829 3

КЗП: Внимание с пазаруването в сайтове, регистрирани в Румъния

Калина Петрова

Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за преустановяване на некоректни спрямо потребителите действия на търговци в сферата на телекомуникациите, туризма, онлайн търговията и др. Това стана ясно на пресконференция днес, на която контролният орган представи резултатите от своята дейност през 2016 г.

„Запазва се тенденцията в около десет процента от случаите да се установяват различен тип нарушения. Акцентът в контролната ни дейност и в този сектор бе поставен най-вече върху нелоялните търговски практики. Целта е да сведем до минимум стремежа на търговците да се изкушават да поемат обещания, които впоследствие да не изпълняват”, коментира Маргаритов. Той посочи, че все още това е едно от най-сериозните нарушения, което се среща, както при туроператори, така и при хотелиери и ресторантьори.

„Добра практика е, че в подобни случаи все повече търговци осъзнават необходимостта да се опитат поне да компенсират ощетените потребители с предложения, които могат да удовлетворят желанията им”, добави председателят. Той обърна внимание и на една противоположна тенденция: „Има една склонност към отпускане и занижаване на качеството при някои от търговците в сферата на туризма, когато един добър и активен сезон върви към своя финал. Но дали през юли или през септември, на потребителя трябва му бъде предложено най-високото качество на продукта, за да бъде спечелен и да се върне отново. Не че не го умеем, въпросът е да съумеем да направим така, че нивото на обслужване да бъде запазено през цялото време.”

Маргаритов изрази очакването си зимният сезон да бъде също така добър. За подпомагане спокойното му протичане комисията присъства с повече екипи на терен и с приемни в трите големи курорта, където туристите могат да получат информация за правата си и съдействие по конкретни казуси.

„За 2016 г. КЗП е извършила 3148 инспекции – това са проверки при производители и вносители и на търговски обекти за продажбата на опасни стоки, съобщи Константин Арабаджиев, член на КЗП. Стоките, които са проверявани, са свързани с отглеждането на деца, продукти за свободно време, градински мебели и надуваеми изделия. На база на тези инспекции са съставени 295 акта за продажба на опасни стоки, каза още Арабаджиев. Той обяви, че за 212 стоки е доказано, че са опасни и те са забранени от КЗП. Арабаджиев отбеляза и доброто взаимодействие с Агенция „Митници” по отношение на проверката на документите и сертификатите на стоките още при влизането им у нас. Той допълни и че България е една от водещите страни в Европейската система за обмен на информация за опасни стоки RAPEX.

„Стремежът за улесняване процеса по постигане на извънсъдебно решение на възникнал потребителски спор и новите секторни помирителни комисии са двете причини, поради които през миналата година акцентирахме и върху популяризирането на помирителното производство”, посочи Константин Райков, член на КЗП. Той съобщи, че са образувани 438 помирителни производства. По-голямата част са свързани с правото на рекламация, неравноправни клаузи и нелоялни практики. Над 60 са образуваните секторни помирителни комисии в сферата на електронните съобщения, финансовите услуги, енергетиката, ВиК услугите и транспорта. Има още 120 производства към Помирителната комисия за платежни спорове, като в повече от половината от случаите са постигнати споразумения. Райков съобщи още, че в КЗП са постъпили над 1900 жалби във връзка с проблеми при онлайн пазаруване или извън търговски обекти, като за установените нарушения са съставени над 300 акта основно за липса на информация за търговеца или условията, при които се осъществява сделката.

По повод проблеми с онлайн търговци са и значителен дял от жалбите и сигналите до Европейския потребителски център – България. През 2016 г. общият брой на постъпилите оплаквания там е над 1300, като има ръст от близо 30% спрямо 2015 г., обяви директорът му Игнат Арсенов. Той предупреди, че потребителите преди да пазаруват онлайн, трябва да проверят кой е търговецът, има ли яснота за фирмата и адреса му. Ако липсват данни за това, то има голяма вероятност този търговец да е извън ЕС и защитата им на потребители да бъде ограничена. Близо половината от всички жалби при пазаруване по интернет са срещу български сайтове, които са регистрирани в Румъния, съобщи шефът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Той обаче отказа да посочи имената на сайтовете, защото центърът нямал това право. На второ място са жалбите за нередности при пазаруване от сайтове, регистрирани в Германия. След това са Италия и Унгария.

В Европейския потребителски център се подават сигнали за нередности при трансгранични сделки. След оплакванията за онлайн търговията следват жалбите за пътувания със самолет. Най-често те са за забавени и отменени полети, отказ за плащане на обезщетения, проблеми с багажа.

Понякога динамиката на обществените отношения изпреварва реакциите на институциите и в случая със споделената икономика сме свидетели именно на такава хипотеза. Комисията за защита на потребителите подготвя законодателство, с което да регулира т.нар. "споделени пътувания" и настаняването на туристи в частни апартаменти, предлагани в интернет. Правилата и контролът, които важат в сферата на търговията и услугите, трябва да бъдат валидни за споделената икономика, коментира председателят на комисията Димитър Маргаритов: Всички институции, които могат да имат отношение към този процес, да могат да се намесят тогава, когато потребителският интерес е поставен на риск, тогава, когато е възможно някой да бъде измамен, трябва да има и начин да се реагира.

