19 496 20

Така виждат България германските инвеститори

Deutsche Welle

На пръв поглед всичко изглежда прекрасно: 10 години след влизането на България в Европейския съюз (ЕС) търговският обмен между България и Германия е нараснал цели седем пъти и, най-вероятно, през 2016 ще възлезе на рекордните 7 милиарда евро. Дисбалансът между износа на България за Германия и вноса на германски стоки на българския пазар намалява с осезаеми темпове. Обемът на изнасяните от България стоки и услуги за германския пазар е вече само с 25% по-малък от този на насрещния внос от Германия.

Федералната република пък продължава да е най-важният пазар за стоките и услугите, произвеждани в България. Основен принос за това имат създадените с германски капитали предприятия в страната, които изнасят своята продукция за компаниите-майки в Германия. Знакови компании като Сименс, Либхер, Луфтханза Техник, Фесто и Аурубис изградиха сравнително големи предприятия в България, но страната остава настрана от големите капиталови потоци. За сметка на това германски търговски вериги като Метро, Кауфланд и Лидъл успяха да овладеят сектора на модерната търговия. С пълна сила важи максимата, че търговията с България е по-изгодно и сигурно начинание отколкото инвестициите в българската индустрия. Нещо повече - за момента тя е нещо като негласно правило за бизнес-средите във Федералната република.

Плюсовете...

Заместник-управителката на Германо-българската индустриално-търговска камара Кармен Щрук е доволна от развитието на двустранните икономически връзки през 2016-та. „Около 80 процента от нашите членове (над 500 фирми) заявяват в ежегодната ни анкета желанието си отново да инвестират в България. 57% от тях оценяват позитивно бизнесклимата в страната. Някои от работещите от години в България германски предприятия продължават да разширяват производствените си мощности. Отличното географско местоположение, ниските данъци, заплати и производствени разходи са сред факторите, които най-силно привличат чуждестранните капиталовложения в България“, посочва Кармен Щрук.

Управителят на „Кауфланд-България“ Димитър Спасов също не крие задоволството си от експанзията на компанията през 2016. Със своите 56 магазина и 6500 души персонал известната търговска верига е сред най-големите работодатели в България. С изцяло деклариран нетен оборот от 1,4 млрд. лева годишно предприятието е и сред най-големите данъкоплатци. Само за подобряването на комуналната инфраструктура около своите магазини веригата е похарчила около 100 млн. лева.

...и минусите

Но редом с позитивите има и много пречки, спъващи бизнеса. На първо Кармен Щрук изтъква нарастващия дефицит на квалифицирана работна ръка. За да се справят с проблема, германските фирми са принудени да откриват центрове за дуално обучение в изградените предприятия, където технически да образоват и обучават младите хора в спецификите на своите производства. Въпреки това недостигът на кадри става все по-осезаем, което несъмнено допълнително ще ограничи притока на нови капиталовложения, прогнозира тя.

Решаването на този проблем минава през повишаването на заплатите и въвеждането на гъвкаво работно време за квалифицираните специалисти. Не по-малко важни, от гледна точка на мотивацията на младите българи, са възлагането на интересни задачи и създаването на климат на доверие, съпричастност и отговорност към резултатите от тяхната работа, продължава Щрук.

Според нея, най-интересни за германския бизнес в България са отрасли както електрониката и електротехниката, информационните технологии, аутсорсингът, химическата и фармацевтична промишленост, машиностроенето, транспортът и логистиката, хранително-вкусовата промишленост, селското стопанство, туризмът и здравеопазването. „На фона на нарастващите разходи за производство в Азия и на политическата нестабилност в други части на света, региони като Югоизточна Европа и страни като България придобиват значимост в очите на инвеститорите. Но продължаващото изтичане на квалифицирани кадри, наред с проблемите в образователната система и производителността на труда, са сериозна пречка за осъществяването на инвестиционни намерения“, изтъква зам.-управителката на съвместната Индустриална камара.

Факторът бедност

Пречки има и пред търговията. Ниските доходи на българите и съответно слабото потребителско търсене не са добра предпоставка за увеличаване на двустранния търговски обмен.

