10 1 Отговор

    До коментар #4 от "Xa xa xa":

    По скоро обратното
  • 6 етуий

    3 9 Отговор
    ебаси грозотията. сякаш руснак го е правил

    Коментиран от #7

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Шмати

    1 1 Отговор
    Резултат от липсата на достатъчно опит в
    "мащабното мислене " Май че имаше и един предишен , също неуспешен с " Рамблър "
  • 9 Jack Bauer

    7 0 Отговор

    До коментар #2 от "Пламен":

    Тези коли вече само ще ги сънуваме. След като и Ситроен преди няколко години спряха производството на модели с хидроактивно окачване, сега ще караме "конфекция" с различни емблеми отпред.

    Коментиран от #12

  • 10 Чук

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "куку руку ку":

    То по онова време външният вид на хансовите легени зер е яката работа
  • 11 Сникерс

    9 0 Отговор

    До коментар #2 от "Пламен":

    И нито една немска щайга никога няма да достигне возията на Сафрана
  • 12 Мхм

    7 0 Отговор

    До коментар #9 от "Jack Bauer":

    Още има С5 хидрактив3+