Затова ние сме амбицирани през настоящата година да изготвим и предложим на новия парламент текстове, които да уредят възможността тя да бъде в някаква степен контролирана. Само така може да се гарантира, че различен тип лоши практики могат да бъдат пресечени и забранени навреме и тези взаимоотношения да се развиват по един нормален начин. Такава е и нашата основна цел като институция – да не сме като един развален компютър, който непрестанно да има нужда от рестарт. Ние работим последователно, методично и динамично и резултатите се отчитат в статистиката”, допълни Маргаритов.

„Потребителите в България стават все по-активни. Запази се тенденцията от последните години да получаваме повече жалби и сигнали. На тази база извършваме и повече проверки. Същевременно броят на нарушенията за трета поредна година намалява”, обяви Маргаритов. Той посочи, че дори на пръв поглед тези тенденции да изглеждат парадоксални, те са логически обвързани. „Все повече гражданите се обръщат към нас, включително онлайн, на момента дори преди да е завършил фактическият състав на едно нарушение при търговеца. Възможността ние да реагираме преди нарушението да е факт, позволява в над 75% от случаите, в които сме били потърсени, да реагираме така, че потребителите да останат удовлетворени от начина, по който са се развили събитията по повод на конкретна сключена от тях сделка”, обясни председателят.

Маргаритов посочи, че една от целите на комисията през тази година е задълбочаване на взаимоотношенията с неправителствения сектор. „Някои от организациите в тази сфера в последните месеци са все по-активни, затова мисля, че е дошъл моментът, в който би трябвало да споделим отговорността за това как се работи с хората и как биха могли и неправителствените организации да дадат своя конкретен принос в разглеждането и процедирането по жалбите и сигналите на потребителите”, каза председателят.

Друг от акцентите на КЗП през 2017г. е по-активна работа с търговците. „Ефективна потребителска защита според нас би могло да има само тогава, когато всички участници в този процес са достатъчно добре обхванати – както от нормативната уредба, така и от конкретната работа по информираност и превенция”, завърши Маргаритов.

София / България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Никакъв контрол
    Отговор
    1 20:02  26.01.17
    Тея са пълни МИШОЦИ! Абсолютни некадърници! Имам 13 жалби от месеците април, май и юни(2016), когато бях в България на почивка! Пращат ти автоматичен отговор, че сигналът ви ще бъде разгледан и връзка към решението за съответната жалба - досега - НИЩО! Заведенията и магазините си ИМАТ УСЛОВИЕ ДА НЕ СЕ ПРИЕМА ПЛАЩАНЕ С КАРТА АКО СУМАТА Е ПОД 20ЛВ. !!!! Пробвайте да купите плодове от където и да е! Всички се оправдавят, че са производители И НЕ ИМ ТРЯБВАЛО КАСОВИ БЕЛЕЖКИ, А ЗАКОНЪТ ЯСНО КАЗВА, ЧЕ ВСЕКИ, КОЙТО ПРОДАВА СТОКАТА СИ НА ПАЗАРИ И ТЪРЖИЩА Е ДЛЪЖЕН ДА ИЗДАВА КАСОВ БОН!!! ПРОИЗВОДИТЕЛ СИ НА НИВАТА - ОТИДЕШ ЛИ НА СЕРГИЯТА СИ "ПРОДАВАЧ" И СИ ДЛЪЖЕН ДА СПАЗВАШ ЗАКОНА ЗА ТЪРЖИЩАТА!!! ДОГОДИНА В ГЪРЦИЯ - КАЗАХ!!!!
  • До "Никакъв контрол"
    Отговор
    2 20:23  26.01.17
    Ти па ако си мислиш, че в Гърция не е същото!!! В повечето заврдения, ще ти донесат сметката на хвърчащо листче написана на ръка на гръцки естествено по пазарите ако някой ти даде бележка ела се обади. Да не кажем, че от 2-3 годинки доста кръчмари се изхитриха и почнаха да пробутват менте алкохол и е лесно щот там бандероли няма. Аве с 2 думи от трън та на глог единствено поради по голямата брегова линия и незастроеност е доста по приятно и спокойно.

    Коментиран от #3

  • Никакъв контрол
    Отговор
    3 21:07  26.01.17

    До коментар #2 от "До "Никакъв контрол"":

    В Гърция жалби и оплаквания имат резултат до 20 работни дни!!! В Гърция имам фирма и за 8 години съм подал 3 жалби - последствията: компенсация с извинение от нарушителя и благодарност за подадения сигнал от съответната инситуция! Има разлика, нали?! Не живея нито в България, нито в Гърция - впечатленията ми са за работата на хората, които защитават правата ми !! КЗП в България е една немощна, некадърна и безхаберна организация - ФАКТ!

Напиши коментар:


Публикувай