Last news in Fakti

27 Септември, 2021 18:36 16 938 27

Знаете ли с колко се увеличава разходът на гориво по време на дъжд?

  • дъжд-
  • разход на гориво
Знаете ли с колко се увеличава разходът на гориво по време на дъжд? - 1

Отговор на този въпрос дават руски специалисти, които провеждат своя експеримент с Dacia Duster, оборудвана с 1.3-литров бензинов двигател (съвместна разработка на Renault и Mercedes) и със CVT трансмисия.

Според производителя, извън града, тази версия на модела изразходва 6 литра бензин A-95. Но това е в условия на идеален асфалт при слънчево време със скорост до 80 км/ч. Ако ускорите с поне 10 км/ч, тогава разходът на гориво ще се увеличи до 7-8 литра на 100 км.

По време на шофиране колата трябва да преодолее въздуха, гравитацията и триенето. С увеличаване на скоростта на автомобила съпротивлението се увеличава пропорционално. Така при скорости над 120 км/ч кросоувърът изразходва толкова гориво, колкото и голям всъдеход.

При шофиране през локви и мокра настилка се добавя и т.нар. воден клин - вълна, която се събира пред предния ръб на протектора на гумата. Естествено, по-голямата част от водата отива встрани, но все пак съпротивлението се увеличава. Ефектът на воден клин се усеща особено ясно, когато едно от задвижващите колела на колата попадне в локва. Тогава се изразходва много повече гориво за преодоляване на водата.

Експериментът на руснаците показва, че по-голямата скорост и лошите метеорологични условия водят до драстични разлики в разхода на гориво. По време на експеримента Dacia-та се движи през локви със скорост от 90 км/ч, а разходът на гориво нараства до 12-13 литра, тоест с почти една трета.

И още нещо извън темата, но много важно. При скорост над 70 км/ч водата няма време да се разпръсне встрани и става достатъчно плътна, за да образува своеобразен задържащ филм на повърхността или иначе казано - аквапланинг. Гумата губи сцеплението си и започва да се плъзга по водата.

Това може да доведе до нежелани отклонения на траекторията, затова забавете темпото пред локви и по принцип шофирайте по-бавно по време на дъжд. Така е по-безопасно, а и ще спестите немалко гориво.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Абе

    46 15 Отговор
    вие мислете електрическите автомобили като ги навали и дадат отечка как ще бие тока брааат...
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 ЗеленДебил

    36 4 Отговор
    Значи вместо да мерят вредните газове - да сушат улиците и готово: ще е по-чисто от всякога :)
    Зелении идеи за дебили...
  • 5 Голям Слон

    27 8 Отговор
    Е, откриха топлата вода братята руснаци. Възможно е за някой това да е интересен материал за четене. Мен такива "опити" и "открития" ме отегчават. Всичко е логично. Само трябва да стъпиш на нещо, за да бъде логично. Ясно е, че каталожният разход е нещо, което е основно на книга и принципно е трудно постижимо. Има ли сняг, дъжд, кал, наклон, вятър - всичко се променя. Нагоре, разбира се. Ако имаш за цел нисък разход, започваш да гледаш какво ти показва борд компютъра и намираш правилното положение на педала на газта. Ако ти е все тая - знаеш какво да правиш. Но ниският разход винаги е функция на опит, гуми, хитрост и т.н.

    Коментиран от #9, #17

  • 6 Емил

    23 9 Отговор
    Защо правите изследване за автомобили, а ползвате каруца!?

    Коментиран от #12

  • 7 Жоро

    10 23 Отговор
    Какви са тия глупости при 70 аквапланинг. Това са или некви огрооомни локви - некачествени пътища или гуми отдавна изхабени. София съм я карал на състезателни сликове в летните дъждове и то на Цариградско и такива проблеми не съм имал.. 9488

    Коментиран от #10, #11, #14

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 TROY

    16 13 Отговор

    До коментар #5 от "Голям Слон":

    Т 72 никога не ми е правило аквапланинг. И нагоре и надолу гореше 60 на сто. Рашките коли не могат да правят. Но могат от ядрени подводници до космически кораби.
  • 10 Голям Слон

    10 3 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    Какво и къде си карал извън NFS знаеш само ти, но нека не приказваме глупости. Аквапланингът е нещо съвсем реално. Случва се основно при по-леките МПС - автомобилите! С камион и автобус е доста по-трудно, да не кажа невъзможно. Това, което се затруднявам да кажа, е къде аквапланингът е по-възможен да се случи и къде по-трудно се контролира. На мен със задно ми е по-лесно, когато се случи. Преди беше обратното :-))
  • 11 Знайко

    10 5 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    "Какви са тия глупости при 70 аквапланинг." Много си прав, аквапланинг започва над 80 км/ч, дори над 85 км/ч. За справка може да се погледне в резултатите от тестовете на летни гуми и зимни гуми. Има публикувани в "Ауто билд" и "Ауто мотор спорт".

