Last news in Fakti

1 Август, 2013 10:57 54 576 38

Вижте как се прави автомобил в България

  • litex motors-
  • great wall-
  • ловеч-
  • завод за автомобили

 

Преди година и половина, когато заводът за автомобили край Ловеч отвори врати, ви запознахме с началните стадии на производство. Сега отново посетихме фабриката в село Баховица, за да видим как протича производството на коли в България. В момента модерното съоръжение работи все още като асемблираща фабрика, но идеята на Litex Motors е в бъдеще там да бъдат изградени пресовъчен и бояджийски цехове и направата на един автомобил да започва от нулата. В момента фабриката продължава да работи с доста прилични темпове. Сега от конвейера слиза един от най-продаваните модели на Great Wall - пикап с моделно обозначение Steed 5. Ето как се прави този високопроходим автомобил.

Заводът, който е построен на площ от 500 000 квадратни метра, разполага с огромно и отлично оборудвано хале, в което са монтирани поточните линии. Купетата пристигат там разглобени и боядисани, като до цялостния си вид автомобилите преминават през седем основни линии. Първите две - интериор 1 и интериор 2 служат за оборудване на "голото" купе с ел. инсталация, седалки, тапицерия, арматурно табло, стъкла и т.н., след което тази поточна линия се засича с конвейера за ходова част.

На този конвейер се оборудва шасито. Монтират се преден и заден мост, главини, спирачни апарати, гуми и джанти и готовото шаси поема своя път, за да "легне" под вече екипираната каросерия. След тези етапи на производство идва ред и на още една поточна линия - двигателната. Двигателите идват в сравнително готов вид, но тук се куплират със скоростните кутии, напълват се с течности и се "насаждат" на предварително подготвеното шаси. Двигателите са с "набити" регистрационни номера, и съобразно с тях се гравира VIN номера на рамата.

Следва лентата, която се нарича "Финално сглобяване", където всички възли и агрегати се донапасват, монтират се външните допълнителни детайли и колата се привежда в действие. След като бъде запалена и тествана на място тя се отправя към последната лента, наречена тестова линия. Там се проверява работата на спирачките и окачването, измерва се сходимостта на гумите, регулират се светлините и въобще се проверяват всички работни дейности на автомобила. Последният тест е воден, където купето се подлага на водна струя с налягане от 1.5 бара.

Когато всичко е готово, колата излиза от халето за първия си пътен тест. Той се прави в реални условия и ако не бъде открита някаква неточност се позиционира в специалния паркинг за експорт. Ако случайно бъде отрит пропуск автомобилът се връща в т.нар. сервизно отделение, където евентуалната повреда се отстранява или пък ако това е невъзможно се разглобява изцяло. Според мениджърите в завода, по-малко от 10% от продукцията стига до сервизно отделение, което е един отличен показател за качеството на колите, сглобявани у нас.

Като цяло автомобилите преминават през общо 84 работни станции, като 6 от тях са за прецизен качествен контрол. Капацитетът на завода при две работни смени е 50 000 автомобила годишно. Поточните линии са способни да изкарват готов автомобил на всеки 5 минути. Сега темповете са по-бавни, защото са съобразени с търсенето и поръчките. В момента готов автомобил излиза на всеки 20 минути. Линиите са многофункционални и на тях могат едновременно да се сглобяват по няколко модела.

На този етап поточните линии в завода край Ловеч могат да произвеждат моделите Voleex (C10, C20, C30 и C50), Steed 5, Hover (H5 и H6). До този момент Litex Motors прави малолитражката Voleex C10, в момента пикапа Steed 5. От края на месец септември тази година предстои серийното производство на изцяло новия кросоувър Hover H6. Сега тече предварителна подготовка за новия модел. Екипът ни направи и обстоен тест драйв на Hover H6, отзивите, от който очаквайте съвсем скоро.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 skier

    19 1 Отговор
    Евала. Не очаквах нещата да са такива. Изглежда много добре и е хубаво, че все пак у нас се има някакво производство.

    Коментиран от #2

  • 2 Shmeker

    12 2 Отговор

    До коментар #1 от "skier":

    Съвременен завод, какво си очаквал?
    За сега е само асембли лайн обаче. Пресите и бояджийския цех биха променили нещата ;)
  • 3 Николай Попов

    9 2 Отговор
    Браво !
    В същия дух напред и нагоре
  • 4 ДАН ДАН

    3 9 Отговор
    всичко е много хубаво само дето марката не са улучили.
  • 5 Бай Иван

    5 5 Отговор
    И ползват безплатна работна ръка най вече.Сигурно ги експлоатират 7 дневна работна седмица за по 600 -700 лв чисто.
  • 6 Dimitar Dinchev

    7 7 Отговор
    Далеч не ги експлоатират, а ако знаеш законодателството у нас, 7 дневна работна седмица няма :) Споделям мнение черпено от хора работещи там.