„Висококачествените германски стоки и услуги са популярни в България. Но обемът на вноса зависи и от покупателната способност на българите“, посочва Кармен Щрук. Тя е категорична, че значението на България като инвестиционна дестинация за германския бизнес ще продължава да нараства. Но за да се реализират повече намерения в тази насока Германо-българската камара очаква енергични усилия от страна на правителството и институциите в България за бързо подобряване на бизнес-средата в България. Според Щрук, основните проблеми в това отношение са липсата на правна сигурност, корупцията и опорочените публични търгове за възлагане на обществени поръчки.



Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • mediator37
    Отговор
    1 08:52  03.01.17
    Интересно дали в статистиката влиза вносът на употребявани МПС от автокъщи в Германия.
  • ceca
    Отговор
    2 09:05  03.01.17
    Винаги ще се искаже някой неразбиращ. купи си нова кола бе.цяла Европа пазарува МПС втора употреба.

    Коментиран от #7

  • Икономист
    Отговор
    3 09:06  03.01.17
    Германия се отарва от всички стари и скапани коли и се продават като "запазени" в добро състояние" нов внос" в България и други подобни изостанали държави.А там тарикатите и играчите си карат само най новите и най хубави коли.

    Коментиран от #6

  • daboiv
    Отговор
    4 09:42  03.01.17
    Странна статия с още по-странна карта.

  • Бай Ганчо
    Отговор
    5 09:55  03.01.17
    Германия се отървава не само от колите боклуци,но най-вече от субстанциите за лекарства и добавки с изтичащ срок,от които се правят 80% от медикаментите тук,от залежалите храни,парцали,компютри и други стоки от всякакъв характер,сега идва ред на отърваване от мигранти,пенсионери,същевременно заробвайки и унищожавайки родното производство и търговия с гигантски хипермаркети и тн,за което шепа еничари вземат някой лев да се случва за сметка на стотици хиляди фалирали магазинчета и фирмички на унищожената "средна класа" на България!
  • и аз да попитам
    Отговор
    6 10:01  03.01.17

    До коментар #3 от "Икономист":

    ако плащаха и хубави заплати в БГ щяха да се карат 3-4 годишни коли,а не 15-20г
  • РКТ
    Отговор
    7 10:05  03.01.17

    До коментар #2 от "ceca":

    искаже?
  • гост
    Отговор
    8 10:22  03.01.17
    Няма стокообмен има само внос.Поправете грешката.
  • тошибиян
    Отговор
    9 10:25  03.01.17
    как да купиш нова кола като за това трябва да работиш поне 3 години за некой евтин дарак и през това време да спра да съществувам щото просто нема пари ако работиш за 1000?и така през 4 5 години спирам да съществувам дорде плащам новия дарак?тукашните фирми не са инвеститори а конкистадори и колонизатори
  • Митю
    Отговор
    10 10:33  03.01.17
    Изглежда едно от перата в бизнеса-ниското заплащане,се явява заплаха за съществуването на фирми с богато европейско потекло.

    Коментиран от #11

  • тошибиян
    Отговор
    11 10:40  03.01.17

    До коментар #10 от "Митю":

    БЕ ТО ЗАПЛАШАНЕТО Е МАЛКО ЗА РОБА НО ФИРМАТА СИ ПЛАЩА КОМИСИНИИТЕ НА ПОЛИТИЦИТЕ 4Е ДА ГИ ДОПУСНАТ ДА ЕКСПЛОАТИРАТ РОБОВЕТЕ И ФИРМЕНИТЕ РАЗХОДИ СА ЗА КАТО ВИСОКИ ЗАПЛАТИ
  • АРИАНА
    Отговор
    12 11:44  03.01.17
    Тука един икономист няма ли, бе?....Когато имаш разлика от 25%, значи си продал на германския пазар (верно, по малко, но и по-малко конкурентни са ти стоките или по-малко инвестиции си привлякъл!) и тези милиони са влезли в български джоб. Твой проблем как си ги разпределил в БГ! А я да видим сега КОЙ ограбва - германците ли?! ЗА 2016 Г. БГ Е ПРОДАЛА НА НЕОБЯТНИЯ РУСКИ (С БРАТСКИ ВИСОКИ МИТА ОТ ПОНЕ 35 ГОДИНИ, НЕ ОТ 27) ПАЗАР - СТОКИ ЗА 555 МЛН. ЛЕВА И Е КУПИЛА (ДАЛА Е ПАРИЧКИ ОТ ВСЕКИ БГ ДЖОБ ЗА РАЗВИТИЕ НА РУСКАТА "КОПАЩА" ИКОНОМИКА) В РАЗМЕР НА 3,745.7 МИЛИАРДА ЛЕВА - БЛИЗО 4 МЛД ЛЕВА! И сега, ако съм добър в нещо и искам да го произведа с някакъв начален капитал и стигна до приличен продукт, харесан на европазара, автоматично съм загубен, защото при равни други качества чешкият, полският и дори унгарският ще бъдат пред мен! На първо място, защото в моя продукт поне 40% от себестойността е скъпа енергия - предимно газ за производството. И моя хубав, но скъп продукт няма работа на европазара. Остава 2-ри вариант - да направим условичта за бизнес за германцте още по добри, за да разчитат на нас като местни партньори. И да диверсифицираме доставките на газ от алкашките. Те са хвърлили всичко във военната промишленост и на една свръхбогата върхушка и пука само как да остане на власт без да и спретнат революция. Не и пука за среден и дребен, и какъвто и да било бизнес отношения с България.

