14 502 3

Луксозни и бързи лодки заменят яхтите (СНИМКИ)

Снимки: М. Богданова и Capelli ©
Снимки: М. Богданова и Capelli ©
Милена Богданова

Да притежаваш яхта най-малкото е въпрос на престиж. В последно време суперлуксозните мореплавателни съдове, обаче се заменят от изработени по поръчка супер бързи надуваеми лодки с по два, три, та дори и четири мощни двигателя. Много от купувачите правят аналогия с големите и бързи автомобили. Част от клиентите „искат да прекарат повече време в морето без да мислят за ограниченията на скоростта (каквито има на магистралата с колите)”, казва в специално интервю за Факти.бг един от най-големите производители на лодки и яхти в Европа Умберто Капели, собственик на компанията Capelli, основана от баща му през 1974 г. в Кремона (Северна Италия). За втора поредна година компанията избира Яхт клуб Марина Созопол за представянето си на най-новите модели преди да ги презентира на големите специализирания в Кан и Генуа.

Господин Капели, какво търсят клиентите?

Това, което те обикновено искат е модел лодка, направена по поръчка, като се спазят изискванията им относно цвят, нюансите на тапицерията, дървените финиши. Необходимо е да са сигурни, че това е неповторим модел по поръчка на клиента. Специална комбинация, която никой друг не притежава.

Как икономическата криза се отрази на сегмента?

Към момента кризата за нас е приключила. За нашия сектор тя остана в миналото. Има добри продажби, особено на големи лодки, защото пазара е във възходяща фаза. Винаги е бил доста силен. Усеща се криза при по-малките до средно големи лодки, защото разликата между средната класа и богатите става все по-голяма, така че клиент, който си е поръчвал лодка с дължина 6-7 метра преди 5-6 години, в момента не може да си позволи този вид инвестиция. Разликата между платежоспособността на клиентите се увеличава. Все по-добре се справяме с големите лодки.

Кой пазар е най-голям в момента?

Нека кажем така: американският пазар по принцип се увеличава с двуцифрен процент на годишна база. През последните няколко години регистрираме сериозно увеличение в проценти в някои европейски държави като Испания, Швеция и Франция. Това са доста стабилни пазари.

Защо избрахте българския пазар?

За нас беше изненада, защото не очаквахме постигнатите резултати. Намираме Созопол за едно от най-добрите пристанища, които сме виждали с много високо ниво на клиентите, за което заслуга има и нашият официален представител – „Яхт клуб Марина Созопол”. Тази ниша на пазара е сравнително нова за България, но отговаря на нашите очаквания, които идват от специална група клиенти за лодки с големи размери. Виждате, че малките лодки са с размер до 8.50 метра, а ние продаваме от 8 метра нагоре. Тази ниша на пазара не беше запълнена до момента.

Тази година по-успешна ли е тази година от миналата?

Като бройка продадени лодки има малък ръст, но като размери на плавателните съдове имаме увеличение, защото предлагаме на пазара модела Т44. Мисля, че през третия сезон (2018 г.) ще се промени увереността и доверието, които имаме един към друг. Клиентите ни познават, виждали са лодките, използвали са ги, почувствали са ги като са ги тествали. Изпитали са емоцията, която трябва да имаш, за да използваш този продукт.

Мисля, че с течение на времето ще ставаме все по-добри, заради силното си партньорство с българския представител. Опитваме се да произведем лодки, които ще привлекат нови купувачи тук, т.е. стремим се да отговорим на изискванията на българския пазар с цел привличане на нови клиенти. Работим върху изработването на 15-метрова лодка, която със сигурност ще се радва на висока популярност в България.

Имате ли конкуренция на нашия пазар?

По принцип имаме конкуренция на световно ниво, защото имаме висок капацитет на производство и разликата с останалите е, че те са малки компании. Имат различен производствен капацитет, по-малко гъвкави са от нас. Най-големите конкуренти все още са в Италия.

Ние сме близо до Гърция и Турция. Как се развиват пазарите там?

