Last news in Fakti

22 Януари, 2015 14:40 7 285 9

КЗП забрани нелоялна практика на „Теленор”

  • кзп-
  • забрани-
  • нелоялна практика-
  • теленор

Тя ощетявала възрастните хора

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на „Теленор България” ЕАД да подвежда възрастните хора да подписват нови срочни договори за нови продукти, без те да разбират, че правят това, какви услуги ще им се предоставят по тези договори и колко ще плащат за тях. В комисията са постъпили множество жалби на потребители във връзка с този проблем срещу „Глобул”, чийто правоприемник е „Теленор България” ЕАД, съобщиха от комисията.

От жалбите и от събраните по време на проверките на КЗП доказателства става ясно, че не само липсва разбиране от страна на търговеца за хората от т.нар. „трета възраст” като самостоятелна, уязвима група поради тяхната възраст, доверчивост и евентуални здравословни проблеми, а нещо повече – умишлено се използва тяхната уязвимост. Не се вземат предвид и реалности като ограничените доходи и свитото потребление на тази група потребители.

Когато възрастните потребители посетят офисите на телекома да заплатят месечните си такси, консултантите успяват да ги уговорят за промени при предоставянето на услугите, като ги уверяват, че това ще доведе до намаляване на таксите им. Едва при получаването на месечните сметки потребителите разбират, че са обвързани с нови срочни договори, често при по-неизгодни за тях условия.

Тази практика се реализира чрез редица некоректни и съзнателни действия от страна на търговеца. Договорната информация, която изисква повече време за прочитане и разбиране поради своя характер и обем (най-често надхвърлящ 30 страници с дребен шрифт), се предоставя по сложен и труден за възприемане начин. Експертите на КЗП са категорични, че потребителите „трябва да са напълно концентрирани върху изписаното в документите и да вложат неимоверни усилия да разберат и осмислят предложеното им съдържание, както и да преценят изгодно ли е за тях”, а условия за това липсват. В документите се цитират пакети с думи на чужд език, за които няма информация в договорите и тя следва да бъде открита на интернет страницата на оператора, което на практика е невъзможно да стане в търговския обект и е непосилно за по-голямата част от хората от „третата възраст” да го направят самостоятелно в дома си или на друго място. Възрастните хора подписват поднесените им документи „на доверие”. Оказва се, че те действително са удостоверили волята си с положен подпис, но е трудно да се докаже какъв точно разговор е проведен и с какъв стимул са били подведени, подтикнати или заблудени.

Следва да се подчертае фактът, че тази използвана практика не е единствен случай на търговеца, при който възрастен потребител подписва няколко договора в един ден, без да му е предоставена възможност да се запознае подробно и оцени условията по тях, както и приложимите им общи условия. Очевиден е компромисът с етичните принципи, тъй като търговецът е наясно, че договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен ред и разчита на доверчивостта на възрастните хора, на това че са изпълнителни и не разполагат със средства за водене на съдебни дела. 

Една от постъпилите в КЗП жалби по този проблем е от 66-годишен потребител. При плащането на месечните сметки по два свои договора той е бил подведен от консултант с аргумента за намаляване на таксите да подпише, без да разбере, два нови договора за други тарифни планове и сертификат за пакетни услуги, който автоматично подновява срока на двата му действащи договора за две години, като му дава отстъпка от 10% (поради действащи едновременно четири абонаментни плана). На практика потребителят е дължал сумата от 17, 89 лв. за месечните такси по двата си стари договора, а по сключените два нови следва да заплаща още 16, 89 лв. и така месечните такси за четирите ползвани услуги нарастват на 31.30 лв. с отстъпката. Възрастният човек е останал с впечатлението, че с подписите си върху поднесените му документи ще получи отстъпка от месечните такси по двата съществуващи договора, без да разбере че може да ползва тази отстъпка едва при сключването на два нови договора за конкретни абонаментни планове. След като е разбрал, че е сключил неизгодни за него договори и е пожелал да ги прекрати, търговецът се е съгласил да анулира само единият от тях. Тогава потребителят се е обърнал към КЗП за съдействие да му бъде прекратен и другият договор.

Друг потребител на възраст 72 години посочва в жалбата си до КЗП, че е бил подведен да сключи нов договор с обещанието, че ще получи голям брой безплатни минути, които впоследствие не са му предоставени и сметките му са надвишавали 50 лв. Потребителят твърди, че не се е подписал на предоставения му екземпляр от договора и не знае дори какви са условията и за какви услуги трябва да заплаща.

Проверката на КЗП по случая установи, че потребителят е подписал четири документа, сред които още един договор за предоставяне на мобилни услуги, допълнително споразумение и две заявления за смяна на СИМ карта (2 в 1). От представеното становище на търговеца става ясно, че от датата на подписване на новия договор до момента на проверката няма потребление на предоставяните мобилни услуги по него, което потвърждава, че потребителят не е осъзнал, че е подписал още един договор, който е по друга програма и за друг мобилен номер. Освен това, обслужилият го служител на телекома не е изискал клиентът да се подпише на предоставения му екземпляр от договора, което предполага, че сделката е сключена много бързо и без да е предоставена необходимата предварителна информация.