    Коментиран от #13

  • тошибиян
    Отговор
    13 12:06  03.01.17

    До коментар #12 от "АРИАНА":

    ма ти о4акваш на Путин да му пука за бг ли?ма нали педала каза 4е на парад с оръжия за убиване не отива нали каза 4е немало смисъл да ни освобождава нали каза 4е бил заплаха за бг нали сме у нато и ес?в тази ситуация какво о4аквате?да ви подарява газта Путин и дори да го направи робите тук няма нищо да разберат от това а само върхушката тук ще лапа още пове4е милиони и миларди
  • калинка
    Отговор
    14 13:06  03.01.17
    Как няма да са доволни германските инвеститори, като България е колонията им. Веригите магазини отчитат съвсем малки печалби и данъците, които плащат са нищожми и всичките реални печалби заминават в тяхната страна. Същото е с електродружествата, за селското стопанство да не говорим. Нашата продукция е неконкурентна, защото германското селско стопанство плащат големи субсидии и нашите плодове и зеленчуци и млечни продукти не вървят там, а не ни позволяват да повишим субсидиите. Единствено можехме да изнасяме селскостопанска продукция в Русия, но поради политиката на Европа този пазар е затворен за нас, включително и за млечните продукти. Каквото и да правим политиката на ЕС не ще ни позволи да се развиваме.
  • Дедовия
    Отговор
    15 15:44  03.01.17
    Как няма да им харесва, като тук им работят роби за по 350 евро, където в Германия на работник ще дават 2000 евро!
  • Тихата
    Отговор
    16 18:51  03.01.17
    Тия умните от горе да оправят заплатите първо,а ние с Германците и сами ще си оправим бизнес отношенията дрън дрън...

  • tost
    Отговор
    17 18:56  03.01.17
    Интересно как за германски инвестиций в БГ ,пак са виновни руснаците ,според Ариана.
  • Сульо
    Отговор
    18 20:02  03.01.17
    Що в Лидл България плащам повече от колкото в Лидл Германия за едно и също?!
  • Гост
    Отговор
    19 04:54  04.01.17
    Прост народ сме. Не си знаем цената. Вместо ние да произвеждаме и да им продаваме за да си повишим заплатите. Те доидоха да им работим за 300 евро и да обират печалбите.
  • Лупи
    Отговор
    20 10:33  04.01.17
    Какви са тия глупости, разликата в стокообмена ни с Германия е само 25%? Ми то само от немските стоки в Лидл и Кауфланд със сигурност са с 50% повече от целия ни износ за тях. Моля не пишете глупости, че немските компании които произвеждат тук стоки изнасят за Германия и правят стокообмен! Това тяхното се нарича аутсорс и реално не повдига икономиката осезателно понеже тук остават само зплати от по 400-500 евро и данъци, които всеки средно грамотен адвокат или икономист ще избегне с1-2 офшорки, както правят всички големи фирми у нас собственост на мутри. По-добре е да ги има тия фирми, поне плащат осигуровки и на време, но пак не са ни решение на проблема щото с 500 евро няма да се оправиш. Смешно е да се твърди, че изнасяме български стоки само с 25% по-малко от внесените немски.

Напиши коментар:


Публикувай