    Коментиран от #13

  • 12 Софиянец

    8 4 Отговор

    До коментар #6 от "Емил":

    В руската сибирска кал и блата лятото автомобили и каруци не се движат. Чакат да дойде зимата и тогава почват да карат. В Сибир, ползват замръзналите реки и блата като магистрали. Като дойде лятото спират да карат, защото няма по какво. Лятото магистрати на Русия са реки и се движа с лодки и кораби по тях.
  • 13 Голям Слон

    6 6 Отговор

    До коментар #11 от "Знайко":

    Твоят извод е, че щом Аутобилд правят тестове за аквапланин при 85 км/ч, то следователно той тогава започва :-)))) А защо правят краш тестове при толкова ниска скорост? А виждал ли си човек след ПТП при около 100 км/ч и без колан на какво му прилича главата и гръдният кош? Колко заблуден народ пише на база жалкия си опит.

    Коментиран от #18

  • 14 Фершел

    0 3 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    Скоро ше ти хапнем житото
  • 15 оня с коня

    7 17 Отговор
    Цели 45г Големият брат ни дарява безплатно Нас и целия източен блок с Ум и Разум,а ето че продължава и до днес!Поклон.
  • 16 V70 T5 03

    1 6 Отговор
    Не ме интересува, карам на газ.
  • 17 Малък слон

    2 7 Отговор

    До коментар #5 от "Голям Слон":

    Абе глей си Ауто билд и неземните Конти ни не се бъркай у коневръза
  • 18 Чук

    6 1 Отговор

    До коментар #13 от "Голям Слон":

    Пък тия с колан -също като живи)))
  • 19 Поредните простотии.

    8 0 Отговор
    Ами при насрещен вятър......ами при лед и сняг.....ами при нагорнище? ???????Тъпотии в тая кочина факти.
  • 20 Бай Шиле

    3 1 Отговор
    аквапланинг при 70 км/час?
  • 21 Иван

    2 1 Отговор
    разход на гориво - мощност ...........
    Bmw 335d
  • 22 asd

    2 4 Отговор
    Статията е пълна с отявлени глупости, на пример при аквапланинга се образува плътен филм и гумата губи сцепление си заради него?!?!?!
    Вие, честно разбирате ли какво пишете?
    Отделно за т.нар. "воден клин" - за какво са грайферите по протектора на гумата, ако не за да отвеждат водата встрани и да не се получава съпротивление от нея и гумата да стъпва на асфалт.
    Когато се избират гуми за мокро, освен консистенцията на каучука, е и много важен още един фактор - количество отведена вода за оборот на гумата, ама кой да знае. Важното е да се дрънкат глупости.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Българин

    3 1 Отговор
    Мойта кола никога не е качвал расхода на гориво освен ако педалите управляващи не дигнат цената
  • 25 Разход

    2 1 Отговор
    Над 12-13 за дачия.? Поради дъжд? Абе факти вие хептен за балъци ни взимате. Днес от сутринта докато спрях преди малко разходка ми е 19.5 на 100. Тир 15 тона празен в който има още 6 тона товар , сиреч 21 тона тотал. Почти през целия ден ме валя дъжд....В Германия. Скорост 85-90 кмч. Тая дачия да не са я карали през езерото Байкал
  • 26 Бъз

    1 0 Отговор
    Бла Бла,
    Навремето карах Москвич. 408и и ми правеше впечатление че при влага и дъжд разхода пада с 10тиина %. Променял се състава на горивната смес. Слава богу че карам по пътища а не по каналите във Венеция.
  • 27 Буха ха

    3 1 Отговор
    Четох че руски специалисти са открили, че когато автомобилът се качва нагоре дава по-висок разход но когато се спуска надолу е по икономичен от разхода по каталог.