С последните промени в Закона за защита на потребителите в сила от 25.07.2014г. се дава възможност да бъде развален договор, сключен в условията на прилагане на нелоялна търговска практика.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дидо

    4 0 Отговор
    не се кротнахте! Всеки път, когато влизах в някой от клоновете на независимо кой оператор и се почват редовните простотий: "Ама тука ако направим едно договорче, ще говорите 1000 минути с всички и ще имате 5000 СМС-а" Абе я си е.............!

    Коментиран от #2

  • 2 Едикой си

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Дидо":

    Така е, защото не ги отсвирваш директно. Аз им казвам едно вълшебно изречение с подходящия тон - спират и не си помислят повече да ми "зарибяват"...
  • 3 неутрален

    2 0 Отговор
    смело мога да нарека - наглите ,безочливи - простаци-консултанти, дето обясняват и уговарят хората, как да преожтстъпят и да дадът телефон и сим-карта на свой близък, само заради тази им аругантност трябва да има санкции, а техните долни подвеждащи лъжи са безкрайни, но няма кой да ни защити в наща мила страна - Абсурдистан. Мелят и установяват наглост на Топлофикация, ЧЕЗ, Софийдска вода теле оператори , това го ПРАВИ Іи ОМБУНДСМАНА НА РЕПУБЛИКАТА, КЗП и още кой ли не, но само преразказване на наще неволи и констатации, а да има решение и защита? НЕ НЯМА ТАКАВА - ЧЕСТИТО НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ КОНСТАТИРАЩИ ВЪРХУ НАЩЕ НЕВОЛИ!!. ЗАПЛАТИТЕ ИМ СА ТЛЪСТИ, А НИЕ НЕ МОЖЕМ ДА ПЛАЩАМЕ СМЕТКИТЕ, БЛАГОДАРЕНИЕ НА ИЗМАМНИЦИТЕ!!!!
  • 4 Ептен неутрален

    3 0 Отговор
    До "неутрален"
    Уважаеми, вижда се че нещо не си прочел и разбрал - не става дума само за констатации, забранена е тази практика!
  • 5 некойси

    3 0 Отговор
    Мога да кажа само че операторите са държава в държавата и оперират не по-различно от всяка друга организирана престъпност.
    Сблъсъкът ми с тогавашния Globul и сегашния (нов бардак) Telenor ме отчая тотално от живота.
  • 6 Красо Зелето

    1 0 Отговор
    Скъси сънародници, няма какво да се жалвате в интернет пространството, просто народа си ги създаде тези оператори и народа ги научи на тези майнунджалъци. Ще питате как? Еми така, всеки иска да има много минути, и да не плаща сметка. Еми готово 2 години договор с еди колко си минути и си готов. Като ти кажат такса 12 лева, ти пак си плащаш минутите които са ти дали "Уж безплатни" ама ти си ги плащаш като поп. Щом народа подписва договори, значи е доволен. Няма какво да се жалвате на оператора, като самите ние си го правим това. Спрете да се съгласявате с техните правила, и нещата ще са по друго яче. Не си мислете, че при конкуренцията е различно там е бетер. А относно това за влизането в магазина и предлагането, е нормално защото всеки си брани хляба. Ако няма на месец определен брой договори го уволняват, това го знае всеки човек който е работил в тази сфера. Шефовете им искат яко оборот и много нови абонати. А като се има на предвид, че всеки има по 2 телефона на различни оператори няма как да стане да има все нови абонати. Както се казва, кучето играе според тоягата. А щом тояга няма (държава) кучето почва да си прави каквото си иска.
  • 7 ужасен

    0 0 Отговор
    На ви поредните инвеститори!
  • 8 Грегари Пек

    0 0 Отговор
    жалкото е ,4е не е само ТЕЛЕНОР,а и ВИВАКОМ.Аз си закупих карта с вау4ер и заредих за 10 лева.Само докато се прибера в къщи и запо4наха да ме зарибяват с някаква игра с която ще спе4еля допълнителни вау4ери и безплатни минути.Само докато се обърна и 10 лв.ве4е ги нямаше.Заредих наново 10 лв.и без да говоря,парите отново свършиха.Сега ве4е не зареждам..... и запо4наха да ми пращат СМС и,4е не мога да у4аствам в тази ИГРИ4КА,защото нямам достатъ4на нали4ност в сметката.И това се слу4ва в савременна България където никакви институции не обръщат внимание на тези безо4ливи оператори.СРАМОТА
  • 9 гост

    0 0 Отговор
    Забелязах, че когато жена ми си плаща сметката винаги и предлагат нещо. Да премине на "по-добър" план с повече безплатни минути, да вземе нов телефон, да вземе интернет и телевизия от тях и др. Но когато аз отида и платя сметката на мен нищо не ми предлагат защото не е на мое име.