    А марката изобщо не са я сбъркали. Great Wall са на ПЪРВО място в света по генерирана печалба на единица продукция и вървят по стъпките на японците и корейците - с огромни темпове напредват с качество и технологии. Както едно време хората се смяха, че Hyundai са трошливи боклуци, така след време ще предпочитат GW пред ред други заради цена и качество.

    Коментиран от #10, #17, #20

  • 7 Владислав Димитров

    12 2 Отговор
    Още ! Още такива заводи трябват...
  • 8 Rci Studiou

    7 4 Отговор
    както винаги ще се намери ........ да оплюе нещата . радвайте се че има автоиндустрия в БГ. и на гриша ганчев трябва да му целувате ........ ! най после нещо засвети и у нас!

    Коментиран от #11

  • 9 ImfromtheinterwebZ

    9 2 Отговор
    Виждам много млади хора на снимките, мисля че това е хубаво. Ако вкарат преси и бояджийски цех, както казва Shmeker, ще бъде още по-хубаво.
  • 10 ДАН ДАН

    2 6 Отговор

    До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":

    изи не плюя но ако си запозанат с гамата двигатели ти е ясно че са доста стара концепция

    Коментиран от #13

  • 11 ДАН ДАН

    3 4 Отговор

    До коментар #8 от "Rci Studiou":

    гриша ганчев не е мажоритарен собственик на завода а една банка близка до един бивш управляващ.
  • 12 Пирамид Хлътков

    2 3 Отговор
    Да бяхте направили едно видео вместо снимки.

    Коментиран от #14

  • 13 skier

    3 3 Отговор

    До коментар #10 от "ДАН ДАН":

    не са стара концепция. Миналата година изкараха нов дизелов и бензинов мотор, които са тяхна разработка с БОШ компоненти и не са никак лоши
  • 14 Славчо Димитров

    4 2 Отговор

    До коментар #12 от "Пирамид Хлътков":

    Ти луд ли си бе. Имаш ли представа, че в подобни заводи не дават и снимка отвън да се направи.

    Коментиран от #23

  • 15 Martin Dobrev

    7 3 Отговор
    На 10-тата снимка тоя на заден план се вижда как си бара .. и чете SMS-и

    Коментиран от #22, #26

  • 16 EMSKI

    7 1 Отговор
    След първите 15000 км със STEED, моите преки впечатления-доста муден мотор(2.4 бензин от MITSUBISHI-2000 год),при скорост от около 90-100км/ч през уплътненията на вратите влиза насрещния въздух,пикапчето предава абсолютно директно всяка грапавинка по пътя...при по сериозна дупка се самоизхвърля настрани!!!! Разхода му е 15л/100км,гърнетата му вече се раздрънчаха,климатика работи на режим-"ладно" ,решетките на въздухопроводите играят както си искат...пластмасата все още мирише на меко казано неприятно и т.н.И не на последно място..съвсем не е 21000лв,а 31000 с климатик,радио пакет и ел.стъкла
  • 17 жеко

    3 2 Отговор

    До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":

    Има има нарича се сумирано работно време. Чрез него те цакат както си искат.
  • 18 ДАН ДАН

    3 2 Отговор
    пост № 16 прочети а колкото до новите двигатели като дойдат ще викаме ура. прочети също ТТ данните за разхода на волекса които по традиция са занижени мин. с 1/100 л. и си направи извода какви "модерни" двигатели има в тия консервени кутии.
  • 19 бургазлията

    2 4 Отговор
    Много се заблуждавате. Аз не виждам никакъв завод.Обикновено в завода нещо се произвежда,а тук само се сглобяват вече готови част. По-правилно е да се каже цех за сглобяване на автомобили в България.

    Коментиран от #21

  • 20 Бай Иван

    2 2 Отговор

    До коментар #6 от "Dimitar Dinchev":

    Абе то официално 7 дневна работна седмица никъде няма, но в повечето фирми ако не отидеш на работа и в неделя в понеделник си търсиш нова работа.А аз много добре знам каква експлоатация става по големите фирми и как карат работника да се чувства значим и за едни и същи пари да върши работата на трима души.Проста психология.
  • 21 skier

    1 2 Отговор

    До коментар #19 от "бургазлията":

    Вие от Бургас не четете ли, или само знаете да пишете глупости. Цитирам ти част от материала, защото явно ти е много дълъг за да го прочетеш - " В момента модерното съоръжение работи все още като асемблираща фабрика, но идеята на Litex Motors е в бъдеще там да бъдат изградени пресовъчен и бояджийски цехове и направата на един автомобил да започва от нулата."
  • 22 Ярослав Станчев

    0 3 Отговор

    До коментар #15 от "Martin Dobrev":