В Турция започнахме преди няколко години, но сега спряхме, заради политическата ситуация. Ще видим как ще се развият нещата в бъдеще. В Гърция имаме дистрибутор, който е там от много години, но те също са в криза заради икономическата ситуация. Опитваме се да стимулираме дистрибуторите да развиват пазара, но без особен успех. Нека да изчакаме да видим какво ще се случи.

Кой модели лодки са най-продавани?

Зависи от пазара. Във Франция, където продаваме много лодки, се пласират такива със средна големина – от 6 до 8 метра, въпреки че през този сезон продадохме много повече 10-мерови от предходни години, което пак доказва теорията, че зависи от пазара.

По отношение на количества най-лесния за продажба модел е този от средна големина. Трябва да се подчертае също така фактът, че имаме широка гама от лодки, от които клиентите да избират – от тип walk arround (кокпита на лодката е направен така, че да може да се обикаля от всичките страни) до open version (изцяло отворени лодки, които не са със затворен кокпит).

Що се отнася до съществуващите модели, то те се променят и адаптират спрямо пазара. Например, този в северните държави, където използват лодките за съвсем други неща и времето като цяло е доста студено, трябва да имат по-голяма конзола, предно стъкло, което да предпазва по-добре от вятър. Те нямат проблеми със слънчевата светлина. Могат да излязат навън да седнат и да изпият по нещо около масата. Ние адаптирахме визията на съществуващите модели спрямо местните пазари, така че да отговарят на тяхната концепция: повече скорост и мощност.

Как ще се развива пазарът?

Фокусът ще е към производството на по-големи лодки с повече мощност, много адреналин. Трудно е да прогнозираме развитието на пазара, но виждаме, че сега имаме клиенти, които искат да купят по-големи лодки, които искат да прекарат повече време в морето без да мислят за ограниченията на скоростта, защото няма скоростни ограничения в морето, за разлика от големите мощни автомобили на пътя.

Какво да очакваме от Капели тази и следващата година?

Гамата ни от модели лодки ще се увеличава. Строим нови съоръжения. В момента работим по проект за построяването на по-голяма фабрика, така че след година и половина и ще имаме нужното пространство за произвеждането на по-големи модели. Целта в бъдеще е да се произвеждат повече лодки, но фокусът да остане върху качеството, което е една от най-силните страни. Никога не спираме да мислим за бъдещето, за производството на нови модели, намирането на нови пазари и да даваме най-доброто от себе си.

Стилът и дизайнът много бързо излизат от мода и докато в миналото един модел е бил актуален в продължение на 10 години, то днес след 5 години вече е остарял. Трябва да променим нещо, за да изглежда лодката различно. Работим върху това да обновяваме моделите лодки.

Има ли клиенти, които искат да си ъпгрейднат вече купените от вас лодки?

Има много клиенти, които искат да заменят 10-метровите лодки с

12-метрови. Това, което наблюдаваме е, че има собственици на по-големи яхти, които решават да вземат моторни лодки, защото е по-лесно да се движиш с тях. Също така при лодките, за разлика от яхтите, нямаш нужда от екипаж, защото може сам да я управляваш. Клиент, с хубава къща на брега, ще предпочете моторната лодка, защото ще я използва ежедневно и ще се предвижва по-бързо.

Българите също проявяват интерес към модерните бързи мореплавателни съдове. Доказателство за това е, че наш сънародник притежава флагманът на марката Capelli – T44, лодка с 3 извънбордови двигателя с обща мощност 1050 к.с., която е единствената подобна в България.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Vasik Atanasova
    Отговор
    1 16:45  27.07.17
    който

    Коментиран от #2

  • МИНИМАЛНА ЗАПЛАТА
    Отговор
    2 12:33  28.07.17

    До коментар #1 от "Vasik Atanasova":

    Тези яхти са с парите спестени при преговорите за минимална работна заплата, от спестените някакви други пари за работници и какво ли още не, но пък да са наясно, че утре и техните работници ще си спестят старание в работата. Така се получава при надлъгването, че уж трябвало да се намалят плащанията за заплати, та да има пари за инвестиции.
  • Vasik Atanasova
    Отговор
    3 15:06  28.07.17
    няма пари за яхта си купува надуваема лодка

Напиши коментар:


Публикувай