1 502 1

Мартин Димитров: Законите не трябва да гонят малките фирми

Стефанаки Йоанис

Не бива да се приемат закони, чиято цел е да изчезват малките фирми. Дори сред тях да има нарушители, това не е повод да се налагат мерки, които да оставят на пазара само големите играчи, защото това е предпоставка както за намаляване на конкуренцията, така и за увеличаване на цените. Това заяви в предаването "12+3" по БНР депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров по темата за поскъпването на горивата и законодателните мерки срещу малките търговци на горива.

Когато питах представител на НАП какъв ефект се очаква от обезпеченията, които се налагат на малките търговци на горива, отговорът беше – около 150 и повече фирми да изчезнат от пазара, като според НАП тези фирми са замесени в дейност, която не отговаря на закона, припомни Димитров.

Няма друга борсова стока, която да е била по-скъпа у нас в сравнение със средноевропейските цени за такъв продължителен период на време. Оттам идват и съмненията за изкривявания на пазара на горива, смята депутатът.

Димитров изрази очакване новото ръководството на КЗК да излезе с план за действие по проблема през септември, защото скъпите горива, освен че бъркат дълбоко в джоба на всеки от нас, спират и растежа на икономиката, т.е. проблемът е изключително сериозен.

Да се докаже картел е трудно, не сме в края на XIX-и век. Същевременно имаме пазар с много сериозни изкривявания, които сериозно ни навеждат на мисълта, че става дума точно за картел. Това обясни и икономистът Стоян Панчев, експерт по проблемите на конкуренцията, който отбеляза, че има всякакви разнообразни пречки за конкуренцията, а когато това е така, големите играчи и играещите заедно вдигат цената изкуствено.

Сред пречките пред поевтиняването на горивата експертът посочи съществуването на данъчните складове, защото, ако те не съществуват, горива могат да бъдат внасяни от места в ЕС с по-ниска производствена или търговска цена. По думите му данъчните складове са инструмент за ограничаване на конкуренцията.

В коментар на писмото на депутатите от РБ до президента, с което бе поискано налагане на вето върху законовите промени срещу малките играчи на пазара на горива, Стоян Панчев посочи, че става дума за класическа бариера за вход – изхвърляне на някакви играчи, които трябва да имат определен капитал, т.е. предпазване на картела или монопола от навлизане на нови играчи.

Ако разгледаме как се разпадат картелите в съвременни условия – това винаги става с навлизането на нови играчи, подчерта Панчев и даде пример с разпадането на канадския картел за кленов сироп като изключително интересен процес за наблюдение и с разпадането на един от най-големите картели в световен мащаб – ОПЕК.

Трябва да се премахнат бариерите за навлизането на нови играчи. Трябва да се отвори пазарът да има много такива играчи. Да има възможност нови предприемачи, които няма да участват в заверата, която евентуално съществува, да станат част от пазара, изтъкна още икономистът, като допълни, че няма особени очаквания от такъв тип регулатори като КЗК.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • русенец
    Отговор
    1 13:57  18.08.16
    ДА,ТАКА Е.АКО ИМАХ ВЪЗМОЖНОСТ А ФИНАНСОВА ТАКАВА ИМАМ МОГА ДА СИ ВКАРВАМ ГОРИВО ОТ РУМЪНИЯ И ОТ ГЪРЦИП.НО МЕ ОГРАНИЧАВАТ С ТИЯ ДАНЪЧНИ СКЛАДОВЕ,ПЛАЩАМ СИ НА ГРАНИЦАТА МИТО И АКЦИЗ, И ТО ВЕДНАГА,НЕ КАТО ТЯХ СЛЕД 45 ДНИ.

Напиши коментар:


Публикувай