    Аха,а после имало експлоатация и гърча бил нетърпим. Бара си меча,пича и цъка на мобифона,а накрая и пари иска да му дават,ейййййй,българска работа,няма да се оправим,скоро.
  • 23 Пирамид Хлътков

    0 3 Отговор

    До коментар #14 от "Славчо Димитров":

    Славчо малко си поизостанал с материала не се изказвай неподготвен, че се излагаш.
  • 24 Dino Makarinov

    2 2 Отговор
    Добре, че го направиха този завод, малко да оживи икономиката, дано се развива, както пишат за бояджийски цех и др. бъдещи проекти и да произвеждаме изцяло автомобилите тук. Много добре изглежда завода и е чудесно, че се виждат млади хора да работят там.
  • 25 димитър пенчев

    3 2 Отговор
    евала за завода и работните места ,а тич дето коментират за експлоатациа и такива глупости на работника да не работат там ,никои не ги кара на сила ,а и все пак този завод може да е всякакав и на всеки но е стъпка за цялата ни ограбена икономика
  • 26 ВИП АМГ

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "Martin Dobrev":

    vse pak e BG
  • 27 петко

    0 2 Отговор
    До "Бай Иван" никой не те кара да ходиш на работа,стой си вкъщи и цъкай по форумите,а имаш и друг избор-ипотекирай си имотите и на цялата ти рода тегли кредит и стани "частник експлоататор"тогава балъците ще ти работят а ти ще си на Канарските острови и чат пат ще идваш да прибираш печалбите направени от съвестните работници работили денонощно докато тебе те няма

    Коментиран от #28

  • 28 Бай Иван

    0 2 Отговор

    До коментар #27 от "петко":

    Петко, тези заводи ги строят за такива като теб .Да влизаш сутрин вътре след което заключват вратата и те пускат чак като се стъмни.И да си щастлив ,че имаш работа.Работата мъжки не е само да работиш а да печелиш и пари,но тези неща се учат в по горните класове.
  • 29 Крум Янкулов

    1 2 Отговор
    Голям фен съм на това да се произвеждат автомобили в България,и в случая на завода в ловеч,само дано по скоро започнат да ги боядисват при нас понеже се засякох с един стийд 5 на една автомивка и като цяло ми направи добро впечатление но имаше небоядисано петно зад задната броня на пикапа и се виждаше от далече.Явно в китай бояджиите са го испуснали.Иначе пикапа беше много як!
  • 30 Крум Янкулов

    1 1 Отговор
    Голям фен съм на това да се произвеждат автомобили в България,и в случая на завода в ловеч,само дано по скоро започнат да ги боядисват при нас понеже се засякох с един стийд 5 на една автомивка и като цяло ми направи добро впечатление но имаше небоядисано петно зад задната броня на пикапа и се виждаше от далече.Явно в китай бояджиите са го испуснали.Иначе пикапа беше много як!
  • 31 горския

    2 3 Отговор
    И как стимулира тоя завод бъгарската икономика. Цеха или завода как искате го нарчайте си е частен и грам не пада в бългаската хазна, Б
  • 32 Бай Иван

    1 1 Отговор
    Жал ми е за тези хайванчета вътре.Блъскат сигурно като ненормални по 15 часа на ден без почивка.
  • 33 Цецо Христов

    0 1 Отговор
    Браво на Гриша Ганчев, но да не забравяме откъде му дойдоха милионите, изкара ги с престъпност и далавери. Тези коли няма да имат пазар в Европата. За тези пари човек по добре да си купи някаква европейска марка а не китайско.
  • 34 ДАН ДАН

    1 1 Отговор
    четете данните за разхода добавете по 1-1,5 л. мин. и това е истината да не говорим за некачествените материали. от тук изходилите се по въпроса 1 или 2-ма ще си купят кола от тая марка. карал съм Hover H5 и повярвяйте е мнооого далеч от японското и корейското. колкото за работниците и експлоатацията от "чорбаджиите" нищо ново.
  • 35 Здравко Атанасов

    0 2 Отговор
    В началото на 60-те и в САЩ са се присмивали на японските автомобили, но в момента Западното крайбрежие е залято с тоюти и хонди

    Коментиран от #36

  • 36 alex xela

    1 1 Отговор

    До коментар #35 от "Здравко Атанасов":

    Нямямам излишни 60г. да чакам да се направи добра КИТАЙСКА кола в България. По добре да си купя мицо 2000г. със същия двигател за 1/10 от тоя китайски боклук.
  • 37 Andrey Tavradzhiev

    0 1 Отговор
    най- хубаво е като се види на място.не може да се опише !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Коментиран от #38

  • 38 Симеон Тасев

    0 0 Отговор

    До коментар #37 от "Andrey Tavradzhiev":

    НЕМОЖЕ ДА СЕ ОПИШЕ КОЛКО Е СКАПАНО Е НОВО НАЛИ