4 Септември, 2000 00:00 1 814 0

Мечът на крал Артур

  • excalibur-
  • excalibur series v-
  • phaeton-
  • touring sedan-
  • roadster-
  • limited edition

Името Милуоки обикновено се свързва с мотоциклетостроенето. Освен родно място на легендата Harley-Davidson обаче американският град е известен и с един от първите производители на репликари в света. Excalibur се смята за най-голямата и престижна компания за свръхлуксозни екзотики, сглобявани в ограничени серии от другата страна на океана.

Историята на марката започва през 1964 г., когато извстният дизайнер Бруук Стивънс получава поръчка да изработи шоу-кар за щанда на Studebaker на изложението в Ню Йорк. Американецът предлага проект, вдъхновен от външността на Mercedes-Benz SSK от 1927 г. Прототипът е построен за рекордните 6 седмици и получава името Mercebaker. Готов е едва три дни преди откриването на салона, но по ирония на съдбата на същата дата Studebaker оповестява, че прекратява производството си на автомобили.

Стивънс все пак представя творението си на шоуто и решава да започне дребносерийно произвдство с двамата си сина Дейвид и Стийв. До Коледа същата година успяват да съберат 25 поръчки и съответното капаро, което им осигурява нужните средства. За име избират използваното за някогашните спортни автомобили на Стивънс Excalibur - мечът на легендарния крал Артур.
През 1966 г. компанията се премества окончателно в градчето Уест Алис, на няколко километра западно от Милуоки. За 32 години от цеховете там излизат около 3 500 коли от класическите вече модели Phaeton, Touring Sedan, Roadster, Limited Edition и Grand Limousine, а сред собствениците на Excalibur са знаменитости като Франк Синатра, Бил Козби, Стийв МакКуийн и Шер. Неотдавна към списъка на притежателите се присъедини и кралят на Испания.

Базата на Excalibur Series V е почти 4.5 м, а общата дължина - 5800 ммВсички автомобили на Excalibur Automobile Corporation са със сходна конструкция. Класическата каросерия е изработена от стъклопласти (в първите екземпляри - алуминий), монтира се на пространствена тръбна рама и се задвижва от най-модерните американски двигатели и трансмисии за момента. Това по правило са агрегати на General Motors или Ford с гаранция от производителя. На модела Limited Edition 100 например се монтира моторът LT-1 от Chevrolet Corvette с мощност 300 к.с. Колата се оборудва също с ASP, ABS, еърбегове и автоматична скоростна кутия последно поколение. Цифрата 100 обозначава броя на автомобилите, които ще бъдат произведени. За изработката на интериора се използват внимателно подбрани сортове кожа и дървесина, като всичко се прави на ръка.

От 1964 г. насам с емблемата на Excalibur са произвеждани пет поколения неокласики. Всички повтарят общия външен вид на предвоенни модели на Mercedes-Benz от 20-те и 30-те, без да са точни копия. За някои от моделите дори са доставяни автентични части от Германия, като хромираните колекторни тръби, излизащи от предния капак. С течение на времето се сменят "донорите" на шасита. При Series I (1964-1969) това е Studebaker Lark, но по-късно се налага Corvette, чиято платформа се използва и до днес. Двигателите без изключение са V8, като най-малкият, използван някога, е петлитров с мощност 155 к.с. Класическият Excalibur обаче задължително има под капака си 7.4-литров Big Block с не по-малко от 300 коня.

През 1965 г., когато Corvette се продава за $4 250, Series I струва $7 250. Клиенти за суперскъпите автомобили обаче никога не са липсвали. Дори през 70-те, когато петролната криза изпраща компанията в нокдаун, продажбите не падат под 100 бройки годишно. През 1990 г. обаче поръчките рязко спадат и година по-късно Excalibur обявява фалит, след като веднъж вече е отървала кожата през 1986 г.

Преди няколко години производството на тези свръхлуксозни играчки за богаташи бе възобновено. В момента в Милуоки на ръка се сглобяват около 200 коли годишно. Базовата цена на вяка от тях е около $100 000.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА