Last news in Fakti

25 Октомври, 2021 13:01 41 166 22

Знаете ли защо задните гуми на някои камиони са във въздуха?

  • камион-
  • ленивец-
  • подвижна ос
Знаете ли защо задните гуми на някои камиони са във въздуха? - 1

Забелязали ли сте, че много камиони с повече от две оси често имат една, колелата на която са повдигнати от земята? Със сигурност всеки е виждал такъв камион поне веднъж. Замисляли ли сте се обаче защо това е така?

Ситуацията по отношение на камиони с "отлепен" чифт колела се обяснява с популярният израз: „не е грешка, а особеност“. Повдигнатата ос изобщо не е неизправност, а е замислена като изключително полезна функция. Повдигнатите колела на камиона се наричат ​​подвижна ос. Тя изпълнява няколко важни функции.

Първата и най-важна функция на подвижната ос е да намали натоварването на главните оси и да разпредели равномерно натоварването. С други думи, "ленивец" или "боге", както се нарича системата в разговорния език на професионалните шофьори, позволява на машината, когато е напълно натоварена, да спазва приложимите граници на натоварване на осите.

Подвижната ос е на ролка и се спуска, така че натоварената машина да не разваля толкова асфалтовата повърхност. Спуснатата ос, наред с други неща, подобрява управлението на камиона при пълно натоварване, подобрява сцеплението на колелата на автомобила с пътя при лошо време и повишава стабилността на натовареното превозно средство по време на маневри.

Подвижната ос има и други предимства. Когато камионът се движи празен, няма нужда от тази допълнителна ос. Следователно поне един чифт колела се износва по-бавно от всички останали, сцеплението е по-малко и това води до понижен разход на горива. Много по-важно е, че при повреда на гумите на основните колела, водачът остава с две "резервни" колела от тази ос.

Днес има много модели "ленивци". По-старите модели обикновено се активират ръчно. Много съвременни камиони са оборудвани с автоматизиран "ленивец". При такива машини самият механизъм автоматично спуска допълнителните колела, когато има достатъчно голямо натоварване в каросерията.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 96 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Голям Слон

    110 11 Отговор
    Ленивец се нарича в Русия :-)) В България се нарича "боге". Такъв тип мостове обикновено се слагат на солокамиони. Много рядко може да се види триосен седлови влекач с един активен мост и един пасивен, както е на снимката. Обикновенно са 4х2 или 6х4, в зависимост от тонажа, който преносват. Често богетата са завиващи и действително камионът завива по-чевръсто.

    Коментиран от #7, #10, #14, #22

  • 2 Потурко

    133 6 Отговор
    А пък ние до сега си мислехме, че са инженерна грешка повторена милиони пъти!
  • 3 Е как бе

    83 8 Отговор
    Защото са надути с хелий и се вдигат, като балоните за деца или камиона е женски и е вдигнал краката за флирт
  • 4 бай Иван

    70 4 Отговор
    открихме топлата вода
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Само питам

    31 8 Отговор
    Ако ленивеца е на предните гуми - как се казва ?

    Коментиран от #8, #9

  • 7 Брaво

    9 9 Отговор

    До коментар #1 от "Голям Слон":

    голямо cлонче c голямо хУйботче
  • 8 Кaкто

    11 4 Отговор

    До коментар #6 от "Само питам":

    и aко е нaтегнa зaднaтa оc нa caмопитaщите
  • 9 веселяк

    15 0 Отговор

    До коментар #6 от "Само питам":

    Прегазен ленивец!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Рокер

    45 16 Отговор
    Настина ли си мислите че сме толкова прости. Май е така дванайсет години управлява пожарникар сега фатмак

    Коментиран от #21

  • 12 Синдикат на Ало Измамниците

    42 6 Отговор
    Леееле убууу, че беше радо "експерта" да ме открехне. А сега си представете, че тоя ми ти експерт научи за полу ремаркетата чийто оси могат да се местят напред и назад!? И кат му шибне една никому ненужна статийка и за това, оп не, тоя няма толкова акъл. Тоя може само да преписва.
  • 13 един от многото

    14 1 Отговор
    Почиват си!
  • 14 Петър Петков

    12 1 Отговор

    До коментар #1 от "Голям Слон":

    На снимката има гола шаси - кабина, а не влекач

    Коментиран от #15

  • 15 зорко око

    2 4 Отговор

    До коментар #14 от "Петър Петков":

    Хммм, а какво според теб е влекач?
    За да ти подскажа - точно това което виждаш на снимката.
    Освен на влекача, боге може да има и на ремарке, обикновено първата от двете или трите оси на ремаркето.

    Коментиран от #16

  • 16 447

    11 2 Отговор

    До коментар #15 от "зорко око":

    Седлови влекач е таково животно, което тегли ПОЛУремарке. Това на снимката драги ми "зорко око" не е от тая порода!
  • 17 предлагам

    5 1 Отговор
    следващата статия на Радо да бъде за Американско-Канадските двуосни полуремаркета с подвижните "чифтета"/на шофьорски жаргон от времето на соца, в ДАП-а така наричаха задните оси на полуремеркетата произведени в град Елена, които се влачеха от Шкода Европа голяма продибовка по онова време/, да научим как се местят и защо.
  • 18 гост

    7 1 Отговор
    Буге е името на конструктора на тази система .
  • 19 Глупости!

    0 3 Отговор
    Това са им резервните гуми.
  • 20 Чичовото

    0 1 Отговор
    Заради майка ти?!
  • 21 Бай Шиле

    2 1 Отговор

    До коментар #11 от "Рокер":

    А бе умник,дори темата да е за бялата мечка,ти го докарваш на Борисов/Радев.Много си елементарен,пич...
  • 22 Гоуем

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Голям Слон":

    Много ги разбираш обикнОвен. 6х2 е по-масов от 6х4 седлови влекач.