1 207 1

Какво превръща мениджъра в лидер?

5 съвата от експерт по лидерски умения

Милена Трачева

Според професор Рандал Питърсън, академичен директор на Института за лидерство в Лондонското училище за бизнес, има 5 важни момента по пътя на мениджъра към трансформацията му в лидер.

1. Бъдете себе рефлектиращи

Хората биха искали да могат да кажат: "Аз ще бъда страхотен във всичко, което правя", но при повечето от нас е много малко вероятно това да се случи. Пробвайте да напишете името си на лист хартия, а след това сменете ръката, с която пишете и опитайте отново. Сигурно ще ви се стори неудобно, трудно и дори странно, а резултатът няма да бъде много бобър.

Същото е и в бизнеса. Хората са склонни да бъдат естествени или да бъдат експерти в конкретна област. Дали ще успеете да се справите с начинание извън вашата експертна сфера или когато решите да изпробвате различни подходи? Най-вероятно нещата се случват, но дали ще бъдат достатъчно добри? Разбира се вие можете да се упражнявате и да опитвате отново и отново. С всеки следващ опит ще ставате все по-добри и по-добри, но дали ще успеете да достигнете 100% съвършенство? Дали резултатът ще бъде невероятен? Най-вероятно не.

Най-добрата работа за вас е тази, която ви приляга най-добре. Всъщност тайната, да сте най-добри в нещо, се крие в това да ви идва отвътре, да можете да ѝ предадете от своя стил и персоналност. Важно е да откриете собствения си глас, а след това да се възползвате по такъв начин, че да се превърнете във велик лидер.

2. Играйте за силните си страни

Често срещано погрешно схващане е, че най-добрите лидери съчетават различни неща за различните хора в различни моменти: доказателствата за това са изключително малко. Ситуационното лидерство е за намиране на точното място в точното време и че изисква от вас да знае кой сте първи, за да бъде в състояние да достави, че в подходящия момент.

Често пред вас се открива цял спектър от възможности. Например вие трябва да развиете способността си да откривате, кои са силните ви страни, които ви позволяват да вършите определени неща по-добре. Това обаче не значи, че трябва да се придържате само към списъка си със силни качества и да пренебрегвате всички останали. Не започвайте нещо с лека ръка, защото може да се окаже разочароващо и дори катастрофално както за определения проект, така и за перспективите за вашата кариера.

3. Възпитавайте ценности във вашата организация

В своята първа книга „Джак: Направо от сърцето“, Джак Уелч, бивш генерален директор на General Electric, пише, че двата основни аспекта на доброто представяне са:
а) Постигане на резултатите
б) Правейки това по начин, който споделя и задава ценностите на организацията и се отнася с уважение към хората

Проблемът е, че повечето организации насърчават своите служители въз основа само на финансовите резултати, когато в действителност трябва да се фокусират върху степента, в която се постигат постановените ценности, които същевременно отговарят на целите. Ако някой от подчинените достига резултати, но чрез неподходящи средства или чрез създаване на отрицателна среда, ефектът ще бъде негативен за организацията.

Предвид пирамидалната структура в йерархията на повечето фирми, това може да накара повече служители да прихванат от тази токсична култура. Това може да изложи на риск дългосрочното благосъстояние на организацията. Да се достигнат резултати на всяка цена не е правилната практика.

4. Останете отворени за обратна връзка

Има много истина в старата поговорка "власт развращава и абсолютната власт развращава напълно". Психологическите изследвания са установили, че колкото повече хора изпитат властта, толкова повече те са склонни да омаловажават приноса на другите. В резултат на това, те започват да бъдат непопулярни.

Едно скорошно изследване установи, че отношенията между служителите и шефа им са от ключово значение за тяхната удовлетвореност от работата. Проучването установява, че 65-75% от хората, твърдят, че най-лошият аспект от работата им е техният шеф. Това води до извода, че много хора са нещастни на работното си място.

Ключът е в това да продължите да слушате хората около вас. Ако един лидер спре да слуша, той започва да прави онова, което смята за най-добро без значение какво казват околните. Това най-често може да се каже за мениджъри, които са станали успешни от рано.

5. Знайте кога трябва да си тръгнете

Твърде често великите лидери стоят на върха по-дълго отколкото са желани. Пример в това отношение е Уинстън Чърчил. Като военновременен лидер, красноречието му мотивира хората, когато обстоятелствата изглеждаха изключително тежки и бъдещето неизразимо мрачно. Но в първите парламентарни избори след войната, той предложи това, което никой не искаше и това доведе до загуба на изборите. Времената се бяха променили, но той не го видя и резултатът беше унизителен.

Такава емблематична фигура в рекламата може би е Майкъл Айснер, главен изпълнителен директор на компанията Walt Disney от 1984 до 2005 г. В първите години на мандата му, той трансформира компанията, извеждайки я на ново, модерно ниво. Пускането отново на стари анимационни филм и решението му да открие увеселителни паркове в чужбина бяха структуроопределящи. Но в последните четири до пет години, той имаше няколко заместници, с помощта, на които се провали с гръм и трясък.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • гост
    Отговор
    1 09:54  28.09.16
    Много добра статия, това е далеч от българските мениджъри. Ще е добре да я прочетат и да се вслушат в съветите за развитие и добро лидерство.

Напиши коментар:


Публикувай